پیام ویژه

آخرين مطالب

به بهانه روز خبرنگار؛

خبرنگاری مرکبی پُرطمطراق اما بی‌زین و یراق گزارش

خبرنگاری مرکبی پُرطمطراق اما بی‌زین و یراق
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به گزارش ایسنا، خبرنگاری یکی از مشاغل سخت، جذاب، پرتلاطم و بسیار چالش‌ برانگیز محسوب می‌شود، اما خبرنگاران نیز همانند سایر اقشار جامعه در حرفه خود با مشکلات زیادی روبرو هستند و گاهی این مسائل خبرنگاران را از ادامه مسیر حرفه‌ای بازمی‌دارد.
خبرنگاران همواره مسائل و مطالبات اقشار مختلف جامعه را رسانه‌ای می‌کند و بسیاری از این مطالبات هم به‌علت پیگیری‌های متعدد به نتیجه می‌رسد، این قشر با نجابت مثال‌زدنی در شرایط سخت و باوجود مشکلات بسیار حرفه خود را با عشق و علاقه ادامه می‌دهند، اما در بسیاری از موارد از مطرح کردن مطالبات خوب می‌گذرند.
درآمد کم، نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه شغلی، محروم بودن از مزایایی شغلی مانند تسهیلات، مسکن و ... تنها بخشی از هزاران چالش‌هایی است که خبرنگاران واقعی در سطح جامعه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، هر ساله در آستانه 17 مردادماه روز خبرنگار مسئولان وعده حل مشکلات این قشر را می‌دهند، اما در عمل اتفاقی برای بهبود شرایط این قشر نمی‌یوفتد.
این روزها شاهد افزایش قارچ‌گونه رسانه‌های مکتوب، مجازی در کشور و بالتبع آن هستیم، قطعا تعدد رسانه‌ها می‌تواند یک مزیت مهم برای پیگیری مشکلات مردم جامعه محسوب شود، اما در عمل شاهدیم که این رسانه‌ها تنها به بازنشر اخبار تولیدی در خبرگزاری‌های مطرح کشوری اکتفا می‌کنند و در عمل تولیدات رسانه‌ای خاصی ندارد.
یکی دیگر از موضوعاتی که این روزها جامعه خبرنگاری را با چالش جدی مواجه کرده است، افزایش کمی تعداد خبرنگاران حتی در استان‌های کوچک مانند چهارمحال و بختیاری است، طبق آمارهای ارائه شده حدود 300 خبرنگار در این استان وجود دارد، حال این سوال پیش می‌آید که آیا تمامی این افراد در عرصه رسانه در حال فعالیت هستند و یا تنها نام خبرنگار را یدک می‌کشند.
جامعه رسانه‌ای به بخش‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود، عده‌ای در فضای رسانه‌ای به‌عنوان خبرنگار، عده‌ای به‌عنوان عکاس، تعدادی به‌عنوان مدیرمسئول، سردبیر، دبیر، صفحه‌آرا، ویراستار، ادمین کانال‌های خبری، توزیع‌کننده روزنامه‌ها و نشریات فعالیت دارند، قطعا فضای کاری این فعالان رسانه‌ای با یکدیگر کاملا متفاوت است و نمی‌توان تمامی این افراد را خبرنگار نامید، به‌نظر می‌رسد اولین اقدام باید رتبه‌بندی اصحاب رسانه باشد.
در روزهای کرونایی خبرنگاران و عکاسان خبری پا به پای کادر درمان در سخت‌ترین شرایط رسالت خود را فراموش نکردند تا بتوانند گامی هر چند کوچک در راستای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه بردارند، در روزهایی که مردم برای حفظ سلامت خود در منزل اوقات قرنطینگی را سپری می‌کردند، این قشر با حضور در مراکز درمانی وضعیت را با قلم و دوربین خود به تصویر می‌کشیدند و در این راه نیز تعدادی از خبرنگاران و عکاسان به‌علت ابتلا به کرونا نیز جان خود را از دست دادند، اما این قشر برای لحظه‌ای از رسالت خود دست نکشیدند و هم‌چنان باقوت در عرصه اطلاع‌رسانی حضور دارند.
این روزها اگر نگاهی گذرا به اسامی خبرنگاران ثبت شده در سامانه خانه مطبوعات در چهارمحال و بختیاری بیندازیم، افرادی در این سامانه نام خبرنگار را یدک می‌کشند که حتی در یک برنامه خبری به‌عنوان خبرنگار حضور نداشتند و اصلا از الفبای خبرنگاری نیز مطلع نیستند، نکته جالب این ماجرا این است که سال گذشته از غریب به 300 خبرنگار در این استان در روز خبرنگار تجلیل به‌عمل آمد، این در حالی است که تنها خبرنگاران خبرگزاری‌ها، پایگاه‌های خبری و تعدادی محدود از مطبوعات در امر تولیدات رسانه‌ای فعالیت دارند.
شاید بتوان گفت در ایام شیوع کرونا قلم‌های تعداد بسیاری از خبرنگارانی که نامشان در لیست بلند بالای خانه مطبوعات خودنمایی می‌کند دچار قرنطینگی شده و به‌نوعی خاموش هستند و در این ایام تنها تعدادی معدود از خبرنگاران فعالیتشان در این ایام کم نشد، بلکه باوجود سختی‌ها دو چندان نیز شده است.
شبه خبرنگاران افرادی هستند که تنها در روز خبرنگار نامشان در لیست تجلیل از خبرنگاران جای می‌گیرد، عموما این افراد به‌علت ارتباطات فامیلی و خانوادگی در لیست خبرنگاران نشریات و مطبوعات قرار می‌گیرد، اما در عمل این افراد در فضای رسانه‌ای حضور ندارند و شغل اصلی آن‌ها نیز کاملا متفاوت است.
خبرنگاران واقعی از غیرواقعی تفکیک شوند
خاطره حسین‌زاده- یکی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه هر ساله در آستانه فرا رسیدن 17 مردادماه روز خبرنگار مشکلات صنفی این قشر از جمله نداشتن امنیت شغلی، مشکل بیمه، سختی کار و حقوق اندک مطرح می‌شود، اظهار کرد: اما تاکنون راهکاری که منجر به نتیجه شود برای حل این مشکلات ارائه نشده است و جامعه خبرنگاری سالیان سال با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.
وی ادامه داد: رسانه دارای قدرت بالایی است، اصحاب رسانه می‌توانند با استفاده از این قدرت و بدون اینکه به شانیت و جایگاه خبرنگاری خدشه‌ای وارد شود، مطالبات خود را از سطح کلان پیگیری کنند، اما برای تحقق این مهم نیازمند یک انجمن صنفی بسیار قوی هستند.
حسین‌زاده با تاکید بر اینکه روز خبرنگار بهترین فرصت برای خبرنگاران است تا یک بازنگری دقیق بر روی فعالیت صنفی خود داشته و کاستی‌ها را شناسایی کنند، تصریح کرد: اگر مشکلات درون صنفی خبرنگاران مرتفع شود، این قشر می‌توانند با قدرت و توان بسیار بالا مطالبات به حق خود را پیگیری کنند.
این بانوی خبرنگار با اشاره به اینکه خانه مطبوعات تنها تشکل صنفی رسمی وابسته به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که رسالت مهمی در تحقق مطالبات این قشر و ارتقای جایگاه فضای رسانه‌ای کشور دارد، افزود: در همین راستا هرچند فعالیت خانه مطبوعات در استان چهارمحال و بختیاری از ابتدا تاکنون با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده و تلاش‌هایی در این خصوص انجام شده و باید قدردان آن بود اما تا رسیدن به وضع مطلوب هنوز فاصله بسیار است و همچنان ایرادات و اشکالاتی در نحوه فعالیت این تشکل صنفی وجود دارد که نیازمند اصلاح است.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین راهکارهای رفع مشکلات موجود، ساماندهی خبرنگاران و شناسایی خبرنگاران واقعی در یک چارچوب مشخص و شفاف است که اگرچه این موضوع همواره از شعارهای اصلی اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری بوده است، اما این وعده همچنان محقق نشده است.
حسین‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 172 نفر به ‌صورت رسمی در سامانه خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده‌اند و به طور غیررسمی سالانه در روز 17 خرداد از حدود 300 خبرنگار در این استان تجلیل می‌شود، یادآور شد: در بین اعضای خانه مطبوعات استان نام نماینده سابق مجلس شورای اسلامی‌، فرماندار، کارمندان برخی ادارات و ... مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد آمار خبرنگاران در این استان واقعی نیست.
این خبرنگار فعال در یکی از خبرگزاری‌های چهارمحال و بختیاری افزود: اگر این تعداد خبرنگار فعال در این استان وجود دارد، باید این ظرفیت در راستای پیگیری مشکلات و مطالبات مردم بکارگیری شود، اما عموما این افراد صرفا به دلیل رابطه فامیلی و خانوادگی به‌عنوان خبرنگار آن مطبوعه در سامانه ثبت و تائید شده‌اند.
وی با بیان اینکه افراد صاحب قلم و توانمند بسیاری در مطبوعات چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در این هیاهوی تکثر مطبوعات و خبرنگاران زحمات آنها کمتر دیده می‌شود، تاکید کرد: برخی از افراد ثبت شده در سامانه خانه مطبوعات هیچ‌گونه فعالیت رسانه‌ای ندارند، اما از همان مزایای اندکی که به خبرنگاران استان نیز تعلق می‌گیرد سهیم هستند، در حالیکه شغل اصلی این افراد خبرنگاری نیست و به‌طور اسمی صاحب امتیاز یک نشریه یا مطبوعه هستند.
حسین‌زاده توضیح داد: هرچند برای نامیدن فردی به عنوان خبرنگار از نظر علمی تعاریف مشخصی وجود دارد که بی‌شک بر اساس آن نمی‌توان نام هرکسی که در این عرصه فعالیت دارد را خبرنگار گذاشت اما به طور معمول به نظر می‌رسد می‎توان کسی را تحت عنوان خبرنگار نامید که به‌طور مستمر در این حرفه فعالیت داشته باشد و در واقع شغل اصلی وی خبرنگاری باشد.
این فعال رسانه‌ای با تاکید بر اصلاح نحوه عضویت خبرنگاران در سامانه خانه مطبوعات، ادامه داد: امروز بسیاری از خبرنگاران میدانی چهارمحال و بختیاری به‌علت برخی مشکلات و قوانین نمی‌توانند در سامانه خانه مطبوعات عضو باشند و در بسیاری از مواقع خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود، در حالیکه بیشتر بار پوشش جلسات و تهیه اخبار بر دوش این خبرنگاران است.
وی با تاکید بر اینکه اسامی ثبت شده در سامانه خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری نیازمند خانه‌تکانی است، گفت: اگر تنها خبرنگاران فعال در این سامانه ثبت شوند و افرادی که طی سالهای گذشته به هر طریقی موفق به عضویت در خانه مطبوعات شده‌اند از این لیست حذف شود و همچنین ارائه خدمات و امتیازات عادلانه صورت می‌گیرد و از سوی دیگر می‌توان عملکرد بهتر و مسئولانه‌تر جامعه رسانه‌ای استان در قبال مردم و مطالباتی که باید از مسئولان پیگیری کرد را شاهد بود.
حسین‌زاده جالی خالی برگزاری دوره‌های آموزشی خبرنگاری در چهارمحال و بختیاری را از ضعف‌های موجود دانست و افزود: باید در راستای توانمندسازی خبرنگاران دوره‌های آموزشی پیشرفته خبرنگاری با حضور اساتید برجسته برگزار شود تا خبرنگاران نیز برای حضور در این دوره‌ها رغبت کافی را داشته باشند و سطح علمی آن‌ها متناسب با علم روز رسانه افزایش پیدا کند.
این بانوی خبرنگار در ادامه با انتقاد از برگزار نشدن جشنواره‌های رسانه‌ای قوی در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های رسانه‌ای نه تنها باعث ایجاد حس رقابت و انگیزه در بین اصحاب رسانه برای تولید آثار قوی می‌شود بلکه محکی است تا توان علمی خبرنگاران موجود را ارزیابی و برای ارتقای بیش از پیش آنها برنامه‌ریزی کرد.
وی در پایان گفت: در کنار همه کاستی‌ها و مشکلات موجود که هر سال تکرار می‌شود می‌طلبد رسانه‌ها بیش از پیش به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و چنانچه مطلبی یا عکسی را از یک رسانه مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند با ذکر منبع باشد تا در ابتدا خودمان تمرین احترام به قانون و رعایت حقوق دیگران را یاد گرفته باشیم و سپس بتوانیم در مسیر احقاق حقوق مردم و پیگیری مطالبات آنها گام برداریم.
تولیدات برخی از رسانه‌های مکتوب در ماه کمتر از تعداد انگشتان دست است
وحید رئیسی یکی از خبرنگاران فعال چهارمحال و بختاری در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه امروز تعداد خبرنگاران از لحاظ کمی در حال افزایش است، اظهار کرد: اما عملکرد این خبرنگاران از لحاظ کیفی ضعیف است و این مسئله دلایل متعددی دارد.
وی بیان کرد: این روزها رسانه‌های مکتوب در چهارمحال و بختیاری به‌صورت خانوادگی فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: برای مثال فردی برای ورود به عرصه مجوز فعالیت دریافت می‌کند، سپس افراد خانواده خود مانند همسر، خواهر، برادر و فرزند خود را به‌عنوان خبرنگار آن مطبوعه معرفی می‌کند، اما زمانیکه نگاهی به تولیدات اختصاصی آن رسانه بیندازیم، می‌بینیم تعداد تولیدات آن رسانه در حوزه خبر و گزارش کمتر از تعداد انگشتان دست است.
رئیسی با اشاره به اینکه غربالگری خبرنگاران برای جداسازی خبرنگاران واقعی از غیرواقعی می‌تواند جایگاه خبرنگاران در چهارمحال و بختیاری را ارتقا بدهد، خاطرنشان کرد: در فضای رسانه‌ای استان باید مشخص شود چه کسی خبرنگار، مدیرمسئول، دبیر، سردبیر، عکاس، صفحه‌آرا، ویراستار و توزیع‌کننده نشریات است، سپس بر اساس جایگاه هر فعال رسانه‌ای برای او امتیازاتی در نظر گرفته شود.
این فعال رسانه‌ای افزود: یکی از راهکارهای تشخصیص خبرنگار واقعی از غیرواقعی راه‌اندازی یک سامانه برای بارگذاری اخبار و گزارش‌های تولیدی توسط خبرنگاران است، زمانی که یک محتوای رسانه‌ای توسط یک خبرنگار تولید و در این سامانه به نام خبرگزاری بارگذاری شود، دیگر افراد نمی‌توانند بدون ذکر منبع از تولیدات آن رسانه به نام خود استفاده کنند، با راه‌اندازی این سامانه مشخص می‌شود چه کسانی در بحث تولید محتوا در حال فعالیت هستند و چه افرادی تنها انتشاردهنده این تولیدات هستند، این کار دور از ذهن نیست و چهارمحال و بختیاری می‌تواند استان پایلوت برای راه‌اندازی این سامانه باشد.
وی با بیان اینکه فضای کاری مطبوعات و خبرگزاری‌ها کاملا متفاوت است، توضیح داد: مطبوعات شاید نتوانند در انتشار برخی اخبار مانند وقوع سیل یا زلزله در زمان کوتاه وارد عمل شوند، اما خبرنگاران آن‌ها می‌توانند پس از وقوع زلزله شرایط را به‌صورت میدانی بررسی کنند و گزارش جامعی از کاستی‌ها در امر خدمت‌رسانی و یا اقدامات صورت گرفته تهیه و انتشار دهند.
رئیسی تاکید کرد: یکبار برای همیشه باید جلوی امتیازدهی به مطبوعاتی که صرفا اخبار و گزارشات تهیه شده توسط خبرنگاران خبرگزاری‌ها را بازنشر می‌دهند، گرفته شود، یارانه مطبوعات براساس تولیدات رسانه به آن‌ها اختصاص داده شود، مطبوعات باید با ذکر منبع و امانت‌داری از اخبار سایر رسانه‌ها استفاده کنند.
این خبرنگار و فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه در گذشته شرایط اقتصادی کشور بسیار مطلوب‌تر از شرایط فعلی بود، یادآور شد: همچنین تعداد خبرنگاران محدود بود و تسهیلات و مشوق‌های بیش‌تری به خبرنگاران تعلق می‌گرفت.
وی در پایان گفت: بنده از حدود 21 سال گذشته در عرصه رسانه‌ای چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت هستم، اما در حال حاضر بسیاری از افرادی که امروز نام آن‌ها به‌عنوان خبرنگار در روز خبرنگار مطرح می‌شود را نشنیده‌ام، در حالیکه باتوجه به کوچک بودن این استان باید حداقل نام نیمی از این افراد را شنیده و یا با آن‌ها در برنامه‌های خبری برخورد داشته باشم.
کمتر کسی به سختی‌های شغل خبرنگاری واقف است
سمیه نظری‌زاده- یکی از خبرنگاران فعال پایگاه‌های خبری محلی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه خبرنگاری یکی از مشاغل پرهیجان در جامعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: اما نباید از سختی‌های این شغل غافل شد، خبرنگاران میدانی عموما در شرایط بسیار سخت به تهیه خبر و گزارش می‌پردازند، اما کمتر کسی به سختی‌های این شغل واقف است.
وی افزود: زمانیکه از خبرنگاران برای پوشش خبری سفر مقامات یا بازدیدهای میدانی مسئولان دعوت می‌شود، زمان برای آن‌ها معنا ندارد، گاهی این برنامه تا پاسی از شب طول می‌کشد و خبرنگار بنا بر رسالت خود باید با تیم همراهی کند و این مسئله در ایام کرونا نیز کمرنگ نشد.
نظری‌زاده با اشاره به اینکه کرونا مشکلات حرفه خبرنگاری را دو چندان کرده است، بیان کرد: عموما خبرنگاران و عکاسان خبرگزاری‌ها در تمامی جلسات پوششی حضور دارند، قطعا مراقبت از سلامتشان در این برنامه‌ها کار دشواری است و در بسیاری از موارد امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی نیز وجود ندارد.
این بانوی خبرنگار در ادامه نبود امنیت شغلی، درآمد کم، نداشتن بیمه و ... را از دیگر مشکلات جامعه خبرنگاری عنوان کرد و افزود: عموما خبرنگاران میدانی و حاضر در صحنه در چهارمحال و بختیاری تعدادشان به انگشتان دست نمی‌‎رسد، به‌نظر می‌رسد باید خبرنگاران واقعی از غیرواقعی تفکیک شوند.
وی با انتقاد از عملکرد برخی از مطبوعات در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: برخی از مطبوعات عملا تولید محتوایی انجام نمی‌دهند و صرفا به بازنشر اخبار تولیدی در خبرگزاری‌ها می‌پردازند، برخی از آن‌ها نیز حق کپی را رعایت نکرده و اقدام به انتشار اخبار تولیدی در خبرگزاری‌ها بدون ذکر منبع در مطبوعه خود می‌کنند.
نظری‌زاده گفت: باید تفاوتی بین خبرنگاران واقعی که در این حرفه به‌صورت مستمر و شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند با خبرنگارانی که تنها اسم خبرنگاری را یدک می‌کشند، قائل شویم، قطعا خبرنگاران برای پیگیری مطالباتشان نیازمند یک انجمن صنفی قوی هستند.
ورود شبه خبرنگاران به فضای رسانه‌ای آسیب‌زا است
سیدمرتضی فیاضی- مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری در خصوص اهمیت حرفه خبرنگاری و جایگاه خبرنگاران در جامعه، اظهار کرد: یک واقعیت تلخ در جامعه رسانه‌ای کشور وجود دارد، متاسفانه خبرنگاران باوجود اینکه بسیار کوشا هستند و نقش بسیار مهمی در جامعه ایفا می‌کنند، شناخته نشده‌اند.
وی افزود: خبرنگاران یک حلقه واسط بین مردم و مسئولان هستند، این قشر واقعیات و اتفاقاتی را که در جامعه رخ داده و یا در حال رخ دادن است را به اطلاع عمومی می‌رسانند، همچنین نیازهای موجود در جامعه را پررنگ و این نیازها را از مسئولان مطالبه می‌کنند.
فیاضی با تاکید بر اینکه خبرنگاری جزو 10 شغل سخت و زیان‌آور در کشور شناخته می‌شود، عنوان کرد: خبرنگاران با مشکلات زیادی از نظر درآمد کم، بیمه شغلی، امنیت شغلی، سختی کار و ناهنجاری‌های مختلف درگیر هستند، خبرنگاران باتوجه به اینکه برای تهیه خبر و بیان مطالبات مردم سختی و استرس زیادی را تحمل می‌کنند، باید در جامعه به یک جایگاه رفیعی برسند، اما به دلایل متعدد این اتفاق رخ نداده است.
مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بسیاری از مردم و مسئولان به جایگاه و حرفه خبرنگاری آگاه نیستند، خبرنگاران بخش کوچکی اما بسیار مهمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، بنابراین نباید خدمات آن‌ها در جامعه نادیده گرفته شود، قطعا اگر شغل خبرنگاری در جامعه وجود نداشته باشد، آن جامعه دچار خلل می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه جلوگیری از فساد از مهم‌ترین وظایف خبرنگاران محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: خبرنگاران با نقدهای سازنده می‌توانند مسئولان را وادار به حل مشکلات کنند و با این اقدام گامی در راستای تحول در جامعه بردارند و مطالبات به حق مردم را پیگیری کنند.
فیاضی تاکید کرد: اما باید در عرصه فعالیت رسانه‌ای خبرنگاران واقعی از خبرنگاران غیرواقعی تفکیک شوند، امروز در فضای رسانه‌ای با ورود شبه خبرنگاران روبرو هستیم، این افراد بدون داشتن علم و گذراندن دوره‌های آموزش خبرنگاری وارد این حرفه شده‌اند و به فعالیت خبرنگاران میدانی و واقعی آسیب می‌زنند.
مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خبرنگاران واقعی با عشق و علاقه سختی‌های این حرفه را تحمل می‌کنند، در بسیاری از موارد فعالان رسانه‌ای با مشکلات زیادی از جمله بیماری‌های جسمی، روحی و ... روبرو می‌شوند، اما شبه خبرنگاران بدون اطلاع از این موضوعات و مشکلات وارد این حرفه شده‌اند و تنها نام خبرنگار را یدک می‌کشند.
وی با اشاره به اینکه خبرنگاران واقعی در ایام شیوع کرونا هم‌پای کادر بهداشت و درمان در عرصه اطلاع‌رسانی حضور داشتند، گفت: خبرنگاران در طول دهه‌های گذشته در حوادث، بحران‌های سیاسی، اجتماعی و ... حضور فعال و تاثیرگذاری داشتند.
صدور مجوز فله‌ای برای فعالیت برخی از رسانه‌ها
فیاضی با اشاره به ضعف نظارت در نهادهای متولی بر روی فعالیت‌های رسانه‌ای در کشور و بالتبع آن در چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: متاسفانه برای نشریات استانی مجوز به‌صورت فله‌ای صادر می‌شود، در این استان بیش از 150 رسانه مکتوب و مجازی مجوز فعالیت دارند، همچنین 300 خبرنگار به‌صورت اسمی در این استان به ثبت رسیده‌، اما تعداد خبرنگاران واقعی و میدانی در این استان اندک است.
مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: خانه مطبوعات می‌تواند با پالایش و فیلترینگ، خبرنگار واقعی را از غیرواقعی تشخیص دهند، اما برای انجام برخی اقدامات نیازمند یک قانون مدون با ضمانت اجرایی هستیم.
وی با بیان اینکه خبرنگاران دوربین‌های نظارتی در جامعه محسوب هستند، اظهار کرد: بسیاری از مسئولان نقد را بر نمی‌تابند، اگر خبرنگاری در مسیر حق حرکت می‌کند، نباید جلوی فعالیت آن توسط مسئولان گرفته شود، زیرا برخی مدیران فکر می‌کنند، جایگاه آن‌ها با نقد متزلزل می‌شود.
فیاضی افزود: شاید یکی از دلایلی که مطالبات صنفی خبرنگاران به نتجیه نمی‌رسد، به‌علت نقدهایی است که خبرنگاران بر علیه برخی از مدیران انجام می‌دهند، همچنین یک تشکیلات صنفی بسیار قوی برای پیگیری مطالبات خبرنگاران وجود ندارد، بسیاری از تشکیلات تشکیل شده در سطح کشور وعده‌هایشان در حد شعار باقی ماند و در عمل شاهد حل مشکلات نبودیم.
مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خانه مطبوعات و خبرنگاران این استان دغدغه‌های خبرنگاران را مطرح و در حال پیگیری هستند، به زودی کلنگ خانه مطبوعات و خبرنگاران استان بر زمین زده می‌شود، جامعه رسانه‌ای باید از یکسونگری و خودسانسوری فاصله بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه مظلومیت و نجابت خبرنگاران مانع از مطرح کردن مشکلاتشان شده است، گفت: خبرنگاران باید برای امرار معاش باید از حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار بهره‌مند باشند، اما در مجموع دریافتی آن‌ها کمتر از یک پنجم این میزان است.
فیاضی با اشاره به خلاء‌های قانونی برای پیگیری مطالبات خبرنگاران، عنوان کرد: باید معاونت مطبوعاتی ارشاد لایحه‌ای را تقدیم مجلس شورای اسلامی کند و سپس پس از تدوین قانون حمایت از خبرنگاران این قانون برای اجرا به دولت ابلاغ شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/713194/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

رژیم اسرائیل با اقدامات شرارت آمیز خود چاره‌ای جز پاسخ برای ایران باقی نگذاشت/ باید از هر اقدامی که به تقویت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران منجر شود حمایت کرد

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

اقدام جالب امیرعبداللهیان برای تشکر از سردار حاجی‌زاده/ عکس

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود