پیام ویژه

آخرين مطالب

ریاست شاگرد استاد ایرانی بر سازمان اطلاعات ترکیه يادداشت

ریاست شاگرد استاد ایرانی بر سازمان اطلاعات ترکیه
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در «دنیای اقتصاد» منتشر شده و انتشارش در «آخرین خبر» به معنای تایید آن نیست
محمد حسین باقی| ابراهیم کالین، محقق مطالعات اسلامی اخیرا از سوی اردوغان به‌عنوان رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه برگزیده شده است. او دکترای خود را در فلسفه اسلامی از دانشگاه جورج واشنگتن زیر نظر «سید حسین ‌نصر» دریافت کرد. کالین که در مکتب سید حسین‌ نصر شاگردی کرده است، همچون استادش پیرو فلسفه صدرایی است. او به همراه استادش کتابی را درباره ملاصدرا به عربی ترجمه کرده است.
 نظریه‌ها در خلأ‌زاده نمی‌شوند، بلکه‌زاده اوضاع و احوال زمانه شان هستند.در علوم انسانی روش واحدی برای تحلیل پدیده‌ها وجود ندارد. به عبارت دیگر، می توان گفت که روش یگانه‌ای در فهم متون علوم انسانی وجود ندارد و ما با روش‌های گوناگون روبه‌رو هستیم که گاه با یکدیگر در تضاد قرار می‌گیرند. با این حال، «متا تئوری» که از آن با عنوان «فرانظریه» یاد می‌شود یکی از روش‌هایی است که با آن می‌توان درک بهتری از نظریه‌ها به‌دست آورد. فرانظریه نظریه‌ای است درباره نظریه. نظریه پردازِ فرانظریه می‌تواند فراتر از نظریه خود برود و در این مسیر ریشه‌های شکل‌گیری خود نظریه را مورد تحلیل قرار می‌دهد.
شاید این پرسش مطرح شود که چرا در ابتدا مفهوم «فرانظریه» را مطرح کردیم؟ پس از انتخابات اخیر ترکیه که باعث شد رجب طیب‌اردوغان برای سومین‌بار در مسند ریاست جمهوری و در کاخ آکسارای مستقر شود، نام‌ها و چهره‌های جدیدی از پس پرده بیرون آمدند که نشان می‌دهد اردوغان در برهه‌های مختلف زمانی، تحت تاثیر چه شخصیت‌ها یا افکاری بوده است. یکی از این شخصیت‌ها که از او با عنوان «معتمد» اردوغان یاد می‌شود و پیش از این هم پست‌های مهمی داشته «ابراهیم کالین» است. کالین در دولت قبلی اردوغان «سخنگو»ی دولت بود؛ اما در دولت جدید اردوغان، وی به ریاست سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MiT) منصوب شده است. رویترز در گزارش 6ژوئن او را چنین توصیف کرد: «معتمد درازمدت اردوغان که از سال2014 سخنگو و مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور ترکیه بوده است.» فرانظریه از سه تکنیک استفاده می‌کند:
الف) روش تحلیلی- تاریخی: این روش به دنبال فهم این موضوع است که چگونه ایده‌ها و نیروهای تاریخی شکل گرفته و گسترش یافته‌اند.
ب) روش تحلیلی- مقایسه‌ای: این روش بر نشانه‌های سمبلیک تحقیق اجتماعی تاکید دارد. محقق از طریق مقایسه تفاوت‌ها و شباهت‌ها میان اندیشمندان یا نظریه‌ها، پدیده مورد نظر را درک و کشف می‌کند.
ج) روش تحلیل محتوا: به مفاهیم، آموزه‌ها و اصطلاحات می‌پردازد. تحلیل محتوای نوشته‌های اندیشمندان راهی به سوی فهم بهتر گفته‌های آنهاست.
البته می‌توان تعریف دیگری هم از «فرانظریه» به‌دست داد. فرانظریه شاید از جنس نظریه نباشد، اما می‌تواند تاثیرات و پیامدهای تئوریک داشته باشد. به‌طور مثال، ممکن است نظریه پرداز از سوژه یا پدیده‌ای حس بیزاری یا انزجار داشته باشد که باعث می‌شود همین رویکرد بر نگاه او در نظریه‌اش تاثیر داشته باشد.
ابراهیم کالین و ارتباط او با «فرانظریه»
ابراهیم کالین، محقق مطالعات اسلامی، شاعر، نوازنده و سیاستمدار ترک است که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه استانبول و دکترای خود را از دانشگاه جورج‌واشنگتن زیر نظر «سید حسین نصر»در سال دریافت کرد. اگرچه کالین از سال2014 وارد پست‌های دولتی شد، اما سابقه دانشگاهی او به سال‌ها پیش از آن بازمی‌گردد. کالین از سال2002 تا 2005 عضو هیات علمی گروه مطالعات مذهبی کالج صلیب مقدس در وُرسستر، ماساچوست بود. از سال2005 تا 2009 نیز عضو بنیان‌گذار و مدیر بنیاد SETA برای تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مستقر در آنکارا بود. اما ابراهیم کالین را باید در بطن زمانه‌اش قرار داد تا بتوان درک بهتری از مختصات فکری او به‌دست آورد.
 در 15مارس2011 وی توییتی زد که نشان می‌داد همچنان بسیار متاثر از فیلسوف ایرانی و استادش، سیدحسین نصر است. او نوشت: «سیدحسین نصر هوشمندانه‌ترین اظهارنظر را درباره تغییر ارائه داده است: تغییر رخ می‌دهد اما بر حسب اصولی مشخص.» اما بازه زمانی این توییت مهم است. بهار عربی در 26ژانویه2011 شروع شد؛ اما حدود 49روز بعد یعنی در 15مارس2011 آن توییت مهم را نوشت. در عین حال، در 24مه2011 هم مقاله مهمی نوشت که در «پراجکت سیندیکیت» منتشر شد. حال بر اساس «فرانظریه» و تکنیک‌های «مقایسه‌ای» و «تحلیل محتوا» می‌توان ادعا کرد که تاثیرات فلسفه اسلامی را می‌توان در اندیشه کالین مشاهده کرد.
بر همین اساس، می‌توان گفت این کالین بود که تا حد زیادی باعث شد ترکیه توجه خود را به منطقه جهان اسلام معطوف سازد. به نظر می‌رسد این توجه صرفا در بعد نرم‌افزاری باقی نماند و به سطح سخت‌افزاری نیز رسید. تا قبل از این تاریخ، ترکیه متاثر از اندیشه اوغلو بر رویکردهای نرم‌افزاری تاکید داشت. قبل از تنش صفر هم ترکیه رویکرد «اروپاگرایانه» داشت؛ به این معنا که همواره بر «در» ورود به اتحادیه اروپا می‌کوبید به این امید که بتواند عضوی از بلوک چشم‌آبی‌های قاره سبز شود. اما کالین در مقاله سال2011 خود در «پراجکت سیندیکیت» یک تغییر اساسی را در سیاست خارجی ترکیه رقم زد و باعث شد اردوغان توجه بنیادی‌اش به منطقه معطوف شود.
او در بخشی از این مقاله نوشت: «بهار عربی به جای تضعیف، موقعیت ترکیه در جهان عرب را تقویت و محور استراتژیک جدید سیاست خارجی ترکیه را اثبات می‌کند.» این به این معناست که کالین بهار عربی را به مثابه فرصتی برای سیاست خارجی ترکیه می‌پنداشت تا بتواند از بن بستی که ترکیه در آن گرفتار شده است، نجات یابد. او در بخش دیگری از این مقاله عملا «سیاست خارجی مشارکت‌جویانه» اردوغان را در منطقه تجویز می‌کند و می‌نویسد: «سیاست ترکیه در تعامل با دولت‌ها و گروه‌های سیاسی مختلف در جهان عرب، سیاست خاورمیانه را متحول کرده است. مقام‌های ترکیه در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده‌اند که تغییر در جهان عرب اجتناب‌ناپذیر است و باید منعکس‌کننده مطالبات مشروع مردم برای عدالت، آزادی و رفاه باشد.»
کالین در بخش دیگری از این مقاله نوشت: «رجب طیب‌اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه قبل از شروع درگیری‌ها در لیبی به دنبال این بود تا به این هدف دست یابد. دیپلماسی آرام و پشت پرده اردوغان به دنبال تضمین گذار صلح‌آمیز به دوران پس از قذافی بود. این رویکرد تدریجی مکمل موضع اصولی ترکیه درباره نیاز به اصلاحات در جهان عرب از جمله سوریه است که ترکیه با آن مرز 900 کیلومتری مشترک دارد.» به نوشته وی «در دهه گذشته، ترکیه انواع مختلفی از روابط را با کشورهای خاورمیانه توسعه داده که هدف آن بهبود روابط با دولت‌ها و مردم است. در واقع، ترکیه احتمالا تنها کشوری است که توانسته روابط را در این دو سطح در جهان عرب ارتقا دهد.» کالین در بخش دیگری از مقاله خود چنین نوشت: «این سیاست تعامل از چندین جهت نتیجه داده و این روند وجهه ترکیه در منطقه را بالا برده است.
روشنفکران، فعالان و رهبران جوانان عرب با گرایش‌های سیاسی مختلف علاقه شدیدی به آنچه برخی به‌عنوان «الگوی ترکیه» توصیف می‌کنند، نشان داده‌اند. دموکراسی باثبات، اقتصاد رو به رشد و سیاست خارجی فعال ترکیه باعث قدردانی فزاینده‌ای از دستاوردهای این کشور شده است که «قدرت نرم» آن را در منطقه تقویت کرده است. این در بحث پر‌جنب‌وجوش جهان عرب درباره اینکه چگونه ترکیه توانسته اسلام، دموکراسی و توسعه اقتصادی را آشتی دهد، منعکس شده است. مهم‌تر از آن، این بحث است که چگونه کشورهای عربی باید خود را در قرن بیست‌ویکم بازسازی کنند. شکاف فزاینده بین دولت‌ها و مردم در جهان عرب به یک ضعف ناپایدار تبدیل شده است؛ نکته‌ای که اهمیت جدیدی پیدا کرده، زیرا تجربه ترکیه در این کشورها برجسته‌تر شده است.»
تصور بر این است که وجهه روشنفکرانه و علمی کالین بر وجهه دیپلماتیک او می‌چربد. کالین که در مکتب سید حسین ‌نصر شاگردی کرده، همچون استادش پیرو فلسفه صدرایی است. او به همراه استادش کتابی را درباره هستی‌شناسی تدریجی ملاصدرا با عنوان «کتاب المشاعر» به عربی ترجمه کرد. او به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی هم مسلط است. یکی از کتاب‌های او به زبان انگلیسی «ملاحظات انتقادی بر مبانی معرفت‌شناسی مهدی حایری یزدی در فلسفه اسلامی» است که نشان‌دهنده اشراف او به زبان فارسی، فلسفه صدرایی و فلسفه اسلامی است. حتی مقاله‌ای با عنوان «نصر از دیدگاه ابراهیم کالین» در «کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت» در سال 1385 نوشته شد.
کالین در سال2010 هماهنگ‌کننده دیپلماسی عمومی نخست‌وزیر ترکیه و در 2012 معاونِ معاون نخست‌وزیری شد و به همین ترتیب مراتب ترقی را پله‌پله پیمود. اما نباید فراموش کرد که احمد داووداوغلو نیز در کنار ابراهیم کالین یکی از ستون‌های فکری تشکیل‌دهنده سیاست خارجی نوین ترکیه و از چهره‌های تاثیرگذار بر رویکردهای فکری اردوغان بود. داوود اوغلو تا پیش از 2009 که به مقام وزیر امور خارجه برسد، سمت مشاور فکری اردوغان را داشت. پیش از این و تا سال2011 رویکرد «تنش صفر» او در صدر سیاست منطقه‌ای اردوغان قرار داشت. در حوالی همین دوران بود که ترکیه به‌دلیل اصلاحات داخلی مورد توجه دموکراسی‌های غربی قرار گرفته بود. باز در همین دوران بود که «الگوی ترکیه» یا «دموکراسی ترکی» به‌عنوان بدیلی برای دموکراسی غربی یا مردم‌سالاری دینی مطرح‌شده از سوی ایران مطرح شد. سفر اوباما در آوریل2009 به ترکیه (و ادعای او مبنی بر سخن گفتن با جهان اسلام در یک کشور مسلمان) این دیدگاه را تقویت کرده بود.
در نهایت، ابراهیم کالین، این فیلسوف علاقه‌مند به فلسفه صدرایی و شاگرد نصر اکنون ریاست سازمان اطلاعات ملی ترکیه را در دست گرفته است. فیلسوفی که ضمن تبحر در نواختن باقلاما، ردای سیاست بر تن کرد و در کسوت سخنگوی رئیس‌جمهور ایفای نقش کرد. به‌دلیل اعتمادی که اردوغان به وی داشت، گاهی به نمایندگی از رئیسش به مذاکرات مهم بین‌المللی می پرداخت و در نهایت ریاست سازمان MiT را در دست گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1370109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو