پیام ویژه

آخرين مطالب

فرهنگ‌سازی یا بازی با آبرو؟! گزارش

فرهنگ‌سازی یا بازی با آبرو؟!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ابتکار /متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
 هر چه می‌گذرد، انتقادات از برنامه فوتبال برتر و محمدحسین میثاقی کمتر که نمی‌شود هیچ، هر روز هم به آن افزوده می‌شود. البته تقریبا در بیشتر موارد هم این انتقادها به جا هستند. دوشنبه‌ شب در یکی از آیتم‌های این برنامه، چهره واضح تماشاگرانی که به استادیوم رفته بودند تا شاهد بازی تیم‌های استقلال تهران و نساجی باشند و سیگار می‌کشیدند پخش شد. این آیتم سبب شد تا بار دیگر سیل انتقادات به سوی این برنامه روانه شود.
زمانی دوشنبه شب‌ها، برای فوتبال‌دوستان شبی دلنشین بود. زمانی که هنوز «90» بود و فردوسی‌پور برنامه جنجالی‌اش را پخش می‌کرد. از زمانی که مدیران شبکه سه تصمیم گرفتند که فردوسی‌پور از این شبکه برود، برنامه «فوتبال برتر» به میدان آمد. همان زمان بیشتر کاربران شبکه‌های مجازی و البته کارشناسان معتقد بودند کسی که روی صندلی فردوسی‌پور بنشیند در حقیقت حکم مرگ دوران کاری خودش را امضا کرده است. گمانه‌زنی‌ها ادامه داشت تا جایی که بالاخره 11 فروردین سال 98، برنامه «فوتبال برتر» با اجرای محمد حسین میثاقی (شاگرد عادل فردوسی‌پور) روی آنتن رفت. گرچه اوایل ادعا می‌شد این برنامه جایگزین 90 نیست اما سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در شهریور همان سال، «فوتبال برتر» در شب تخصصی برنامه فردوسی‌پور روی آنتن رفت تا به صورت غیر مستقیم گفته شود 90 دیگر بازنمی‌گردد.
فوتبال برتر تمام تلاشش را کرد تا جنجال‌های 90 را ادامه بدهد اما زمین تا آسمان میان این جنجال‌ها فاصله وجود داشت. این تفاوت به حدی بود که حتی مهمان‌های برنامه هم به میثاقی این مورد را یادآورد می‌شدند. به عنوان مثال در یکی از برنامه‌ها سعید آذری مدیر‏عامل سابق تیم ذوب‏آهن روی خط این برنامه آمد و البته کنایه‏ای هم به این مجری جوان زد. سعید آذری مدیر پیشین ذوب‏آهن دو‏بار نام عادل فردوسی‏پور را به زبان آورد و هم برکناری‏اش را یادآوری کرد و هم به میثاقی گفت باید حق رشد به مجری پیشین 90 بدهد. این مسئله نشان می‏دهد ‏سایه سنگین عادل فردوسی‏پور همواره بر سر میثاقی هست. اما در این بین میثاقی نیز حرف آذری را بی‏پاسخ نگذاشت و گفت حساب کنید ببینید حق رشد من چقدر می‏شود تا بپردازم.
جنجال‌های عجیب میثاقی ادامه پیدا کرد تا اینکه در 19 خرداد امسال مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، در برنامه «فوتبال برتر» حاضر شد. در میانه گفت‌وگو اما جنجالی بین او و میثاقی در گرفت. در قسمتی از این مصاحبه مهدی تاج، میثاقی و فردوسی پور را باهم مقایسه کرد و گفت کسی که در گذشته از من سوال می‌کرد و به مشکلات می‌پرداخت خودش مسلط و مطلع بود و از گوشی به او اطلاعات نمی‌رساندند. میثاقی نیز در پاسخ حرفی عجیب زد و گفت در گذشته شما سپر رسانه‌ای داشته‌اید و از فدراسیون انتقاد نمی‌شده است.
در انتهای گفت‌وگو میثاقی یک سوال مطرح کرد که تاج این حرف میثاقی را تهمت خواند و سوالات مجری را نه سوال مردم بلکه سوالات میثاقی و همکارانش عنوان کرد. میثاقی نیز آنچنان برآشفت که به‌صورت ناگهانی با تاج خداحافظی کرد.
در این میان در نظرسنجی‌های صدا و سیما هیچگاه این برنامه نتوانست در میان 10 برنامه پربیننده جای بگیرد که میثاقی حتی آن را هم به سخره گرفت و گفت: «به نظر من آماری که از بیننده فوتبال برتر بود، خنده‌دار است. کسی که این آمار را می‌بیند می‌تواند قهقهه بزند. این زوم فقط روی فوتبال‌ برتر است. تنها آماری که از آمار AFC خنده‌دارتر است، همینی است که درباره فوتبال برتر پخش می‌شود. مثلا کنفدراسیون نظرسنجی می‌گذارد و هافبک چپ 20 سال قبل و بازیکنی از نپال، ویتنام یا بنگلادش بهترین می‌شود. طرف رای‌اش از سون بالاتر می‌رود. مگر نبود بازیکن هندوستان که از ناکاتا بالا زد؟ آمار فوتبال ‌برتر هم مثل آن نظرسنجی خنده‌دار است. ببخشید اعداد که دروغ نمی‌گویند. فیدبک برنامه در شبکه‌های اجتماعی مشخص است.» حالا اما با حاشیه جدیدی که این برنامه درست کرده تقریبا می‌توان متوجه شد که چرا فوتبال برتر هیچگاه نتوانست به محبوبیت 90 حتی نزدیک شود. ماجرا از این قرار بود که در جریان بازی تیم های استقلال - نساجی، هواداران فوتبال پس از 21 ماه به استادیوم‌ها بازگشتند و این بازگشت با حواشی فراوانی همراه بود، دوشنبه شب هم برنامه فوتبال برتر در مورد حضور هواداران چند آیتم ویدیویی آماده کرده بود و به انتقاد از وضعیت حاکم در استادیوم آزادی در بازی روز جمعه پرداخت.
