پیام ویژه

آخرين مطالب

با آغاز فصل بارش‌ها؛

آیا تهران در برابر سیلاب و سوانح آبی امن است شهرداری تهران

آیا تهران در برابر سیلاب و سوانح آبی امن است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شهر: وجود شبکه‌ای تحت عنوان جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی تهران سبب می‌شود که تهران شهری روان با زیر ساخت‌های مناسب و امن در برابر انواع آسیب‌ها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح آبی باشد.

به گزارش شهر ، بـا توجه به شرایـط موجود شهـر تهران، وجود یک شبکه متشکل از کانـال‌ها و مجاری هدایت سیلاب برای دوره بازگشت‌های 25 و 50 ساله که سیلاب را بـا سلامت عبـور دهد، ضروری است. این شبکه «جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی» نام دارد.
شبکه‌ای برای پیشگیری از سیل
سالانه به‌طور متوسط 240 میلی‌متر بارندگی در تهران رخ‌ می‌دهد که این امر باتوجه به‌ وسعت و گستردگی شهر، سبب جریان‌ یافتن 160 تا 190 میلیون مترمکعب رواناب در شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های ‌سطحی می‌شود. اما نخستین تلاش‌ها دراین زمینه به اوایل دهه 1340 بازمی‌گردد؛ در آن زمان اولین مطالعات اساسی درباره کنترل سیلاب‌های تهران توسط سازمان برنامه به ‌تصویب رسید و تهیه طرح تفصیلی به مهندسان مشاور ابلاغ‌ شد. هدف از انجام این مطالعات، حفاظت از مناطق سیل‌گیر در مرکز پایتخت بود؛ امری که ازطریق انحراف مسیر رودها و انتقال سیلاب‌ها به سمت شرق و غرب و همچنین احداث چند شاخه سیلاب‌رو در نواحی مرکزی تهران امکان‌پذیر شد.
تکمیل شبکه زهکشی در سال‌های بعد با به ‌ثمر ‌رسیدن مطالعات مشابه در سال‌های 1356 و 1378 پیگیری‌شد و آنچه فصل مشترک تمام این مطالعات به‌شمار می‌رفت، حفاظت شهر از سیلاب بود. این امر طبعا به‌ واسطه احداث نهرها، کانال‌ها و لوله‌هایی تحقق می‌یافت که ضمن جمع‌آوری آب‌های سطحی، این آب‌ها را با ‌استفاده از شیب شمال به جنوب شهر تهران به پایین‌دست منتقل‌کند.
از اداره قنوات تا شرکت خاکریزآب
اگرچه رشد کالبدی شهر تهران همواره ساخت و تکمیل سرشاخه‌های جدید در شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های ‌سطحی همچنین افزایش سطح‌ مقطع بخش‌های موجود را اجتناب‌ناپذیر کرده‌ است اما باید دانست که هسته اولیه این شبکه تا سال 1351 شکل ‌گرفت و تکمیل و توسعه شبکه اصلی نهرها و کانال‌های شهر تهران درمقطعی بین سال1351 تا 1369 به اداره کل مسیل‌ها و قنوات سپرده‌شد.
رشد و توسعه شهر تهران در این سال‌ها نه ‌تنها متوقف ‌نشد بلکه به ‌موازات رشد ‌جمعیت در سال‌های دهه 60، آهنگی شتابان گرفت. بنابراین افزودن سرشاخه‌های جدید و بهبود عملکرد شبکه‌ موجود به دغدغه‌ جدی مدیران ‌شهری تبـدیـل ‌شـد. دراین راستا سال 1369 مسئولیت اجرا و تکمیل شبکه جمع‌آوری و هدایت آب‌های ‌سطحی به سازمان مهندسی و عمران شهر تهران سپرده شد. ‌نتیجه تمام این اقدامات و تلاش‌ها تا سال1372 ساخت42 کیلومتر تونل و 172 کیلومتر کانال در ابعاد ‌مختلف بود تا تهران به ‌موازات تکمیل بخشی از زیرساخت‌های عمرانی موردنیاز، از 214 کیلومتر شبکه ‌اصلی جمع‌آوری و هدایت آب‌های ‌سطحی نیـز برخوردار شود.
شرکت خاکریزآب چه اهدافی را دنبال می‌کند
شرکت خاکریزآب 14 هدف مهم را برای آسایش شهروندان و امن بودن شهر دنبال می‌کند. این اهداف شامل ایجاد محیطی امن برای فعالیت و زندگی شهروندان، جلوگیری از وقوع سیلاب و خطرات احتمالی جانبی و مالی آن، پیشگیری از آبگرفتگی معابر و ایجاد اختلال در تردد وسایل نقلیه و عابران، پیشگیری از انتقال رسوبات آبگرفتگی به شهر با احداث حوضچه‌های رسوبگیر، جلوگیری از ورود روان آب‌های جاری در اثر بارندگی به منازل مسکونی، واحدهای تجاری و اداری، مهار دبی پایه آب در سرشاخه‌ها و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از آن جهت کاربری‌های مختلف، استفاده از پتانسیل بالای آب در جذب و انتقال آلاینده‌ها و نهایتا تصفیه آن و کمک به بهداشت عمومی جامعه، برنامه ریزی برای استفاده از آب‌های سطحی جمع آوری و هدایت شده جهت واریز واداری و تغذیه مصنوعی آبخوان‌های شهر تهران در نقاط مختلف حوضه آبریز تهران، جمع آوری، انتقال و هدایت روان آب‌ها به مخازن جهت مصارف مختلف از جمله تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی و ایجاد فضای سبز شهری و کشاورزی، حفظ و ذخیره رواناب‌های ناشی از بارندگی به صورت منطقه‌ای و در واقع حداکثرسازی ذخیره آن‌ها، کاهش انتقال آب از حوضچه‌های بالادست به پائین دست و به عبارت دیگر حداقل سازی انتقال آب ناشی از رواناب و کاهش هزینه‌های انتقال، افزایش قدرت جذب آب توسط سطح زمین به صورت منطقه‌ای و نفوذ در رواناب‌ها به منظور تغذیه آبخوان‌ها و سفره‌های زیرزمینی، پایش شبکه‌های اصلی جمع آوری آب‌های سطحی شهر تهران و نظارت عالیه بر پروژه‌های در دست احداث شبکه‌های جمع آوری آب‌های سطحی شهر تهران توسط مناطق است.
احداث 231 کیلومتر شبکه جدید طی 18 سال
در سال 1372 بنابر موافقت بانک‌جهانی مبنی‌بر پرداخت وام به شهرداری تهران و به‌منظور اجرای بخشی‌از پروژه‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های‌ سطحی پایتخت، شرکت خاکریزآب به‌عنوان یک شرکت مستقل تأسیس‌ شد تا مسئولیت اجرای چنین پروژه‌هایی را برعهده بگیرد.
این شرکت از بدو تأسیس، تحقیقات و مطالعات فراوانی را درزمینه جمع‌آوری و هدایت آب‌های ‌سطحی شهر تهران انجام‌ داد و طرح‌ها و پروژه‌های ‌متعددی را به‌ مرحله ‌اجرا درآورد به‌طوری که در فاصله سال‌های 1372 تا 1389 درمناطق مختلف شهر تهران، 71 کیلومتر تونل، 102 کیلومتر کانال و 48 کیلومتر لوله‌گذاری انجام ‌شد تا درمجموع 221 کیلومتر دیگر به شبکه موجود افزوده شود.
حبیب پوش‌پارس، مدیرعامل شرکت خاکریزآب درباره وضعیت فعلی شبکه اصلی آب‌های سطحی شهر تهران، به خبرنگار شهر گفت: درحال حاضر 530 کیلومتر شبکه اصلی وجود دارد و طبق برنامه پنج ساله سوم این عدد باید به 700 کیلومتر برسد. این شبکه در سال 1399 باید 6/5 کیلومتر ساخته می‌شد که شهردای بیش از این عدد ساخت. امسال نیز باید 8 کیلومتر ساخته شود که درحال حاضر همان 8 کیلومتر در نیمه نخست سال تکمیل و آماده بهره‌برداری است. درحال حاضر شرکت خاکریزآب پیشرو در برنامه پنج ساله سوم است. این 700 کیلومتر باید طی 20 سال آینده تکمیل شود.
بر اساس مطالعات انجام‌شده، تهران هنوز به 222 کیلومتر دیگر تونل، کانال و لوله نیازدارد تا با دستیابی به یک شبکه 700 کیلومتری، علاوه بر بهبود عملکرد شبکه موجود بتواند پاسخگوی نیازهای آتی در این‌زمینه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/761734/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

متکی هیچ تماسی با ابوترابی برای ریاست مجلس نداشته است

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

شیائومی نیامده رکورد زد!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری