پیام ویژه

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصادي

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1586411/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شناسایی باند کلاهبرداری مسکوکات طلا با کشف 595 سکه تقلبی

زلزله 4 ریشتری البرز و تهران را لرزاند

رد درخواست متقاضیان پروانه کسب بدون اعلام دلیل، جرم است

حراج شمش طلای مرکز مبادله فردا برگزار می‌شود

رم مجازی در One UI 8 سامسونگ تا 12 گیگابایت افزایش پیدا می‌کند

تصاویر قاب‌های سری آیفون 17 طراحی پرچمداران 2025 اپل را به‌نمایش می‌گذراند

هوش مصنوعی به ویکی پدیا هم رحم نکرد

بابک زنجانی در راه جاده مخصوص

ترامپ هزینه‌های دفاعی را بالا برد، اما بهداشت را کاهش داد

کشته شدن 2 نظامی صهیونیست در رفح

ادامه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

هشدار برای تهران؛ وزش باد شدید تا دقایقی دیگر

بانک‌هایی که چوب لای چرخ پرداخت تسهیلات قانونی می‌گذارند؛ دادگاهی می‌شوند

حمله هوایی اسرائیل به منطقه شیخ الزاید در شمال نوار غزه

واقعیت‌های تلخ از وضعیت پزشکی در کشور

تهران 6 درجه سردتر می‌شود؛ پیش‌بینی 3 روز ناپایداری جوی

مدل اگزینوس گلکسی S26 احتمالاً فقط در یک منطقه عرضه خواهد شد

مهمترین موارد اختلافی ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق چیست؟

بارش شدید تگرگ در پاریس فرانسه

تدارکات تندروها برای حذف دومین وزیر

سفیر روسیه: ارمنستان نباید به‌عنوان جبهه دومی علیه ما استفاده شود

حمله آمریکا به مناطق مختلف استان‌های مارب و الحدیده یمن

بلگراد: وضعیت سلامتی رئیس‌جمهور صربستان رضایت‌بخش است

سیاست‌مدار صهیونیست: عملاً دیگر دولتی در اسرائیل وجود ندارد

گفت‌وگوی تلفنی لاوروف با همتای هندی درباره پاکستان

چین: هرگونه گفت‌وگوی تجاری منوط به صداقت طرف آمریکایی است

تداوم اقدامات جنجالی اردوغان در جزیره قبرس

آزمون استخدامی آموزش و پرورش امسال برگزار می‌شود

قیمت سهام باارزش‌ترین شرکت جهان 4 درصد سقوط کرد

دو سناریوی تعویق مذاکرات

حمله توزیع‌کنندگان مواد مخدر به پلیس؛ یک متهم فوت کرد

مزاحمت تلفنی به بهانه تبلیغات!

موافقت اوپک‌پلاس با افزایش تولید نفت برای دومین ماه متوالی

بازی چهارم!

مشاعل غیر رسمی حدود 57 درصد بازار کار ایران را تشکیل می‌دهد

میلیاردها دلار ثروت ملی هر سال در پارس جنوبی دود می‌شود!

درگذشت «اُندَر» و سرنوشت مذاکرات ترکیه – پ.ک.ک

آتش‌سوزی گسترده در کارخانه رنگ‌سازی؛ 25 خودرو آتش‌نشانی اعزام شدند

دلار دوباره افسار پاره کرد؛ مسئول بالا و پایین رفتن دلار و طلا کیست؟

موفق‌ترین استان کشور در ایجاد فرصت‌های شغلی

تعویق مبهم، تغییر مهم

مدودف خطاب به زلنسکی: تضمینی وجود ندارد که کی‌یف دهم مه را ببیند

محدودیت برق صنایع تا مهر ادامه دارد

هوش مصنوعی Gemini 2.5 Flash نمره قابل قبولی در ایمنی کسب نکرد

کارخانه هوشمند شیائومی هر ثانیه یک موبایل می‌سازد

نماینده سابق: ایران و آمریکا به زودی به میز مذاکرات باز می‌گردند

سوخو 57 با موشک‌های جدید و مرگبار از راه رسید

دولت «ترامپ» یکی دیگر از مصوبات دولت «بایدن» را باطل اعلام‌کرد

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان

تصادف خونین پرشیا با وانت؛ 3 نفر جان باختند