مجری برنامه که در قامت یک منتقد در حال انعکاس کمبودهای استادیوم آزادی بود و به قول خودش به دنبال بهبود یافتن شرایط و اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای بازی‌های بعدی بود، خواسته یا ناخواسته، از روی لجبازی یا نا آگاهی، یک آیتم بدون صدا و مجزا از هواداران استقلال منتشر کرد که در این آیتم افرادی در حال سیگار کشیدن بودن و هیچ ماسکی هم روی صورت نداشتند. نماهایی که از صورت هواداران استقلال گرفته شده بود کاملا به منزله تخریب شخصیت بود و هیچ شباهتی به یک آیتم با هدف بهبود شرایط، نداشت. برخی از این افراد هم نوجوان بودند.
این آیتم موجی از انتقادات را در شبکه مجازی به راه انداخت. یکی از کاربران نوشت: «میثاقی هفته قبل گذاشتن اسم علی دایی روی ماهی رو تخلف می‌دونست و می‌گفت باید از علی دایی اجازه کتبی داشته باشید! تو از تمام آدمای ورزشگاه اجازه کتبی گرفتی که چهره‌شون رو نشون دادی؟!». کاربر دیگری نوشت: «آقای میثاقی خیلی دوست داری جای استاد را بگیری. با نشان دادن تصویرهای جنجالی می‌خواهی چه چیزی رو ثابت کنی؟؟ می‌شد تصویرهای زیبای این مسابقه را که اتفاقا کم نبود را نشان داد. فوتبال برتر هیچ وقت نود نمیشه». حتی آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری، نیز نسبت به این ویدیوی جنجالی واکنش نشان داد. جهرمی در کانال تلگرامی و شخصی خود در این باره نوشت: «فقط برنامه‌ی «فوتبال برتر» می‌تونست از روز زیبایِ حضور تماشاگران و بازگشتِ بی‌نهایت هیجان به ورزشگاه آزادی و فوتبال ایران، تصاویر حداکثر 10 نفر از 5000 تماشاگر حاضر در ورزشگاه رو که دارن سیگار می‌کشن رو بگیره و با آهنگ پس زمینه‌ی مستند شوک پخش کنه. قبول باشه فوتبال برتری‌ها! خدا قوت.»
شاهین صمد‌پور، خبرنگار، مستندساز و فعال اجتماعی، نیز در اینستاگرام خود نوشت: «آقای محمد حسین میثاقی همه چیزدان، پخش تصویر اشتباهات مردم بدون رضایت شخصی از تلویزیون جرمه. یه زمانی ما تو مستند شوک، چهرع معتاد کارتن‌خواب رو شطرنجی می‌کردیم آبروش حفظ بشه. اولا که سیگار کشیدن جرم نیست، حالا فرض کنیم یک نفر اشتباه کرده توی استادیوم سیگار کشیده، شما چه اجازه‌ای دارید تصویر واضح اون جوون رو به عنوان خطاکار به میلیون‌ها نفر نشون بدید؟» حتی اگر هدف این آیتم فرهنگ‌سازی باشد‌، راه اشتباهی برای بیان آن انتخاب شده است. به هر روی این آیتم با هر نیتی که ساخته شده باشد، هیچ برنامه یا شخصی اجازه بازی با آبروی کسی را ندارد. خصوصا که در این میان چند نوجوان هم به تصویر کشیده شده‌اند که ممکن است آینده آن‌ها تحت‌الشعاع همین آیتم قرار بگیرد.
حالا که رییس صدا و سیما هم می‌گوید که بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما منعی ندارد، شاید بهتر باشد مدیران با فراهم کردن زمینه فعالیت دوباره او راه را برای یکه‌تازی‌های عجیب فوتبال برتر و مجری‌اش را بگیرند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات بدون تفکری نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/788880/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروساز سرشناس به جمع گوشی‌سازان می‌پیوندد

مسخره‌بازی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

هم میهن: پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

اندروید 15 برنامه‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند

روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل

ماجرای شایعه خروج ایران از ایکوم و ایکوموس چیست؟

پادشاه لخته

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

از خاتمی تا دایی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»/ تصاویر

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند اشکال متفاوت داشته باشد

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

توییت جدید عضو دفتر رهبر انقلاب پس از اظهاراتش درباره حجاب

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد