پیام ویژه

آخرين مطالب

چشمان بسته گمرک یادداشت

چشمان بسته گمرک
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
“سازندگی” بررسی می‌کند: “گمرک” ایران به عنوان ضلع سوم متخلفان، چه نقشی در فاجعه “بندر شهید رجایی” داشت؟
سعید خوشبین| در کالبدشکافی فاجعه‌ای که در بندرعباس رخ داد، اصلا نباید از نقش گمرک غافل شد. این حادثه که به کشته شدن دست‌کم 70 نفر، مصدومیت بیش از 1200 نفر و مفقود شدن تعداد قابل‌توجهی از کارگران منجر شد، پرسش‌های متعددی درباره علل وقوع، مسئولیت نهادهای مرتبط به ‌ویژه نقش سه وزارتخانه اقتصاد، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در این فاجعه مطرح کرده است. بررسی نقش گمرک ایران در این حادثه نیازمند تحلیل دقیق فرآیندهای گمرکی، اظهارنامه‌های تجاری و نحوه مدیریت محموله‌های خطرناک در بندرهای ایران است به ‌ویژه با توجه به اظهارات رسمی گمرک ایران مبنی بر عدم مسئولیت مستقیم در این انفجار.
بازار
بندر شهید رجایی به ‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران و مرکز اصلی تخلیه و بارگیری بخش قابل‌توجهی از کانتینرهای وارداتی و صادراتی کشور، نقش حیاتی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند. این بندر سالانه حدود 45 میلیون تن کالای صادراتی و 10 میلیون تن کالای وارداتی را مدیریت می‌کند که از طریق فرآیندهای گمرکی ترخیص می‌شوند. گمرک ایران به ‌عنوان نهاد مسئول نظارت بر ورود و خروج کالاها، موظف است تمامی محموله‌ها را بر اساس قوانین گمرکی بررسی کرده و از رعایت استانداردهای ایمنی و قانونی اطمینان حاصل کند. ماده 18 قانون امور گمرکی ایران شرکت‌های حمل‌ونقل را ملزم می‌کند که هنگام ورود محموله‌ها به قلمرو گمرکی، اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار را ارائه دهند تا تشریفات گمرکی آغاز شود. با این‌ حال، گمرک ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که محموله‌ای که به انفجار و آتش‌سوزی گسترده در بندر منجر شد، هیچ‌گونه شماره کوتاژ یا اظهارنامه‌ای مبنی بر اظهار به گمرک نداشته و در اختیار این نهاد نبوده است. این ادعا، که خبرگزاری ایسنا منتشر کرد، نقطه شروع بحث درباره نقش گمرک در این حادثه است.
گمرک ایران مدعی است که محموله منفجر شده که در محوطه کانتینری شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا تلنبار شده بود به ‌طور کامل از فرآیندهای گمرکی خارج بوده و تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی قرار داشته است. سعید جعفری، مدیرعامل شرکت سینا، اظهار کرد که این محموله‌های «بسیار خطرناک» تحت عنوان کالاهای عادی اظهار شده بودند که نشان‌دهنده اظهار خلاف واقع از سوی واردکننده یا شرکت حمل‌ونقل است. این موضوع، پرسش‌هایی درباره نظارت گمرک بر فرآیندهای اولیه ورود کشتی‌ها و مانیفست بار آن‌ها ایجاد می‌کند. بر اساس قوانین گمرکی، مانیفست بار باید پیش از تخلیه در اختیار بندر سپس گمرک قرار گیرد اما به نظر می‌رسد در این مورد، یا مانیفست نادرست ارائه شده یا نظارت کافی بر آن صورت نگرفته است.
از سوی دیگر، گمرک ایران اعلام کرد که انفجار در شعاع دو کیلومتری ساختمان اداری گمرک رخ داده و هیچ‌یک از کارکنان گمرک در این حادثه آسیب ندیده‌اند که این موضوع نیز بر ادعای آن‌ها مبنی بر عدم دخالت مستقیم در مدیریت محموله تأکید دارد. با این‌ حال، این ادعا مورد انتقاد قرار گرفته زیرا گمرک به‌ عنوان نهاد مسئول ایمنی کالاهای وارداتی حتی در صورت عدم اظهار رسمی محموله، موظف به نظارت بر محوطه‌های بندری و شناسایی کالاهای خطرناک است.
نمایندگان مجلس و مقامات رسمی از جمله اسکندر مومنی، وزیر کشور، از «قصور جدی» و «عدم رعایت پدافند غیرعامل و نکات ایمنی» به‌ عنوان عوامل اصلی حادثه یاد کرده‌اند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، هیاتی را برای بررسی ابعاد حادثه به بندر اعزام کرد که نشان‌دهنده نگرانی‌های گسترده درباره مدیریت بندر و گمرک است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که انفجار ناشی از آتش‌سوزی اولیه در محوطه کانتینری سینا بود که به دلیل دمای بالای 40 درجه و انباشت مواد اشتعال‌زا به سرعت گسترش یافت. این موضوع، نقص در پروتکل‌های ایمنی و نگهداری کالاها را برجسته می‌کند که گمرک به ‌عنوان یکی از نهادهای ناظر، نمی‌تواند از مسئولیت آن کاملاً شانه خالی کند.
در تحلیل نقش گمرک باید به دو جنبه توجه کرد: نخست، مسئولیت مستقیم در نظارت بر اظهارنامه‌ها و مانیفست‌های بار، که به نظر می‌رسد در این مورد اجرا نشده است و دوم، مسئولیت غیرمستقیم در اطمینان از ایمنی کلی بندر که گمرک به ‌عنوان بخشی از زنجیره مدیریت بندری در آن نقش دارد. حتی اگر محموله به گمرک اظهار نشده باشد، گمرک موظف است با همکاری سازمان بنادر و نهادهای امنیتی از ورود و دپوی کالاهای خطرناک بدون نظارت جلوگیری کند. عدم هماهنگی بین این نهادها، که در بیانیه‌های متناقض گمرک و شرکت وارد کننده مشهود است، یکی از عوامل کلیدی در وقوع این فاجعه بوده است.
در نهایت، نقش گمرک در انفجار بندر شهید رجایی را نمی‌توان به‌طور کامل نادیده گرفت حتی اگر این نهاد مستقیماً مسئول مدیریت محموله نباشد. قصور در نظارت بر فرآیندهای اولیه ورود کالا، عدم شناسایی کالاهای خطرناک و ناهماهنگی با دیگر نهادها، گمرک را در معرض انتقاد قرار داده است. این حادثه که خسارات مالی و جانی سنگینی به دنبال داشت، ضرورت اصلاحات ساختاری در مدیریت گمرکی و بندری ایران را برجسته می‌کند. شفافیت بیشتر، تقویت پروتکل‌های ایمنی و هماهنگی بین نهادهای مسئول از جمله گام‌هایی است که می‌تواند از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کند. تا زمانی که تحقیقات کامل نشده و گزارش‌های رسمی منتشر نشوند، نقش دقیق گمرک در این حادثه همچنان موضوعی بحث‌برانگیز باقی خواهد ماند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1586696/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فهرست داروهای ممنوعه در سفر حج

برجای ماندن حفره‌ای به عمق 25 متر در بن گوریون؛ علت موج مهیب انفجارها

قاتل بی رحم اینستاگرام، دانشجوی هنر بود

صنعتگر سیمان: از فروردین ماه هم هشدار قطع برق را دریافت کردیم و هم قطع گاز!

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: مردم از نظر مسکن در رنج هستند

وان پلاس نورد CE5 برای اولین‌بار در وب‌سایت BIS رویت شد

سرمقاله همشهری/ آشفتگی در راهبرد واشنگتن

رویداد ملی استارتاپی «نوآفرین» با محوریت ترویج و ارتقای نوآوری‌های اجتماعی برگزار می‌شود/ مهلت ارسال ایده تا 31 خردادماه

تجلیل از معلمان نمونه کشور توسط رئیس‌جمهور

7 سد کمتر از 10 درصد آب دارند؛ کاهش 33 درصدی بارش‌ها

مدیرعامل شرکت زیرساخت: غواص‌های ارتش اینترنت خارک را برگرداندند

زخمی شدن چندین صهیونیست در حمله موشکی یمن

قرائتی: مدرک مثل کش شلوار است، واجب است ولی ارزش ندارد

دستگیری 79 نفر به دلیل فروش تجهیزات پنهان‌ساز برای تقلب در کنکور

سرمقاله جام جم/ چند صدایی در آمریکا عامل اخلال در مذاکرات

عامل شهادت ماموران انتظامی کرمان دستگیر شد

گوشی‌های سری آیفون 18 قرار نیست همزمان معرفی شوند

امکان استفاده کارمندان از مرخصی استعلاجی ساعتی

مجلس در مدار استیضاح

سناریوهای انفجار اتومبیل‌ها در بندر شهید رجایی

طوفان وحشتناک در کرج

روایت مدیر عامل آتشنشانی تهران از حادثه بندر رجایی: دمای انفجار اسکله 1400 درجه بود

بازار مصرف گوشت منقبض شد

عضو اتاق بازرگانی: ارزش دلار بیش از 75 هزار تومان نیست

هواداران از قیمت 80 دلاری عناوین ایکس‌ باکس خشمگین هستند

سرمقاله کیهان/ لیبی، سوریه، اوکراین؛ سه صحنه، یک کارگردان

حامیان انتخاباتی دولت، نگران بی‌برنامگی و بی‌تحرکی دولت

زخمی شدن کودکان در حمله هوایی به خان‌یونس

مبادلات پستی هند و پاکستان به حالت تعلیق درآمد

نوای زیبای لبیک حجاج بیت‌الله‌الحرام در ابتدای دیدار کارگزاران حج با رهبر انقلاب

جزئیاتی از دستگیری سارقان گوشی دانشجو

مقایسه قیمت بلیط هواپیما عمان در پروازهای مستقیم با غیرمستقیم

سازمان غذا و دارو: آمپول مونجارو برای لاغری خطرناک است

بیش از 8 هزار تن برنج در حادثه بندر شهید رجایی دچار آسیب شد

دولت غیر از مذاکره چه برنامه‌ای برای اداره کشور دارد؟

تاکید بر فراگیر کردن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس شاهد

بازی Assassin’s Creed Shadows به نینتندو سوییچ 2 می‌آید؟

سرمقاله اعتماد/ سرسختی یا اصلاح؟ کیفیت حفظ خطوط قرمز

انتصاب سرپرست اداره کل اشتغال و کارآفرینی بنیاد شهید و امور ایثارگران

داستان نخستین بالگردهای اعزامی برای مهار و امدادرسانی در حادثه بندر شهید رجایی

واکنش قطر به لفاظی‌های گستاخانه نتانیاهو

هلاکت 2 نظامی دیگر اسرائیلی در رفح

هشدار‌ به زائران حج: همراه داشتن ارز تقلبی تبعات قضائی دارد

مهلت استفاده از اعتبار کالابرگ؛ فعلا خبری از اجرای مرحله سوم کالابرگ نیست

روایت رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از اقدام عجیب برخی فروشگاه‌ها برای فروش برنج

اقلام مشمول نرخ محاسباتی 28500 مشخص شدند

محدودیت‌های فروش برای خودروهای وارداتی برداشته شد

بازداشت خشونت‌آمیز به‌دلیل بالا بردن پرچم فلسطین

تصاویر دیدنی از اجتماع 5 هزار کودک قرآن‌آموز در حرم امام رضا(علیه‌السلام)

عملیات نجات یک گردشگر در دل آبشار