پیام ویژه

آخرين مطالب

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است اقتصادي

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - هم میهن / معاون اسبق سازمان هواپیمایی گفت: تحریم وضعیت نامطلوبی برای صنعت ایجاد کرده و موجب شده که هواپیمای نو وارد کشور نشود. در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است. هرچند این تحریم‌ها منجر به تعطیل شدن صنعت هواپیمایی کشور نشده است.
علی‌رضا منظری، معاون اسبق سازمان هواپیمایی درباره این بحران می‌گوید: در حال حاضر در کشور 350 هواپیما وجود دارد که بیش از نیمی از آن‌ها پرواز می‌کنند اما فرآیند تعمیرات منجر به این می‌شود که این تعداد، کاهش یابد.

*در حال حاضر چه تعداد هواپیمای فعال در کشور وجود دارد؟
بیشتر از 150 هواپیمای فعال وجود دارد. به نظر می‌رسد این تعداد، هشداری برای ناوگان حمل‌ونقل هوایی باشد. به‌رغم اینکه 350 هواپیما در ایران وجود دارد، اما بخشی از آنها غیرفعال هستند و بخش فعال کمتر از نصف این تعداد است. البته گاهی اوقات این تعداد هواپیمای فعال امکان استفاده ندارند زیرا این هواپیماها در تعمیرگاه هستند و امکان استفاده ندارند.
به همین دلیل هم در برخی اوقات تعداد کمتری هواپیما فعال هستند اما بعد از اینکه فرآیند تعمیرات انجام شود، هواپیماها دوباره به آسمان بازمی‌گردند و پرواز می‌کنند. اگر وضع به همین شکل باقی بماند طبعاً وضعیت ناوگان هوایی، نامناسب خواهد شد. اگر امکان اینکه قطعات مورد نیاز به موقع وارد شود وجود نداشته باشد و تکلیف قیمت بلیت روشن نشود، سرمایه و پول به صنعت تزریق نمی‌شود و روزبه‌روز هواپیماها از دست خواهند رفت.
پس برای اینکه این صنعت مشکل پیدا نکند، ابتدا باید بستری برای ورود سرمایه جدید به آن فراهم شود و پس از آن، هواپیماهای جدید وارد کشور شود. چرخه اقتصادی هم باید به شکلی باشد که قطعات هواپیما به موقع تعمیر شود تا هواپیما از صنعت خارج نشود. بنابراین خیلی سریع باید تکلیف قیمت بلیت روشن شود.
*درست است که ایرلاین‌ها همواره مدعی‌اند به دلیل همین سیاست‌ها زیان‌ده شده‌اند اما هر چند ماه یک بار، تعدادی ایرلاین جدید دوباره وارد شبکه پرواز می‌شوند و اخیراً سه ایرلاین جدید به صنعت هوایی کشور اضافه شده است. به نظر شما دلیل این تضاد چیست؟
شرکت‌های هواپیمایی که به شبکه اضافه می‌شوند، معمولاً با یک یا دو هواپیما وارد صنعت می‌شوند. سرمایه‌گذاران این ایرلاین‌ها هم عمدتاً شرکت‌های تولیدی بزرگ هستند. مثلاً یک شرکت فولادی بخشی از سرمایه خود را وارد صنعت هوایی کرده و هواپیما خریده است. اضافه شدن این ایرلاین‌ها برنامه گسترش و توسعه صنعت هوایی کشور به حساب نمی‌آید زیرا همین شرکت‌های جدید هم که وارد می‌شوند نمی‌توانند کار را توسعه دهند بلکه عقب‌گرد دارند.
مثلاً یکی از همین ایرلاین‌ها با سه هواپیما شروع به کار کرد اما اکثر مواقع از این سه فروند هواپیما، دو فروند آن پرواز نمی‌کند و خوابیده است. به همین دلیل نمی‌توان حضور این نوع مؤسسه‌ها که با تعداد انگشت‌شمار هواپیما یک ایرلاین جدید افتتاح می‌کنند، توسعه حمل‌ونقل هوایی نامید.
شرکت‌های جدید هم هیچ کدام سرمایه‌گذاری عمده انجام نداده‌اند و این مشکلی است که اکنون وجود دارد. در نهایت به نظرم باید چهار یا پنج شرکت هوایی توسعه‌یافته با تعداد هواپیماهای بالا -مثلاً هر کدام 40 فروند هواپیما- فعالیت داشته باشند. وگرنه، این ایرلاین‌هایی که تازه تاسیس شده‌اند، مشکلی از مشکلات صنعت هوایی کشور را حل نخواهند کرد.
*در سال‌های گذشته چقدر توانستیم هواپیمای جدید وارد کنیم؟
تحریم وضعیت نامطلوبی برای صنعت ایجاد کرده و موجب شده که هواپیمای نو وارد کشور نشود. در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است. هرچند این تحریم‌ها منجر به تعطیل شدن صنعت هواپیمایی کشور نشده است.
به هرحال راهکارهایی ارائه شده و کشور از هواپیماهای دست دوم استفاده می‌کند. البته تحریم بی‌اثر نیست و هزینه را برای خرید هواپیما بالاتر برده است. هواپیما مستقیم خرید نمی‌شود و ارتباط مالی بین خریدار و فروشنده هم به شکل مستقیم نیست. همین مسئله هزینه‌ها را بسیار افزایش می‌دهد.
*نقدی که به صنعت هوایی کشور وجود دارد این است که ایرلاین‌ها، سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند اما از سوی دیگر تقاضای آزادسازی قیمت بلیت را دارند. این خواسته تا چه اندازه منطقی است؟
زمانی که قیمت بلیت تکلیفی است، سوخت هم باید با همین قیمت ارزان به دست ایرلاین‌ها برسد. چون قیمت‌گذاری تکلیفی به دلیل ارائه سوخت اعمال شده است. اگر قرار باشد قیمت سوخت از حالت یارانه‌ای تبدیل به قیمت بازار آزاد شود، طبیعتاً آثار این افزایش قیمت باید در قیمت هواپیما هم مشخص شود‌.
یعنی نمی‌توان قیمت سوخت را افزایش داد و قیمت بلیت را ثابت نگه داشت. این اقدام برای صنعت بسیار آسیب‌زاست و باید متناسب با قیمت سوخت، قیمت بلیت هم افزایش یابد.
اکنون دولت اجازه نمی‌دهد قیمت هواپیما به صورت آزاد به فروش برسد پس لازم است که قیمت سوخت هم به شکل سوبسیددار، حساب شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1483422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

3 توصیه پلیس فتا برای مقابله با کلاهبرداری «اسکیمری»

محکومیت یک متهم به اهدای کتاب به کتابخانه

اصلاح تصویب‌نامه واردات خودروهای بنزینی به مناطق آزاد

بازی Chernobylite راهی پلتفرم جدیدی می‌شود

سرمقاله آرمان امروز/ شمارش معکوس انتخابات آمریکا

دیدار رئیس سیا با السیسی با محوریت تحولات غزه و لبنان

دستور تخلیه 10 شهر و روستای جدید در جنوب لبنان از سوی صهیونیست‌ها

دیده‌بان حقوق بشر حملات به بخش درمان لبنان را «جنایت جنگی» خواند

رهبر کره شمالی: هرگز روند تقویت توانمندی‌های هسته‌ای را تغییر نخواهیم داد

کشف محموله بزرگ شیشه در مرز زابل

عضو کمیسیون صنایع و معادن: وزیر صمت برای ساماندهی خودروهای داخلی قول داد

واکنش «همتی» به صد هزار مجوز مشکوک «خاندوزی»

کانادا ایران را در فهرست تهدیدهای سایبری قرار داد

هوش مصنوعی متا بیش از نیم میلیارد کاربر دارد

«ترامپ» در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر ادعای تقلب را مطرح کرد

دختر یکی از کارگران جانباختۀ معدن طبس: آیا مسئولان می‌دانند چه بر سر ما آمده؟

واکنش انتقادی علی ربیعی از کارهای نژادپرستانه در قبال مهاجرین

روزنامه رسالت/ قدرت ملی!

فراخوان حماس برای تشدید مقاومت در کرانه باختری

گوگل‌پلی برای میزبانی از اپلیکیشن‌های هدست واقعیت ترکیبی آماده می‌شود

وزیر کار: درخواست تعطیلی هفت معدن کشور به مقامات قضایی ارسال شد

دلار و سکه عقب نشینی کردند؛ دلار در کانال 68 هزار تومان قرار گرفت

سنت جدید دولت پزشکیان

دومین معدن ذغال سنگ در استان گلستان پلمب شد

کشف تریاک در بسته‌های آجیل

افت شدید در بازار آیفون 13

سرمقاله آرمان ملی/ هزینه هنگفت صهیونیست‌ها

پس از رای مثبت به پایان تحریم کوبا، آرژانتین وزیر خارجه‌اش را برکنار کرد

تکذیب ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به افغانستانی‌ها

بازی Cyberpunk 2077 و بسته‌الحاقی آن برای مک عرضه می‌شوند

شهادت 2 فلسطینی در «طولکرم» و تداوم درگیری شدید با نظامیان صهیونیست

هریس: ترامپ قادر به هرکاری برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات است

آغاز به کار سامانه بازار ارز توافقی در آینده نزدیک

هشدار جدی نماینده مجلس برای افزایش نرخ ارز و اثرات تورمی در سال آینده

تمام مشخصات فنی گوشی جدید وان پلاس 13 لو رفت

سرمقاله همشهری/ باور 373، ‌ پدافند شگفتی‌ساز ایران

آمریکا 398 شرکت در بیش از 12 کشور را تحریم کرد

نبیه‌بری:قطعنامه 1701 تغییر نمی‌کند/ توپ در زمین نتانیاهو است

حملات گسترده رژیم صهیونیستی به نیرو‌های یونیفل در لبنان

تیراندازی در عروسی، کودک 6 ساله را روانه بیمارستان کرد

رفع ناترازی انرژی با تلاش همه بخش‌ها محقق می‌شود

تاثیر رشد قیمت دلار نیمایی بر عملکرد شرکت‌های بورسی

سرمقاله وطن امروز/ ابعاد عملیات روانی رزمایش دریایی آیونز

سرمقاله اعتماد/ انتخابات آمریکا و یک پنسیلوانیا

پیامدهای انتخاب نخستین استاندار اهل سنت در سیستان و بلوچستان

بن گویر نتانیاهو را تهدید کرد؛ آتش‌بس با حزب الله یعنی سقوط دولت

پنجمین حمله پهپادی امروز مقاومت عراق به مواضع رژیم صهیونیستی

لحظه نجات جان پدر 70 ساله با کمک کارشناسان اورژانس

محدودیت‌های اعلامی پلیس راه در جاده‌های مازندران

ربات انسان‌نمای جدید بوستون داینامیکس نیازی به انسان‌ها ندارد!