پیام ویژه

آخرين مطالب

نقش پیشران منطقه در مذاکرات برجام يادداشت

نقش پیشران منطقه در مذاکرات برجام
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد / کامران کرمی- مذاکرات احیای برجام امروز دوشنبه 8 آذر 1400 (29 نوامبر 2021) در هتل پله‌کوبورگ شهر وین اتریش برگزار می‌شود. هیات‌های مذاکره‌کننده با هدف دستیابی به توافق راهی وین اتریش شده‌اند تا بر موانع موجود غلبه کنند. با وجود اینکه جو رسانه‌ای حاکم بر گفت‌وگوها خوش‌بینی لازم را ندارد، اما مذاکرات این بار حمایت سطح منطقه‌ای یعنی همراهی نسبی دولت‌های عربی خلیج فارس را با خود دارد.
موضوعی که نبود آن در توافق 14 ژوئیه 2015 (23 تیر 1394) و تحولات پس از آن باعث شد، تا عملا عربستان، امارات و بحرین مسیر مخالفت با برجام را در پیش بگیرند. روندی که چند روز قبل از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک در 26 دی 1394 (16 ژانویه 2016) منجر به قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 13 دی 1394 (3 ژانویه 2016) شد. با ریاست جمهوری ترامپ و نقش‌آفرینی ریاض در پروژه فشار حداکثری، تنش به اوج رسید و عملا ایران و عربستان در شرایط منازعه و درگیری قرار گرفتند.
از این زاویه است که نقش‌آفرینی سطح منطقه‌ای در مذاکرات کنونی به دلیل ظهور عناصر و مولفه‌های جدید چون تنش‌زدایی ایران و عربستان که خود را در چهار دور گفت‌وگو به میزبانی بغداد نشان داده و باعث شده تا امارات نیز از کانال دیگری مسیر مصالحه با تهران را در پیش بگیرد، به عنوان یک متغیر غیرمستقیم اما تاثیرگذار در روند احیای برجام می‌تواند حائزاهمیت و توجه دوچندان باشد.
در واقع، همزمان با آغاز گفت‌وگوهای احیای برجام در 17 فروردین 1400 (6 آوریل 2021) که تا قبل از برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در 28خرداد 1400 (18 ژوئن 2021) شش دور آن در گرندهتل وین برگزار شد و طرفین تا آستانه توافق نیز پیش رفتند، مذاکرات تهران و ریاض نیز برگزار شد.
اولین بار روزنامه فایننشال‌‌‌تایمز 29 فروردین 1400 (18 آوریل 2021) گزارش داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان ‌‌‌سعودی، 20 فروردین‌‌‌ 1400 (9 آوریل 2021) شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک در بغداد مذاکرات مستقیم انجام داده‌‌‌اند.
ارزیابی هرچند محتاطانه ولی نسبتا مثبت ایران و عربستان از یکسو و ایران و امارات از سوی دیگر از روند مذاکرات و ضرورت اعتمادسازی و مدیریت تنش باعث شده تا فشارهای منطقه‌ای در شرایط کنونی برای نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوهای هسته‌ای مساعد باشد و تیم هسته‌ای ایران باید با درک چنین تحولی زمینه را برای انعطاف در مذاکرات با هدف رسیدن به توافق فراهم کند.
اهمیت شکل‌گیری این ادراک معطوف به نقش‌یابی عناصری است که در روند پویایی‌های منطقه‌ای و سیالیت الگوهای دوستی و دشمنی نمایان شده‌اند.
عنصر اول پیدایی افق‌های همکاری منطقه‌ای پس از یک دوره تصاعد بحران است. در واقع احیای برجام می‌تواند مسیر مذاکرات منطقه‌ای را در فرآیند نتیجه‌بخشی قرار دهد و در یک سطح بالاتر عرصه را برای ورود بازیگران به دوران جدیدی از سیاست‌ورزی بر مبنای اقتصاد و تجارت فراهم کند. به‌خصوص که فعال شدن دیگر خطوط تنش‌زدایی بین بازیگران رقیب همچون ترکیه، مصر، قطر و سوریه، منطقه را در شرایط سرریز بحران و آرایش‌های جدید قرار داده است.
عنصر دوم؛ توجه به متغیر اسرائیل و روند حرکت آن در شکل‌دهی به توافقات ابراهیم و وارد شدن به همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی با بازیگران شورای همکاری خلیج‌فارس است. در واقع یکی از متغیرهایی که باعث تقویت این مسیر شد، شکل‌گیری ادراک مبتنی بر تهدید از ایران در طول سال‌های تنش در منطقه به‌ویژه بر سر پرونده هسته‌ای بود. طبیعتا احیای برجام و تقویت تنش‌زدایی با عربستان و امارات می‌تواند در روند حرکت رو به جلو اسرائیل در منطقه وقفه ایجاد کند.
از این رو تهران باید مسیر تفاهم با شورای همکاری خلیج‌فارس را جدی‌تر دنبال کرده و فضای به وجود آمده را در یک چارچوب مذاکراتی مبتنی بر توافق امنیتی در سطح منطقه قرار دهد. شکل‌گیری چنین چشم‌اندازی کمک خواهد کرد تا هم روابط دوجانبه و هم روابط منطقه‌ای از گزند متغیرهای مزاحم و مداخله‌گر در امان مانده و از دست‌اندازی تنش‌های احتمالی نیز به دور باشد. بدون درک چنین افقی، تنش، قابلیت بازگشت دوباره را به دلیل سیالیت تحولات بر فراز منطقه دارد و طبیعتا روابط ایران و عربستان نیز به دلیل ماهیت رقابتی آن، می‌تواند به سرعت دستخوش تنش شود.
و سومین عنصری که مقامات ارشد تهران بر آن تاکید می‌کنند، اخراج آمریکا از منطقه یا همان روند خروج تدریجی نظامی ایالات متحده از غرب آسیا و تمرکز بیشتر بر آسیا-پاسیفیک است. مسامحتا چنین خروجی اگر بخواهد سرعت بیشتری بگیرد، زمینه‌های خلأ قدرت در منطقه را فراهم خواهد کرد و از آنجا که هیچ یک از بازیگران منطقه‌ای همچون ایران، عربستان، ترکیه، مصر و امارات قابلیت تبدیل به هژمون منطقه‌ای را ندارند، ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای و مدیریت تنش را دوچندان می‌کند.
کاملا آشکار است که جایگزین عدم‌همکاری، در واقع بازگشت به منازعه و در یک حالت بدبینانه جنگ است که با توجه به کنش و الگوی رفتاری بیشتر بازیگران در شرایط کنونی، به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک خواهان قرار گرفتن در این مسیر پرابهام نیستند. از این رو زمینه برای چنین همکاری‌هایی با ‌گذار از اختلال ادراکی موجود باید فراهم‌شود.
بنابراین اهمیت دستیابی به توافق احیای برجام ناشی از شرایطی است که هم منطقه بر مذاکرات تحمیل می‌کند و هم از مذاکرات تاثیر می‌پذیرد. نقش پیشران منطقه در فرآیند مذاکرات احیای برجام که همزمان در تقارن با سطح بین‌المللی قرار گرفته، زمینه‌ای است که می‌تواند خوش‌بینی‌ها به موفقیت گفت‌وگوها را دوچندان کند. تقارن سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در مقطع 2017 تا 2019 و قرار گرفتن منطقه در وضعیت آنارشی، تجربه‌ای است که باید در اتاق‌های کوبورگ مورد توجه باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/791295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد