پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله همدلی/ ...در بزرگداشت کارگر و معلم يادداشت

سرمقاله همدلی/ ...در بزرگداشت کارگر و معلم
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همدلی / « ...در بزرگداشت کارگر و معلم » عنوان سرمقاله روزنامه همدلی نوشته علی مندنی‌پور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
به‌نام آموزگارِ هستی بخش، هم”او” که به ما اندیشیدن آموخت و “نُون وَ اَلقَلم...” را آویزه گوش وسر لوحه زندگی مان قرار داد.
 امروز 11 اردیبهشت روزِ کارگر و 12 همین ماه ( فردا) را با یاد و نامِ “معلم”این “سنگ‌‌های زیرین آسیاب‌“، معلّمانِ دربند و‌نیز دومعلّم نامدار و وظیفه شناس دکتر خانعلی و آیت‌الله مرتضی مطهری به بهانه بزرگداشتِ جایگاه ارزشمندِ”کارگر”و “معلّم” پاس داشته و ارج می‌گذاریم. کارگری و معلّمی که در این سال‌ها پیشتر و بیشتر از همه پیه “نداری و حقارت” به تَن شان مالیده شده و حال و روزِ خوشی ندارند!
 نام‌گذاری روز 12 اردیبهشت به نامِ معلّم بر می‌شود، به 12 اردیبهشت 1340 ، روزی که دکتر ابوالحسن خانعلی، معلّمِ جوانِ فلسفه و زبان عربی دبیرستان جامی تهران در تجمّع صنفی که از جانبِ کانون صنفی معلّمان در مقابل مجلس شورای ملّی وقت و در اعتراض به وضعیّت و جایگاهِ معلّم بر پا شده بود، با گلوله سرگرد «ناصر شهرستانی» رئیس کلانتری بهارستان در دفاع از حقوق حقّه معلّمان به “شهادت” می‌رسد، در نتیجه نخست وزیر وقت مجبور به کناره‌گیری می‌شود و خواسته قانونی معلّمان در کوتاه مدّت بر آورده می‌شود.
 18 سال بعد در شامگاه 11 اردیبهشت 58 استاد «مرتضی مطّهری» در چند صد متری همان مکان(ورودی دانشکده الهیّات و معارف اسلامی دانشگاهِ تهران) توّسط “گروه تندرواسلامی فُرقان” به شهادت می‌رسد. از آن پس این روز با نامِ نامیِ”معلّم” زینت می‌یابد. گرچه شایسته است با توّجه به نقش بنیادی آموزش و پرورش در رشد و بالندگی انسان‌ها، همه روزهای سال را روز معلّم بنامیم، امّا 12 اردیبهشت در گاه‌شمارِ کشورمان روزی نمادین است، در پاسداشتِ جایگاه والای معلّم وقدردانی ازاین پیام آورِ آگاهی وآفریدگارِ اندیشه . هم او،که تا بوده و نبوده با بر افروختن چراغِ پر فروغ دانش با نادانی و نا آگاهی در پیکاربوده و بشر را به وادی روشنایی رهنمون گشته است. پیام آور امین و نیک اندیش ، خدمتگذارِ بی منّت ، قانع و شکیبا، هم او که شمع وجودش در راه شکوفایی استعدادهای سازندگان امروز و فردای این مرز و بوم‌ آرام، آرام ذوب می‌شود تا کشور از قافله ترّقی جهانی باز نمانده و به سوی آینده‌ای بهتر رهنمون شود.
این دو مناسبت را اگر چه با تلخی به همه کارگران این صاحبان دستان پینه بسته و آموزگارانِ خوب و وظیفه شناس سرزمین ام در هر جامه و جایگاه شادباش گفته و برای همه شهروندان ودراین میان این دو فرزندزحمتکش و خدمتگذارِ خانواده سُتُرگِ ایران، از درگاه ایزد دانایِ توانا، فردایی بهتر آرزو دارم.
 از یاد نبریم پاس داشتِ حرمت کارگر و معلّم و تامین امنیّت ، امنیت روانی و آسایش و رفاه در قالبِ بر آوردنِ خواسته‌‌های به‌حقّ وقانونی “شان “شرط بنیادینِ پیشرفت و پایه استوار توسعه پایدار، متوازن و فرا گیر است. این حق را از همه ایرانیان بویژه “کارگر” و “معلّم” دریغ نداریم. اجازه ندهیم در جواب به خواسته‌‌های به‌حقّ و قانونی شان با آنان به خشونت رفتار و دستان شان را به گردن شان آویزان و راهی زندان‌شان کنند! جای این عزیزان نه زندان که کلاس درس است و کارگاهی به وسعتِ جغرافیایِ ایران با هدفِ آزادی و استقلال و آبادی این سرزمین. برخوردهای دون‌شان و ناشایستی که در این سال‌ها و به‌ویژه در چند‌ سال گذشته تا کنون نسبت به “کارگر” و “معلّم”و در رویارویی با خواسته‌‌های بر حقّ شان شاهد بوده و هستیم با هیچ ملاک ومعیاری قابل توجیه نبوده، نه فقط با آموزه‌‌های اعتقادی که‌ با قانون و‌عرف و اخلاق نیزهمخوانی نداشته و ندارند.
اجازه ندهیم بیش از این، خشونت ورزی جای خِرَد ورزی‌، مهر و همدلی و همیاری را در فرهنگِ دیرپای کشورمان گرفته وکار به‌جایی برسد که امنیّت و آسایش و آرامش از کشور رخت بربندد. باورکنیم با گوش‌‌های شنوا و‌ چشمان بینا و پیروی و بهره‌گیری ازخرمنِ دانش و بینش بزرگان به خواسته‌‌های قانونی وبه‌حقّ شهروندان می‌توان پاسخ در خور داد. احساسِ نا امنی ،تبعیض و نابرابری در حقّ هرشهروند این آب وخاک و در این میان‌کارگر و معلّم ، نظم کشور رامُختَل و نارضایتی‌ها را افزایش و از این رهگذر تحقق عدالت را ناممکن و قطار توسعه را متوّقف خواهد کرد. واقعیّت تلخی که‌‌ هیچ شهروند مسئولی به ایجاد چنین وضعیّتی در کشور راضی نبوده و تن در نخواهد داد.
نشست چهره به چهره و گفت‌وگوی رو در رو‌ با حفظ حرمت و تعامل و‌ صدالبته با تکیه برقانون راه برون رفتِ مسائل و مشکلات مبتلابه امروز ماست. از نقشِ‌سازنده و تعیین کننده این مهّم در بسامان کردنِ نابسامانی‌‌های کشور غافل نشویم.
فراهم آوردن فضای مسالمت آمیزِ چنین قبل‌ازهر چیز به جدّ تدبیر وتدّبر مسئولانِ دلسوز ، کار بَلَد، وظیفه شناس و آینده نگر را می‌طلبد. چه، تجربه تاریخ به ما نهیب می‌زند که؛ خشونت در هر شکل و شمایل و در هر قالب ( زبانی، قلمی و قدمی) دستاوردی جز تنفر و نا رضایتی افکار عمومی به دنبال نداشته و با تهدید و ارعاب و ضرب و شتم و امر ونهی و بازداشت رَه بجایی نخواهیم برد.
تا دیر نشده ،افکار عمومی را در یابیم. ترفندِ نا کار آمدِ قرار دادن شهروندان در برابر یکدیگر با نتائج غیر قابل پیش‌بینی و به‌کارگیری “قانون‌‌های نانوشته” و “ساخته و پرداخته ذهنِ جماعتی از مسئولانِ یک سونگر، در زرورقِ صدور احکام سخت و نیز پلمب مکان‌‌های کسب و کار با هدفِ برخوردِ با “بی‌حجابی” و ایجاد ناامنی روانی در جامعه بویژه در آنچه‌که این روزها شاهدیم بر مادران و دختران مان می‌گذرد، دوای درد نبوده و نیست‌. چه، بکار گیری چنین روش‌‌‌هایی نه قانونی است ونه شرعی و عرفی و اخلاقی و نه گره گشای این گرهِ کور و ادامه آن حاصلی جز تلنبارکردن هر چه بیشتر نارضایتی عمومی نخواهد داشت. درمان این بیماری مُزمِن وآزار دهنده وصد البته “خود ساخته”تنها در بدست آوردن دل‌ها و فراهم آوردن بستری برای ایجادِ آرامش و آسایش و احترام کامل به حقوق حقّه شهروندان در پرتو قانون حاصل خواهد شد و بس ! اینکه بر سفره‌‌های خالی، فساد، فحشاء، بیکاری، اختلاس، ارتشاء، کلاهبرداری و ده‌ها آسیب کمر شکن اجتماعی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور چشم پوشیده و از بام تا شام‌ بدنبال پوشاندن چند تار موی دختران و زنان باشیم، دوایِ درد نیست. دوای درد ما ریشه یابی و پیشگیری و درمان اصولی این دردهاست و نه درمان‌‌‌هایی سلیقه‌ای به سبک و سیاق آنچه این روزها از جانب مدّعیانِ درمانگری در کوچه و خیابان و‌“مراکز تصمیم گیری” در جایگاه‌‌های گوناگون شاهدیم! مدّعیانی” که همه حق را برای خود و‌همه تکلیف را یک تنه برعهده مردم بی دفاع وانهاده ، پاسخگوی اعمال و رفتار شان نبوده ،خود را چوپان و شهروندان را “ گلّه گوسفند “ پنداشته اند ! جا دارد، کلامِ نغز و پر مغز و سازنده سخن سرای بزرگِ کهن سرزمین مان سعدی شیرازی را‌ دراین مورد آویزه گوش خودقراردهیم، آنجا که می‌فرماید: “سرِچشمه، شاید گرفتن به بیل- چه پُرشد،نشایدگذشتن به پیل”.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1479431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی خودروی پراید، دو کشته برجای گذاشت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها از 15 ماه عبور کرد

تجهیز «ChatGPT» به حافظه دائمی

افزایش حملات به شیعیان افغانستان؛ احتمال توافق پنهانی بین داعش خراسان و طالبان

تاکید رحیم سرهنگی بر بسیج تمام امکانات بخش خصوصی و دولتی برای رونق گردشگری کیش

سیل جمعیت امام‌ رضایی‌ها در خیابان حافظ تهران

گلکسی M35 در آستانه رونمایی رؤیت شد؛ میان‌رده خوش‌قیمت با باتری پرظرفیت

پیش بینی بورس شنبه 29 اردیبهشت 1403

لایحه حجاب گنجینه‌ ای از جواهرات است/ برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی 3، 4 و 5 فرزندی رواج یابد

قتل مرد جوان بخاطر بازی «خرس‌وسطی» در تهران!

جزئیات درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

پاکبان باوجدانی که مانع از حادثه هنگام خرابی چراغ راهنمایی شد

فروش بی سابقه اوراق قرضه آمریکا توسط چین

لایحه حجاب گنجینه‌ ای از جواهرات است/ برای اینکه از سیاه چاله جمعیت خارج شویم باید الگوی سه، چهار و پنج فرزندی رواج یابد

ربات سونی یک دانه ذرت را جراحی کرد

خبری مهم درباره جذب معلمان حق‌التدریس

اثر نان‌خورهای اضافی دولت بر تورم از زبان معاون پیشین سازمان بودجه

رعد و برق، جان یک مسافر را در تالش گرفت

نات کوین را با بهترین قیمت بفروشید و بخرید!

تعداد سهامداران بورس 2 برابر شد

روایت دیپلمات پیشین از «دشواری مدیریت روابط با بغداد و اقلیم کردستان عراق»

امام جمعه کرج: شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر صهیونیستی بود

سوپرسل در آسمان نیشابور

سراب رشد؛ دامی برای شرکت‌های جاه‌طلب

گزیده‌های نفتی هفته

آیا بازی مورد انتظار Assassin’s Creed Shadows تماماً آنلاین است؟

بارش شدید باران و تگرگ در بجنورد

زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی رشته‌های دبیری و هنرآموزی مشخص شد

کارشناس اقتصادی: تورم شکاف طبقاتی را افزایش و سرمایه اجتماعی را کاهش داد

مشاور وزیر بهداشت: اجرای طرح «نفس» موجب جلوگیری از وقوع 4 هزار سقط شد

انتظارات تورمی آرام گرفت؟

پلیس فتا: «یارانه معیشتی ویژه دهه کرامت» کلاهبرداری است

موتورولا Moto X50 Ultra با تراشه اسنپدراگون 8 اس نسل 3 معرفی شد

سیلاب در روستای «قلعه‌سرخِ» باخرز

فرمول افزایش حقوق بازنشستگان؛ افزایش 869 هزار تومانی برای هر فرزند

ماجرای پیشروی برق‌آسای روسیه در جبهه شمال اوکراین

آی‌مسیج پس از قطعی کوتاه‌، مجددا در دسترس قرار گرفت

دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهید مدافع حرم «نریمانی» در کرج

هشدار نارنجی هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و تگرگ

زائران ایرانی از فردا به مکه می‌روند

لحظه انفجار در ایستگاه برق کوهسنگی مشهد

تولید نمایشگر آیفون 16 و آیفون 16 پرو به‌زودی شروع می‌شود

وسترن دیجیتال از اولین HDD اکسترنال 2.5 اینچی 6 ترابایت رونمایی کرد

افزایش 40 درصدی دوباره حقوق بازنشستگان از این ماه

بارش باران در حرم مطهر رضوی

رونمایی از یک چارچوب جدید برای ساخت اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی

قیمت شکر چند است؟

سیاست‌های مالیاتی چگونه طبقه متوسط را هدف گرفته است؟

تردد در محورهای چالوس و آزادراه تهران-شمال یکطرفه شد

دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون‌های نهایی نگران دریافت کارت ورود به جلسه نباشند