چالشهای کانالهای انتخاباتی صداوسیما؛ از عدم تاثیرگذاری در تهران تا تحول در شهرستانها
يادداشت
بزرگنمايي:
پیام ویژه - آخرین خبر / انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طبق برنامه در یازدهم اسفندماه سال جاری برگزار شد که 246 نامزد مستقیما به مجلس راه یافتند و تعیین تکلیف 44 کرسی به دور دوم کشیده شد.
در آستانه انتخابات یازدهم اسفند، رسانه ملی بر اساس تکلیف محوله در قانون جدید انتخابات که نهادها و دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری را موظف به ارائه امکانات برای تبلیغات انتخاباتی کرده بود، به منظور رعایت عدالت در حق نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام به راهاندازی 200 شبکه تلویزیونی در شهرهای مختلف کشور کرد تا نامزدهای انتخابات از فرصتی برابر برای تبلیغات برخوردار شوند.
موضوعی که به زعم مدیران صداوسیما به برای کاهش هزینههای بالای انتخاباتی برای گمنامها چاره اندیشی شد تا کسانی که ایدهای دارند و میتوانند ظرفیتی را به فضای سیاسی کشور اضافه کنند، به واسطه عدم توانایی در تامین هزینهها و وابسته نبودن به گروههای سیاسی ذینفوذ، از گردونه خارج نشوند بتوانند با هزینههای بسیار کمتر از ظرفیت ایجاد شده بهرهمند شوند و صدای خود را به مردم حوزه انتخابیهشان برسانند.
البته پیش آغاز تبلیغات تلویزیونی هزینه های اعلامی تبلیغات با حواشی همراه شد بطوریکه هزینههای تبلیغاتی برای تهران 150 میلیون تومان، برای حدود 12 تا 13 حوزه انتخابیه 100 میلیون تومان و برای اکثر حوزههای انتخابیه 20 تا 30 میلیون تومان بود اما پس از انتقادها و با پیگیریهای ستاد انتخابات کشور، این هزینه به 5 تا 10 میلیون تومان در اکثر حوزههای انتخابیه و 40 میلیون تومان در تهران رسید.
در این میان با افتتاح کانال های انتخاباتی در استان های مختلف پیش از شروع تبلیغات، فعالیت این شبکه ها عملا وارد فاز اجرا شد. همزمان با فاصله یک هفته ای تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، ویدئوهای تبلیغاتی کاندیداها در هر حوزه انتخابیه در شبکه مخصوص به خودش به نمایش درآمد تا مردم با مشاهده سوابق و برنامه های نامزدها گامی در جهت انتخاب آگاهانه بردارند.
از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در شبکه های انتخاباتی، برنامه مناظره بود که برای اولین بار در گستره جغرافیایی بزرگتر از انتخابات ریاست جمهوری، در جای جای کشور به مرحله اجرا رسید و بنابر اعلام دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما ، جزو مؤثرترین عامل برای شناخت نامزدها بود و حدود 1300 مناظره تلویزیونی بین نامزدها برگزار شد.
اگر بخواهیم اقدام صداوسیما را ارزیابی کنیم شاید بتوان از مناظرات بعنوان یکی از ویژگی های مثبت این ایده اشاره کرد که مردم با مشاهده نظرات نامزدها در حوزه های مختلف و مقایسه با سایر کاندیداها میتوانستند تصمیم بهتری برای انتخاب نماینده شهرشان در ساختمان سبز بهارستان بگیرند.
عدم حضور چهرههای شناخته شده و نامزدهای معروف شهرهای بزرگ را میتوان بزرگترین چالش شبکه های انتخاباتی ارزیابی کرد. بسیاری از افرادی که سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه دارند و داشتد یا به گروهها و احزاب وابستگی داشتن از قدم گذاشتن در رقابت با نامزدهای ناآشنا در این شبکه ها پرهیز کردند و آنطور که در آرشیو برنامه های تبلیغاتی انتخاباتی موجود است، برنامه تبلیغاتی و حضور در مناظره در کارنامه این افراد به چشم نخورد.
با اینکه اعداد و ارقامی از هزینه های تاسیس شبکه های انتخاباتی منتشر نشد و آماری از میزان مخاطبین این شبکه ها اعلام نشد اما بنا بر اظهارات دبیر ستاد انتخابات صداوسیما که اعتراف کرد با قاطعیت نمیتوان گفت این شبکهها در تهران توانستند نیاز جامعه را مرتفع کنند، اعلام کرد که شبکهها در شهرستانها بسیار موثر بوده است.
با این حال میتوان امید داشت که در سالهای آینده و انتخابات پیش رو، رسانه ملی بتواند بسیار اثرگذارتر در معرفی نامزدهای انتخابات و راهیابی چهرهها به مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر به ویژه در کلانشهرها و پایتخت گام بردارد.
خبرنگار: جواد محمدزاده
-
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷:۴۳
-
۱۲ بازديد
-
-
پیام ویژه
لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1469867/