کسب وکارهای آنلاین و اینترنتی در ایستگاه «اینماد» اجباری
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام ویژه - ایرنا /الزام به دریافت «اینماد» این روزها به دغدغه جدید برای کسب و کارها تبدیل شده است؛ در حالی که برخی آن را در جهت حمایت از مشاغل آنلاین میدانند، اما شماری از فعالان اقتصادی میگویند که این طرح، سدی در پیش روی استارتاپهای نوپا است، زیرا آنها را با تعداد زیادی از سازمانها درگیر میکند.
همه کسبوکارهای اینترنتی از سوم آذرماه ملزم شده اند برای دریافت درگاه پرداخت، اینماد داشته باشند. با وجود مزایایی که الزام در دریافت اینماد داشته و باعث افزایش شفافیت مالی و مقابله با پولشویی می شود، اما برخی کسب و کارها نسبت به آن گلایه داشته و معتقد هستند که شیوه کنونی الزام در دریافت اینماد، سرعت رشد استارتاپها و کسب و کارهای خرد را خواهد گرفت و به این کسب وکارها لطمه خواهد زد.
اینماد (E-Namad) یا نماد اعتماد الکترونیکی، یک نماد است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وبسایتیها داده میشود که دارای ضوابط مشخص و از پیش تعیین شدهای باشند.
الزام قانونی که ضمانت اجرایی آن در آییننامه اجرایی «قانون مبارزه با پولشویی و قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان» بهصورت منوط شدن ارائه درگاه پرداخت اینترنتی به داشتن اینماد بیان شده است، از سال 1398 در مورد شرکتهای خدمات پرداخت (PSP) اجرایی شد اما در مورد شرکتهای پرداختیار با توجه به وجود برخی پیشنیازها و ایجاد زیرساختهای لازم، از اواخر سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت و بعد از برگزاری جلسات توجیهی متعدد با شرکتهای پرداختیار و فعالان اقتصادی این حوزه، از مردادماه امسال توسط شاپرک ابلاغ و بعد از تمدیدهای مختلف از آذرماه اجرایی شده است.
ابلاغ این قانون باعث شده صاحبان کسبوکار انتقادهایی به این مسئله داشته باشند و چالشهایی سر راهشان قرار بگیرد. ضمن اینکه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز معتقد است دریافت نماد ضروری است و اتفاقا به نفع صاحبان کسب و کارها است.
مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی: دریافت اینماد سیستمی، غیرحضوری و ظرف چند ساعت انجام میشود
«فردوس حاتمی» مدیر اجرایی نماد الکترونیکی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره گلایهای که صاحبان کسبوکار اینترنتی به شیوه سنتی اعطای مجوز دارند و آن را بهعنوان چالش جدی بر سر راه توسعه کسبوکارها میدانند، گفت: با این نگاه کسبوکارها که شیوه احراز اطلاعات توسط اینماد را سنتی میدانند و از آن گلایه میکنند مخالف هستم. روشی که اینماد در احراز اطلاعات به کار میگیرد کاملاً الکترونیکی است و احرازها بهصورت سیستمی انجام میشود.
وی با تأکید بر یکی از نکته قوت اعطای مجوز اینماد، منطبق بودن آن بر اساس دستاوردهای پژوهشی و مطالعات مرتبط با مقوله اعتمادسازی یا تراست سیل (Trust Seal) در جهان است، افزود: بحث اعتمادسازی، مفهوم جا افتادهای در اکثر کشورها است و با اظهارات کسبوکارها که از آن بهعنوان بازدارنده یاد میکنند در تناقض است.
مدیر اجرایی نماد الکترونیکی خاطرنشان کرد: اعطای اینماد بهصورت کاملاً الکترونیکی، بدون نیاز به مراجعه فیزیکی و در مدت زمان کمتر از 2 ساعت انجام میشود. صدور این نماد، 6 مرحله دارد. در گام نخست احراز اطلاعات هویتی (حقیقی/ حقوقی) و تماس با فرد است. گام بعدی افزودن دامنه کسب و کار و کنترل دسترسی فنی است که پیچیدگی خاصی ندارد.
حاتمی تأکید کرد: افراد در گام بعدی باید گروه کالا/ خدمتی که ارائه میدهند را انتخاب کنند تا مشخص شود کسبوکار در چه حوزهای فعالیت میکند. در این مرحله، تنها فعالیتهای پر ریسک مانند فعالیتهای مالی یا فعالیتهایی که به نحوی با سلامت افراد در ارتباط است، الزام به ارائه مجوز دارند. مشخص شدن حیطه فعالیت کسبوکار از این جهت اهمیت دارد که اگر در دسته کسبوکارهای پر ریسک مانند فروش مکمل قرار بگیرد، باید پیش از اعطای نماد، ارزیابی کارشناسی روی وب سایت فروشگاه انجام شود.
وی افزود: مجوزهای مورد نیاز برای کسبوکارهای پر ریسک بر اساس قوانین کشور و الزامات دستگاههای مجوز دهنده تعیین شدهاند و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، نقشی در حذف یا تغییر آنها ندارد. گامهای بعدی احراز قانونمندی کسبوکار، تائید تعهدنامه و پرداخت تعرفه است. اکنون تعدادی از مجوزها از طریق وب سرویس استعلام میشوند و این امر موجب تسریع مراحل ارزیابی قانونمندی کسبوکار است.
-
يکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱:۴۷
-
۵ بازديد
-
-
پیام ویژه
لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/790178/