پیام ویژه

آخرين مطالب

قانون را برای جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس گذاشتند سياسي

قانون را برای جلوگیری از قهرمانی پرسپولیس گذاشتند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - افشین پیروانی معتقد است کسانی که قانون سقف قرارداد را نوشته‌اند فوتبالی نبوده یا این‌که به منظور خاصی آن را نوشته‌اند.
به گزارش مشرق، به نظر شما نقش مدیرورزشی یا به‌اصطلاح فوتبال ایران سرپرست تیم، در موفقیت آن تیمچیست؟ شاید بتوان گفت که بهترین نمونه برای تعریف مدیرورزشی یا جواب دادن به این پرسش، تیم بایرن مونیخ آلمان باشد. معتبرترین باشگاه آلمان، اغلب بهترین بازیکنان داخلی و خارجی این کشور را در اختیار دارد و عناوین زیادی در اروپا کسب کرده است. رویکرد مدیریتی در فوتبال آلمان تلفیقی از ورزشی و غیرورزشی است، به‌عبارت بهتر امور فنی و هدایت تیم توسط بازیکنان گذشته که پس از پایان عمر حرفه‌ایشان آموزش مدیریت می‌بینند، به‌عنوان «مدیر ورزشی» انجام می‌شود. در سال‌های اخیر ماتیاس سامر و حسن صالح حمیدزیچ به عنوان مدیرورزشی در تیم بایرن مونیخ مشغول به کار بوده‌اند.
در فوتبال ایران اما به‌ندرت می‌بینید انتخاب مدیر تیم یا سرپرست بر اساس منطق و اصول فوتبالی انجام شود. معمولا پیشکسوتان یک باشگاه به صرف بازی در آن تیم به عنوان سرپرست یا مدیرورزشی تیم برگزیده می‌شوند اما از آن بدتر رفقای مدیرعامل یا سفارش‌شده از بالا و... نیز چنین سمتی را برعهده گرفته‌اند که بر کسی پوشیده نیست. در این میان شاید پیروانی مدیر تیم پرسپولیس یک استثنا باشد. مردی که سال‌ها بازیکن و کاپیتان این تیم و حتی در مقطعی سرمربی قرمزها بوده است.
چند سالی می‌شود که افشین پیروانی به عنوان مدیر تیم پرسپولیس فعالیت می‌کند و آن‌قدر موفق بوده که یحیی گل‌محمدی که معمولا عادت به تعریف از کسی ندارد، لب به تحسین او بگشاید.
چند روزی بعد از پایان جام حذفی و مسابقات لیگ برتر، فرصتی دست داد که دقایقی با افشین پیروانی هم‌کلام شویم و به قول معروف از هر دری صحبت کنیم. با ما و مدیر تیم پرسپولیس باشید تا انتهای این مصاحبه که... بهتر است خودتان بخوانید و قضاوت کنید.
اگر اجازه بدهید از آخر شروع کنیم و بپرسیم نظر شما در خصوص خداحافظی تلویحی یحیی گل‌محمدی چیست؟ شوکه نشدید؟!
یحیی گل‌محمدی نشان داد چه مربی بزرگ و پخته‌ای است. کار کردن در تیم پرسپولیس بسیار سخت و طاقت‌فرساست و فصل تازه‌به‌اتمام‌رسیده هم واقعا سخت‌تر از همیشه بود. با این وجود یحیی گل‌محمدی توانست از این آزمون سربلند بیرون آمده و با پیروزی در بازی‌های بزرگ در قهرمانی دبل کند. او عاشق پرسپولیس و کارش است اما خستگی یک فصل کار طاقت‌فرسا از یک طرف و برخی قوانین جدید غیرفوتبالی در فوتبال شاید مزید بر علت شده باشد.
متوجه شدیم منظور شما سقف بودجه باشگاه‌هاست که به آن هم خواهیم رسید اما ابتدا می‌خواهیم بگویید وجه تمایز یحیی گل‌محمدی با سایر مربیان چیست؟
واقعا برای کارش وقت می‌گذارد و عاشق مربیگری است. او ساعت 8 صبح بعد از این‌که دخترش را می‌برد مدرسه، به ورزشگاه شهید کاظمی (محل تمرین پرسپولیس) می‌آمد و ساعت 8 شب هم به خانه برمی‌گشت. 12 ساعت در روز وقت می‌گذاشت، فیلم می‌دید و تلاش می‌کرد. ما رقیبان بسیار پرقدرتی داشتیم که تا بُن دندان مسلح بودند اما یحیی گل‌محمدی همه‌جوره تلاش کرد تا بتواند در بزنگاه‌ها سربلند از زمین خارج شود.
شما با یحیی گل‌محمدی در پرسپولیس و تیم ملی همبازی بودید. فکرش را می‌کردید آن مدافع آرام، سربه‌زیر و کم‌حرف روزی مربی موفقی شود؟
یحیی گل‌محمدی آن‌زمان هم خیلی اهل مطالعه و مدافع باهوشی بود. تجارب زیادی هم از بازی‌های آسیایی، جام ملت‌ها و جام جهانی داشت. همان‌زمان هم خیلی پی‌گیر بود و از آن گذشته با تمام احترام به تیم تربیت یزد، یحیی از لیگ یک شروع کرد و پله پله در مربیگری بالا آمد. الان هم در 52 سالگی یکی از باتجربه‌ترین مربیان ایران است در حالی که سن و سال زیادی ندارد.
بی‌تعارف یحیی گل محمدی مشورت‌پذیر است؟
شما کافی است این سوال را از دستیارانش بپرسید. او همیشه بهترین کادرفنی و کمک‌ها را برای کارخودش انتخاب می‌کند. اغلب دستیاران یحیی گل‌محمدی هم در سال‌های اخیر مربیان موفقی شده‌اند و همواره نظر کمک‌هایش را می‌پرسد و به‌شدت مشورت‌پذیر است.
در دربی فینال حذفی تصاویر تلویزیونی پس از گل تیم پرسپولیس، شما را به تصویر کشید که به بازیکنان تیم چیزی گفتید که شادی آن‌ها کوتاه شد! ماجرا چه بود؟
آن لحظه هم فقط به بچه‌ها گفتم که زیاد شادی نکنید تا بازیکنان تصور نکنند کار تمام شده است. بازی استقلال به هرحال دربی است و فقط همین جمله را به بازیکنان گفتم. باور کنید هر بازی برای پرسپولیس سخت و دشوار بوده و فشاری که روی خود من بود، در هیچ سالی متحمل نشده بودم.
(به شوخی) نکند شما هم مثل یحیی گل‌محمدی خسته شده و قصد خداحافظی دارید؟!
بله، من هم واقعا خسته شدم. کار در پرسپولیس باعث افتخار و هر ثانیه‌اش لذت‌بخش است اما بسیار سخت است. یک‌سری از مدیران تیم‌ها نه دغدغه پول دارند، نه زمین تمرین، نه هتل، نه پرواز، نه پاداش، نه بدهی انباشته‌شده و نه لباس و... ولی متاسفانه آقای درویش و همه ما با این سختی‌ها کار کردیم. جا دارد واقعا از آقای رضا درویش و اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس تشکر می‌کنم. شاهدم مدیرعامل باشگاه پرسپولیس با چه سختی و عشقی کار می‌کرد.
یک نمونه از این تلاش ها را که خودتان شاهد بودید را مثال می‌زنید؟
باور نمی‌کنید اما بارها پشت موتور دنبال فراهم کردن پول و منابع مالی برای پرسپولیس بود. این‌که یک تیم موفق و قهرمان می‌شود حتم بدانید پشت آن خیلی زحمات و تلاش نهفته است. شما بهتر از من می‌دانید خیلی از مدیران باشگاه‌های صنعتی چنین دغدغه‌ای اصلا ندارند. الان هم که سقف بودجه گذاشته‌اند که...
که چی؟! ابتدای این مصاحبه بحث سقف بودجه مطرح شد و این‌که آیا یکی از دلایل خداحافظی احتمالی یحیی گل‌محمدی با پرسپولیس این موضوع می‌تواند باشد؟
ببینید من بازیکن نیستم که در این داستان ذی‌نفع باشم اما واقعیت را به عنوان یک آدم فوتبالی می‌گویم که کسانی این قانون را تصویب کرده‌اند که یا از قهرمانی پرسپولیس عصبانی بوده‌اند یا ضرر و زیانی کرده و حالا قصد جبران دارند! (با لحن تندتری) آخر کدام بازیکن عاقل خارجی به ایران می‌آید و قرارداد ریالی می‌بندد؟! یک زمانی سقف قرارداد بازیکن مصوب کردند که حتما به خاطر دارید؟
سقف قرارداد 350میلیون تومانی که فکر می‌کنم سال 1390 سازمان لیگ به تصویب رساند و تبدیل به کف قرارداد بازیکنان شد؟
دقیقا! من همین الان می‌گویم اغلب تیم‌های صنعتی محال است به این قانون پایبند باشند.
چرا؟
تیم‌های صنعتی راهکارهای زیادی دارند. شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که این اجازه را می‌دهد بیشتر از پرسپولیس هزینه کنند و من تصور می‌کنم این قانون برای جلوگیری از ادامه قهرمانی‌های پرسپولیس باشد. قانونی که می‌تواند ترمز قهرمانی پرسپولیس را به سود بعضی‌ها بکشد!
چرا به ضرر فقط پرسپولیس؟!
در آن سال‌هایی که سقف قرارداد گذاشتند چه اتفاقی افتاد؟ چند سال پرسپولیس نتوانست قهرمان شود و الان هم به نظر می‌رسد این قانون به ضرر پرسپولیس باشد.
استقلال هم شرایطی مثل شما دارد. ندارد؟!
من در مورد پرسپولیس صحبت می‌کنم که حتی خرید یک آب معدنی هم در آن حساب و کتاب دارد! واقعا این قانون برای چیست؟ تیم داوری ما در دربی یعنی آخر فوتبال ایران هدست ندارند که با هم کنار زمین ارتباط بگیرند آن وقت دوستان درگیر سقف بودجه هستند! یحیی گل‌محمدی حرف قشنگی زد که آیا چهارتا فوتبالی را نمی‌توانستند قبل از تصویب این قانون صدا بزنند و نظر آن‌ها را بپرسند! دوستان می‌آیند درباره فیرپلی مالی در اروپا صحبت می‌کنند. آیا بودجه باشگاه پاری سن‌ژرمن با استراسبورگ یکی است؟ در انگلیس بودجه منچسترسیتی و وستهام یکی است؟ دوستانی این قانون را نوشته‌اند که با تمام احترامی که برای همه آن‌ها قائل هستم، فوتبالی نبوده یا این‌که به منظور خاصی آن را نوشته‌اند. من یک مثالی بزنم و سربسته بگویم که یک هلدینگ به راحتی می‌تواند به بازیکن پول بدهد و جایی هم ثبت نشود. آیا پرسپولیس می‌تواند چنین کاری کند یا پول زیرمیزی بدهد؟ معلوم است که نمی‌تواند! من همین‌جا به شما می‌گویم که حریف پرسپولیس در زمین نمی‌شوند و سقف بودجه می‌گذارند یا این‌که می‌گویند با بازیکنان خارجی قرارداد ریالی ببندید!
گئورگی گولسیانی هم ظاهرا از این موضوع شاکی شده و اعلام کرده ریالی قرارداد نمی‌بندد؟
حق دارد نبندد! من هم در السد قطر لژیونر بودم و هرگز حاضر نمی‌شدم قرارداد ریالی ببندم. این حرف‌ها یعنی چی؟!
قبول دارید که قرارداد برخی بازیکنان فوتبال به شکل بی‌رویه‌ای بالا رفته است؟
ببینید من خودم در همین پرسپولیس برای خرید و جذب بازیکن مذاکره کردم. تیم بستم و همه این راه‌ها را رفته‌ام. شما نمی‌توانید برای اصلاح یک شرایط بزنید کل ساختمال را بکوبید و خراب کنید. در فوتبال دنیا هم شرایط فرق می‌کند. امباپه یک قیمت دارد و اشرف حکیمی در پاری سن‌ژرمن یک قیمت و بازیکن رئال مادرید با حتی ستاره ختافه قیمتش متفاوت است.
بگذریم، به نظر شما سخت‌ترین بازی تیم پرسپولیس در فصل تازه به‌اتمام‌رسیده کدام بازی بود؟
انصافا بگویم همه بازی‌ها سخت بود. همه تیم‌ها جلوی پرسپولیس با انگیزه خاصی بازی می‌کردند و همین کار را سخت می‌کرد اما انصافا کادرفنی و بازیکنان ما با همت و تعصب فراوان جلوی همه جنگیدند تا دبل کنند.
بهترین بازیکن فصل پرسپولیس کدام بازیکن بود؟
بنویسید تیم پرسپولیس!
ستاره لیگ برتر؟
باز هم بنویسید تیم پرسپولیس!
منهای پرسپولیس، بهترین بازیکن لیگ برتر چه کسی بود؟
منهای تمام بازیکنان پرسپولیس به نظر من شهریار مغانلو آقای گل لیگ برتر خیلی خوب کار کرد و گل‌های حساسی برای تیمش به ثمر رساند. لطفا و حتما بنویسید بازیکنان پرسپولیس همگی ستاره و لایق بودند که توانستند دبل کنند و همزمان هم قهرمان لیگ برتر شوند و هم جام حذفی.
می‌خواهیم بپرسیم پدیده لیگ اما لابد باز هم می‌گویید پرسپولیس پدیده‌های زیادی داشت و... منهای پرسپولیس پدیده لیگ کدام بازیکن بود؟
باز با احترام به بازیکنان جوان پرسپولیس، با توجه به این‌که خودم دفاع وسط بودم و بازیکنان این پُست را با دقت بیشتری تماشا می‌کردم باید به دو مدافع جوان اشاره کنم. به نظر من محمدامین حزباوی کاپیتان تیم ملی جوانان و مدافع سابق فولاد خوزستان که به السد قطر پیوست به همراه سامان فلاح مدافع و کاپیتان جوان پیکان، پدیده های لیگ بودند.
و تیم منتخب لیگ بیست‌ودوم؟
با احترام به همه بازیکنان باید بگویم تیم منتخب لیگ بیست‌ودوم تمامی بازیکنان پرسپولیس به همراه کادرفنی و مدیریتی و... خلاصه همه اعضای این تیم بودند. واقعا نمی‌دانم چطور بگویم که در پرسپولیس این فصل، بازیکنان ذخیره و اصلی پرسپولیس چگونه یکدل و متحد بودند و این گروه هماهنگ و همدل در نهایت با شایستگی هم به عنوان قهرمانی رسید.
نقش پیشکسوتان پرسپولیس در دبل قهرمانی چه اندازه بود؟
سوال بسیار به‌جایی پرسیدید. جا دارد من ابتدا از علی‌آقا پروین استاد و مربی خودم یاد کنم که سر تمرین تیم می‌آمد، بعد هر بازی زنگ می‌زد و تبریک می‌گفت و همواره حامی پرسپولیس بود. احمدرضا عابدزاده از آمریکا زنگ می‌زد و پیگیر نتایج پرسپولیس بود. همین‌طور بهروز رهبری‌فرد که بارها و بارها زنگ زد و تبریک گفت. حاجی مایلی‌کهن، ناصر محمدخانی، حمید درخشان، فرشاد پیوس، مرتضی کرمانی‌مقدم، مجتبی محرمی، حمید استیلی، رضا شاهرودی، پایان رأفت، مجتبی شیری، عارف محمدوند و خیلی از عزیزان دیگر که شاید الان حضور ذهن نداشته باشم و اگر اسمی از قلم افتاد به بزرگی خودشان ببخشند، در این فصل حمایت کرده و در این قهرمانی سهیم بودند. همین‌طور هواداران فهیم، عاشق و پرشور پرسپولیس که در تمامی فصل از تیم حمایت کرده و باعث دلگرمی ما شدند. این قهرمانی متعلق به همه این عزیزان است و مبارکشان باشد.
پرسپولیس باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. این تیم آماده پرسپولیس می‌تواند طلسم‌شکن شده و به عنوان قهرمانی آسیا برسد؟
خیلی رُک و شفاف بگویم با این قانون سقف بودجه باید آسیا را فراموش کنیم چه رسد به رقابت برای قهرمانی! با قرارداد ریالی و سقف بودجه می‌خواهیم به مصاف کریم بنزما و رونالدو برویم؟! کریم بنزما همین الان هم بهترین مهاجم نوک اسپانیاست. لطفا آسیا را فراموش کنید!
و بالاخره حرف پایانی؟
در پایان جا دارد تشکر ویژه‌ای از صداوسیما و اصحاب رسانه داشته باشم. این عزیزان در رسانه ملی و رسانه‌های نوشتاری خیلی زحمت کشیده و می‌کشند و این تلاش‌ها جای خداقوت و خسته نباشید دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1369326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

دو گوشی قدیمی به پایان چرخه عمر رسیدند و دیگر آپدیت نمی‌شوند

استفاده هکرها از دستگاه‌های سیسکو برای جاسوسی

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

اصولگرایان منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

واتس‌اپ به ارسال پیام به شماره‌های ذخیره نشده و ورود با فیس‌آی‌دی مجهز می‌شود

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست