پیام ویژه

آخرين مطالب

تلاش چین برای سرکوب فرهنگ سلبریتی‌ها ویژه سایر رسانه ها

تلاش چین برای سرکوب فرهنگ سلبریتی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - عصر ایران /متن پیش رو در عصر ایران منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مقامات چین با این محدودیت‌ها اقتصاد ثانویه شکوفا شده از باشگاه هواداران را هدف قرار می‌دهند. در این اقتصاد سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها طرفداران خود را تشویق به خرید محصولاتی تبلیغاتی خود می‌کنند.
حزب کمونیست چین علیه "پرستش محبوب‌ ها" [در فضای مجازی] و آنچه که "فرهنگ سمی سلبریتی‌ها به عنوان مسموم کنندگان ذهن جوانان" می‌خواند؛ اعلام جنگ کرده است.
به گزارش عصرایران، نیویورک تایمز در گزارشی به اقدام جدید دولت چین علیه سلبریتی‌های این کشور پرداخته و از مبارزه و سرکوب آنها می گوید. این گزارش با اشاره به فرهنگ هوادارن در چین و بازار ثانویه اقتصادی آنها به سانسور آنلاین و حذف ناگهانی چهره‌های محبوب پرداخته است. 
سانسورهای آنلاین چین در سال‌های گذشته و به صورت بی‌وقفه، مخالفان سیاسی، فعالان جنبش #می‌تو (#من هم)، روشنفکران لیبرال، طنزنویسان و هر کس دیگری را که تهدید و مخلل صلح دیجیتال به شمار می‌آید را ساکت کرده است.
اینک توجه علاقه‌مندان اینترنت به فرهنگ "طرفداران پر و پا قرص" سلبریتی‌ها جلب شده است.
دولت چین در روزهای اخیر و پس از افزایش نگرانی مقامات در توجه بیش از حد جوانان به فضای آنلاین مجموعه‌ای از اقدامات را برای مهار ستایش افراد مشهور و کلوپ‌های هوادار آنها انجام داده تا از مسموم شدن ذهن جوانان این کشور جلوگیری کند.
در روز گذشته سازمان فضای مجازی چین رتبه و رنک افراد مشهور این کشور و میزان محبوبیت آنها را ممنوع و به نحوی دسترسی به آن را حذف کرد.
این سازمان خواستار تنظیم قواعد و مقررات بیشتر در فضای "پر هرج و مرج" کلوپ‌های هوادار و تاثیر آنها بر موسیقی، فیلم و برنامه های تلویزیونی شده است.
دولت چین همچنین به خودِ افراد مشهور نیز حمله کرده است. یک مامور مالیات "ژنگ شوانگ" بازیگر زن چین را به فرار مالیاتی متهم کرد و پس از جریمه 46 میلیونی دلاری به سرویس‌های پخش کننده آنلاین، دستور توقف نمایش‌ و محتواهای مربوط به او را داد. ژنگ در سال جاری در مرکز رسوایی "رحم های اجاره‌ای" نیز قرار گرفت.
وب‌سایت‌ها ویدئویی آنلاین و رسانه‌های اجتماعی نیز به دلایلی که تاکنون نامشخص مانده تصاویر، محتوا و تمامی پست‌های مرتبط به "ژائو وی" از دیگر بازیگران برجسته زن چین را حذف کردند.
ژائو روز جمعه در این باره اظهار نظر نکرد. او در مقابل عذرخواهی کرد و گفت جریمه‌هایش را می‌پردازد و احساس "پشیمانی و گناه" خود را در قالب نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است.
سایت‌های ویدئویی چینی نیز از سانسورهای دولتی در امان نماندند. سایت ویدئویی محبوب "iQiyi" در اقدامی سریع برنامه "استعدادیابی" خود را لغو کرد.
مدیر این برنامه در این باره گفت: این اقدام "با هدف تعیین مرزهای روشن به روی گرایشات ناسالم در این صنعت" انجام شده است.
برنامه استعداد یابی شبکه iQiyi، در سال جاری و پس از آنکه بسیاری از هواداران مقدار زیادی شیر را از شرکت لبنیاتی "منگنیو دایری" [حامی مالی برنامه] خریدند تا امتیاز بیشتر برای شرکت کنندگان محبوب خود کسب کنند تحت انتقاد فراوان قرار گرفت. بخش زیادی از این شیرها در فاضلاب ریخته شد.
مقامات همچنین از اقداماتی که خودشان آن را "دیوانه وار" می خوانند، انتقاد کرده‌اند. برای مثال برخی از طرفداران "کریس وو" خواننده محبوب چینی-کانادایی که به خاطر تجاوز جنسی بازداشت شده، برای جمع آوری هزینه‌های قانونی و پرداخت جرایم او تلاش کرده‌اند. طرفداران "وو" ظاهرا برای فرار خواننده محبوب خود از جریمه و مجازات، گروهی تحت عنوان "عملیات نجات" تشکیل دادند و در این باره پست و مطلب می‌گذارند.
یک از طرفداران "وو" در ویبو نوشت: "من برای نجات برادرم برنامه دارم"." من فرار از زندان را دیده ام و می‌دانم چه طور این کار را انجام دهم".
از طرفی باشگاه هوادارن افراد مشهور، برای شرکت‌های بزرگ بسیار سودآور هستند. این شرکت‌ها ستاره‌هایی با طرفداران زیاد را برای تبلیغات محصولات خود استخدام می‌کنند. برخی از کلوپ‌های هوادار یا سیستم‌های نمایش آنلاین با دریافت مبلغی به عنوان حق عضویت تصاویر باکیفتی از ستاره محبوب را در اختیار هواداران می‌گذارند و هواداران را تشویق می‌کنند تا برای تبلیغات یا فعالیت‌های تبلغاتی- سازمانی ستاره محبوب خود هزینه کنند.
به گفته "مارک تانر" مدیر عامل آژانس تحقیقاتی- بازرگانی "چاینا اسکینی" مستقر در شانگ‌های، در حال حاضر بسیاری از برندها بیش از نیمی از بودجه بازاریابی خود را به افراد مشهور در فضای مجازی یا اینفلوئنسرها اختصاص داده‌اند.
وی افزود: شما نسل واقعا تنهایی دارید و آنها از طریق روابط مجازی با هم ارتباط برقرار می‌کنند و همین موضوع به آنها کمک کرده است.
تانر گفت: در این میان نفوذ افراد محبوب و سودآوری آنها برای برندهای تجاری نیز نباید دست کم گرفت . این طرفداران هر محصولی که ستاره‌ها و تاثیرگذاران تائید کنند را می‌خرند و تنها کاری که باید انجام دهید اعتماد به شراکت و سبک زندگی محبوبهای فضای مجازی و تاثیرگذاران است.
اقدام برای پاکسازی باشگاه هواداران و نظم و انضباط افراد مشهور، آخرین نمونه از نقش قاطعانه حرب کمونیست حاکم به رهبری "شی جین پینگ" رهبر اقتدارگرای چین در تنظیم فرهنگ این کشور است. شی در سال 2014 اعلام کرد که هنر و فرهنگ باید در خدمت مردم باشد و پس از آن میدان سرگرمی این کشور به میدان نبرد ایدئولوژیک در عرصه سانسور و موضوعاتی مانند مهار نفوذ افراد محبوب، تبدیل شده است.
سرکوب سلبریتی‌ها در پی اقدامات نظارتی اخیر علیه برخی از بزرگترین شرکت‌های فناوری چین و صنعت تدریس خصوصی شکل گرفته است. "هونگ هوانگ" وبلاگنویس و ناشر مجله در پکن در این باره گفت: پکن بر بسیاری از صنایع دیگر تسلط یافته و اینک نوبت به فرهنگ طرفداران و هواداران چین رسیده است.
"هانگ" در این باره افزود: من فکر می‌کنم مشکلات پیش روی چین و خارج از کشور یکسان باشد و پیشرفت تکنولوژی شدیدا سریع است". "بنابراین روش‌های اجرای قانون نمی‌تواند با تغییرات و فناوری جدید مطابقت داشته باشد". " باشگاه‌های هوادار یک فناوری جدید و یک هیولای کوچک خلق شده از سوی رسانه‌های اجتماعی هستند".
در یک سال گذشته سرکوب باشگاه‌های هوادار نقص نگرش پکن به این صنعت بوده است. رسانه‌های دولتی از فرهنگ طرفداران برای ترویج "انرژی مثبت" خودجوش استفاده می‌کردند. برای مثال یک باشگاه هواداران که در سال 2019 حول یک شخصیت ساختگی ایجاد شد از سیاست‌های پکن در طول اعتراضات هنگ کنگ دفاع کرد.
اخیرا مقامات درباره رفتارهای افراطی هواداران در تالارهای گفت و گو مثل تهمت و افترا بین کلوپ‌های هوادار رقیب و داکسینگ (doxing) ابراز نگرانی کرده اند. داکسینگ نوواژه ای در فضای مجازی است و در اصل رسواسازی از طریق یک حمله سایبری با محوریت جست وجوی هویت واقعی کاربر اینترنتی و انتشار اطلاعات شخصی از زندگی آنها در فضای مجازی و قربانی شدن آنها در این پروسه می‌شود.
به نظر میرسد مقامات با این محدودیت‌ها اقتصاد ثانویه شکوفا شده از باشگاه هواداران را هدف قرار می‌دهند. در این اقتصاد سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها طرفداران خود را تشویق به خرید محصولاتی می‌کنند که آنها معرفی کرده اند.
مقامات سازمان اینترنت چین در بیانیه سال جاری خود می‌گویند: چنین رفتار‌هایی اکوسیستم تمیز اینترنت را آلوده کرده و بر سلامت جسمی و روانی نوجوانان تاثیر منفی گذاشته و با مخالفت شدید مردم روبه‌رو است.
از طرفی مقامات نشان دادند که چگونه می‌توانند یک سلبریتی را از اینترنت پاک کنند. پاک کردن ها بدون سختی و گاهی بی هیچ دلیل ظاهری صورت می‌گیرد؛ درست مانند حذف خانم "ژائو" بازیگر برجسته چین.
حساب ویبو ژائو در روز جمعه در دسترس بود اما بسیاری از فیلم‌ها و نمایش‌هایی که او در آن بازی کرده بود حذف یا به عبارتی "آفلاین" شد. حتی نام او از آثاری که در آن بازی کرده نیز حذف شد. یکی از اصلی ترین کلوپ‌های هوادار وی که عکس‌هایی از او را پست می‌کرد نیز مسدود شد.
سکوت مقامات در مورد این بازیگر زن نیز طرفدارانش را بیشتر گیج کرده است.
"شری فن" 26 ساله تهیه کننده فیلم ساکن پکن می‌گوید که از اتفاقی که برای بازیگر محبوب دوران کودکی و الگویش افتاده شوکه است.
این تهیه کننده که از گذشته پوسترهای ژائو را جمع آوری می‌کرد و در اولین حساب‌های کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی چینی‌اش این بازیگر را دنبال کرده، گفت: باورش سخت است که چنین بازیگر و کارگردان موفقی مثل او (ژائو) در این شرایط گیر کند".
مقاله رونامه اصلی حزب کمونیست چین در بیانیه عصر جمعه نگاه مقامات چینی به پدیده طرفداران و سلبریتی‌ها را روشن کرد و افزود: "دیگر جایی برای سوء رفتار افراد مشهور وجود ندارد".
در این بیانیه آمده است: "اگر می‌خواهید حرفه هنرهای نمایشی را دنبال کنید "باید همیشه از قانون پیروی کرده و اخلاق را رعایت کنید".
در این روزنامه می‌خوانیم: در غیر این صورت و هنگام تخطی از از قانون و اخلاق به "خط پایان" هنرهای نمایشی خواهید رسید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/728134/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

تمام تصورات این بود که این جنگ حداقل یک ماه تا 3 ماه طول می‌کشد/ تمام موشک‌های هایپر سونیک ما به هدف اصابت کرد

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد