پیام ویژه

آخرين مطالب

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد! يادداشت

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - خبرآنلاین / متن پیش رو در «خبرآنلاین» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
با تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، هزینه‌های تجارت و انتقال کالاها از آسیا به اروپا و بلعکس افزایش‌یافته است. خبرآنلاین در این گزارش جزئیات افزایش هزینه‌های کشتی‌ها و مسیرهای جایگزین را بررسی کرده است.
تا قبل از تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، بیش از 15 درصد محموله‌های تجارت جهانی از کانال سوئز عبور می‌کرد اما پس از حمله اسرائیل به نوار غزه، ترافیک حمل و نقل از طریق این کانال تحت تاثیر قرار گرفته است. برای نمونه در اوایل هفته اول ژانویه، نرخ حمل و نقل از هند به عربستان از 700 دلار در هر کانتینر به 1500 دلار در هر کانتینر افزایش یافته است. از سوی دیگر گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که تاثیر تشدید حملات در دریای سرخ بر هند قابل توجه بوده، زیرا این کشور به شدت به تنگه باب المندب برای واردات نفت خام و LNG و تجارت با مناطق کلیدی وابسته است.
در واکنش به درگیری‌های دریای سرخ، حدود 65 درصد از واردات 105 میلیارد دلاری نفت خام هند در سال 23 از کشورهایی مانند عراق و عربستان سعودی احتمالاً از کانال سوئز عبور کرده است. در کل تجارت کالا با اروپا و شمال افریقا، حدود 50 درصد از واردات و 60 درصد از صادرات، در مجموع 113 میلیارد دلار از این مسیر استفاده کرده است. این بحران به ویژه مسیرهای کانال سوئز را تحت تاثیر قرار داده است که هم اکنون حدود 30 درصد از تجارت کانتینری جهانی را اداره می‌کند.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند باتوجه‌به اینکه اکنون کشتی‌ها مجبور به‌دور زدن از دماغه امید نیک در افریقا هستند، زمان حمل‌ونقل کشتی‌ها 30 درصد افزایش یافته و ظرفیت حمل و نقل کانتینری جهانی حدود 9 درصد کاهش یافته است. درگیری‌ها در دریای سرخ همچنین هزینه‌های حمل و نقل را 40 تا 60 درصد افزایش داده است، حق بیمه‌های بالاتر را 15 تا 20 درصد افزایش داده و باعث تاخیر 20 روزه یا بیشتر به دلیل تغییر مسیر شده است.
ناظران سیاسی می‌گویند افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه و تأخیر در ورود محموله‌ها همچنین زنجیره‌های ارزش جهانی را مختل می‌کند، آن‌چنان که کشورهای آسیا، افریقا و اروپا با بیشترین اختلال مواجه شده‌اند. در همین راستا شرکت‌های قنادی از قیمت بالای کاکائو و کمبود آن به دلیل تحویل دیرهنگام از افریقا که سود خود را کاهش داده، ضربه خورده‌اند. صنایع نساجی و چرم نیز در حال مذاکره مجدد درباره هزینه‌های حمل‌ونقل با خریداران هستند و بر درآمد آن تأثیر گذاشته است. تولیدکنندگان خودرو نیز از مسیرهای مختلف حمل‌ونقل برای جلوگیری از تأخیر استفاده می‌کنند.
این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول (IMF) کاهش 50 درصدی حجم تجارت از کانال سوئز را در دو ماه اول سال جاری گزارش کرد، در حالی که تجارت در اطراف دماغه امیدنیک نسبت به سال گذشته حدود 74 درصد افزایش یافته است.
کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند این بحران به همکاری جامع بین‌المللی نیاز فوری دارد و بررسی مسیرهای تجاری دریایی و زمینی جایگزین مانند کریدور اقتصادی هند، خاورمیانه - اروپا (IMEC) می‌تواند روی میز کشورها قرار گیرد.
این کریدور که پروژه IMEC نام دارد باهدف ایجاد یک کریدور اقتصادی گسترده برای اتصال اروپا، خاورمیانه و آسیا از طریق بهبود حمل‌ونقل، شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های انرژی است. این شامل مسیرهای راه‌آهن، جاده‌ای و دریایی در دو کریدور اصلی است: کریدور شرقی که هند را به خلیج‌فارس متصل می‌کند و کریدور شمالی که خلیج‌فارس را به اروپا متصل می‌کند. تنش‌های اخیر در دریای سرخ به طور قابل‌توجهی بر بازارهای جهانی نفت و گاز و حمل‌ونقل نیز تأثیر داشته است. بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند استراتژی‌های زنجیره تأمین خود را به دلیل افزایش حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و حملات هوایی تلافی‌جویانه ایالات متحده و انگلیس مجدداً ارزیابی کنند.
از اکتبر 2023، عملیات مداوم حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی به کشتی‌های تجاری با هدف فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به بمباران نوار غزه و ورود به اتش بس انجام شده است. از این رو به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کالا، کشتی هل به جای عبور از دریای سرخ، در حال حاضر مسیر طولانی‌تری را در اطراف افریقا و دماغه امید طی می‌کنند که هفت تا 20 روز به زمان سفر انها اضافه می‌کند. به گفته موسسه اقتصاد جهانی کیل، این حملات صنایع مختلف از جمله انرژی، خودرو، خرده فروشی و تولید را تحت تاثیر قرار داده است و منجر به کاهش 1.3 درصدی تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر 2023 شده است.
این گزارش همچنین کاهش قابل‌توجهی در واردات و صادرات از اتحادیه اروپا از نوامبر 2023 را نشان می‌دهد. چه آنکه در ماه دسامبر، تجارت ایالات متحده نیز شاهد کاهش 1.5 درصدی صادرات بود. البته این نکته قابل توجه است که اگر مسیر دریایی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز هم از سوی امریکا پیگیری می‌شد، آسیب کمتری در تجارت ایالات متحده نسبت به تجارت اروپا می‌داشت و نمی‌توانست تجارت امریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل نیز نه از مسیر دریا بلکه از مسیر هوایی توسط امریکا انجام می‌شود. از سوی دیگر کشتی‌های عازم اسرائیل مسیر خود را به دلیل درگیری‌ها در تنگه باب‌ال دماغه امید نیک که در کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد بیش از 100 سال است که به دلیل طولانی بودن مسیر کشتیرانی و خطرات ناشی از امواج، مورد توجه کشتی‌های تجاری قرار نگرفته است. استفاده از دماغه امید نیک برای کشتی‌هایی که از آسیا به اسرائیل می‌روند 7 هزار مایل طولانی‌تر بوده و حدود 10 تا 14 روز زمان می‌برد. همچنین هزینه سوخت در مقایسه با کانال سوئز بالاتر خواهد بود مندب به دماغه امید نیک تغییر دادند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1472181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: بنیاد شهید کاملا هوشمند شده و تمامی خدمات را به صورت الکترونیک ارائه می‌دهد

وزارت بهداشت: کاهش ساعات کار ادارات شامل مراکز درمانی نمی‌شود

گره کور پرونده قتل مرد دستفروش با شلیک گلوله

تاریخ عرضه Shadows of the Damned: Hella Remastered با انتشار تریلری مشخص شد

حادثه امنیتی علیه نظامیان صهیونیست در بیت المقدس

شصت‌وچهارمین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)

«تیبا» سارقان حرفه‌ای را به دام انداخت

10 فرمان نظام حمایتی و رفاه

آماده باش کامل گروه‌های واکنش سریع صنعت برق

گروه‌های مقاومت پایگاه آمریکایی «کونیکو» را با موشک هدف قرار دادند

حدود 30 درصد از آمریکایی‌ها آماده پذیرش یک رئیس‌جمهور زن نیستند

پیشتازی 2 درصدی ترامپ نسبت به هریس در نظرسنجی وال‌استریت‌ژورنال

بمباران هشت مدرسه سازمان ملل در غزه

انهدام 9 پهپاد جنبش انصارالله در اطراف یمن

نمایش ترس در تریلر زمان عرضه Sylvio: Black Waters

حمله آمریکا و انگلیس به فرودگاه بین‌المللی الحدیده یمن

سرمقاله ابتکار/ دولت دکترپزشکیان چگونه دولتی است؟

سرمقاله جام جم/ افزایش نشاط اجتماعی با همدلی میان دولت و مجلس

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کابینه باید صدای بی‌صدایان باشد

سرمقاله اعتماد/ دفع این خطر فقط کار پزشکیان است

سرمقاله ایران/ الزامات شکوفایی فرهنگی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ برای ایران عزیز

سرمقاله کیهان/ قانون بومرنگ دیروز «دوحه» امروز «پاریس»

سرمقاله وطن امروز/ ماجرای هریس و دموکرات‌های جکسونی

سرمقاله فرهیختگان/ سختی‌های دفاع از انسانیت در جهان سیاست‌زدایی‌شده

سرمقاله شرق/ فیلترینگ و پیامدهای اقتصادی

سرمقاله خراسان/ دولت سایه؛ حزب سیاسی یا...؟

تندروهای مجلس با کابینه پزشکیان لجبازی نکنند!

ما به تمام گذشته تاریخی خود افتخار می‌کنیم/ ایرانی‌ها پیش از اسلام و پس از اسلام، متمدن و باعظمت پای کار اخلاق و انسانیت ایستاده‌اند

درخواست داوری از ظریف: دوباره کت را در بیاورید/ عکس

سامسونگ و مک‌آفی برای محافظت از گوشی‌های گلکسی، همکاری‌شان را ادامه می‌دهند

گزیده‌های نفتی هفته

"هو" شدن کاروان رژیم صهیونیستی در رژه المپیک 2024

اتفاق تاریخی؛ آیفون در بازار موبایل چین به رتبه ششم سقوط کرد

قیمت و زمان عرضه شیائومی میکس فلیپ در اروپا اعلام شد

روایت "عصر ایران" در خصوص حاشیه‌های بازدید پزشکیان از خانه کشتی

پیش‌بینی مشاور سابق کارتر و ریگان درباره نتیجه انتخابات آمریکا

فرو نشست زمین در خیابان ولیعصر

گوشی مورد انتظار گلکسی A16 احتمالا در آستانه رونمایی قرار دارد

همه چیز درباره تمدید اعتبار گذرنامه

حادثه‌ای تلخ بر اثر واژگونی قایق بادی

پیش بینی قیمت دلار 6 مرداد 1403

کالای بنجل چینی و طرح شی برای انقلاب اقتصادی

تغییرات طراحی رابط کاربری One UI 7.0 در چند تصویر فاش شد

تداوم کارشکنی نتانیاهو با هدف امتیاز گیری از حماس

دمای این استان 48 درجه می‌شود!

بانک مرکزی جزئیات فروش ارز اربعین 1403 را اعلام شد

پیگیری وعده 14 ساله طرح نوسازی بافت فرسوده

تحلیلی از رانت در منظر اقتصاد سیاسی

بایدن اخراج برخی لبنانی ها از خاک آمریکا را به تعویق انداخت