پیام ویژه

آخرين مطالب

چرا واشنگتن به دنبال دوستی عربستان و اسرائیل است؟ بين الملل

چرا واشنگتن به دنبال دوستی عربستان و اسرائیل است؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - توافق ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری چین انگیزه‌های بیشتری را برای دولت جو بایدن فراهم کرده است تا مشغول کار شده و نشان دهد که آمریکا هنوز نفوذ خود را در این منطقه حفظ کرده‌است.

به گزارش جماران به نقل از لورینت تودی ، توافقنامه 10 مارس برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران، که با نظارت چین امضا شد، تهدید یک جبهه متحد ضد ایران را دورتر کرده بود - جبهه ای که (به ادعایش)آماده است برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته ای دست به هر کاری بزند.
محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی هفته گذشته در جده از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به گرمی استقبال کرد و در نتیجه سوریه پس از چند سال به اتحادیه عرب بازگشت. این اقدام ریاض ، دلخوری واشنگتن را به دنبال داشت که شرکای عرب خود را تحت فشار قرار داده بود تا در ازای بازگرداندن بشار اسد به منطقه امتیازاتی را از اسد دریافت کنند.
تهران می گوید که می تواند در کنار همسایگان خود در شورای همکاری خلیج فارس امنیت آب های منطقه ای را تامین کند و این در حالی است که آمریکا و متحدانش گشت زنی های دریایی و هوایی را از طریق تنگه هرمز در پی توقیف اخیر دو کشتی خارجی توسط ایران افزایش داده اند.
با این حال، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، که اعلام کرده است که در سال 2024 دوباره برای ریاست جمهوری نامزد خواهد شد، همچنان امیدوار است که در منطقه به یک پیروزی برسد، از جمله توافق عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی.
تماس های تلفنی
جروزالم پست اخیرا از یک سیگنال قوی و برای واشنگتن دلگرم کننده خبر داده است: بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان، دو بار، قبل و بعد از نشست اتحادیه عرب در 19 مه، با یکدیگر تماس تلفنی گرفتند. در حالی که بنا بر گزارش ها محمد بن سلمان از ملاقات با نخست وزیر ( رژیم) اسرائیل در آن زمان امتناع کرد و هیچ پیشرفتی حاصل نشد، اسرائیلی ها خوشبین هستند که توافق عادی سازی نشان دهنده یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای راستگراترین دولت در تاریخ این ( رژیم) باشد.
الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل روز شنبه گفت که عادی سازی در عرض یک سال یا حتی شش ماه امکان پذیر است. روز بعد، روزنامه اسرائیلی تایمز اسرائیل گزارش داد که تل آویو و ریاض "درگیر مذاکرات پیشرفته ای با میانجیگری ایالات متحده برای فعال کردن پروازهای مستقیم به جده" هستند تا "به مسلمانان اسرائیلی در انجام مراسم حج کمک کنند."(!) به گفته رسانه های اسرائیلی، این تصمیم می تواند ماه آینده نهایی شود.
این موضع گیری‌ها پس از آن صورت می گیرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در ماه جاری از عربستان سعودی دیدن و با محمد بن سلمان دیدار کرد. کمی پیش از این، سالیوان به صراحت اعلام کرد که عادی سازی کامل رابطه ریاض و تل‌آویو منافع امنیت ملی ایالات متحده را تامین می‌کند.
اهمیتی که واشنگتن برای عادی سازی رابطه قائل است
آموس هوچستاین، فرستاده انرژی کاخ سفید و برت مک گورک، مشاور ارشد خاورمیانه، در راه بازگشت از سفر خود به عربستان سعودی در ماه گذشته به سرزمین های اشغالی پرواز کردند تا گزارشی از گفتگوهایشان ارائه کنند. چند روز بعد، رونن لوی - مدیر کل وزارت خارجه اسرائیل که یکی از چهره های مخفی اسرائیل در پروژه عادی سازی رابطه با اعراب بوده است - با وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه در واشنگتن دیدار کرد.
همه این سلسله نشست ها پس از توافق عادی سازی بین عربستان و ایران در ماه مارس به میانجی گری پکن انجام شده بود.
آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و مذاکره‌کننده سابق در جمهوری‌خواهان، می‌گوید: «توافق با میانجی‌گری چین انگیزه‌های بیشتری را برای دولت جو بایدن فراهم کرده است تا مشغول کار شده و نشان دهد که هنوز نفوذ خود را در این منطقه حفظ کرده‌است. »
یک تاریخ مهم : انتخابات 2024
دو مقام آمریکایی به وب سایت خبری Axios گفتند که به تلاش ها برای عادی سازی رابطه اسرائیل و عربستان سرعت داده شده زیرا رئیس جمهور ایالات متحده امیدوار است در شش تا هفت ماه آینده در این پرونده پیشرفت کرده و پس از آن انرژی خود را روی کارزار انتخاباتی‌اش متمرکز کند.
برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که اگر این موضوع قبل از سفر تابستان گذشته بایدن به خاورمیانه مطرح می‌شد، تصمیم عربستان برای کاهش سهمیه تولید نفت اوپک پلاس که اختلافات بین دو کشور را دوباره شعله ور کرده بود ، چشم انداز عادی سازی رابطه ریاض و تل‌آویو را هم تیره و تار می‌کرد.
تاکنون تنها گام ملموس به جلو، باز شدن حریم هوایی عربستان به روی هواپیماهای غیرنظامی اسرائیلی بود که به آنها اجازه داد زمان سفر خود به کشورهای آسیایی را کاهش دهند.
از سوی دیگر توافق برای واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان سعودی- که با چراغ سبز اسرائیل روبه رو شد - همچنان به دلیل امتناع مصر از تایید در همان وضعیت بلاتکلیف قبلی قرار دارد. اما امتیازات را باید در جای دیگری جستجو کرد، از یک عنصر اساسی در عادی سازی عربستان و اسرائیل: ایالات متحده.
محمد بن سلمان قصد ندارد هیچ هدیه ای به رئیس جمهور ایالات متحده بدهد، کسی که در طرد شدن ولیعهد توسط جامعه بین المللی نقش داشته و عربستان سعودی را در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود به عنوان "دولت منحوس" معرفی کرده است.
بایدن به محض رسیدن به قدرت، گزارش سازمان اطلاعات آمریکا مبنی بر دست داشتن محمد بن سلمان در ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول را از حالت طبقه بندی خارج کرد.
ریاض که به طور نمادین علاقه چندانی به عادی سازی روابط عربستان و آمریکا ندارد، قیمت مدنظر خود را برای جوش خوردن این معامله اعلام کرده است، قیمتی که اتفاقا بالا هم هست. طبق گزارش‌ها، سعودی‌ها به دنبال تضمین‌های امنیتی از ایالات متحده در صورت هدف حمله قرار گرفتن، ، دسترسی به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها (مثل اسرائیل) و کمک برای توسعه یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی هستند. این درخواست ها ترس از مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه را افزایش می دهد و به همین دلیل ایالات متحده و اسرائیل در تلاش برای یافتن پاسخ مناسب به این درخواست‌ها هستند.
میلر می‌گوید: «محمد بن سلمان این استدلال را مطرح کرده که ایرانی‌ها حق غنی‌سازی [اورانیوم] را دارند، بنابراین او نیز باید آن را داشته باشد. به نظر نمی‌رسد که ایالات متحده با این درخواست موافقت کند.
انرژی هسته ای و فلسطین
در حالی که به نظر می رسد تلاش های اروپا برای متقاعد کردن واشنگتن برای بازگشت به میز مذاکره درباره پرونده هسته ای ایران هنوز به ثمر نرسیده است، شایعاتی در مورد سفر احتمالی سلطان هیثم بن طارق عمان به تهران وجود دارد که از سرگیری گفت و گوها برای احیای برجام می‌تواند یکی از دستورکارهای آن باشد.
ایالات متحده همچنین نگرانی اروپایی ها از به تعویق انداختن مذاکرات را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نادیده می گیرد، زیرا می داند که امضای توافق با تهران پس از افزایش همکاری نظامی ایران با روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین و تحولات ایران در چندماه اخیر دشوار خواهد بود.
به گفته مقامات آمریکایی به نقل از وال استریت ژورنال، واشنگتن در حال حاضر تنها گزینه های خود را بررسی می کند. در این زمینه، دولت آمریکا در تلاش است تا سعودی‌ها را متقاعد کند که حتی اگر همه خواسته‌های آنها در رابطه با عادی‌سازی با اسرائیل برآورده نشود، این توافق شانس بیشتری برای پذیرش توسط قانون‌گذاران دموکرات در دوران ریاست جمهوری بایدن خواهند داشت تا در دوران ریاست جمهوری یک جمهوری‌خواه. اما آیا این دلیل کافی برای ولیعهد سعودی است تا گامی در جهت عادی سازی بردارد، در حالی که مردم او همچنان به آرمان فلسطین وابسته هستند؟
میلر در این باره می‌گوید : در این فرآیند، "آسیب پذیری واقعی محمد بن سلمان نه در غیاب ضمانت امنیتی یا تحویل سلاح های پیچیده، بلکه در نحوه انجام این کار رخ می دهد."

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1364536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی آقامحمدی؛ چهره امنیتی- اقتصادی طرفدار استقلال/ ویدئو

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود