پیام ویژه

آخرين مطالب

آیا سایدلود برنامه‌های آیفون برای کاربران ایرانی فعال شده است؟ خواندنی ها

آیا سایدلود برنامه‌های آیفون برای کاربران ایرانی فعال شده است؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - زومیت / آیا کاربران ایرانی می‌توانند با تغییر ریجن اپل آیدی، به قابلیت سایدلود اپلیکیشن‌های آیفون دسترسی پیدا کنند؟
طلسم طولانی‌مدت اپل سرانجام شب گذشته با انتشار iOS 17.4 شکسته شد. اپل در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که کاربران در اتحادیه‌ی اروپا می‌توانند به بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها (سایدلود) دسترسی پیدا کنند.
در سال‌های اخیر اکثر اپلیکیشن‌های پرکاربرد ایرانی از اپ استور آیفون حذف شده‌اند
اضافه‌شدن سایدلود به گوشی آیفون، در نگاه اول خبر خوبی برای ما ایرانی‌ها است؛ چون در سال‌های اخیر اکثر اپلیکیشن‌های پرکاربرد ایرانی از اپ استور حذف شده‌اند و مردم برای استفاده از آن‌ها به روش‌های جایگزین مثل اپلیکیشن‌های تحت وب یا فروشگاه‌های آنلاین داخلی روی آورده‌اند (که به‌صورت ماهانه از کاربران هزینه دریافت می‌کنند).

تغییر چشمگیر قوانین اپ استور نتیجه‌ی تصویب قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه‌ی اروپا است که اپل و فروشگاه آنلاین این شرکت را به‌عنوان «دربان» صنعت فناوری معرفی می‌کند.
اپل برای جلوگیری از جریمه‌ی سنگین در اروپا، مجبور شد تغییرات موردنیاز DMA را اعمال کند. این شرکت می‌توانست تغییرات iOS را در همه‌ی کشورها ارائه دهد، اما در نهایت چنین کاری انجام نداد.
آغاز سایدلود اپلیکیشن‌ها در آیفون و آیپد؛ اما با محدودیت
سیستم‌عامل iOS 17.4 که هم‌اکنون به‌صورت گسترده دردسترس قرار دارد، تغییراتی گسترده در ساختار اکوسیستم نرم‌افزاری اپل اعمال می‌کند و انحصارگرایی این شرکت را در هم‌ می‌شکند.
نکته‌ی مهم این است که سایدلود برنامه‌های آیفون به‌صورت کاملاً عمومی در دسترس قرار نمی‌گیرد. اپل صرفاً اجازه داده است که فروشگاه‌های جایگزین اپ استور در iOS فعالیت کنند و این یعنی نمی‌توانید با ورود به گوگل و جست‌و‌جوی عبارتی مثل «دانلود اینستاگرام» نسخه‌ای از آن را روی آیفون نصب کنید.
فروشگاه‌های متفرقه‌ی آیفون باید حداقل یک میلیون یورو اعتبارنامه داشته باشند
بدین ترتیب برخلاف سیستم‌عامل اندروید، نمی‌توانید برنامه‌ها را از سایت‌های مختلف دانلود و روی آیفون نصب کنید. صرفاً فروشگاه‌های رقیب اپ استور (که اپل آن‌ها را بازارگاه اپلیکیشن خطاب می‌کند) توانایی توزیع اپلیکیشن‌ها را خواهند داشت.
فروشگاه‌های جدید iOS باید از لایه‌های امنیتی اپل رد شوند و یک‌سری پیش‌نیازهای مهم را رعایت کنند. برای نمونه، اپل تمامی این فروشگاه‌ها را مجبور می‌کند که برای «تضمین حمایت از توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان» حداقل یک میلیون یورو اعتبارنامه داشته باشند.
قانون خبرساز DMA یک‌سری قابلیت‌های انحصاری دیگر نیز دردسترس کاربران اتحادیه‌ی اروپا قرار می‌دهد؛ ازجمله امکان استفاده از تراشه‌ی NFC آیفون برای پرداخت در اپلیکیشن‌های متفرقه و همچنین API-های جدید برای ساخت مرورگر با موتورهایی غیر از WebKit اپل.
شرایط فعال‌شدن سایدلود در گوشی آیفون چیست؟
همانطور که ماه‌ها قبل پیش‌بینی شده بود، اپل سیستم اختصاصی جدیدی به نام Countryd توسعه داده است. این سیستم چندین داده‌ی مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد تا موقعیت مکانی کاربر را شناسایی کند. Countryd در سیستم‌عامل iOS 16.2 توسعه داده شد، اما تا امروز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت.
بررسی اسناد بخش پشتیبانی اپل نشان می‌دهد که سیستم‌عامل iOS به‌منظور تشخیص واجدشرایط‌بودن آیفون یا آیپد برای دریافت سایدلود و همچنین فروشگاه‌های آنلاین متفرقه، این معیارها را بررسی می‌کند:
آدرس صورت‌حساب (Billing Address) واردشده برای اپل آیدی.
موقعیت مکانی فعلی کاربر (ظاهراً اپل صرفاً کشور محل زندگی را بررسی می‌کند، نه موقعیت مکانی دقیق).
منطقه‌ی واردشده در تنظیمات iOS.
نوع دستگاه (آیفون، آیپد یا موارد دیگر).
سیستم Countryd اپل به‌طور دقیق بررسی می‌کند که دستگاه مورد استفاده‌ی کاربر از چین آمده است یا نه. اپل در این زمینه بسیار سخت‌گیر خواهد بود و اجازه‌ی فعال‌شدن سایدلود را به دستگاه‌های چینی نخواهد داد. دلیل این سخت‌گیری نامشخص است.
اپل همچنین در حال اضافه‌کردن بخش جدیدی به منوی About This iPhone است تا کاربران بتوانند ناحیه‌ی مکانی واردشده برای دستگاه را ببینند. اپل لینک یک مقاله از وب‌سایت رسمی‌اش را در این بخش قرار می‌دهد تا کاربر به جزئیات بیشتری دسترسی پیدا کند؛ اما این لینک فعلاً قابل دسترس نیست.
سخت‌گیری‌های اپل، فعال‌سازی سایدلود آیفون را برای ایرانی‌ها غیرممکن می‌کند
فهرست کشورهایی که سایدلود در آن‌ها فعال می‌شود، بدین شرح است: اتریش، بلژیک، بلغارستان، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد.
غول آمریکایی صنعت فناوری گفته است سایدلود (بارگیری جانبی برنامه‌ها) تنها محدود به کاربران اتحادیه‌ی اروپا است و اگر برای مدت طولانی از اتحادیه‌ی اروپا خارج شوید، فروشگاه‌های اپلیکیشنی که برای دستگاه خود دانلود کرده‌اید، دیگر کار نخواهند کرد.
اپل در هر زمان که دلش بخواهد، می‌تواند فهرست کشورها را اصلاح کند. اگر قانون مشابه DMA در کشورهای دیگر تصویب شود، اپل به‌سادگی تمامی تغییرات اعمال‌شده برای کاربران اروپا را در سایر کشورها نیز فعال می‌کند.
پیش‌نیازهای سخت‌گیرانه‌ی اپل باعث می‌شوند که فعال‌سازی سایدلود آیفون در ایران غیرممکن باشد؛ مگر این‌که توسعه‌دهندگان بتوانند راهکار جدیدی برای دورزدن محدودیت‌های اپل پیدا کنند.
فعال‌سازی سایدلود در کشورهایی مثل ایران نه‌تنها نیازمند تغییر ریجن اپل آیدی است، بلکه فریب‌دادن سیستم لوکیشن آیفون را می‌طلبد (این را هم فراموش نکنید که اکثر آیفون‌های بازار ایران پارت‌نامبر چین دارند).
اپل سیستمی توسعه داده است که توانایی نادیده‌گرفتن قوانین رگولاتوری و فعال‌سازی سایدلود برای یک اپل آیدی خاص را دارد. این سیستم احتمالاً صرفاً برای کارمندان اپل طراحی شده است و هرگز به‌صورت عمومی دردسترس قرار نمی‌گیرد.
فروشگاه‌های متفرقه‌ی آیفون مبتنی‌بر رابط MDM هستند
آخرین نکته‌ی مهم درباره‌ی سایدلود آیفون به MDM مربوط می‌شود. ظاهراً اپل تصمیم گرفته از رابط جدید Managed App Distribution (که برای راهکارهای MDM ساخته شده است) به‌عنوان بک‌اندِ فروشگاه‌های متفرقه استفاده کند.
Managed App Distribution دارای سیستم‌هایی برای دانلود، نصب و حتی به‌روزرسانی اپلیکیشن ازطریق منابع خارجی است. این سرویس همچنین می‌تواند سازگاربودن دستگاه‌ها با نسخه‌های مختلف iOS را بررسی کند (همان کاری که اپ استور انجام می‌دهد).
ظاهراً iOS 17.4 شامل بخش جدیدی به نام MarketplaceKitBridge در رابط Managed App Distribution است که به فعال‌سازی سایدلود کمک می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1467932/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گرداب تورم و مالیات

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

حمله هم‌بنیانگذار فیسبوک به تسلا با پاسخ تند «ایلان ماسک» مواجه شد

آغاز لابی‌ها برای حذف

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

قابلیت جادویی اندروید وارد حالت Split-Screen می‌شود

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شدمعاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

درخواست اعدام برای متهمان تجاوز به پسر نوجوان

تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در 10 سال آینده

پیوستن شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان

بازداشت سرایدار خیانتکار یک مزون در شمال تهران

جزئیات سرقت از صندوق امانات بانک ملی از زبان کاراگاه پرونده

پیش‌بینی قیمت دلار 9 اردیبهشت 1403

جیمیل ظاهراً با کمک جمینای قابلیت خلاصه‌سازی ایمیل‌ها را دریافت می‌کند

مدل جدید گلکسی S24 سامسونگ رسماً رونمایی شد

افزایش 260 میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا؛ غول‌های فناوری مشتاق هوش مصنوعی هستند

آیا MSI دیگر به تولید کارت گرافیک AMD تمایلی ندارد؟

وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان در چه حالی است؟

درگذشت یک پزشک زن؛ مرگ یا خودکشی؟

واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی موفق خواهد بود؟

پیش‌بینی مردم درباره عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها در سال جاری

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

تسخیر دانشگاه

ماندگاری نام شهید «الداغی» در غیرت و فداکاری ایرانیان

عملیات «وعده صادق» خنجر جهان اسلام روی گلوی رژیم صهیونیستی بود

آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

بازی/ Idle World - Build The Planet؛ سرنوشت زمین را به دست بگیرید

خشونت‌‌ در چهاردیواری‌های بدون شاهد

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران از پدر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی در بیمارستان آمل

پدر شهیدان والامقام بابایی ملکشاه از مازندران آسمانی شد

دفاع جوان کاشمری از 3 دختر در مقابل اراذل

پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن

آخرین وضعیت ارائه ارز از زبان معاون ارزی مرکز مبادله

افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت جهانی حبوبات/ واسطه‌ها بازار را بهم می‌ریزند

وجدان بیدار در جامعه بیمار

بازداشت مردی که با زنجیر به مسافران اتوبوس حمله کرد

بدترین روز بورس آمریکا در یک سال گذشته

ضرب‌الاجل به پاستور

تعداد کاربران فعال روزانه بینگ مایکروسافت از 140 میلیون گذشت

اپل رویداد 18 اردیبهشت‌ماه خود را ظاهراً همراه با مراسمی در لندن برگزار می‌کند

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی

دفاع «جوان» از تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه

روحانی مخالف کاندیداتوری خاتمی بود

گوشت دوباره گران می‌‌شود؟

ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز