پیام ویژه

آخرين مطالب

رونمایی از سیمای انتخاباتی 1403 يادداشت

رونمایی از سیمای انتخاباتی 1403
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
درگذشت شهادت‌گونه سید ابراهیم رئیسی در پی حادثه هوایی در تبریز باعث بهت و ناراحتی مردم ایران در طیف‌های مختلف فکری و عقیدتی شد، بهتی که همچنان و پس از گذشت چند روز ادامه دارد به‌طوری‌که گویا خاک مرده بر جای‌جای شهر پاشیده‌اند.
به هر شکل، طبق حکم اصل 131 قانون اساسی باید ظرف 50 روز رئیس‌جمهور جدید به وسیله انتخابات تعیین شود و در این مدت وظیفه جانشینی رئیس‌جمهور برعهده محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری است، وظیفه‌ای سنگین که به نظر می‌رسد باید در راستای اهداف و آرمان‌های رئیس‌جمهور فقید سید ابراهیم رئیسی تداوم یابد و سفرهای برنامه‌ریزی شده و افتتاحیه‌ها و سایر اقدامات به همان شکل انجام شود تا مرام و مسلک مردمی و روحیه خدمتگزار دولت تا انتها تداوم یابد.
در این میان و در طول تحقق اقدامات این 50 روز، متولیان سیاسی موظف هستند انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار کنند و صداوسیما به‌عنوان یکی از مهم‌‌ترین ارکان برگزاری پرشور انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 نقش مهمی را برعهده دارد. روز چهارشنبه و طی مراسم تشییع شهیدان خدمت، رئیس رسانه ملی از آمادگی این نهاد برای تولید برنامه‌های متنوع در راستای حضور حداکثری مردم در انتخابات سخن گفت.
طراحی متفاوت رسانه ملی برای تبلیغات انتخابات
روز چهارشنبه دوم خرداد بود که پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در جمع خبرنگاران گفت: «در جمهوری اسلامی و در تاریخ انقلاب اسلامی صحنه‌هایی نظیر آنچه امروز مشاهده می‌کنیم را کم نداشتیم؛ در مواردی ما رئیس‌جمهور و نخست‌وزیران را از دست داده‌ایم و رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس ما به شهادت رسیده‌اند؛ امروز نظام بسیار قدرتمندتر و با اقتدار بیشتر به حرکت خود ادامه داده و می‌دهد. این دوره بسیار مهم است؛ اما آنچه مسلم است این است که امور جاری کشور در همان مسیر ادامه یابد و مسئولان با قدرت بیشتر از قبل به وظایف خود ادامه دهند تا بر اساس فرآیند قانونی که در قانون اساسی تعریف شده، در 50 روز آینده رئیس‌جمهور جدید بر مسند خدمتگزاری بنشیند. در حال طراحی برنامه‌ها هستیم و دیروز اولین جلسه ستاد انتخابات صداوسیما تشکیل شد؛ طراحی برنامه‌ها با توجه به کمبود زمان حتما متفاوت خواهد بود و ان‌شاءالله در روزهای آینده جزئیات آنها اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
انتصاب سرپرست ستاد انتخابات صداوسیما
روز اول خردادماه نیز رئیس سازمان صداوسیما در حکمی «محمدعلی صائب» را به‌عنوان سرپرست ستاد انتخابات این سازمان منصوب کرد. پیمان جبلی در این حکم خطاب به صائب تصریح کرده است: «نظر به برگزاری قریب‌الوقوع چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و با توجه به حکم اصل 131 قانون اساسی مبنی بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در مهلت 50 روزه، به موجب این حکم شما را به‌عنوان سرپرست ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری سازمان صداوسیما منصوب می‌کنم.»
جبلی درباره وظایف صائب در کسوت سرپرست ستاد انتخابات تصریح کرد: «برنامه‌ریزی برای تبیین جایگاه و اهمیت انتخابات و رأی مردم در جمهوری اسلامی، تشریح نقش رئیس‌جمهور در اداره کشور، مطالبه اجرای دقیق قوانین مربوط به انتخابات، زمینه‌سازی هنرمندانه برای برگزاری انتخابات پرشور و افزایش مشارکت مردم، تسهیل انتخاب اصلح برای مردم در عین رعایت بی‌طرفی و پرهیز از دخالت هرگونه گرایش حزبی، گروهی و جناحی در برنامه‌ها و اهتمام جدی به برآوردن نیازهای رسانه‌ای نهادها و سازمان‌های برگزارکننده انتخابات، برگزاری جلسات منظم ستاد انتخابات سازمان و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در همه حوزه‌های پیام از وظایف و مأموریت شما در این مسئولیت است و همه معاونت‌ها و مراکز سازمان موظف به بذل نهایت همکاری در این زمینه خواهند بود.»
محمدعلی صائب از سال 79 تا 89 در سمت‌های خبری رادیو پیام، رادیو جوان و رادیو ایران مشغول فعالیت بوده است. وی قائم‌مقامی اداره کل پخش اخبار صدا، خبرنگاری در معاونت خبر مرکز خراسان جنوبی تا سال 94، معاونت خبر مرکز خراسان جنوبی تا سال 98 و مسئولیت باشگاه خبرنگاران جوان این استان را نیز در کارنامه رسانه‌ای خود دارد. صائب، مدیر دفتر رئیس سازمان صداوسیما در زمان دکتر جبلی بود و از شهریور 1401 ریاست خبرگزاری صداوسیما را برعهده داشت. در 19 اسفندماه 1402 نیز جبلی، صائب را به سرپرستی معاونت سیاسی صداوسیما منصوب کرده بود.
مناظره؛ بخش قطعی و حتمی برنامه‌های صداوسیما برای انتخابات
با توجه به اقبالی که عموم مردم در دوره‌های گذشته نسبت به مناظرات انتخاباتی داشتند و جریان‌سازی و تأثیری که این بخش از برنامه‌های رسانه ملی نسبت به برنامه‌‌های مستند و گفت‌وگوهای ویژه خبری داشتند، رئیس صداوسیما از صرافت این سازمان به پخش قطعی این‌گونه برنامه‌سازی با وجود برخی حواشی و پیچیدگی‌ها خبر داد. جبلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به برگزاری مناظره‌ها در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: «تمام برنامه‌ها را در این دوره از انتخابات برای چند هدف از جمله شناخت دقیق از نامزدها، افزایش مشارکت، کمک به انتخاب اصلح و هر اتفاقی که صداوسیما می‌تواند در آن مؤثر باشد، بررسی می‌کنیم تا بتوانیم کاری استثنایی انجام دهیم یعنی کاری که باید ظرف یک سال انجام شود، در 50 روز به نتیجه برسانیم. حتما مناظره یکی از ساختارهای مهم در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است و به نظرم مناظره‌هایی را خواهیم داشت که به شکلی مؤثرتر و به دور از آسیب‌هایی که مناظره‌های ریاست‌جمهوری در دوره‌های قبل از آنها رنج می‌برد، برگزار می‌شود.»
به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی وزارت کشور، کلیات جدول زمان‌بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری مطابق با اصل 131 قانون اساسی به شرح زیر است:

ردیف شرح برنامه مهلت اجرا به روز تاریخ اجرا
1 صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور 
به فرمانداران 1 روز 10/3/1403
2 تشکیل هیاتهای اجرائی مرکزی و شهرستانی 1 روز 10/3/1403
3 ثبت نام از داوطلبان 5 روز ( از زمان انتشار دستور شروع انتخابات) 10/3/1403تا 14/3/1403
4 رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان 7 روز 15/3/1403تا 21/3/1403
5 انتشار اسامی نامزدها توسط وزارت کشور 1 روز 22/3/1403
6 تبلیغات انتخاباتی نامزدها 15 روز 23/3/1403 تا 6/4/1403
7 ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها 1 روز 7/4/1403
8 اخذ رای 1 روز 8/4/1403
9 مجموع زمان انجام فرایندها 30 روز 10/3/1403تا 8/4/1403
10 انجام مرحله دوم ( در صورت لزوم) 1 روز 15/4/1403
یکی از شبهاتی که در ساعات اخیر در فضای مجازی به شدت داغ شده، گمانه‌زنی درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم است. در میان نامزدها نام محمدباقر قالیباف و محمد مخبر که در مجلس و دولت فعلی سمت دارند نیز به چشم می‌آید و برخی از رسانه‌ها و کاربران مدعی هستند که این دو شخصیت امکان حضور در میان کاندیدا را دارند و برخی می‌گویند نه!؟ در پاسخ به این پرسش در ارتباط با نامزدی معاون اول باید گفت: «در دانش حقوق عمومی-سیاسی از اصل 131 قانون اساسی تحت عنوان «کفالت ریاست‌جمهوری» یاد شده است. بنابراین این امر مانع از نامزدی معاون اول برای انتخابات آتی نخواهد بود، همان‌طور که رئیس‌جمهور پس از پایان دوره‌ اول ریاست‌جمهوری می‌تواند برای دور دوم نامزد شود، کفیل وی نیز واجد چنین حقی است و منظور از عبارت «ترتیبی دهد تا ظرف 50 روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود» همان مقدماتی است که رئیس‌جمهور در مقام رئیس دولت مکلف به انجام آن است.»
مسأله دیگری که قابل تحلیل و واکاوی است، موقعیت رئیس فعلی مجلس یازدهم، محمدباقر قالیباف در این شورا با توجه به پایان دوره چهارساله‌ مجلس یازدهم است. اصل شصت‌وپنجم قانون اساسی مقرر می‌کند: «پس از برگزاری انتخابات، جلسات مجلس با حضور دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد. لذا بنا بر ماده 99 قانون انتخابات مجلس پس از صدور اعتبارنامه دوسوم مجموع نمایندگان، معاونت قوانین مجلس مراتب را به‌منظور فراهم نمودن مقدمات افتتاح مجلس به اطلاع وزیر کشور می‌رساند، سپس وزیر کشور بنا بر ماده 100 این قانون از منتخبین دعوت می‌کند تا ظرف 5 روز در مجلس حاضر شوند و سپس مستند به ماده 101 با نطق وزیر کشور راجع به گزارش انتخابات مجلس رسمیت می‌یابد لذا تا زمانی که این تشریفات طی نشده، مجلس جدید شکل نگرفته است و هیأت ‌رئیسه‌ مجلس پیشین کمافی‌السابق دارای صلاحیت هستند. بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از تصویب اعتبارنامه حداقل دوسوم مجموع نمایندگان، هیأت ‌رئیسه موقت اقدام به انتخاب هیأت‌ رئیسه دائم می‌کند که مستند به آیین‌نامه داخلی، یکی از وظایف هیأت‌ رئیسه سنی مجلس، اجرای انتخابات هیأت رئیسه موقت است.»
آغاز جنجال‌ها در فضای مجازی
با شروع رسمی تحرکات انتخاباتی از سوی مراجع رسمی، کانال‌های تلگرامی و برخی رسانه‌ها به انتشار محتوای جنجالی و حاشیه‌ای پرداختند که با اهداف مختلف از جمله فشار به رسانه‌ ملی، ایجاد شور و اشتیاق انتخاباتی و همچنین حضور حداکثری نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب و اعتدالی انجام شد.
یک کانال تلگرامی در مطلبی با عنوان «تلویزیون جبلی «لاریجانی» و «ظریف» را بایکوت کرد» نوشت: «ظاهرا با تشکیل ستاد انتخابات در صداوسیما دستور عدم پخش تصویر و صدای برخی چهره‌های مطرح برای انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم صادر شده است. در هیچ‌یک از بخش‌های خبری، اظهارات و تصاویر علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق مجلس و محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی پخش نشد، درحالی‌که گفت‌وگوهای سخنگویان پیشین وزارت امور خارجه پخش شد.‌« 
اوج واکنش‌ها، بازدیدها و بازنشرها در این چند روز به سخنان کارشناس یکی از برنامه‌‌های صداوسیما صورت گرفته است. سخنان کوتاهی که بارها در فضای مجازی و رسانه‌‌‌های داخلی و خارجی بازنشر شد. ویدئویی منتشر شده که در آن کارشناس صداوسیما در پخش برنامه زنده، اظهارات عجیبی را درباره رئیس‌جمهور آینده مطرح کرده است. او می‌گوید: «شورای نگهبان کار بسیار خوبی کرد که رقبای ابراهیم رئیسی را در انتخابات 1400 رد صلاحیت کرد و الان هم باید رقبا را رد صلاحیت کند تا یک رئیس‌جمهور شبیه رئیسی در 7 تیر انتخاب شود.»
این انتخابات در حالی است که از آبان‌ماه قرار است انتخابات آمریکا با حضور دونالد ترامپ برگزار شود و نقش نامزدها و ریاست‌جمهوری آینده ایران در تقابل و مواجهه با رئیس‌جمهور احتمالی جمهوری‌خواهان جنگ‌طلب ایالت متحده بسیار مؤثر و تعیین‌کننده خواهد بود و نقش رسانه ملی در تبیین و تحلیل این روند انکارناپذیر. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1486210/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدگاه مایکروسافت در مورد فناوری بلاکچین چیست؟

Starfield سالانه بسته‌الحاقی داستانی دریافت خواهد کرد

دلیل ورشکستگی هپکو بعد از خصوصی سازی به روایت جلیلی و دانش جعفری

کنسول بازی اختصاصی روسیه در دست ساخت است

جلیلی: برنامه خود را بر اساس مطالعات 11 ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد خوانده‌ام، ارائه کردم

بازی چندنفره‌ Battle Vision Network برای کامپیوتر و موبایل معرفی شد؛ تریلر آن را ببینید

قحطی شدید در شمال غزه؛ جان ده‌ها هزار کودک در خطر است

آخرین اظهار نظر درباره‌ی زمان واریز معوقات فروردین بازنشستگان کارگری

عقب‌نشینی دولت از ممنوعیت واردات آیفون رفرش

کدام قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل و iOS 18 احتمالاً همزمان با آیفون 16 عرضه نمی‌شوند؟

سیاست خارجی مطلوب دولت بعد: تعامل با غرب؛ تنش‌زدایی با همسایگان

انتخابات 76؛ پیروزی در اوج ناامیدی

مبارزه با اژدهای هفت سر نیاز به رئیس‌جمهور پاکدست دارد

مشخصات کامل گوشی آنر X60i لو رفت

ریمستر بازی The Thing برای کنسول‌های نسل هشتم و نهم معرفی شد

چند سوال از دکتر پزشکیان

عصر ایران: خدا می‌داند مترجم جلیلی چگونه سخنان او را در مذاکرات می‌فهمیده و ترجمه می‌کرده

آیا شورای نگهبان به اصلاح طلبان «رودست» زد؟!

خودزنی به سبک اصولگرایان

شهادت 9 فلسطینی در بمباران اردوگاه «البریج» در مرکز غزه

سیلاب بهاره در استان یزد

هزینه‌‌های گزاف در کمین رانندگان متخلف؛ جریمه‌های رانندگی بازدارنده می‌شوند؟

تداوم حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه همزمان با «عید قربان»

بایدن دوباره خشکش زد!

مشاهده خرس قهوه‌ای در نزدیکی مناطق مسکونی ییلاقات تالش

نقش یک ترک فعل در حادثه معدن شازند

فعال شدن جایگاه‌های عرضه دام در پایتخت

بلومبرگ: اپل می‌خواهد نازک‌ترین آیفون، مک‌بوک پرو و اپل واچ را بسازد

افرادی دور پزشکیان حضور دارند که از مبانی انقلاب عبور کرده اند

حادثه امنیتی در نوار غزه؛ یک نظامی صهیونیست کشته شد

قتل مرد ثروتمند به‌خاطر طمع 14میلیاردی آدم‌ربایان در کیانشهر

نقد دولت فراموش نشود

خبر جدید از مالیات طلا

شرکتی حقوقی، اینتل را به دست‌بردن در گزارش مالی متهم کرد

روزنامه اصولگرا: اصلاح طلبان میخواهند پزشکیان را رادیکال کنند

آتش‌بس 3 روزه طالبان پاکستانی به مناسبت عید قربان

حال‌ و هوای حرم مطهر رضوی در روز عرفه

وقوع طوفان و گرد و غبار در یزد

برنامه/ تمرینات ورزشی برای عضله سازی

فتح پاستور با وعده‌های خیالی

بارش شدید باران در شهر تبریز

فوری : فروش همستر کمبت در صرافی تبدیل با بهترین قیمت

حملات خمپاره‌ای مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیست

افزایش 37 درصدی قیمت دام در آستانه عید قربان

زمان پاسخگویی درباره کارنامه سه ساله

تصاویری از فاجعه سیل در جاده چالوس

سعید جلیلی در جمع تولیدکنندگان برتر

اسرائیلی‌های معترض جاده‌های فلسطین اشغالی را مسدود کردند

ضرب الاجل تعزیرات برای سازمان‌های هواپیمایی و حمایت در مورد بلیط‌ها

چرا «افزایش مشارکت» اولویت نخست است؟