پیام ویژه

آخرين مطالب

سایه سنگین نرخ سود بر بورس اقتصادي

سایه سنگین نرخ سود بر بورس
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - خراسان /بازار سهام دیروز سطح حمایت 2 میلیون و 100 هزار واحد را هم از دست داد تا بازده آن از ابتدای امسال به منفی 5.3 درصد برسد. به نظر می رسد در کنار عوامل مختلف، نقش «افزایش نرخ سود» بر افت بورس قابل توجه است. موضوعی که تجربه ای مشابه در دهه 90 نیز دارد.
بازار سهام دیروز سراسر قرمزپوش شد تا شاخص کل با افتی در حدود 20 هزار واحد، سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحد را هم از دست بدهد و به 2 میلیون و 79 هزار واحد عقبگرد کند. اتفاقی که انتقاد کارشناسان را برانگیخت. برخی تحلیل گران معتقدند در کنار عوامل مختلف، هم اینک سیاست های انقباضی پولی که با افزایش نرخ سود همراه است، مزید بر علت شده تا بازار سرمایه نتواند به جذب سرمایه و رشد خود ادامه دهد. مشابه این موضوع در زمان آغاز دولت یازدهم نیز مسبوق به سابقه است. زمانی که افزایش نرخ سود بانکی تا بیش از 3 سال اثر خود را بر رکود بورس گذاشت.

پیام ویژه


به گزارش خراسان، به رغم این که در روزهای اخیر و به دنبال سانحه بالگرد رئیس جمهور، دامنه نوسان بازار سرمایه برای مقابله با شوک های احتمالی، محدود شده و روز گذشته نیز این وضعیت وجود داشت، این موضوع مانع آن نشد تا جلوی روند نزولی بازار سرمایه گرفته شود. بر این اساس، دیروز شاخص کل بازار با افتی قریب به 20 هزار واحد، سطح حمایتی 2 میلیون و 100 هزار واحد را شکست تا به 2 میلیون و 79 هزار واحد عقب نشینی کند. مقایسه این سطح از شاخص با ابتدای سال حکایت از افت حدود 5.3 درصدی دارد. دیروز به جز چند نماد اندک، بقیه نمادهای بازار قرمزپوش شدند و از این رو شاخص کل هم وزن نیز افت 4 هزار و 217 واحدی را تجربه کرد.
طبق گزارش دنیای اقتصاد، دیروز بازار سهام برای چهارمین روز متوالی با خروج پول حقیقی روبه رو شد و سهامداران حقیقی ترجیح دادند بیش از 621 هزار میلیارد تومان پول خود را از این بازار بیرون بکشند. گزارش اکو ایران از شاخص های دیگر بازار نیز نشان می دهد که تنها از ابتدای اردیبهشت تاکنون، ارزش بازار بورس، از رقمی نزدیک به 8 هزار هزار میلیارد تومان به حدود 7 هزار و 200 هزار میلیارد تومان افت کرده است!
متهمان ناخوش احوالی بورس
کارشناسان و فعالان بازار در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی علل متعددی را برای این وضعیت روزهای بازار سرمایه اعلام می‌کنند. از گزارش منتشر شده شرکت‌ها برای وضعیت صورت سود و زیان سال 1402 (عللی که باعث کاهش سودآوری شرکت‌های بزرگ شده است) گرفته تا سیاست‌های بانک مرکزی، تفاوت نرخ های ارز (دلار نیما و آزاد) و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری. با این حال، با استناد به دلایل و همچنین سابقه ای تاریخی به نظر می رسد جای خاصی را باید برای «افزایش نرخ سود» باز کرد.
جدال نابرابر نرخ سود و بازار سرمایه
نرخ های سود نه صرفاً از منظر نظام بانکی، بلکه از منظر نرخ های سود اوراق خزانه هم می توانند بر بورس اثر بگذارند. هنگامی که این نرخ ها از حدی بالاتر رود، به دلیل مصون بودن سرمایه ها از ریسک های مختلف، موجب خواهد شد تا سرمایه ها از بخش های دیگر و به خصوص بازار بورس به این سو هدایت شوند و این موضوع به طور مستقیم و غیرمستقیم بر جذب سرمایه ها در بورس اثر خواهد گذاشت. در این زمینه شاهد این هستیم که سال گذشته دولت اقدام به انتشار اوراق سپرده با نرخ سود 30 درصد کرد که به نظر می رسد موجب شده انتظارات درخصوص نرخ سود به حدی بالا رود که بازار سهام در برابر آن جاذبه ای نداشته باشد.
به گزارش اکو ایران، در این زمینه همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در صفحه شخصی خود این گونه نوشت که وقتی نرخ بهره بدون ریسک بالای 30 درصد، نرخ تورم (نقطه ای) اندکی بالای (کانال) 20 درصد، نرخ بازدهی سبد مرکب از هم شرکت‌های بورسی هم حدود 15 درصد باشد، اقتصاد راهی به جز رکود، تعطیلی واحدهای اقتصادی و از هم پاشیدن سرمایه گذاری مولد و افتادن به تله نرخ بهره ندارد.
درودیان، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، به طور مشخص به نقش منفی نرخ سود اوراق خزانه بر بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به ثبات نرخ ارز در یک سال گذشته، نرخ‌های بهره بالا بر اسناد خزانه به معنای این است که با ارائه نرخ‌ بهره دلاری 30 درصد توسط دولت، افزایش این نرخ تاثیرات نامطلوبی بر اقتصاد خواهد گذاشت. این اقتصاددان در ادامه با اشاره به واکنش منفی بازار سرمایه نسبت به افزایش نرخ «اخزا» به سنا گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود، امکان رقابت برای بازار با نرخ‌های بهره موجود وجود ندارد و همچنین چشم‌انداز سهم‌ها به گونه‌ای نیست که بازار سرمایه به جنگ یک نرخ بدون ریسک برود. وی تاکید کرد: بهتر است متناسب با تغییر در چشم‌انداز تورمی، نرخ‌های بهره نیز تعدیل شود چراکه نرخ‌های بهره بالای 30 درصد مربوط به شرایطی است که انتظارات تورمی جدی در آن وجود دارد اما در شرایط حاضر انتظارت تورمی چندان جدی نیست و باید ابزار سیاستی در جای خود استفاده شود.
سابقه بد افزایش نرخ های سود بر بازار سهام در دهه 90
در خور ذکر است سابقه تاثیر منفی افزایش نرخ سود بر بازار سهام در دهه 90 نیز وجود دارد. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، بانک مرکزی اقدام به افزایش نرخ های سود بانکی کرد و حداکثر آن را از 15 درصد به 22 درصد افزایش داد. با این حال این اقدام تاثیر خود را بر بازار بورس گذاشت به طوری که شاخص کل بورس از 89 هزار و 500 واحد در اواسط دی 92، به خوابی طولانی در ناحیه رکود فرو رفت و تا اوایل آذر 96، به این رقم بازنگشت!

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1486569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخواست عجیب ایلان ماسک از مردم جهان؛ بچه دار شوید!

تماس تصویری، در کوچکترین گجت ها در دسترس عموم قرار گرفت

فارن پالیسی: چرا طرح آتش بس بایدن در غزه شکست خواهد خورد؟

سرقت گروهی از جواهرفروشی در کالیفرنیا

بازی تلگرامی جایگزین معامله دلاری!

تاکید ولیعهد سعودی بر ضرورت آتش‌بس در غزه و تشکیل کشور فلسطین

بازی/ Woodturning؛ چوب‌ها را به شکل دلخواه‌تان درآورید

استفاده پلیس هلند از سگ‌های رباتیک برای مبارزه با مواد مخدر

قیمت انواع میوه و سبزی امروز 28 خرداد 1403

آیا همستر کامبت در گوشی های آیفون مسدود می‌شود؟

حادثه مرگبار در برخورد قطار باری و مسافربری در هند

حمله هوایی ترکیه به شمال عراق

باید به آن‌ها که از صندوق رأی ناامیدند حق داد و به آن‌ها وعده سراب و امید کاذب نداد/ ما تلاش می‌کنیم، اما پیام اصلی را باید حاکمیت بدهد

عرضه احتمالی آنر X60i در تابستان؛ مروری بر مشخصات و شایعات

مدیرکل بهزیستی: نگهداری از کودک تبعه بی‌سرپرست برای ایرانیان و اتباع میسر شد

حفظ ارزش پول و راهکارهای کارآمد برای محافظت از سرمایه

کرملین: توافقنامه روسیه و کره‌شمالی علیه کشورهای ثالث نخواهد بود

کروم با آپدیت جدید خود در اندروید می‌تواند صفحات وب را بخواند

پوتین فردا به کره شمالی سفر خواهد کرد

قیمت روز تخم‌مرغ 28 خرداد 1403

«ویوو V30 پرو» به‌عنوان گوشی رسمی مسابقات یورو 2024 معرفی شد

محدودیت در ارتباطات جهانی، مهم‌ترین چالش امروز ایران است

تمدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در رابطه با الحاق کریمه

پایان بی‌خانمانی در جهان با ساخت روزانه 96 هزار خانه

بتسدا برای ساخت بازی جدید Fallout عجله نمی‌کند

5 زخمی در حمله با سلاح سرد در شهر «متز» فرانسه

دهن کجی رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی

روند کاهشی نرخ اخزا ادامه دارد

سیری تا پایان سال 2024 به برخی ویژگی‌های جدید مجهز می‌شود

بررسی آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

30 پاسخ «عصر ایران» به 30 دلیل مخالفان شرکت در انتخابات

خطر سقوط در کمین محافظه کاران انگلیس

رئیس سازمان هواشناسی کشور: بارش کشور به محدوده نرمال رسید

پسر نتانیاهو ارتش صهیونیستی و شین‌بت را به خیانت متهم کرد

Light Phone III رونمایی شد؛ گوشی هوشمندی که کلافه‌‌تان می‌کند!

واکنش یائیر لاپید به انحلال کابینه جنگ

جلوگیری پلیس از توزیع 70 تن گوشت فاسد

کنترل قیمت بلیت هواپیما از وزارت راه سلب شد

تظاهرات ده‌ها هزار اسرائیلی در تل‌آویو علیه حکومت نتانیاهو

اپل به‌دنبال کاهش ضخامت دستگاه‌های تولیدی آینده خود است

شمار شهدای غزه به 37 هزار و 347 تن رسید

تصاویری اختصاصی از نفربر اسرائیلی که در کمین گردان‌های القسام هدف قرار گرفت

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

جزئیات انحلال کابینه جنگ صهیونیست‌ها

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

بازار خودرو در سراشیبی؛ ریزش 25 درصدی قیمت خودروهای داخلی

مجلس آمریکا لایحه ممنوعیت فروش پهپادهای DJI را تصویب کرد

نامزدهای ریاست جمهوری با رئیس مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند

اردوغان: عید قربان با غصه‌ای که ظلم اسرائیل بر دل مسلمانان گذاشت، همراه شد

عبدالکریمی: هر کاندیدایی بگوید با آمدن من مسائل کشور حل می‌شود شارلاتان سیاسی است