پیام ویژه

آخرين مطالب

دولتی‌ها تیشه به ریشه فرش زدند يادداشت

دولتی‌ها تیشه به ریشه فرش زدند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حدیث حدادی ملک‌آبادی/ آن‌طور که مرتضی حاجی‌آقامیری، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف به «فرهیختگان» می‌گوید، درحال حاضر در کشور حدود دو میلیون نفر در حوزه فرش مشغول به کار هستند که اگر صادرات با همین روند پیش برود و همچنان کاهشی شود، این دو میلیون نفر ممکن است شغل خود را از دست داده و به جمع بیکاران کشور بپیوندند، این درحالی است که تاکنون دولت برای اشتغال این افراد هزینه‌ای نکرده و تمام این هزینه‌ها برعهده بخش خصوصی بوده است. اما اگر آنها بیکار شوند، دولت باید هزینه قابل‌توجهی بپردازد. درواقع تمام مشاغل مربوط به فرش درنهایت به صادرات می‌رسند؛ یعنی اگر صادرات فرش رونق بگیرد، مشاغل مرتبط با فرش نیز رونق خواهند گرفت. حاجی‌آقامیری عنوان کرد: «به‌علت گستردگی اشتغال که در مناطق مختلف شهرها و روستاها وجود دارد، آمار دقیقی از بیکاری این زنجیره اشتغال موجود نیست، اما چیزی که به‌صورت میدانی مشاهده می‌شود این است که متاسفانه از دست رفتن شغل در این حوزه سیری صعودی به خود گرفته است.» «فرهیختگان» نمی‌تواند صحت و سقم آمار دو میلیون فعال حوزه فرش را تایید کند؛ چراکه براساس آمارهای سازمان تامین اجتماعی در پایان سال گذشته کل بیمه‌شدگان بافنده 295 هزار و 780 نفر بوده است. البته اگر شاغلان دیگر بخش‌های مکمل فرش شامل: پشم‌شویی، رنگرزی، ریسندگی، ساخت دار و ابزار، تجارت، بازاریابی داخلی و خارجی و پژوهش و کارشناسی و همچنین قالیبافانی که بیمه تامین اجتماعی نشدند را هم به این تعداد اضافه کنیم، شاید تعداد فعالان فرش دستباف به یک میلیون نفر نزدیک شود. آنچه مهم است اینکه فرش دستباف که روزگاری منبع تامین معیشت خانوارهای زیادی در ایران بود، امروز نفس‌نفس زنان ادامه حیات می‌دهد و اگر این روند طولانی شود، ممکن است همه علائم حیاتی این صنعت متوقف شود.
معاش 3 میلیون نفر در خطر است
بررسی‌ها نشان می‌دهد هر فرش دستباف در روند تولید خود تا زمانی که به فروش برسد، حدود 30 فرصت شغلی را ایجاد می‌کند. بنابراین فرش جزء صنایعی محسوب می‌شود که به‌رغم جذب سرمایه‌های خرد، اما حجم اشتغال بالایی دارد. اگر بپذیریم در ایران حداقل یک میلیون نفر در این صنعت مشغول به کار هستند که نیمی از آنها بافندگان و نیم دیگر سایر مشاغل مرتبط با آن مانند پشم‌شویی، رنگرزی، ریسندگی، ساخت دار و ابزار، تجارت، بازاریابی داخلی و خارجی و پژوهش و کارشناسی است و با فرض اینکه هر خانوار بعد 3.2 نفری دارد، به 3.2 میلیون نفری می‌رسیم که معاش آنها مستقیما به فرش دستباف گره خورده است.
گمرک و بانک مرکزی عاملان کاهش صادرات
اما درخصوص دلایل کاهش صادرات، مرتضی حاجی‌آقامیری، نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران به «فرهیختگان» گفت: «هر زمان که شرایط و روابط بین‌المللی کشور آسیب ببیند، در حوزه تجارت خارجی نیز دچار مشکلات متعددی می‌شویم که ناچار هستیم برای برطرف کردن آنها تصمیماتی بگیریم که در آن تصمیمات احتمالا زوایای همه بازارها را نمی‌توانیم به‌صورت جزئی درنظر داشته باشیم. با ایجاد تحریم‌ها درآمد ارزی کشور کاهش پیدا کرد و در همین راستا «مقررات رفع تعهدات ارزی» اجرا شد. به‌علت اینکه ماهیت حوزه‌های مختلف در آن درنظر گرفته نشد، برخی حوزه‌ها ازجمله حوزه صادرات فرش دستباف آسیب بسیار جدی دید.»
وی افزود: «فرش دستباف ماهیتی متفاوت نسبت‌به سایر کالاهای صادراتی دارد و فروش آن با سرعت کمتری درمقایسه با سایر محصولات صورت می‌گیرد، به‌گونه‌ای‌که فرش بعد از صادر شدن انبار می‌شود تا مشتریان از نزدیک آن را رصد کرده و بعد فروش می‌رود. درحالی‌که با اجرای این قانون صادرکننده موظف است برای کالایی که هنوز فروش نرفته و همچنان در انبار است، تعهدات ارزی خود را انجام دهد. همین امر یکی از دلایلی است که موجب شده صادرات فرش دستباف در کشور روند نزولی به خود بگیرد. علاوه‌بر آن برای معاملات این بازار روش‌های مختص آن را درنظر گرفته‌ بودیم تا بتوانیم به‌راحتی معاملات را انجام دهیم، اما بانک مرکزی اعلام کرد صادرکنندگان فقط از روش‌های مشخص‌شده مجاز به صادرات هستند.»
حاجی‌آقامیری گفت: «با قوانین بانک مرکزی نه‌تنها در فروش فرش با مشکلاتی مواجه شده‌ایم، بلکه حتی در انتقال پول نیز مشکلاتی ایجاد شده است. ازسوی دیگر در ماده 121 آیین‌نامه اجرایی قانون گمرک نیز باز هم ماهیت این کالا درنظر گرفته نشده و عنوان شده هر کالایی وارد کشور شود حتی اگر دست‌دوم باشد و برای تعمیر وارد شود، شامل پرداخت هزینه گمرک است که هزینه گمرکی برای فرش معادل 80 درصد ارزش این کالا و در این حوزه مقرون‌به‌صرفه نیست. این قانون درحالی ایجاد شده است که اغلب فرش‌هایی که توسط ایرانیان صادر می‌شود، فرش‌های دست‌دوم هستند. در این میان فرش‌هایی هم وجود دارند که در چندین‌سال گذشته از کشور صادر شده، اما باتوجه به اینکه در خارج از کشور چندین‌بار خریدوفروش شده است صادرکننده آن مشخص نیست و قانون اجازه ورود این فرش‌ها به داخل کشور برای ترمیم را هم نمی‌دهد. همین امر موجب شده اغلب شاغلان حوزه مرمت‌کاری بیکار شوند. اگر ماده 121 آیین‌نامه اجرایی گمرک نباشد، ما می‌توانیم فرش‌های انباشته‌شده در برخی کشورها را دریافت کرده و به سایر کشورها صادر کنیم.»
فرش ایرانی را خوب معرفی نکردیم
هرمز حیدرزاده، از صادرکنندگان فرش دستباف نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» عنوان کرد: «یکی از دلایل کاهش صادرات فرش در سال‌های اخیر ناشناخته بودن این محصول است، زیرا ایران و فرش ایرانی در جهان ناشناخته باقی مانده و نسل جدید در کشورهای خارجی چیزی از این محصول هنرمندانه نمی‌دانند. تا زمانی که خریداران با کشور ما و هویت واقعی این فرش‌ها آشنا نشوند، برای خرید ترغیب نخواهند شد.» حیدرزاده گفت: «رقم میزان صادرات در سال‌ 87 برای این حوزه چندان قابل‌توجه نیست، زیرا باید حجم صادرات در فرش بیش از این ارقام باشد. علاوه‌بر آن به جرات می‌توان گفت در سال‌های 87 یا قبل از آن برخی از افراد که قصد خارج کردن نقدینگی خود از ایران را داشتند فرش خریده و از کشور خارج می‌کردند. بنابراین همیشه رقم صادرات به این معنا نیست که همه صادرات، فروش فرش به کشورهای خارجی است، زیرا برخی از این افراد موفق به فروش فرش‌ها نشدند و به ناچار آنها را انبار کرده‌اند، به‌طوری‌که درحال حاضر نیز تعداد بی‌شماری فرش دستباف ایرانی در انبارهای برخی کشورها وجود دارد.»
وی افزود: «ما باید علاوه‌بر اینکه به معرفی ایران و فرش آن بپردازیم، باید فرهنگ خود را نیز معرفی کنیم که برای این امر خانه‌های فرهنگی که در کشورهای دیگر داشتیم بهترین گزینه بودند که متاسفانه اغلب آنها تعطیل شده‌اند. در این خانه‌ها کالاهای سنتی و فرهنگی ازجمله فرش به‌خوبی به همگان معرفی می‌شد و همین امر حجم صادرات را دستخوش رونق می‌کرد. ازسوی دیگر برای شناخت فرش ایرانی هیچ منبع معتبری وجود ندارد که اطلاعات کاملی از فرش دستباف ایرانی را دراختیار مشتریان خارجی قرار دهد تا آنها با تحقیق روی آن برای خرید ترغیب شوند.»
حیدرزاده اظهار داشت: «یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات افت کیفیت فرش‌های دستباف است، به‌طوری‌که امروزه برای بافت برخی فرش‌ها از پشم مرغوب استفاده نمی‌شود. از همین‌رو زمانی که از پشم مخصوص و مناسب استفاده نشود، رنگ به‌خوبی روی آن قرار نخواهد گرفت و همچنین طول عمر رنگ و حتی خود فرش نیز کاهش خواهد یافت. همین امر نیز موجب می‌شود خریداران تمایل چندانی به خرید فرش ایرانی نداشته باشند، بنابراین زمانی که مشتری نباشد، صادرات هم معنا نخواهد داشت.»
وی عدم انطباق فرش با سلایق خریداران را از دیگر موارد کاهش استقبال فرش دستباف ایران دانست و عنوان کرد: «امروزه معیار و سلایق افراد جوامع تغییر کرده؛ بنابراین باید تولیداتی منطبق با سلیقه امروزی و فرهنگ ایرانی داشته باشیم که در این عرصه طراحان فرش دستباف باید طرح‌های ارزنده‌تری را ترسیم کنند.»
بازی بدِ اتاق و کارت بازرگانی
حیدرزاده گفت: «مشکلاتی که صادرکنندگان برای دریافت کارت بازرگانی دارند یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات است، زیرا زمانی که صادرکنندگان برای دریافت کارت بازرگانی با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، از صادرات صرف‌نظر کرده و از این صنف خارج می‌شوند. در چندسال اخیر به‌علت اینکه تمدید کارت بازرگانی تجار با چندماه تاخیر صورت می‌گرفت، تعداد قابل‌توجهی از صادرکنندگان فرش از صادرات منصرف شده و از این حوزه خارج شدند. درصورتی‌که دولت باید بداند همان‌طور که واردات داریم، باید صادرات نیز داشته باشیم. تا چه زمانی می‌توانیم نفت بفروشیم و با درآمد ارزی آن محصولات دیگر را وارد کنیم؟ درحالی‌که فرش می‌تواند یکی از کالاهایی باشد که بیشترین ارز را به کشور وارد کند.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/790790/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!