پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ مولفه‌های قانون مطلوب عفاف و حجاب يادداشت

سرمقاله فرهیختگان/ مولفه‌های قانون مطلوب عفاف و حجاب
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان / « مولفه‌های قانون مطلوب عفاف و حجاب » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم رضا بکشلو است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
الزام قانونی به رعایت حجاب شرعی از همان روزهای ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی تحقق منویات امام راحل‌(ره) رهجویی شده و پس از چندی در متن قوانین رسمی کشور منعکس شده است. مصوبات نهادهای رسمی و قانونی کشور -مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی- را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول مفادی از قانون است که به لزوم کار ایجابی در حوزه حجاب و عفاف تاکید دارد و تکالیف و وظایفی را برعهده دستگاه‌های مختلف کشور قرار داده است. دسته دوم نیز جرم‌انگاری عدم‌رعایت حجاب شرعی است که مهم‌ترین مصداق آن تبصره ماده 638 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است. متاسفانه هر دو دسته از مفاد قانونی، وافی به مقصود نبوده‌اند و هر‌کدام به‌دلایلی نتوانسته‌اند اهداف مربوط را محقق کنند. اگرچه آسیب‌شناسی چرایی عدم‌وصول به اهداف قوانین مزبور، بحثی مستوفی می‌طلبد و در این مختصر مقدور نیست، لکن نظر به ارائه لایحه عفاف و حجاب و اجماع سه قوه نسبت به لزوم اصلاح قوانین مربوط به عفاف و حجاب به‌نظر می‌رسد لازم است به برخی از مهم‌ترین مولفه‌های قانون مطلوب در این حوزه اشاره شود:
1- توجه توأمان به ابعاد سلبی و ایجابی قانونگذاری
قانونگذاری فرهنگی، ابعاد سلبی و ابعاد ایجابی دارد. مقصود از ابعاد ایجابی، فعالیت در راستای تقویت فرهنگ رسمی جامعه است که از طریق نهادها، نخبگان، آموزش، رسانه‌ها و تبادل فرهنگی صورت می‌گیرد. طراحی سازوکارهای (مکانیسم‌های) تشویقی و ارشادی، تعیین ارزش‌های متعالی و تلاش در جهت سوق دادن جامعه به‌سمت آن ارزش‌ها، رفع موانع وصول به ارزش‌های متعالی و تمهید بستر لازم برای تحقق ارزش‌های جامعه نمونه‌هایی از ابعاد ایجابی قانونگذاری است. البته پر‌واضح است که اثرگذاری فعالیت فرهنگی، منوط به اهتمام ویژه در مراحل اجرایی و عملیاتی است و پیش‌بینی تکالیف قانونی نهایتا می‌تواند یک گام ابتدایی در این زمینه محسوب شود. اصولا استفاده از ابعاد ایجابی قانونگذاری فرهنگی، نسبت به ابعاد سلبی آن اولی هستند. لکن تقدم رتبی استفاده از ابعاد ایجابی قانونگذاری فرهنگی به‌معنای منتفی بودن استفاده از ابعاد سلبی قانونگذاری نیست. 
2- تعیین وظایف دقیق و روشن برای دستگاه‌های اجرایی کشور
تعیین وظیفه قانونی برای دستگاه‌های مختلف کشور یکی از رایج‌ترین و البته پراشکال‌ترین شیوه قانونگذاری در وضعیت این روزهای نظام قانونگذاری کشور است. براساس بند 9 سیاست‌های کلی قانونگذاری، قانون باید شفاف و قابل سنجش باشد. تعیین وظایف دستگاه‌های کشور با عناوین کلی بدون تعیین زمان‌بندی و بدون‌تعیین مراحل اجرایی، شیوه‌ای است که تاکنون در این حوزه دنبال شده و بی‌اثر بودن آن روشن شده است. تعیین وظایف دستگاه‌ها باید به‌صورت مصداقی، روشن و شفاف و با زمان‌بندی منطقی و بیان جزئیات باشد تا پس از آن با استفاده از ابزارهای نظارتی تحقق آن رهجویی شود.
3- استفاده منطقی و متوازن از فناوری‌های روز
استفاده از ابزارهای نوین برای مبارزه با بی‌قانونی، نه برای اولین‌بار است و نه اختصاص به‌حجاب دارد. استفاده از دوربین‌های سطح شهر برای مقابله با تخلفات راهنمایی و رانندگی و نیز سایر جرایم -‌ازجمله جرائم مربوط به امنیت ملی- مدت‌ها است که در کشور رواج دارد و با توجه به دقت این ابزارها و ثبت و ضبط سوابق جرائم و تخلفات محاسن متعددی نیز داشته است. طبیعی است که استفاده از این ابزارها با رعایت ملاحظات مربوط به موضوع حجاب قابل توصیه است، لکن انحصار استفاده از این ابزارها منطقی نبوده و چه‌بسا از جهاتی برگشت به عقب نیز محسوب شود. همان‌طور‌که استفاده از انواع و اقسام روش‌ها در مواجهه با دیگر جرائم و تخلفات مورد پذیرش قرار گرفته است، مواجهه با بی‌قانونی در حوزه عفاف نیز باید با استفاده از همه ابزارهای موجود دنبال شود. 
4- توجه به نقش‌آفرینی «مردم» در تامین سلامت اخلاقی جامعه
یکی از مهم‌ترین وظایف حکومت دینی، تسهیل اجرای احکام دینی است. امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان دو مورد از مهم‌ترین مصادیق فروع دین، نباید مورد غفلت قانونگذار قرار گیرند. روشن است که این فریضه دینی، اختصاص به مساله حجاب ندارد و چه‌بسا به‌همین‌دلیل است که قانون مستقلی تحت عنوان حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در نظام حقوقی ایران وجود دارد...
...لکن قانون جدید حوزه عفاف و حجاب نمی‌تواند بی‌توجه به این واجب فراموش‌شده در‌صدد حل مساله باشد. دولت مردمی و مجلس انقلابی که با اعتقاد به «مردمی‌سازی» و «مردم‌محوری» در مسند امر قرار گرفته‌اند، توجه داشته باشند که راه‌حل‌نماها جایگزین راه‌حل‌های واقعی نشود. بدون حضور و همراهی «مردم» این مساله قابل حل نیست. لذا طراحی سازوکارهای منطقی برای نقش‌آفرینی عموم افراد جامعه در حراست و حفاظت از سلامت اخلاقی جامعه با رعایت مراتب امر به معروف و الزامات شرعی آن باید در قانون جدید عفاف و حجاب مورد توجه باشد. 
5 -وضع احکام متفاوت برای اغراض مختلف کشف حجاب
لازمه ارائه راه‌حل مطلوب نسبت به مساله موجود، شناخت دقیق از ماهیت و نیز علل بروز مساله است. روشن است که امروزه کشف حجاب در جامعه ایران، علل متعددی دارد که طیف گسترده‌ای از عوامل سیاسی تا عوامل فرهنگی در آن دخیل هستند. یکسان‌‌انگاری تمامی انواع کشف حجاب در متن قانون، نوعی از ساده‌اندیشی در مقام قانونگذاری است. لازم است احکام متفاوتی برای کشف حجاب با اغراض و مقاصد سیاسی و خرابکارانه با کشف حجاب از روی سادگی و ناشی از عدم‌اطلاع در‌نظر گرفته شود.
6 -تفکیک میان انواع مختلف از عدم‌رعایت حجاب شرعی
روشن است که نظام جمهوری اسلامی به‌عنوان یک نظام مکتبی نمی‌تواند غیر از حد شرعی حجاب، پوشش دیگری را به‌رسمیت بشناسد، لکن تعیین ضمانت اجرای یکسان برای عدم‌رعایت حجاب شرعی -وجه و کفین- و استفاده از لباس‌های نیمه‌برهنه و بدن‌نما نیز منطقی نیست. قانون جدید باید با شناخت دقیق مساله ضمانت اجرای متناسبی برای فروض مختلف بی‌حجابی در‌نظر بگیرد. شاید مهم‌ترین اشکال وارد به تبصره ماده 638 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی همین باشد که موضوع عدم‌رعایت حجاب شرعی را کاملا بسیط در‌نظر گرفته است. 
7- تعیین ضمانت اجرای بازدارنده برای موثرین قانون‌شکن
یکی از مهم‌ترین بایسته‌های تدوین قانون جدید، در‌نظر گرفتن ضمانت اجرای متناسب برای کسانی است که با استفاده از فضای مجازی یا با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی خود اقدام به ترویج بی‌قانونی می‌کنند. اگر قانون جدید نتواند نسبت به این دسته از افراد بازدارنده باشد، تصویب آن دردی را دوا نخواهد کرد. تعیین ضمانت اجرای متناسب برای این دسته از افراد از ضروریات قانون جدید محسوب می‌شود. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1369751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آموزش هوش مصنوعی به دانش‌آموزان مناطق محروم

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ده نمکی در دو اپیزود

حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

آپدیت بزرگ فتوشاپ؛ حالا می‌توانید با هوش مصنوعی تصاویر خلاقانه بسازید

وکیل مدافع: توماج صالحی به اعدام محکوم شد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

در باکو جایی برای شیعیان نیست

مدل ویژه وان پلاس واچ 2 با رنگ جذاب رونمایی شد

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

پس لرزه برگزاری جلسه مجلس و دولت در دفتر قالیباف نه صحن مجلس

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

بودجه روسیه برمبنای نفت 65 دلاری تنظیم می‌شود

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

بهسازی جاده قدیم «نمره‌ یک» به امیدیه از سوی نفت و گاز آغاجاری

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی