پیام ویژه

آخرين مطالب

250 جت شخصی در ایران يادداشت

250 جت شخصی در ایران
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آزاد‌سازی‌ خرید و فروش جت های گران قیمت و هواپیماهای شخصی
خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شد. اعلام این خبر کافی بود تا حسابی بحث‌های فضای مجازی درباره این مسئله بالا بگیرد؛ از چانه‌زنی‌ها درباره قیمت این هواپیماهای لاکچری تا ضرورت آزاد‌سازی‌ خرید و فروشش آن. خیلی‌ها خرده گرفته‌اند که ایرانی‌ها اصلا از جت شخصی استفاده نمی‌کنند و ضرورتی نداشت این امر؛ اما رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: درست است که به تازگی خرید و فروش جت‌های شخصی در ایران آزاد شده و حالا هر که توان خریدش را داشته باشد می‌تواند صاحب یکی از این جت‌های 7نفره جمع و جور بشود اما به این معنی نیست که ایرانی‌ها تا حالا جت‌سواری نمی‌کردند چراکه تا پیش از این هم طرفداران جت‌های شخصی در ایران قابل توجه بودند ؛ از تاجران و فعالان اقتصادی گرفته تا برخی از مسئولان و تیم‌های ورزشی.
عده‌ای هم معتقدند وقتی هواپیماهای فوق سبک بود چه نیاز به جت شخصی داشتیم ؟ اما جالب است بدانید در حال حاضر 250فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند اما از این هواپیماها صرفا برای پروازهای تفریحی و آموزشی استفاده شود و برای مسیرهای سفری کاربردی ندارند؛ اما هواپیماهای بیزنس جت 6 و 7نفره هواپیماهایی هستند که قابلیت پروازهایی در اندازه سفر و جابه‌جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند. البته استفاده از این جت‌ها شرط و شروطی هم دارد. اپراتور این جت‌ها صرفا بعد از اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر ، نگهداری ، عملیاتی و امنیتی می‌توانند مجوز پرواز کردن با آن را داشته باشد.
با وجود همه این توضیحات طی 2 روز گذشته شوخی‌های کاربران در فضای مجازی درباره این خبر حسابی داغ است و حتی هشتگ‌هایی هم در این زمینه راه انداخته‌اند. برخی‌ها به شوخی و جدی گفته‌اند:«پس بریم پرایدهای عهد بوقمان را بفروشیم و جت شخصی بخریم». کاربر دیگری هم به شوخی گفته است:«حالا کجا پارکش می‌کنن؟ گرفتارشده‌ایم».
معامله جت شخصی برای عموم آزاد شد
نمای سایت پرواز به تصویری کارت‌پستالی شباهت دارد که آسمانی پر از ابرهای کوچک و بزرگ در پس‌زمینه آن قرار گرفته است. در مرکز این تصویر رویایی هواپیماهای آماده پرواز جا خوش کرده‌اند که سرنشینان و مسافران زیادی ندارند. اینجا فرودگاه بین‌المللی پیام، یکی از آشیانه‌های مجاز نشست و برخاست هواپیماهای شخصی است و این هواپیماهای تیزپرواز متعلق به افرادی هستند که وسعشان به تهیه و خرید هواپیمای شخصی می‌رسد و می‌توانند از آن برای تفریح، گشت و‌گذار یا مسافرت‌های تجاری و اقتصادی خود استفاده کنند.
این هواپیماها جزو 250 فروند هواپیمای شخصی هستند که در 25سال اخیر و پس از رواج معاملات غیررسمی هواپیمای شخصی در آشیانه‌ها و سایت‌های پرواز کشور در رفت‌وآمدند، اما حتما پس از این و به موازات انتشار خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت، شاهد افزایش شمار این نوع هواپیمای شخصی در سایت‌های پرواز کشور خواهیم بود. خبر آزاد شدن خرید و فروش هواپیماهای جت شخصی برای عموم مردم را رئیس سازمان هواپیمایی کشور دیروز اعلام کرده است:سال1379 برای نخستین بار هواپیماهای شخصی پرواز در آسمان ایران را تجربه کردند؛ البته آزاد شدن خرید و فروش این پرنده‌های آهنی به ‌طور رسمی اعلام نشده بود و متمولانی که از چراغ سبز قانون برای معامله این وسیله نقلیه خاص باخبر شده بودند، فقط برای آموزش و پروازهای محدود در مسافت و مسیری مشخص می‌توانستند این مرکب غیررایج را مورد استفاده قرار دهند. شمار بالای مشتریان این نوع هواپیماها سبب شد 3سال بعد وزارت راه وقت، به فکر تدوین لایحه‌ای برای آزادسازی معاملات هواپیمای شخصی بیفتد که اگر چه این لایحه به فرجام نرسید، اما باعث شد شرط و شروط مالکیت و بهره‌برداری هواپیماهای شخصی در قالب صدور آیین‌نامه‌ای رسمی، تعیین و معاملات هواپیماهای شخصی قانونمندتر از گذشته شود. در این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت کشور مجاز است با رعایت قوانین و مقررات، برای خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی اقدام کند. براساس آمار رسمی پس از صدور این آیین‌نامه معاملات این وسایل نقلیه لاکچری به میزان 50درصد افزایش پیدا کرده و اکنون شمار آنها در 23آشیانه مجاز کشور به 250فروند رسیده است.
مالکان خاص و متمول
اگر چه خرید و فروش جت شخصی از دیروز برای عموم آزاد شده، به‌نظر می‌رسد هزینه کلان خرید و نگهداری این پرنده‌های آهنی اجازه ندهد معامله آنها هم بیش از گذشته عمومیت پیدا کند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی 100 تا 150 هزار دلار است و در ایران بین 5 تا 7.5میلیارد تومان فروخته می‌شود. البته خرید هواپیمای شخصی علاوه بر پول کلان به مقدمات قانونی نیاز دارد و خریداران در نخستین قدم باید هواپیمای شخصی خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت و مجوز‌هایی مانند لایسنس پرواز با هواپیمای شخصی و صلاحیت پرواز را کسب کنند. صدور مجوز اولیه 6 ماه زمان می‌برد و هر بار پرواز هواپیما به اخذ مجوز نیاز دارد. محل نگهداری هم فرودگاه است. اجازه پرواز هواپیمای شخصی پس از تأیید قابلیت‌های فنی و صلاحیت عوامل پرواز توسط سازمان هواپیمایی کشور صادر می‌شود. تعمیر، نگهداری و تامین قطعات هواپیمای شخصی هم باید زیرنظر سازمان هواپیمایی انجام شود. تعداد همسفران خلبانان هواپیماهای شخصی به شمار انگشتان 2 دست هم نمی‌رسد و حداکثر 6 نفر می‌توانند آنها را در پروازهایشان همراهی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1477737/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدای خانطومان در دل‌ها خانه کردند و فراموش‌شدنی نیستند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ لزوم اصلاح فضای کسب‌وکار بانکی

سرمقاله آرمان امروز/ مشروع سازی تحول سیاست خارجی

برخی کاربران از مشکلات گلکسی A72 پس از نصب اندروید 14 می‌گویند

سرمقاله شرق/ بشر هیچ‌وقت متمدن نشده است

سرمقاله اعتماد/ 10 سال پس از طرح تحول سلامت

سرمقاله ایران/ کریدور فرهنگی با همسایه قریب

سرمقاله خراسان/ کشورهای اسلامی؛ از نشست های نمایشی تا اقدامات عملی

سرمقاله کیهان/ وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!

سرمقاله وطن امروز/ صهیونیست‌ها در مخمصه!

سرمقاله فرهیختگان/ جوانه زدن در غزه، تکثیر در اروپا

داستان محمدجواد ظریف؛ رفیق سعید امامی!

سال گذشته چقدر پول خرج واردات بنزین کردیم؟

درگذشت یک امام جمعه بر اثر تصادف با آمبولانس

برخی شرکت‌ها از کوپایلوت مایکروسافت به‌عنوان کارآموز استفاده می‌کنند

سیگنال نگران‌کننده واشنگتن برای تل‌آویو

موشک‌های ایرانی، امارات را بر سر عقل آورد؟

فیش های حقوقی جدید بازنشستگان کارگری صادر شد

آخرین قیمت مدل‌های مختلف پیکان

ادعای میرسلیم درباره ترفند افراد صادق خلخالی برای ریختن داخل خانه‌ها؛ پرت کردن مواد مخدر!

روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد

دخل و خرج نابرابر

پس لرزه های ادعای یک نماینده مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه

سری ردمی K80 احتمالا در اواسط پاییز عرضه خواهد شد

اشتیاقی که گم شد؛ گذری بر 34 دوره نمایشگاه کتاب تهران

بازگشت احتمالی ترامپ و ضرورت آرایش تازه

پیش بینی بورس هفته سوم اردیبهشت 1403

کنسول دستی Rog Ally 2 ایسوس احتمالاً در کامپیوتکس 2024 معرفی می‌شود

گسترش ماموریت سپاه به نیمکره جنوب

درخت‌کُشی در تهران

مهدی نصیری و شتاب منحصر به فردش

صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت

گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی

پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به‌دلیل زیان‌ده‌بودن، رایگان واگذار شود، سال پیش به سوددهی 12 هزار میلیارد تومانی رسید

ادعای زنی که شوهرش را کشت: داشت خفه‌ام می‌کرد، با چاقو زدم

پیش‌ بینی قیمت دلار 17 اردیبهشت 1403

نظام درمانی را به کجا می‌برند؟

راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک

پیش‌ بینی بازار اجاره در نیمه اول سال؛ تهران جهنم مستاجران

حافظه عجیبی که 60 ساعت در دمای 600 درجه کار می‌کند!

جراح فلسطینی که اسرائیل او را ربود و زیر شکنجه به شهادت رساند

وضعیت قیمت دلار، سکه و بازار سهام امروز چگونه بود؟

انتقاد حسن خجسته از نحوه بستن بودجه در کشور

ماجرای فروش گواهینامه‌های رانندگی و دردسرهای بعدش!

تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق

«سقف‌گذاری برای اجاره‌بها» به قانون تبدیل شد

هوش مصنوعی iOS 18 را زیر و رو می‌کند

وزیر کشور: اتباع جدید نمی‌پذیریم

دبیر انجمن داروسازان تهران: تولید خیلی از دارو‌ها در ایران متوقف شده است

نرخ معاینه فنی افزایش می‌یابد؟