پیام ویژه

آخرين مطالب

سیلیکات سدیم چیست و چه انواعی دارد؟ سياسي

سیلیکات سدیم چیست و چه انواعی دارد؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
فون وگنر در سال 1892 کتابی را با عنوان راهنمای فناوری شیمیایی ارائه کرد که در آن مواد شیمیایی مختلفی را معرفی کرد. سیلیکات سدیم در این کتاب، نوعی سیلیکات قلیایی حل‌شدنی توصیف شده که برای اولین بار در سال 1640 توسط ون هلمونت کشف شده است.
این روزها به سیلیکات سدیم، آب شیشه یا شیشه مایع هم می‌گویند که در صنایع مختلفی می‌توان از آن بهره‌مند شد. سیلیکات سدیم جزو آن دسته از محصولات است که در ایران تولید می‌شود و می‌توان گفت که تقریبا تمام سیلیکات سدیم موردنیاز صنایع مختلف را می‌توانیم تولید کنیم.
در طول این مسیر شرکت‌های زیادی حضور داشتند و باعث پیشرفت این حوزه شدند. شرکت سیلیکات گستر اصفهان یکی از اولین شرکت‌هایی است که محصولات سیلیکات سدیم را تولید کرد و بیش از 30 سال در فروش سیلیکات سدیم تجربه دارد. در ادامه قصد داریم که انواع سیلیکات را بیشتر به شما معرفی کنیم و در مورد کاربرد هر یک از آن‌ها به صورت مختصر توضیحی بدهیم.
روش تولید سدیم سیلیکات
سدیم سیلیکات در کوره‌هایی شبیه به کوره‌های ساخت شیشه، در دمای 1450 درجه و از ذوب ترکیبی از شن و کربنات سدیم به دست می‌آید. برای تولید سیلیکات‌های محلول باید در هنگام ذوب به نسبت شن و مواد قلیایی توجه شود تا از تشکیل سدیم‌ سیلیکات‌های نامحلول جلوگیری شود. سدیم سیلیکات به دست آمده که در حالت مذاب است، رنگی تقریبا آبی سبز دارد و معمولا ترکیبات آهنی که کمتر از یک درصد ناخالصی دارند را با این رنگ مشاهده می‌کنید. مواد مذاب طی یک فرایند، خنک می‌شوند، سپس توسط دستگاه خرد شده و در آب حل می‌شود. این محلول، ناخالص است و باید در فرایند فیلتراسیون صاف شود تا سدیم سیلیکات نهایی به دست آید.
روش تولیدی که گفته شد به صورت خشک است؛ روش دیگری هم برای تولید سیلیکات‌ سدیم وجود دارد که به شکل تر انجام می‌شود و روش خیلی متداولی نیست؛ به همین خاطر تنها به روش تولید به صورت خشک بسنده می‌کنیم.

پیام ویژه

انواع سیلیکات سدیم و کاربردهای آن
همانطور که گفته شد و احتمالا می‌دانید، از سیلیکات سدیم در صنایع مختلفی استفاده می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد، در ادامه این موارد را بیشتر توضیح خواهیم داد:
صنعت مواد شوینده و بهداشتی:
در این صنعت سیلیکات سدیم در تولید صابون‌های قالبی، اسپری‌های تمیزکننده سطوح، شوینده‌های مایع دست و ظروف و غیره اشاره کرد که در فرایند خشک کردن پودر شوینده به عنوان ماده منعقدکننده استفاده می‌شود. اگر از سدیم سیلیکات در مواد شوینده استفاده نشود، پودرهای حاصل از آن بسیار نرم و ریز می‌شوند و قابل استفاده نیستند.
در زمان تبخیر آب محلول ترکیبی و سیلیکات سدیم، ذرات سیلیکاتی روی سطح مواد تشکیل‌دهنده پودر که به دلیل از دست دادن آب، ریز شده‌اند، می‌چسبند و باعث چسبیدن سایر ذرات پودر به یکدیگر می‌شود تا ذرات بزرگ پودرهای شوینده تولید شوند.
صنعت ریخته‌گری:
سیلیکات سدیم به عنوان چسب شکل‌دهنده قالب در ریخته‌گری قالبی با سیلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. ابتدا، سیلیکات سدیم را به ماسه اضافه می‌کنند تا در قالب بتوانند آن را قالب‌گیری کنند. سپس با ایجاد حفره‌هایی در قالب، گاز کربن‌دی‌اکسید را به درون قالب تزریق می‌کنند. با تزریق این ماسه و سیلیکات سدیم به صورت کامل با یکدیگر مخلوط می‌شوند و می‌چسبند.
با یکپارچه شدن قالب، به دلیل چسبندگی سیلیکات سدیم، چدن یا فولاد مذاب را درون قالب ریخته و بعد از سرد شدن، قطعه چدنی یا فولادی را از قالب جدا می‌کنند. باید توجه داشت که در تولید قطعات بزرگ که مشکل چسبندگی بدنه قالب با قطعه تولیدی زیاد است از بعضی افزودنی‌ها استفاده می شود تا بتوان آن را به راحتی جدا کرد.
صنعت کارتن‌سازی و تولید لوله مقوایی:
یکی از پرکاربردترین مصرف‌های سیلیکات سدیم در تولید ورقه‌های کارتنی و لوله‌های مقوایی است. هر لایه نازک کاغذ که معمولا کاغذ بازیافتی است را به سیلیکات سدیم آغشته می‌کنند و لایه لایه این ورقه‌های نازک به هم می‌چسبند تا شیت کارتن یا لوله مقوایی تولید شود.
اگرچه چسب‌های دیگری هم مثل چسب نشاسته هستند که کارایی بیشتری نسبت به سیلیکات سدیم دارند؛ اما قیمت سیلیکات سدیم باعث می‌شود که از بین سایر چسب‌ها این را انتخاب کنید. کیفیت کمتر چسب‌های سیلیکات سدیم هم با اضافه کردن افزودنی‌های مختلف به حد مطلوب می‌رسانند.
تونل‌سازی و صنعت ساختمان:
سیلیکات سدیم بخاطر وجود سیلیکات منجر به تسریع واکنس کلسیم با سیلیکات در سیمان شده و به عنوان زودگیر سیمان استفاده می‌شود. در مراحل احداث تونل با ماشین TBM در زمان نصب بلوکه‌های سیمانی نیاز به زودگیری سیمان تزریقی بین دیواره تونل و بلوکه سیمانی است که با استفاده از تزریق همزمان سیمان و سیلیکات سدیم، باعث می‌شود که سیمان به سرعت خود را بگیرد.
چگونه سیلیکات سدیم را تهیه کنیم؟
ممکن است حس کنید که در صنعتی که فعالیت می‌کنید، سدیم سیلیکات کاربردی ندارد یا اگر داشته باشد هم به سختی می‌توان آن را تهیه کرد؛ اما شرکت سیلیکات گستر اصفهان که یکی از اولین شرکت‌های تولید سدیم سیلیکات است و تجربه 30 سال فروش سیلیکات سدیم دارد، امکانی را برای شما فراهم کرده است که در صنعت خود از این ماده استفاده کنید. کارخانه سدیم سیلیکات اصفهان می‌تواند محصولات مطابق با نیاز شما را در هر صنعتی با وجود آزمایشگاه‌های معتبر و مجهز تولید کند.

پیام ویژه

در ضمن تمامی محصولات شرکت سیلیکات گستر اصفهان با بهره‌گیری از دانش شیمی‌دان‌ها و مهندسان شیمی متخصص با استانداردهای جهانی در بازار بین‌الملل عرضه می‌شوند و گواهینامه‌های معتبر ISO 45001، ISO 14001، ISO 9001 را دارند. با سفارش و خرید سیلیکات سدیم از شرکت سیلیکات گستر اصفهان از سراسر ایران، محصولی باکیفیت و با استانداردهای جهانی را در اختیار خواهید داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/791132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

محافظ سابق خاتمی: در سال 75 می‌خواستم هاشمی را ترور کنم

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

به‌روزرسانی جدید Lords of the Fallen منتشر شد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

فوری ؛ افشای جزئیات تماس پنهانی ترامپ و بن سلمان | پشن پرده چه میگذرد؟

موشک‌های پاتریوت اسپانیا در راه اوکراین

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود