پیام ویژه

آخرين مطالب

در گفت و گو با جماران؛

جاوید قربان اوغلی: عادی سازی روابط با عربستان به نفع کشور و امنیت منطقه است/ سخنان اخیر ظریف انگیزه انتخاباتی نداشت سياسي

جاوید قربان اوغلی: عادی سازی روابط با عربستان به نفع کشور و امنیت منطقه است/ سخنان اخیر ظریف انگیزه انتخاباتی نداشت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه -

پایگاه خبری‌ جماران: محمدجواد ظریف، وزیر پیشین امور خارجه، شانزدهم خرداد ماه در کلاب هاوس گفت و گویی نسبتا طولانی داشت که طی آن مطالب متعددی از جمله‌ در مورد شروع مذاکرات در دولت احمدی‌نژاد، ترکمنچای دانستن برجام، حمله به سفارت عربستان در زمان اوج قدرت‌ دیپلماتیک ایران و... مطرح شد.
همان طور که ظریف در انتهای گفت و گوی کلاب هاوسی خودش پیش‌بینی کرده بود، این مطالب بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخل و خارج از کشور و همچنین فضای مجازی داشت؛ و هر کدام بر اساس‌ سیاست‌های خودشان‌ به‌ نقد سخنان او پرداختند.
به منظور بررسی مطالب مطرح شده در سخنان محمد جواد ظریف و واکنش‌های این سخنان، گفت و گویی با جاوید قربان اوغلی، دیپلمات سابق، داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:
آقای ظریف در خصوص شروع مذاکرات یادآور شدند که به دولت قبل بر می گردد و آنها اجازه داشتند در موارد مختلف صحبت کنند ولی تیم آقای ظریف فقط اجازه داشتند که در موضوع هسته‌ای مذاکره کنند. چرا چنین تفاوتی وجود داشت؟
مذاکره با آمریکا درباره موضوع هسته‌ای‌ در آخرین سال دولت معجزه هزاره سوم آغاز شد؛ و دکتر علی اکبر صالحی این مسأله را در کتاب خود و در چند مصاحبه به تفصیل توضیح داده است. به گفته صالحی، رئیس جمهور وقت و دبیر شورای عالی دفاع با این مذاکرات مخالف بودند ولی چون رهبری اجازه داده بود، انجام شد. این اتفاق نمایانگر آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران در موضوعات مختلف و در رأس آنها مسأله هسته‌ای بود.
آنچه که ظریف در کلاب هاوس گفت، مربوط به مذاکرات جلیلی در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی بود. چند مقام آمریکایی و اروپایی به این موضوع اشاره کرده‌اند که جلیلی درباره موضوعات متعددی بحث می‌کرد که در دولت روحانی و پس از آغاز مذاکرات منتهی به برجام، علی رغم تمایل و درخواست آمریکا، ظریف اجازه ورود به مباحث دیگر جز مسأله هسته‌ای را نداشت.
چرا عده‌ای زمانی که ایران در اوج قدرت دیپلماتیک و عربستان در انزوا قرار داشتند به سفارت این‌ کشور حمله کردند و حالا همان تفکر بعد از چند سال به‌ این‌ نتیجه رسیده که‌ رابطه با عربستان خوب است؟
حمله به سفارت و کنسولگری عربستان پروژه‌ای دقیق و حساب شده بود. ملاحظه کردیم علی رغم شناسایی سران و رهبران این اقدام فاجعه بار هیچکس محاکمه و مجازات نشد. در واقع کسانی که این پروژه را طراحی و اجرا کردند، از مصونیت خود مطمئن بودند.
کشور هزینه بسیار سنگینی را در این اقدام متحمل شد. عربستان تا آن زمان به رغم رقابت با ایران، سعی می‌کرد رفتاری معتدل و توأم با احترام را با همسایه شمالی خود داشته باشد. اساسا ماهیت پادشاهی سعودی در سیاست خارجی محافظه‌کارانه بود. البته از زمان روی کار آمدن پادشاه و خصوصا با توجه به مشی ولیعهد، این محافظه‌کاری تا حدود زیادی کنار گذاشته شد. دشمنی عربستان با ایران پس از جنگ یمن اوج گرفت و تبدیل به یک جنگ نیابتی تمام عیار شد. می‌توان گفت و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، نیات عربستان در یمن به منصه ظهور نشست ولی تردید نباید کرد که خسارت ایران در هفت سال گذشته بسیار بیشتر از ضرر و زیان سعودی‌ها بود. 
عادی سازی روابط با عربستان اقدامی به نفع کشور و همچنین امنیت منطقه است که باید از آن حمایت کرد، ولی کسانی که با آن اقدام خسارات سنگین مالی و امنیتی را به کشور وارد کردند باید پاسخگو باشند. اسرائیل با پیشبرد روابط با کشورهای عربی و خیمه زدن در دو کشور حوزه خلیج فارس و برقراری روابط تمام عیار دیپلماتیک، روابط گسترده تجاری و همکاری‌های نظامی و امنیتی بزرگترین برنده آن اقدام ابلهانه بود.
همین موضوع به نوعی‌ در مورد برجام هم هست. چرا کسانی‌ که‌ برجام را در صحن علنی مجلس‌ به‌ آتش کشیدند و آن را با ترکمنچای مقایسه کردند، حالا طرفدار مذاکره برای‌ احیاء آن هستند؟
برجام بی تردید بزرگترین دستاورد دیپلماتیک کشور بود که مانع فروپاشی اقتصادی کشور در آن زمان و مهمتر از آن مانع فاجعه بزرگتر امنیتی - نظامی شد. مخالفت‌ها با مذاکرات هسته‌ای منتهی به توافق هسته‌ای ریشه در مسائل و رقابت‌های داخلی کشور داشت. وگرنه همانطور که همه می‌دانند و در سؤال قبل هم به آن پاسخ دادم، مذاکره با آمریکا در دوره احمدی نژاد شروع شد. مخالفت او با مذاکره هم در واقع به این دلیل بود که چرا او و دولتش به بازی گرفته نشده بودند.
دوره جدید مذاکرات با هدف احیای برجام هم هر چند با تأخیر، با اذن رهبری در دوره پایانی دولت روحانی و روی کار آمدن دولت بایدن آغاز شد. پنج دوره مذاکره سید عباس عراقچی آنچنان که گفته شده می توانست لغو بسیاری از تحریم ها، آزاد شدن منابع مالی و مهمتر از آن‌ مانع امنیتی شدن مجدد پرونده هسته‌ای شود. متأسفانه با روی کار آمدن دولت سیزدهم و یک دست شدن همه ارکان حاکمیت، این توهم در داخل شکل گرفت که ایران با یک دولت به اصطلاح انقلابی می‌تواند امتیازات بیشتری را اخذ کند.
اکنون و پس از گذشت حدود دو سال آقایان فهمیده‌اند که چیزی بالاتر از برجام را نمی توانند به دست آوردند. مشکل اینجاست که به دلیل ناکارآمدی مذاکره کنندگان دوره جدید، رویکردهای متوهمانه در مذاکرات و شرایط داخلی کشور(دوران پسا مهسا و مشکلات اقتصادی) ، طرف های مقابل تمایلی به احیای برجام 2015 ندارند. در مقابل برای دولت رئیسی و مذاکره کنندگان ایران احیاء همان ترکمنچای به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است.
چند روز قبل وزیر خارجه همین دولت انقلابی در حرم امام گفت، توافق هسته‌ای بزرگترین دستاورد برای لغو تحریم هاست. این حرف همان دولتی است که برجام را بزرگترین خسارت و به قول شما همسان با ترکمنچای می دانستند و آن را در مجلس آتش زدند.
تیم جدید مذاکره کننده یکی از دلایل طولانی شدن آن را گرفتن تضمین از طرف مقابل اعلام می کند و آقای ظریف تأکید دارد کسی‌ که بگوید در تعهد بین المللی می توان تضمین گرفت عوام است. نظر شما در این خصوص چیست؟
به این ادعای کودکانه کرارا پاسخ داده شده و نیازی به تکرار نیست. در عرصه بین‌المللی توافق نتیجه توازن در قدرت است که دو یا چند طرف پس از زورآزمایی دیپلماتیک در نقطه‌ای به‌ هم می رسند و توافق صورت می گیرد. راهکار دیگر جنگ و تحمیل نظرات به طرف شکست خورده است؛ مانند آنچه که پس از جنگ دوم جهانی شاهد آن بودیم و مثال‌های متعدد دیگر در تاریخ بشر. توافق در معنای لغوی نیز مستلزم دو طرف است که در یک موضوع مورد اختلاف از طریق مذاکره به تفاهم دست می‌یابند. این تفاهم با کوتاه آمدن دو طرف از خواسته‌های حداکثری از طریق چانه‌زنی سیاسی حاصل می‌شود. دیپلماسی ابزار توافقات سیاسی است.
هیچکس ادعا نکرده که برجام برد مطلق ایران است. همانطور که آمریکا نیز به تصریح دولتمردان و منتقدان نتوانست آنچه را که در باره مسأله هسته‌ای ایران در نظر داشت، به دست بیاورد. مذاکرات هسته‌ای با رویکرد عقلانی و هدفگذاری برد-برد به نتیجه رسید و همانطور که گفتم به اعتقاد من ( و بسیاری دیگر) بزرگترین دستاورد دیپلماسی در چند دهه اخیر بود.
به نظر شما چرا سخنان اخیر ظریف توانست مخاطب زیادی را جذب کند و واکنش منفی همزمان برخی جریانات داخلی و براندازان را داشته باشد؟
یکی از مهمترین دلایل این موضوع وضعیت کنونی کشور است. مردم ما مردمی فهیم هستند. برای درک این موضوع نیاز به عقل افلاطونی نیست. کافی است شما از بقال محله هم تفاوت‌ها در دولت قبل و دولتی که با هزاران وعده و وعید سر کار آمد را سؤال کنید. قیمت‌ها، تورم، وضعیت معیشتی و سفره کوچک شده مردم و...قس علیهذا. 
نکته دیگر تحمیل وضعیت تک صدایی به کشور در دو سال اخیر است. طبیعی است در چنین وضعیتی حرفه‌هایی از جنس سخنان اخیر ظریف بسیار پر مخاطب می‌شود. واکنش منفی و بعضا هتاکانه جریانات خاص داخلی هم چندان دور از انتظار نبود و نیست.
جایگاه ظریف در میان طبقه متوسط جامعه ایران کجاست؟
ظریف از جایگاه خوبی نه فقط در بین طبقه متوسط که حتی در میان نخبگان برخوردار است ولی اعتقاد دارم، بر خلاف گمانه‌زنی برخی از جناح های داخلی، انگیزه او انتخاباتی نبود‌.
تصور می‌کنم ظریف به عنوان کسی که علاوه بر تصدی هشت سال وزارت خارجه‌، همانطور که در همین بحث اخیر گفت در بسیاری از مذاکرات حساس دیپماتیک کشور عهده دار نقش بوده، باید لب به سخن می گشود. با این حال به مصداق آب دریا اگر نتوان کشید... باید از این حضور ایشان استقبال کرد. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1369445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

امام جمعه اهواز خطاب به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید

آنر 200 لایت معرفی شد؛ قدرتمند و خوش قیمت با دوربین‌های فوق‌العاده

تاریخ‎نگاری یک‌طرفه

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

آلزایمر ارزی دولتمردان

تردز به ابزار فیلتر کردن عبارت‌های توهین‌آمیز مجهز می‌شود

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم