پیام ویژه

آخرين مطالب

روایتی از اصفهان يادداشت

روایتی از اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
چند روز پس از تجمع مسالمت‌آمیز کشاورزان و سایر اقشار اصفهانی در اعتراض به کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود که با پوشش گسترده رسانه ملی مواجه شد، از دو روز پیش تاکنون عده‌ای به‌دنبال مختل‌کردن نظم عمومی به بهانه اعتراض به کم‌آبی هستند. اغتشاش روی‌داده در اصفهان در شرایطی است که ایران در آستانه مذاکره با طرف‌های غربی قرار دارد و این حوادث در نوع خود می‌تواند پالس معناداری به غربی‌ها برای افزایش فشار بر کشور ارسال کند؛ دقیقا چیزی شبیه افزایش فشار واشنگتن بر ایران پس از فتنه سال88. تجمع مدنی کشاورزان اصفهانی در بستر زاینده‌رود پس از آنکه دو روز پیش(جمعه) با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت، با ورود اغتشاشگران وارد فاز ناآرامی و اغتشاش شد. اغتشاشگران که به‌دنبال ایجاد ناآرامی بودند با بستن خیابان و آتش زدن اموال عمومی، خوراک خبری خوبی برای رسانه‌های جریان ضدانقلاب فراهم کردند. اما جریان چگونه پیش رفت؟ از دو هفته پیش، کشاورزان اصفهانی که نسبت‌به وضعیت کشت پاییزه خود نگرانی‌هایی داشتند، در بستر خشک زاینده‌رود چادرهای خود را برپا و تلاش کردند صدای اعتراض چندین ساله خود را به گوش مردم و مسوولان دولت جدید برسانند.
مدیران دولت پای‌کار مشکل کشاورزان اصفهانی
 پنج‌شنبه 20آبان بود که مجمع نمایندگان استان اصفهان به دیدار رییس‌جمهور رفت؛ موضوع آب در این جلسه به شاه‌بیت تمام سخنان نمایندگان تبدیل شد و بلافاصله رئیسی به وزیر نیرو دستور داد به اصفهان سفر کند. فردای این جلسه، محرابیان، وزیر نیرو به اصفهان رفت و برای شنیدن مشکلات کشاورزان به سراغ‌ آن‌ها رفت و کشاورزان نیز مطالبات‌شان را با مسوول آب کشور در میان گذاشتند. محرابیان در دیدار جمعی از کشاورزان اصفهانی تاکید کرد: «اگر دچار کم‌آبی هستیم باید رعایت در توزیع حفظ شود که این موضوع خواست همه ما و همه شماست. برای اجرا به این موضوع ایستاده‌ایم و آن را اجرا می‌کنیم ولی ما با این میزان آب کم باید به این فکر باشیم که بتوانیم به صورت‌های دیگری نیز خود و خانواده خود و دیگران را اداره کنیم. من برای تک‌تک شما ایستاده‌ام و تمام تلاشم را به کار خواهم گرفت و باید بگویم که رییس‌جمهور از من خواسته تا این مسیر را بروم». محرابیان در اظهارات دیگری، با اشاره به برنامه دولت برای حل معضل فرونشست زمین در اصفهان، گفت: «برای حل مشکل فرونشست باید مصارف بخش کشاورزی معقول شود؛ زیرا 90درصد آب در کشور به موضوع کشاورزی اختصاص خواهد یافت. در همین راستا، لازم است به‌واسطه‌ آبیاری نوین مصارف کشاورزی را نیز کاهش دهیم. درحال‌حاضر متاسفانه تعداد زمین‌هایی که با روش غرق‌آبی آبیاری می‌شوند نسبت‌به زمین‌هایی که با روش‌های نوین آبیاری می‌شوند بیشتر است. در این راستا لازم است که روش‌های آبیاری را اصلاح کنیم». علاوه‌بر وزیر نیرو، سایر اجزای دولت سیزدهم نیز برای کاهش مساله کم‌آبی دست‌به‌کار شدند. 
همزمان با سفر وزیر نیرو، جمعی از مردم و کشاورزان در پل‌‌خواجو جمع شدند و نسبت‌به خشک‌شدن زاینده‌رود شاهرگ حیاتی اصفهان، اعتراض کردند.
 یک هفته پس از این تجمع، روز جمعه 28آبان تجمع هزاران نفری با حضور مردم و کشاورزان در کنار پل‌خواجو در اصفهان برگزار شد. تجمع چند ده‌هزار نفری مردم اصفهان با پوشش گسترده و همه‌جانبه رسانه‌های داخلی به‌خصوص رسانه ملی مواجه شد. این پوشش گسترده موجب شد تا مسوولان و متولیان امر بیشتر به معضل کم‌آبی در اصفهان و استان‌های همجوار اصفهان توجه کنند و در مسیر احیای زاینده‌رود اقدام عملی داشته باشند. رفتار کشاورزان اصفهانی به‌قدری نجیبانه بود که با وجود اعلام قبلی مبنی بر پیگیری اجرای قانون و مصوبات 9ماده‌ای شورای‌عالی آب، براساس وعده مسوولان استان اصفهان و به ‌احترام وعده استاندار این استان به تجمع خود پایان دادند و با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که منتظر انجام قول مسوولان می‌مانند؛ بنابراین، تجمع تاریخی و درس‌آموز مردم دیار نصف‌جهان، روز جمعه سپری‌شده با قرائت بیانیه پایانی خاتمه یافت اما این پایان، آغازی بود برای عده‌ای معدود که قصد داشتند مدنی‌گری را با اغتشاش به حاشیه بکشانند.
از شعارهای ساختارشکنانه تا سنگ‌پرانی علیه ماموران نظم
 پس از تجمع بزرگ مردم اصفهان، عده‌ای صحنه را ترک نکردند و در پوشش اعتراض به کم‌آبی، به تهیه خوراک خبری برای رسانه‌های ضدایران مشغول شدند. این تجمع غیرقانونی طبیعی بود با مقابله نیروهای یگان ویژه ناجا مواجه شود. 
در همین‌باره محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در گفت‌وگویی با ایسنا، با اشاره به اجتماع غیرقانونی عده‌ای در بستر زاینده‌رود پس از تجمع بزرگ مردم اصفهان تصریح کرد: «عده‌ای سعی داشتند تجمعاتی را در سطح شهر اصفهان شکل بدهند که چون این تجمع غیرقانونی بود پلیس مانع از شکل‌گیری این تجمعات شد که البته تنش‌هایی به وجود آمد که با تلاش ماموران انتظامی هم‌اکنون وضعیت شهر به حال عادی خود بازگشته است». مقابله نیروهای نظم‌آفرین با حاشیه‌سازها، خیلی سریع ازسوی رسانه‌های ضد ایران «بازنمایی» شد. رسانه‌های ضد ایران با ملتهب و بحرانی تصویرکردن شرایط نصف‌جهان، به‌دنبال دامنه‌دار ساختن اغتشاشات به سایر شهرها بودند. این رسانه‌ها حتی تعرض عده‌ای به تاسیسات خط اول انتقال آب یزد با لودر و قطعی چندین ساعته آب در شهر یزد را به‌طور گسترده پوشش دادند تا بحران را فراگیر نشان بدهند.
نکته مهم دیگر در تجمع غیرقانونی عناصر فرصت‌طلب، سنگ‌پرانی و پرتاب نارنجک‌های دست‌ساز علیه ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی بود. بنابر تصاویر و ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی، ماموران یگان ویژه تلاش داشتند با آرام کردن فضا و همدردی با تجمع‌کنندگان، صف معترضان را از غوغاسالارها جدا کنند و از این طریق، به غائله پایان بدهند. در مقابل اما حاشیه‌سازها با پرتاب سنگ و مواد محترقه، به استقبال این نیروها رفتند. شعارهای ساختارشکنانه علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران، دستپخت دیگر اغتشاشگران بود که نشان می‌داد دغدغه و دلمشغولی این گروه نه حل مسائل مرتبط با بحران کم‌آبی در استان اصفهان، بلکه ابراز ضدیت سیاسی و هزینه‌آفرینی برای استان و کشور است. نکته مهم دراین‌بین، مجهزبودن گروهی از آشوب‌طلبان به سلاح‌های سرد و گرم بود. در همین باره سردار میراحمدی، فرمانده انتظامی استان اصفهان چندی پیش در گفت‌وگویی که تسنیم آن را منتشر کرد، با قدردانی از مردم اصفهان و کشاورزان زحمتکش که با هوشمندی صف خود را از فرصت‌طلبان جدا کردند، تاکید کرد: «با درایتی که در این ماجرا صورت گرفت با کمترین هزینه این عملیات را اداره کردیم اما ‌با توجه به سنگ‌پرانی و بعضا استفاده از مواد منفجره علیه نیروهای انتظامی، متاسفانه تعدادی از همکاران ما مجروح شدند. یکی از ماموران پلیس که با ضربات متعدد چاقو مجروح شده بود، تحت عمل جراحی چندساعته قرار گرفت و هم‌اکنون بستری است».
فتنه‌گری در آستانه مذاکرات وین
 مساله مهم دیگر همزمانی اغتشاش‌آفرینی عناصر فرصت‌طلب در اصفهان با داغ شدن مباحث مرتبط با آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+4 در وین است؛ بنابر اخبار منتشره از هفته‌ها قبل، ایران و غرب قرار است از فردا(دوشنبه 8آذر) مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها را شروع کنند. بااین‌حال به نظر می‌رسد اغتشاش اخیر در اصفهان بالقوه بتواند همچون فتنه سال88 طرف‌های غربی به‌خصوص آمریکا را به اعمال فشارهای تحریمی بر ایران وابدارد. هرچند حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری ظاهری سیاسی و جناحی داشت اما در بعد فرامرزی، اثرات گسترده‌ای بر ذهن تصمیم‌گیران آمریکایی گذاشت؛ به‌نحوی‌که منجر به افزایش و تشدید تحریم‌ها و فشار اقتصادی علیه ملت ایران شد؛ برای مثال، در دسامبر سال2009 مصادف با آذرماه سال1388 وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه دو بانک غیرآمریکایی یعنی «کردیت بانک سوئیس» و «لوید بانک انگلستان» را به‌علت تسویه دلاری برای ایران به ترتیب 536 و 217میلیون دلار جریمه کرد. پس از آن و در اقدامی بی‌سابقه و در قانون جامع تحریم‌های ایران در تیرماه سال1389 آمریکا برای نخستین‌بار تحریم‌های ثانویه بانکی علیه سیستم مالی ایران وضع کرد و تمام بانک‌های دنیا را ملزم به رعایت آن کرد، در بخش 104این قانون انجام تراکنش‌های مشخص با سیستم مالی ایران برای تمام بانک‌های دنیا ازسوی آمریکا ممنوع شد، یکی از علل وضع این قانون همانطورکه در مقدمه قانون بیان شده بود، اتفاقات سال1388 ایران بود. این تحریم‌ها و موارد مشابه در شرایطی بود که باراک اوباما، رییس‌جمهوری وقت آمریکا در فروردین‌ماه سال88 در نامه‌ای به رهبر انقلاب، از ایشان خواسته بود تا برای شروع فصل جدیدی از مناسبات بین ایران و آمریکا به واشنگتن کمک کند اما یک‌ماه بعد و پس از شروع فتنه‌، واشنگتن یک‌بار دیگر از موضع مدعی ظاهر و ضمن حمایت از نیروهای اغتشاشگر داخلی، خواستار سرنگونی شد.
مقابله نیروهای نظم آفرین با حاشیه‌سازها، خیلی سریع توسط رسانه‌های ضد ایران «بازنمایی» شد و توصیف «سرکوب خونین» به خود گرفت. رسانه های ضد ایران با ملتهب و بحرانی تصویرکردن شرایط نصف جهان، به دنبال دامنه‌دار ساختن اغتشاشات به سایر شهرها بودند

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/790718/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد