پیام ویژه

آخرين مطالب

جزئیات نامه مهم 40 کارشناس سوریه به بایدن يادداشت

جزئیات نامه مهم 40 کارشناس سوریه به بایدن
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد / متن پیش رو در «اعتماد» منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
این نامه که در اختیار المانیتور قرار گرفته است، نگرانی‌ها را در مورد رویکرد دولت بایدن در قبال سوریه نشان می‌دهد، جایی که از سال 2011 درگیری‌ها بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف که به دنبال سرنگونی آن هستند، نزدیک به نیم میلیون کشته برجای گذاشته و بدترین بحران پناهجویان در جهان را ایجاد کرده است.
در حالی که بشار اسد، رئیس‌جمهور، به تدریج در میان کشورهای عربی مورد استقبال قرار می‌گیرد، گروهی متشکل از نزدیک به 40 کارشناس سوریه و مقامات سابق ایالات متحده از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، می‌خواهند با قدرت بیشتری علیه عادی‌سازی روابط سایر کشورها با رژیم اسد مقابله کند.
به گزارش المانیتور، آنها روز دوشنبه در نامه‌ای به رئیس‌جمهور جو بایدن و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه نوشتند: «عادی‌سازی بدون قید و شرط روابط با رژیم بشار اسد اجتناب‌ناپذیر نیست. مخالفت با عادی‌سازی رژیم تنها در کلام کافی نیست، زیرا اجازه ضمنی برای چنین کاری کوته‌بینانه است و به هر امیدی برای امنیت و ثبات منطقه آسیب می‌رساند.
این نامه که در اختیار المانیتور قرار گرفته است، نگرانی‌ها را در مورد رویکرد دولت بایدن در قبال سوریه نشان می‌دهد، جایی که از سال 2011 درگیری‌ها بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف که به دنبال سرنگونی آن هستند، نزدیک به نیم میلیون کشته برجای گذاشته و بدترین بحران پناهجویان در جهان را ایجاد کرده است.
امضاکنندگان این نامه عبارت‌اند از: فرستاده‌های ویژه سابق آمریکا در سوریه، فردریک هاف، جیمز جفری و جوئل ریبرن و دستیاران سابق وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک، جفری فلتمن و آن پترسون. همچنین ژنرال کنت "فرانک" مک‌کنزی، رئیس سابق سنتکام، جان مک لافلین، مدیر موقت سابق سیا و ویلیام روباک، معاون سابق فرستاده ویژه ایالات متحده در ائتلاف جهانی برای شکست داعش، این قرارداد را امضا کردند.
نامه آنها در حالی منتشر می‌شود که کشورهای عربی که مدت‌ها از بشار اسد به دلیل «وحشیگری او علیه مردم سوریه» دوری می‌کردند، به آرامی با دمشق روابط برقرار می‌کنند، روندی که با سرازیر شدن همدردی بین‌المللی که پس از زلزله‌های مرگبار ماه گذشته رخ داد، شتاب گرفت.
به‌رغم هشدارهای واشنگتن، شرکای آمریکایی از جمله امارات متحده عربی، اردن، بحرین و مصر در سال‌های اخیر تعامل خود را با دولت سوریه افزایش داده‌اند. گفته می‌شود عربستان سعودی- بازیگر مهم منطقه‌ای– نیز در حال گفت‌وگو درباره از سرگیری روابط با دمشق است و صحبت‌ها در مورد پذیرش احتمالی سوریه در اتحادیه عرب افزایش یافته است.
دولت بایدن می‌گوید رابطه خود را با رژیم اسد عادی نمی‌کند و سایر کشورها را تشویق نمی‌کند تا در صورت عدم پیشرفت به سمت راه‌حل سیاسی در سوریه بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل، این کار را انجام دهند. با این همه، منتقدان تغییر ظریفی را در پیام‌های عمومی وزارت خارجه مشاهده می‌کنند و این در حالی است که ایالات متحده همین یک سال پیش از امارات متحده عربی به دلیل استقبال از اسد برای یک سفر دولتی انتقاد کرد.
بازار

پیام ویژه

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، به المانیتور گفت: «پیام اصلی ما [این بود] که اگر می‌خواهید با رژیم اسد تعامل داشته باشید، چیزی (امتیازی) در ازای آن دریافت کنید.»
چارلز لیستر، کارشناس ارشد مؤسسه خاورمیانه که این نامه را هماهنگ کرده بود، دولت را متهم کرد که علناً با عادی‌سازی مخالفت می‌کند در حالی که به طور خصوصی به کشورهای عربی چراغ زرد ضمنی (نزدیک شدن با احتیاط) نشان می‌دهد. لیستر می‌گوید: «پیام [ایالات متحده] این است که ما هرگز وارد روند عادی‌سازی با رژیم بشار اسد نخواهیم شد و ما از عادی‌سازی جلوگیری می‌کنیم. اما هیچ‌کدام از این پیام‌ها این نیست که شما هم اگر جرات دارید به سمت عادی‌سازی رابطه با رژیم اسد حرکت کنید.»
استدلال نامه ارسالی روز دوشنبه بر این پایه استوار است که عادی‌سازی منطقه‌ای «ظرفیت جامعه بین‌المللی را برای شکل‌دهی به یک فرایند سیاسی با هدف حل معنادار بحران کاهش می‌دهد».
در بخش‌هایی از این نامه چندین توصیه برای «چشم‌انداز جایگزین و عملی» برای سوریه، از جمله حفظ ردپای نظامی سبک ایالات متحده در شمال شرق سوریه با مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) به منظور حفظ کارزار علیه فعالیت‌های داعش ارائه شده است.
یکی دیگر از انگیزه‌های نیروهای آمریکایی در سوریه مقابله با حضور ایران است. هفته گذشته یک پهپاد وابسته به ایران به یک پایگاه آمریکایی در شمال شرق سوریه حمله کرد که در نتیجه آن یک پیمانکار کشته و تعدادی از نیروهای نظامی زخمی شدند.
در این نامه امضاکنندگان همچنین خواستار اعمال فشار بیشتر بر دولت‌های خارجی برای بازگرداندن ده‌ها هزار جنگجوی مظنون داعش و خانواده‌هایشان شده‌اند که در زندان‌ها و اردوگاه‌های تحت کنترل نیروهای SDF در شمال شرق سوریه زندگی می‌کنند. ژنرال مایکل کوریلا، رئیس مرکز فرماندهی نظامی آمریکا، اخیراً هشدار داده شده است که این زندان‌ها و اردوگاه‌ها خطر ایجاد یک "ارتش در بازداشت" داعش را دارد. ارتشی که تهدیدی بالقوه برای امنیت منطقه و فرامنطقه است.
امضاکنندگان نامه همچنین به ایالات متحده و متحدانش توصیه می‌کنند یک طرح B برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تهیه کنند. روسیه، حامی اصلی سوریه، مدت‌هاست تهدید کرده قطعنامه سازمان ملل را که اجازه می‌دهد غذا، سوخت و سایر تجهیزات از ترکیه به بخش‌هایی از سوریه بدون اجازه دولت سوریه ارسال شود، ملغی کند.
پس از زمین‌لرزه‌های مرگبار در 6 فوریه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده مجوزی کلی صادر کرد که هدف آن حصول اطمینان از عدم مغایرت کمک‌های زلزله با تحریم‌های ایالات متحده علیه سوریه بود. کارشناسان و مقامات سابق در نامه خود به دولت توصیه می‌کنند که تعریف روشنی از «امدادرسانی به زلزله» ارائه کند. آنها دستورالعمل فعلی را دربرگیرنده ایجاد «راه‌های بسیار برای فرار از تحریم‌ها» توصیف می‌کنند.
این نامه چند روز پس از آن منتشر شد که رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات از اینکه جو بایدن یک بار هم از «قانون سزار» که مورد تایید دو حزب برای اعمال فشار اقتصادی بر حامیان بشار اسد است استفاده نکرده، ابراز نارضایتی کردند. دولت جو بایدن از زمان روی کار آمدن، چندین دور تحریم‌ علیه مقامات نظامی و اطلاعاتی سوریه صادر کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1132796/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران