پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران يادداشت

سرمقاله فرهیختگان/ بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / « بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم مجتبی خراسانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟
 ایران و جمهوری آذربایجان روابط کاملا پیچیده‌ای را درطول سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند. با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی، تمدنی و همچنین قرابت جغرافیایی، نگاه باکو همواره بر مدار ضدیت و تقابل با ایران تنظیم شده است. چنانکه می‌توان این مساله را چه در حوزه‌های مرتبط با جعل تاریخ و هویت و چه در قرار دادن جغرافیا در اختیار رژیم‌صهیونیستی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران مشاهده کرد.
در این بین از بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آنها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.
 نکته قابل‌ملاحظه این است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از روند این دادگاه‌های نمایشی منتشر نشده است. بااین‌حال املاک دولت ایران به‌طور کامل پلمب شده یا محدودیت‌هایی برای آنها ایجاد شده است، ازجمله این املاک- که شامل هشت ملک‌ و بالغ بر چند هزار متر مربع می‌شوند- می‌توان به ساختمان نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، ساختمان نمایندگی صداوسیما، ساختمان‌های جامعه‌المصطفی، ملک سابق بانک ملی، ملک دارای قرارداد طولانی‌مدت کمیته امداد، ساختمان‌ مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران اشاره کرد. البته این اقدام باکو مسبوق به سابقه است، زیرا در گذشته باکو بخشی از اراضی دولتی ایران در منطقه احمدلی باکو را پس از به‌سرقت بردن اسناد آن مصادره کرده بود. تعرض باکو علیه اراضی ایران در شرایطی است که در ایام منتهی به تعطیلات عید نوروز با لابی‌گری‌های صورت‌گرفته، جمهوری آذربایجان اقدام به خرید یک ساختمان مجلل در منطقه پاسداران تهران‌ به مساحت بیش از هزار متر و زیربنای بیش از سه هزار متر کرده است. این ملک شامل یک مجتمع هشت واحدی بزرگ به ارزش حدود 20 میلیون دلار است.
با‌این‌حال همچنان مشخص نیست مجوزهای این اقدام در ایام معطوف به تعطیلات عید نوروز و در شرایطی که باکو اقدام به تعرض به املاک ایرانی در باکو کرده است، با چه ‌انگیزه و توسط چه ارگان‌هایی صادر شده است؟ ظاهرا این افراد و ارگان‌ها فراموش کرده‌اند که اخیرا ایران عملیات وعده صادق را به این دلیل انجام داده که اماکن دیپلماتیکش را به‌منزله خاک خود تلقی می‌کند. بنابراین درحالی‌که باکو اقدام به مصادره و پلمب ساختمان‌های ایران کرده، اعطای اجازه خرید ملک جدید در تهران کاملا بی‌معناست. این در شرایطی است که ساختمان سفارت ایران در باکو، در مقایسه با سفارتخانه‌های روسیه، ترکیه و آمریکا شامل ملکی محقر است که به نوشته مطبوعات باکو، به‌دلیل اختلاف در مورد زمین توسط کمیته املاک دولتی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره آن شکایت تنظیم شده است.
گفته می‌شود مقامات آذری پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن 1401 که توسط سرویس امنیتی باکو و در آستانه گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو انجام شد، با کمک لابی‌های داخلی خود، از فضای موجود برای امتیازگیری کلان از تهران استفاده کرده که خرید ملک مذکور برای سفارت از آن جمله است. این درحالی است که سابقه فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نشان می‌دهد این سفارتخانه همواره در حمایت مالی از گروه‌های تجزیه‌طلب نقش داشته و درآمدهای حاصل از ویزا را در اختیار این گروه‌ها قرار داده است. به همین دلیل علی‌رغم لغو روادید از سوی ایران از سال 1390، باکو ویزا را برای ایرانی‌ها لغو نکرده و حتی مرز زمینی دو کشور را نیز به بهانه کرونا روی شهروندان خود مسدود کرده است. البته در همین زمان باکو برای 30 کشور- ازجمله آلبانی که میزبان مقر منافقین است- روادید را لغو کرده است.
به‌نظر می‌رسد نگاه پدرانه جمهوری اسلامی ایران به باکو، بیش از آنکه موجب تقویت و توسعه روابط شود، زمینه را برای سوءاستفاده جمهوری آذربایجان از حسن نیت ایران فراهم کرده است. در این بین نباید از فعالیت لابی‌های مختلف در داخل ایران گذشت که متاسفانه منافع ملی را فدای منافع شخصی و گروهی خود کرده‌اند و موجب انحراف در تصمیم‌گیری صحیح در قبال تحولات قفقاز شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1479148/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لایحه حجاب گنجینه‌ ای از جواهرات است/ برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی سه، چهار و پنج فرزندی رواج یابد

ربات سونی یک دانه ذرت را جراحی کرد

خبری مهم درباره جذب معلمان حق‌التدریس

اثر نان‌خورهای اضافی دولت بر تورم از زبان معاون پیشین سازمان بودجه

رعد و برق، جان یک مسافر را در تالش گرفت

نات کوین را با بهترین قیمت بفروشید و بخرید!

تعداد سهامداران بورس 2 برابر شد

روایت دیپلمات پیشین از «دشواری مدیریت روابط با بغداد و اقلیم کردستان عراق»

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

سوپرسل در آسمان نیشابور

سراب رشد؛ دامی برای شرکت‌های جاه‌طلب

گزیده‌های نفتی هفته

آیا بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Shadows تماماً آنلاین است؟

بارش شدید باران و تگرگ در بجنورد

زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی رشته‌های دبیری و هنرآموزی مشخص شد

کارشناس اقتصادی: تورم شکاف طبقاتی را افزایش و سرمایه اجتماعی را کاهش داد

مشاور وزیر بهداشت: اجرای طرح «نفس» موجب جلوگیری از وقوع 4 هزار سقط شد

انتظارات تورمی آرام گرفت؟

پلیس فتا: «یارانه معیشتی ویژه دهه کرامت» کلاهبرداری است

موتورولا Moto X50 Ultra با تراشه اسنپدراگون 8 اس نسل 3 معرفی شد

سیلاب در روستای «قلعه‌سرخِ» باخرز

فرمول افزایش حقوق بازنشستگان؛ افزایش 869 هزار تومانی برای هر فرزند

ماجرای پیشروی برق‌آسای روسیه در جبهه شمال اوکراین

آی‌مسیج پس از قطعی کوتاه‌، مجددا در دسترس قرار گرفت

دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهید مدافع حرم «نریمانی» در کرج

هشدار نارنجی هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و تگرگ

زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند

لحظه انفجار در ایستگاه برق کوهسنگی مشهد

تولید نمایشگر آیفون 16 و آیفون 16 پرو به‌زودی شروع می‌شود

وسترن دیجیتال از اولین HDD اکسترنال 2.5 اینچی 6 ترابایت رونمایی کرد

افزایش 40 درصدی دوباره حقوق بازنشستگان از این ماه

بارش باران در حرم مطهر رضوی

رونمایی از یک چارچوب جدید برای ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی

قیمت شکر چند است؟

سیاست‌های مالیاتی چگونه طبقه متوسط را هدف گرفته است؟

تردد در محورهای چالوس و آزادراه تهران-شمال یکطرفه شد

دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های نهایی نگران دریافت کارت ورود به جلسه نباشند

آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه

ریشه‌های پنهان شکست دولت در سیاست «مالیات بر خانه های خالی»

همگام با کاهش نرخ ارز، سکه و طلا دوباره ارزان شد

اخبار هولناکی از بیست سال آینده ایران!

فارسی حرف زدن جالب یک مقام نروژی

آپدیت One UI 6.1 گلکسی A33 و A73 سامسونگ رسما عرضه شد

این نسخه بازطراحی‌شده گوگل مپ است

صادق زیباکلام: هیچ تهدید بالقوه و بالفعلی برای نظام نیستم/ بازداشت من به هیاهو و جنجالش نمی ارزد/ حرمت مقامات نظام را نگه می دارم

بیش از 50 گونه ایران در خطر انقراض

هشدار عارف نسبت به رواج و تشدید خشونت در جامعه

انهدام شبکه شیطان پرستی در غرب تهران؛ اعضای شبکه دستگیر شدند

زیارت مشهد با طعم دهه شصت و هفتاد

سخنگوی کمیسیون اصل 90: از نظر مجلس هرگونه توافق با آژانس فقط در محدوده پادمان امکان‌پذیر است