پیام ویژه

آخرين مطالب

خداحافظ کمال/ سلام به ترکیه دوقطبی بين الملل

خداحافظ کمال/ سلام به ترکیه دوقطبی
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به نظر می‌رسد که برای یک شب بحران اقتصادی در ترکیه فراموش شد. سیحان، یکی از حامیان اردوغان در این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: همه حرفها درباره بحران اقتصادی در ترکیه دروغ است. هیچ کس گرسنه نیست. ما از سیاست های اقتصادی او بسیار خوشحالیم. او در پنج سال آینده حتی بهتر از این هم خواهد شد.

به گزارش جماران، بی‌بی‌سی در گزارشی از دومین دور انتخابات ترکیه نوشت که نتیجه این انتخابات به دوقطبی شدن بیشتر جامعه این کشور دامن زده‌است. در ادامه این گزارش آمده‌است: حامیان رجب طیب اردوغان پس از پیروزی رئیس جمهور باسابقه ترکیه در انتخابات روز یکشنبه در جشن تداوم حضور او در قدرت برای 5 سال دیگر شرکت کردند. رجب طیب اردوغان پس از اعلام نتایج به جمعیتی که در خارج از کاخ عظیم او در حاشیه آنکارا جمع شده و او را تشویق می‌کردند، گفت: این پیروزی برای همه 85 میلیون جمعیت ترکیه است.
اما ندای او برای اتحاد، زمانی که رقیب خود کمال قلیچداراوغلو را مسخره کرد و رهبران مخالف را زندانی کرد توخالی به نظر می رسید. کمال قلیچداراوغلو عنوان "ناعادلانه ترین انتخابات در سال های اخیر" را برای این انتخابات به کار برده و آن را محکوم کرد. قلیچداراوغلو گفت که حزب سیاسی رئیس جمهور تمام ابزارهای دولتی را علیه او بسیج کرده لذا او به صراحت شکست را نپذیرفت.
رجب طیب اردوغان بر اساس نتایج غیررسمی با کمی بیش از 52 درصد آرا به خط پایان رسید. این نتیجه نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از رای دهندگان در این کشور به شدت قطبی شده از دیدگاه اقتدارگرایانه او درباره ترکیه حمایت نکردند. امروز می‌توان گفت که قلیچداراوغلو برای مقابله با کمپین انتخاباتی منظم و مدیریت شده اردوغان آمادگی نداشت هرچند که موفق شد برای اولین بار انتخابات ریاست جمهوری را در ترکیه به دور دوم بکشاند.
اردوغان از فضای ناشی از پیروزی خود نهایت استفاده را کرد. و در حالی که پس از تاریک شدن هوا بالای اتوبوسی در یکی از خیابان های استانبول ایستاده بود برای جمعیتی خرسند از پیروزی نامزد مورد حمایت آن که جمعیتی بالغ بر 320000 نفر بودند، سخنرانی کرد.
وی در همین سخنرانی اولیه، این انتخابات را یکی از مهم ترین انتخابات تاریخ ترکیه خواند و ادعا کرد که همه مردم ترکیه در این انتخابات پیروز شدند. او به طعنه از شکست رقیب در انتخابات یاد کرده و فریاد زد: بای بای کمال ، شعاری که بلافاصله طرفدارانش هم به تقلید آن را تکرار کردند.
بی بی سی در گزارشی از حال و هوای ترکیه پیش از انتخابات دور دوم نوشت: فضای پس از برگزاری دور دوم به شکل فزاینده ای تند و تیز و البته پرتنش بود. در یک حادثه اواخر روز یکشنبه، یکی از مقامات اپوزیسیون حزب خوب در مقابل یکی از دفاتر حزب در شهر ساحلی اردو در شمال به ضرب چاقو کشته شد.
بازکردن درهای مجموعه کاخ به روی عموم در ترکیه بسیار غیرمعمول است اما نه غیرمعمول‌تر از افزایش دوره حضور اردوغان در قدرت برای پنج سال دیگر. هوادارانی که از سراسر آنکارا آمده بودند تا این پیروزی را جشن بگیرند، شعارهای اسلامی سر دادند ، برخی پرچم‌های ترکیه را روی چمن‌ها گذاشته بودند تا نماز بخوانند.
به نظر می‌رسد که برای یک شب بحران اقتصادی در ترکیه فراموش شد. سیحان، یکی از حامیان اردوغان در این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: همه حرفها درباره بحران اقتصادی در ترکیه دروغ است. هیچ کس گرسنه نیست. ما از سیاست های اقتصادی او بسیار خوشحالیم. او در پنج سال آینده حتی بهتر از این هم خواهد شد.
با این وجود رجب طیب اردوغان اعتراف کرد که مقابله با تورم فوری ترین مسئله ترکیه است. اکنون سوال اینجاست که آیا او آمادگی دارد اقدامات لازم را برای این کار انجام دهد؟ با نرخ تورم سالانه تقریباً 44 درصد، تورم زندگی اقشار مختلف مردم در ترکیه را تحت الشعاع قرار داده است.
هزینه غذا، اجاره و سایر کالاهای روزمره افزایش یافته و امتناع اردوغان از اصلاحات اقتصادی مانند افزایش نرخ بهره بر بحرانی بودن اوضاع افزوده است. ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به پایین ترین حد خود رسیده است و بانک مرکزی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای ارز با مشکل مواجه شده است.
سلوا دمیرالپ، استاد اقتصاد در دانشگاه کوچ استانبول، در این باره می‌گوید: «اگر همان‌طور که اردوغان اعلام کرده به سیاست مالی نرخ‌های بهره پایین ادامه دهند، تنها گزینه دیگر کنترل‌های سرمایه سخت‌تر است».
برای طرفداران اردوغان، اقتصاد موضوعی دور از ذهن بود و به موقعیت قدرتمند او در جهان و موضع سخت او در مبارزه با "تروریست ها" که منظور آنها شبه نظامیان کرد است، می‌بالند.
رئیس جمهور اردوغان، در این انتخابات قلیچداراوغلو را به همراهی با تروریست ها متهم کرد و از او به خاطر وعده آزادی یکی از رهبران سابق دومین حزب بزرگ اپوزیسیون ترکیه، انتقاد کرده است. صلاح‌الدین دمیرتاش از سال 2016 در زندان به سر می‌برد، علی‌رغم اینکه دادگاه حقوق بشر اروپا دستور آزادی وی را صادر کرده بود. اردوغان می‌گوید تا زمانی که او در قدرت باشد، دمیرتاش پشت میله های زندان خواهد ماند.
اردوغان همچنین وعده داد که بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله های دوقلوی فوریه را در اولویت کاری قرار دهد و مقدمات بازگشت "داوطلبانه" یک میلیون آواره سوری را فراهم کند.
جمعیت زیادی که فقط ترک هم نبودند خود را به میدان تقسیم استانبول رساندند تا در جشن پیروزی اردوغان شرکت کنند. در میان جمعیت، ‌فلسطینی‌هایی دیده شدند که پرچم های ترکیه را دور شانه های خود پیچیدند. علا نصار یکی از حاضران در جشن پیروزی اردوغان که اهل تونس است می‌گوید: اردوغان فقط در کشور خود پیشرفت نکرده است، "او از اعراب و جهان اسلام نیز حمایت می کند.
با وجود همه جشن ها، ایده وحدت در این کشور قطبی دورتر از همیشه به نظر می رسد.از زمان کودتای نافرجام در سال 2016، اردوغان پست نخست وزیری را لغو کرده و اختیارات گسترده‌ای را که رقیبش متعهد به عقب‌نشینی آن شده بود، به دست آورده است. یکی از رای دهندگان در خارج از یک مرکز رای گیری در آنکارا روز یکشنبه گفت که می خواهد شاهد پایان فرار مغزها از ترکیه باشد که با پاکسازی پس از کودتا آغاز شد.
اپوزیسیون شکست خورده ترکیه اکنون باید قبل از انتخابات محلی در سال 2024 دوباره جمع شود. اکرم امام اوغلو در رقابت برای شهردار شدن استانبول در سال 2019 پیروز شد و به عنوان چهره اصلی اپوزیسیون شناخته می شود. او که یکی از محبوب‌ترین طرفداران مخالفان است پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات از مخالفان اردوغان خواست ناامید نشوند و گفت که زمان تغییر فرا رسیده است. پیام ویدیویی او در شبکه های اجتماعی بلافاصله به عنوان یک اشاره پنهان به این موضوع تلقی شد که مخالفان به یک رهبر جدید نیاز دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1365748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها