پیام ویژه

آخرين مطالب

فشار غرب بر متحد اروپایی روسیه تشدید می شود بين الملل

فشار غرب بر متحد اروپایی روسیه تشدید می شود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - واشنگتن و بروکسل در حالی به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه مینسک هستند که هزاران مهاجر همچنان در مرز بلاروس و لهستان گرفتار و در میان تشدید اختلافات ژئوپلیتیکی سرگردان هستند.

به گزارش جماران، «اورزولا فن در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه 10 نوامبر در جریان سفر خود به ایالات متحده آمریکا از تشدید تحریم‌ها علیه بلاروس خبر داد؛ او گفت که تحریم‌های اخیر بار دیگر هم افراد و هم نهادهای این کشور را هدف قرار می‌دهد.
خانم فن در لاین پس از دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید گفت که وضعیت در مرز بلاروس و لهستان، بحران مهاجران نیست بلکه تلاشی از سوی «رژیم استبدادی» مینسک برای بی‌ثبات کردن همسایگانش است.
رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «ما تحریم‌های خود علیه بلاروس را گسترش خواهیم داد، این کار به سرعت و در آغاز هفته آینده انجام خواهد شد.»
پس از بیانیه خانم فن در لاین، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که ایالات متحده در حال طراحی «تحریم‌های جدیدی» علیه بلاروس با هدف پاسخگویی رهبران این کشور در قبال اقداماتی همچون «حملات مداوم به دموکراسی، حقوق بشر و هنجارهای بین‌المللی» است.
او افزود: «ما عمیقاً از اقدامات غیرانسانی رژیم لوکاشنکو نگران هستیم و به شدت استثمار و زورگویی بی‌رحمانه به افراد آسیب‌پذیر از سوی مقامات این کشور را محکوم می‌کنیم».
سخنگوی این شورا نیز تایید کرد که تحریم‌های جدید با «هماهنگی نزدیک با اتحادیه اروپا و سایر شرکا و متحدان» اعمال خواهد شد. با این وجود زمان اعمال مجازات‌های جدید آمریکا هنوز اعلام نشده است.
واشنگتن و بروکسل در حالی به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه مینسک هستند که هزاران مهاجر همچنان در مرز بلاروس و لهستان گرفتار و در میان تشدید اختلافات ژئوپلیتیکی سرگردان هستند.
ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو دولت لوکاشنکو را متهم کرده‌اند که عمدا چنین بحرانی را در مرزهای شرقی اتحادیه اروپا بوجود آورده است و قصد دارد در تلافی تحریم‌های وضع شده علیه خود به دلیل نفض حقوق بشر، این اتحادیه را بی‌ثبات کند.
پیش از این در ماه اوت، کاخ سفید فرمان اجرایی گسترده‌ای را صادر کرده بود که بر اساس آن مقامات دولت بلاروس به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات دموکراسی خواهانه تحریم می‌شدند.
این فرمان اجرایی در اولین سالگرد انتخابات جنجالی بلاروس منتشر شد؛ انتخاباتی که درستی آن از سوی ایالات متحده و بسیاری از کشورهای عضو جامعه جهانی زیر سوال رفت و لوکاشنکو متهم به تقلب شد.
انتخاب دوبارۀ الکساندر لوکاشنکو که 67 سال دارد و 26 سال است بر مسند ریاست جمهوری در این کشور واقع در شرق اروپا تکیه زده، اعتراضات گسترده‌ای را در سراسر این کشور به دنبال داشت که به شیوه‌ای خشونت‌بار سرکوب شد.
از دیگر موضوعاتی که در جریان دیدار فون در لاین و بایدن مطرح شد، موضوعاتی همچون تحولات اوکراین همچنین گفتگوهای اتحادیه اروپا و انگلیس بر سر ترتیبات تجاری در ایرلند شمالی بود.
در همین حال، روسیا الیوم روز گذشته گزارش داد که در سایه تنش میان بلاروس و همسایگانش به ویژه لهستان، دو بمب افکن دور برد و راهبری روسیه بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند.
وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که دو بمب افکن دور برد از نوع «تو22ام3» در سایه تنش ها در مرزهای بلاروس با لهستان بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند.
وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که این بمب افکن ها به منظور آزمایش سامانه دفاع هوایی متحد روسیه و بلاروس و آموزش برای همکاری میان هواپیماهای نظامی و مراکز فرماندهی زمینی ارتش های روسیه و بلاروس بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند.
هواپیماهای روسی در حالی بر فراز بلاروس به پرواز در آمدند که دولت لهستان نیروهای بیشتری را به مرزهای خود با بلاروس به منظور جلوگیری از هجوم مهاجران غیرقانونی برای ورود به این کشور و رفتن به کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا،اعزام کرده است.
روسیه به عنوان متحد بلاروس با لهستان به عنوان متحد آمریکا اختلافات و مشکلات اساسی دارد و لهستان هر از چند گاهی به بهانه های مختلف و برای حمایت از اقدامات آمریکا،دست به اقداماتی از جمله اخراج دیپلمات های روسی می زند.
در همین حال، نخست وزیر لهستان اذعان کرد: مواجهه با پناهجویان در مرزهایمان یک هجمه هماهنگ شده تمام عیار است و دارای ماهیت جنگ از نوعی جدید است.
«ماتئوش موراویسکی» نخست وزیر لهستان، در سخنانی در پارلمان این کشور، مواجهه با پناهجویان در مرزهای این کشور را جنگ جدیدی با بلاروس خواند.
موراویسکی گفت: ما یقین داریم که عملیات جاری در مرزهای شرقی لهستان با بلاروس بخشی از یک عملیات بزرگ است.
وی افزود: این یک هجمه هماهنگ شده تمام عیار است و دارای ماهیت جنگ از نوعی جدید است.
نخست وزیر لهستان در جلسه پارلمان این کشور ادامه داد: سلاحی که در این جنگ و به صورت فعال مورد استفاده قرار می گیرد گمراه سازی است که شوروی در گذشته در آن مهارت داشت اما الان روس ها جای آن را گرفته اند.
گفتنی است که مرز بلاروس و لهستان شاهد صحنه تلخ رویارویی ارتش لهستان با پناهجویانی است که پای پیاده راه اروپای غربی را در پیش گرفته اند.
از سوی دیگر، معاون وزارت کشور لهستان از استقرار 12 هزار نیروی نظامی، چهار هزار گارد مرزی، یک هزار و 500 پلیس از جمله 250 نیروی واحد مبارزه با تروریسم در مرز مشترک با بلاروس خبر داد.
این راهکار جدید ورشو برای مقابله با سیل پناهجویانی است که می خواهند در ادامه مسیر مهاجرت به اروپای غربی، از خاک لهستان عبور کنند.
لهستان در مواجهه با سیل مهاجران، حالت اضطراری اعلام کرده و قرار است مرز مشترک با بلاروس را دیوارکشی کند.
گزارش‌ ها حاکی از آن است که سیل مهاجرت به شرق آلمان هم موجب نگرانی در گارد مرزی این کشور شده است.
ورشو برای مقابله با سیل پناهجویانی است که می خواهند در ادامه مسیر مهاجرت به اروپای غربی، از خاک لهستان عبور کنند.
از سوی دیگر، «ماچی وونسیک» معاون وزارت کشور لهستان، از استقرار 12 هزار نیروی نظامی، چهار هزار گارد مرزی، هزار و 500 پلیس از جمله 250 نیروی واحد مبارزه با تروریسم در مرز مشترک با بلاروس خبر داد.
این راهکار جدید ورشو برای مقابله با سیل پناهجویانی است که می خواهند در ادامه مسیر مهاجرت به اروپای غربی، از خاک لهستان عبور کنند.
روز دوشنبه، صدها تن از این پناهجویان تلاش کردند تا با عبور از حصارهای مرزی در منطقه "کوزنیکا" از بلاروس خارج شوند و راه خود را به سوی غرب اروپا ادامه دهند. در مقابل، نیروهای ارتش لهستان با اسپری گاز اشک‌ آور آنها را متفرق کردند.
کمیسیون اروپا و دولت ورشو مدعی هستند که موج مهاجرت به تحریک دولت مینسک و به عنوان یکی از ابزارهای جنگ ترکیبی استفاده می‌ شود تا واکنشی باشد به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس. این درحالی است که بلاروس چنین ادعایی را رد می‌کند.
لهستان در مواجهه با سیل مهاجران، حالت اضطراری اعلام کرده و قرار است مرز مشترک با بلاروس را دیوارکشی کند.
علاوه بر این، پارلمان لهستان مصوبه‌ای را تائید کرده که به گفته فعالان حقوق بشر به منزله نقض قوانین بین المللی در قبال پناهجویان است. گزارش‌ها حاکی از آن است که سیل مهاجرت به شرق آلمان هم موجب نگرانی در گارد مرزی این کشور شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/778873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

درگیری درکابینه نتانیاهو بعد از گنده گویی درباره ایران | ماجرا چیست؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

نگرانی دستگاه های امنیتی تل آویو از اظهارات وزیر کابینه نتانیاهو