پیام ویژه

آخرين مطالب

جت شخصی چند؟ يادداشت

جت شخصی چند؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اقتصاد نیوز /متن پیش رو در اقتصاد نیوز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
همزمان با مخابره خبر امکان خرید جت شخصی توسط عموم مردم، یک علامت سوال برای افکار عمومی ایجاد شده است؛ اینکه این جت‌ها چقدر قیمت دارند و چگونه می‌توان این جت‌ها را اجاره کرد.
در میانه گرانی قیمت سکه و دلار و طلا، خبر آمد که می توانیم جت شخصی هم بخریم. شاید اولین سوالی که به ذهن متبادر می شود این باشد که اصلا جت شخصی چه کارایی برای اشخاص حقیقی دارد؟ مگر اینکه بنا را آن دسته از اشخاص حقیقی قرار دهیم که جزو متمولین محسوب می شوند و جایی در میان دهک های متوسط یا به اصطلاح یارانه بگیرها ندارند.
آیین‌نامه‌ خرید هواپیمای شخصی
سوال مهم این است که مگر می توان در ایران جت شخصی هم خرید؟ باید بگوییم بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 82، آیین نامه مالکیت و بهره برداری هواپیمای شخصی، خریداری جت توسط اشخاص حقیقی آزاد شد.
در این آیین نامه که در تاریخ 12 بهمن ماه 1382 از سوی محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور وقت خطاب به وزارتخانه های راه و ترابری و وزارت بازرگانی ابلاغ شده، آمده است که «هیأت وزیران در جلسه مورخ هشتم دی ماه سال 1382 بنا به پیشنهاد وزارت راه وترابری، آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری‌هواپیمای شخصی» را به نحوی «تصویب» کرد؛ «هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران‌، مجاز است با رعایت قوانین و مقررات‌مربوط‌، اقدام به خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی کند.»
همچنین طبق این آیین نامه، «بهره‌برداری از هواپیمای شخصی» منوط به «اخذ مجوز صلاحیت پرواز هواپیما و بهره‌بردار»، مطابق‌ با «استانداردهای پرواز و قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری» است و از سوی دیگر، «بهره‌بردار» باید «پیش از استفاده از هواپیمای موردنظر»، آن را در «سازمان هواپیمایی کشوری» ثبت و مجوزهای لازم را برای بهره‌برداری اخذ کنند.
بر اساس این آیین نامه، «اجازه پرواز» پس از تأیید قابلیتهای فنی عملیاتی هواپیما و صلاحیت عوامل پرواز، توسط «سازمان‌هواپیمایی کشوری» صادر خواهد شد.
با جت شخصی سفر کنید!
ماجرای خرید جت شخصی از آنجا برای کاربران داغ شد که روز گذشته محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد خرید و فروش هواپیما‌های جت هفت نفره برای عموم آزاد است. همچنین در حال حاضر، بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند و تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از مخاطبان جت‌های خصوصی هستند.
 وی همچنین درباره تعداد هواپیماهای فوق سبک در ایران، تاکید کرد که در حال حاضر 250 فروند هواپیمای فوق سبک در ایران فعالیت دارند که البته از این هواپیما‌ها برای مسیر سفر استفاده نمی‌کنند بلکه اغلب برای پرواز‌های تفریحی و آموزشی کاربرد دارند.
محل نگهداری هواپیماهای شخصی و تفریحی
با توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری که افراد حقیقی و عموم مردم می توانند جت شخصی داشته باشند خبرنگار «اقتصادنیوز»
را بر آن داشت نگاهی به محل های نگهداری هواپیماهای تفریحی و جت های شخصی داشته باشد. به طور کلی این هواپیماها را نمی توان در پارکینگ های بزرگ شخصی نگهداری کرد و مجوزی برای این کار صادر نمی شود. هر فردی که اقدام به خرید جت شخصی می کند، لازم است علاوه بر مبلغی که بابت خرید می پردازد، هزینه نگهداری و پارکینگ آن را هم در نظر بگیرد.
در این زمینه فرودگاه‌های گلبهار مشهد، آزادی قزوین، زرقان شیراز، بلند پرواز (ایوانکی)، افشید کرمان، رامسر، نوشهر، ایلام، ارومیه، جلفا (cease)، کاشمر، دزفول، نیشابور، پیام کرج، تبریز سهند، بجنورد، اصفهان، شهرکرد، خدمات ویژه قزوین، یاسوج، کیش، زنجان، همدان و نمک آبرود محل نگهداری هواپیماهای شخصی و فوق سبک هستند. همچنین تعدادی از شرکت های هواپیمایی نیز جت های خود را در اختیار اشخاص، مسئولان یا تیم های ورزشی قرار می دهند.
به طور کلی، در صورتی که بخواهید با جت شخصی به یکی از شهرهای کشور سفر کنید، باید با یکی از شرکت های خصوصی که این خدمات ویژه را ارائه می دهند، ارتباط برقرار کنید و اطلاعات مورد نظر در مورد تعداد سرنشینان و صندلی ها، مهمانداران، خلبانان، مدت زمان پرواز و دیگر سرویس ها را سوال کنید.
تماس خبرنگار «اقتصادنیوز» با یکی از شرکت های تشریفاتی که خدمات پروازی با جت های اجاره ای انجام می دهد، حاکی از آن است که خرید یک جت شخصی برای تان بین پنج تا هفت میلیارد تومان آب می خورد که البته این شرکت خصوصی، خرید جت شخصی را توصیه نکرد چرا که هزینه های جانبی و هماهنگی های مورد نیاز برای استفاده از این هواپیما دردسرهای زیادی به دنبال دارد.
با این حال اگر بخواهید با یک هواپیمای شخصی از نوع چلنجر 2001 یا هاکر 400 فقط به سمت جزیره کیش پرواز کنید و تعدادتان هم به 6 نفر برسد، باید 360 میلیون تومان فقط برای پرواز رفت، بپردازید. در صورتیکه بخواهید سفر یک روزه به این جزیره داشته باشید و هواپیما هم در اختیارتان باشد باید ساعتی چهار هزار دلار بپردازید.
اگر هم قصد داشته باشید به عنوان مثال پرواز تفریحی بر فراز یکی از شهرهای شمالی مثل رامسر داشته باشید، بین 2 میلیون و 600 هزار تومان تا حدود 6 میلیون تومان باید برای پروازهای 15 تا 60 دقیقه هزینه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1478028/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی قدرتمند X100s در دنیای واقعی رؤیت شد؛ رونمایی نزدیک است

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل اپل: در مقابل شکایت دولت آمریکا ایستادگی می‌کنیم

نخستین گجت 6G با 20 برابر سرعت 5G تولید شد

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

سیل در برزیل جان 37 نفر را گرفت

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

بلومبرگ تمام دستگاه‌هایی که احتمالاً هفته آینده توسط اپل معرفی می‌شود را فاش کرد

واکنش 2 امام جمعه به مسمومیت الکلی پزشکان/ امام جمعه بخش مرکزی یزد: باید برخورد شود/ امام جمعه یاسوج: در جامعه اسلامی شراب خواری حرام بوده، باید تذکر و جلوگیری شود

آبشار «لوه» گلستان دوباره قربانی گرفت

تصاویری دیده‌نشده از پیدا‌شدن «یسنا»

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

سامسونگ مشکل جدید آیفون را به سخره گرفت

بدون تعارف با معلمی که منزلش را مدرسه و حقوقش را صرف دانش‌آموزان نیازمند کرد

گوشی سونی اکسپریا 1 VI لو رفت؛ مشخصات دوربین، باتری و پردازنده اینجاست

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

گلکسی S21 بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ را ندارد

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

آب‌گرفتگی خیابان‌های زابل در پی بارندگی‌های امروز

ماجرای ویدئوی وایرال شده عروس 14 ساله چه بود؟

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

جاری‌ شدن سیل در جادۀ معدن طبس

پیکر مطهر 2 شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت

تبلت HTC با تراشه Unisoc و باتری 7,000mAh معرفی شد

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

نخبه کنکوری مازندران و پدرش بر اثر گازگرفتگی جان باختند

وضعیت دردناک امامزاده ابراهیم پس از آتش‌سوزی

دانش‌آموزی که فرشته نجات سه نفر شد

6 استان کشور متاثر از بارش‌های امروز؛ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

بارش سیل‌آسا و طوفان در اهواز

نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند

این بازی جدید کابوس کالاف دیوتی می‌شود؟

تیم کوک: اپل مزایایی دارد که باعث برتری هوش مصنوعی آن نسبت به رقبا می‌شود

محور کندوان یک‌طرفه شد

سیلاب خیابان‌های ایلام را فرا گرفت

آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال 1401 اعلام شد

هشدار هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور

سیلاب شدید در روستای «ماخونیکِ» خراسان جنوبی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از اختصاص 10 همت برای کادر درمان خبر داد

ریشه‌یابی تروریسم شرقی در افغانستان