پیام ویژه

آخرين مطالب

زخم یک جنایت بر پیکره لوت گزارش

زخم یک جنایت بر پیکره لوت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمد‌مهدی گوهری/ بیابان لوت گنجینه‌ای ارزشمند با اکولوژی خاص و مردمانی سختکوش در حاشیه آن است که اکنون دنیا به ارزش آن پی برده است. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو آن را به‌عنوان یک میراث گران‌قدر جهانی می‌داند. این یک افتخار برای ما ایرانیان است که یک اثر طبیعی ارزشمند جهانی در سرزمین ما قرار دارد. ثبت جهانی لوت یک فرصت برای شناخت و حفاظت بهتر از طبیعت شکننده آن است. ثبت جهانی نشانگر اهمیت بالای لوت است که باید دنیا به ارزش آن آگاه شود؛ اما این روزها خبری دردناک و تعجب‌برانگیز شنیده شده و آن راه‌اندازی معدن و احداث 90 کیلومتر جاده در یکی از مناطق مهم و ارزشمند لوت است؛ اتفاقی که نشان از تلاش برای نابودکردن یک گنجینه جهانی دارد. برای بررسی زوایای این موضوع گفت‌وگویی با بهمن ایزدی، از فعالان ثبت جهانی بیابان لوت داشتیم که در ادامه تقدیم می‌شود.
ثبت جهانی لوت
لوت در نگاه برخی ممکن است یک منطقه خشک و بی‌ارزش باشد؛ اما شنیدن نام ثبت جهانی در کنار نام لوت و آگاهی از علل ثبت‌شدن لوت در یونسکو، نگاه ما را نسبت به لوت از یک منطقه خشک به نگین ارزشمندی تغییر می‌دهد. بهمن ایزدی درمورد ثبت جهانی لوت می‌گوید: بیابان لوت نشان‌دهنده تأثیر ادوار تاریخ جغرافیایی زمین در تشکیل آن سرزمین است. سرزمین لوت مجموعه‌ای از ریخت‌پیکره‌های گوناگون است که همه آنها دارای جذابیت‌های فراوان‌اند، هم از نظر چشم‌انداز‌های دیداری برای گردشگران و هم از لحاظ علمی برای پژوهشگران. ایزدی درمورد مراحل ثبت جهانی لوت می‌گوید: پس از تحقیقات چند‌ساله، ابتدا ناحیه تلِ گزها (Talegaz,s) را که نام علمی آن نبکا (Nebka) است، در آثار طبیعی ملی کشور ثبت کردم. چند سال بعد از ثبت ملی تل گزها، همه ریخت‌پیکره بیابان لوت را در پرونده ثبت آثار طبیعی ملی با همیاری تیم تحقیقاتی‌ام درج کردم و سپس در کمیته عالی کارشناسان ثبت آثار طبیعی ملی کشور مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و متعاقبا با تصویب پرونده لوت از سوی کمیته مذکور، در مرداد سال 93 بیابان لوت تحت شماره 203 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شد. عرصه ثبتی لوت پهناورترین عرصه ثبتی خشک کشور است که وارد فهرست آثار طبیعی ملی کشور شد؛ اما هدف اصلی‌ام پس از ثبت بیابان لوت در آثار ملی، ورود آن در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو بود تا نهایتا در سطح بین‌المللی به ارتقای حفاظت برسد که خوشبختانه این اتفاق در 27 تیرماه 1395 با حمایت و مدیریت معاونت فرهنگی میراث فرهنگی کشور و نمایندگی سازمان یونسکو در تهران و سایر محققان و کارشناسان و با همکاری دانشگاه تهران محقق شد و بسیاری از علاقه‌مندان به مناطق خشک و آحاد مردم از اینکه لوت به‌عنوان اولین اثر طبیعی ایران وارد میراث جهانی شد، خرسند شدند. من هم به سهم خودم در فعالیت‌های چندین‌ساله‌ام و دستاوردهای مطالعات اکولوژیک بیابان لوت، در زمینه تدوین پرونده بخش اکولوژیک بیابان لوت و الحاق آن به پرونده ثبت جهانی، بیشترین تلاشم را کردم و نهایتا حدود 40 هزار کیلومتر مربع شامل لندفرم‌های گوناگون بیابان لوت به‌عنوان اولین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
ثبت جهانی راهی برای حفاظت بهتر از لوت
لوت در میراث جهانی یونسکو ثبت و توجه جهان به آن جلب شد. مسئولیت نگهداری این میراث جهانی بر‌عهده ایران قرار گرفت. بهمن ایزدی درمورد مسئولیت‌های ایران درخصوص بیابان لوت پس از ثبت جهانی می‌گوید: یکی از مکانیسم‌هایی که در پرونده ثبت ملی لوت به تحقق آن تأکید شده و همچنین در برنامه ثبت جهانی لوت نیز مؤکدا از ایران خواسته شده است، ایجاد پایگاه حفاظت مشارکتی بیابان لوت بود که متأسفانه آن‌چنان که بایسته است، به دلایلی از‌جمله نبود اعتبار مالی کافی، این مهم به طور مؤثر رخ نداد. ثبت یک اثر طبیعی در میراث جهانی حساسیت جهانی را به همراه دارد. وقتی لوت به‌عنوان یک اثر بی‌نظیر یا کم‌نظیر در سطح بیوسفر ثبت شد، به این معناست که مالک اصلی آن کشور ایران است؛ اما از نظر موقعیت جهانی، سایر کشورهای جهان با مدیریت نظارتی و حمایتی یونسکو نسبت به اعمال برنامه حفاظتی لوت حساس هستند. در پرونده ثبت جهانی لوت بر دو مورد تمرکز شده است. مورد اول اعمال مدیریت حفاظت از آن بوم‌سازگان لوت است و مورد دوم انجام مطالعات تکمیلی و پژوهش در بوم‌ناحیه‌های گوناگون لوت است.
تهدیدی برای لوت
ورود زیاد و بی‌ضابطه خودروهای آفرود به لندفرم‌های شکننده لوت و حضور انبوه برخی از گردشگران غیرمسئول به آن بیابان از‌جمله تعرضات و تهدیدهایی است که احتمال اخراج لوت از ثبت جهانی را تسهیل می‌کند؛ اما معدن‌کاوی در لوت یک اتفاق غیر‌قابل‌ تصور و شوکه‌کننده است.
بهمن ایزدی در‌این‌باره می‌گوید: ما در محدوده ثبت جهانی بیابان لوت با دو محدوده حفاظتی مواجه هستیم. ابتدا عرصه اصلی به مساحت 40 هزار هکتار و سپس یک محدوده بزرگ‌تر به‌عنوان حریم حفاظتی پیرامون عرصه اصلی انتخاب شده است. کوه ملک‌محمد یکی از مناطق مهم موجود در عرصه اصلی ثبت ملی و جهانی لوت است که متأسفانه به‌تازگی شاهد فعالیت‌های معدن‌کاوی در آن هستیم. پنجشنبه گذشته از طریق دوستان از فعالیت معدن‌کاوی در ضلع غربی کوه ملک‌محمد و اجرای جاده دسترسی به معدن از سوی معدن‌کاو مطلع شدم. با کشیدن حدود 90 کیلومتر جاده از مبدأ بین جاده حدفاصل نهبندان تا شهداد و گذر آن جاده از شرق کوه سیمرغ و دقیقا از میان دشت ریگی (هامادا) پرتنوع‌ترین پدیده‌های بیابانی لوت، با دیدن تصویر تخریب آن سرزمین زیست‌پالا آگاه شدم و بعد از پیگیری درخصوص صحت ماجرا، این موضوع را به دفتر پایگاه بیابانی لوت در کرمان اطلاع دادم. خوشبختانه ایشان به طور جدی پیگیر ماجرا شد و موفق شد روز شنبه نامه دادستان کرمان را مبنی بر توقف عملیات اجرائی معدن تا روشن‌شدن اصل ماجرا دریافت کند. در تعرض به محدوده اصلی میراث جهانی بیابان لوت، چنانچه از این به بعد حتی اجازه معدن‌کاوی مجری ملغا شود، از‌بین‌رفتن بافت یکدست هامادای لوت مرکزی است که به‌هیچ‌وجه قابل بازسازی نیست. هامادا از‌جمله پدیده‌های ارزشمند تاریخ زمین‌شناسی لوت است که با اجرای جاده دسترسی به معدن موصوف به طول حدود 90 کیلومتر و عرض چهار تا پنج متر عملا حدود 40 هکتار از پرارزش‌ترین لندفرم‌های میراث جهانی لوت از بین رفت. هامادا نام علمی دشت‌های ریگی متعدد لوت است. این دشت‌ها از‌جمله چشم‌اندازهای زیبای مناطق لوت است که بر اثر عملیات فرسایشی و کاوشی باد در طول هزاران سال رخ‌نمون شده‌اند که از منظر علمی در جایگاه ویژه قرار دارند و از‌جمله جاذبه‌های ژئوتوریسم و اکوتوریسم منطقه لوت محسوب می‌شوند. این دشت‌های ریگی دارای ارزش اکولوژیک بالایی هستند و از‌جمله عملکردهای زیست‌پالای آنها تثبیت‌کننده ریز‌دانه‌ها و ماسه بادی در زیر لایه سطح‌الارضی خود هستند و عملیات حمل و جابه‌جایی ریزدانه‌ها به وسیله باد را سلب و محدود می‌کنند. از مهم‌ترین کارکردهای هاماداها اجرای عملیات تعادل‌بخشی در حفظ سایر بوم‌سازگان ارزشمند بیابان لوت است که متأسفانه شاهد تخریب این منطقه ارزشمند با جاده احداث‌شده برای معدن موصوف هستیم که به هیچ قیمتی قابل ترمیم نیست.
اخراج از یونسکو
وقتی یک اثر در میراث جهانی ثبت می‌شود، نگاه دنیا به آن در زمینه اعمال مدیریت حفاظت و نگهداری دوخته می‌شود؛ بنابراین در آثار میراث طبیعی جهان هر تخریبی می‌تواند بازخوردی در سطح جامعه بین‌الملل داشته باشد. بهمن ایزدی درمورد تبعات معدن‌کاوی در لوت می‌گوید: در دستورالعمل‌هایی که بعد از ثبت جهانی لوت به دولت جمهوری اسلامی ابلاغ شده است، بر ممنوعیت احداث جاده و اجرانکردن هرگونه بهره‌برداری که به طبیعت بکر لوت صدمه وارد می‌کند، مانند معدن‌کاوی تأکید شده است. با این اوصاف حالا شاهد احداث یک جاده 90کیلومتری هستیم و جاده‌ای که در یک یا دو روز احداث نشده و در فعالیتی زمان‌بر در طول چند هفته اجرا شده تا هامادای آن دست‌های زرین را که به بلندای تحولات زمین‌ساختی سرزمین لوت ایجاد شده است، برای همیشه از بین ببرد. این روزها علاقه‌مندان به لوت بارها سؤال می‌کنند که متولیان حفظ آثار طبیعی لوت کجا بوده‌اند که این اتفاق نامبارک و مخرب از دید آنها پنهان مانده است؟ زیرا در مناطق آزاد حتی چنانچه متقاضی‌ای قصد معدن‌کاوی داشته باشد، ملزم است بر‌اساس روند قانونی از ارگان‌هایی مانند منابع طبیعی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی استعلام کند و وقتی جواب استعلام‌ها صادر شد، آن‌گاه وزارت صمت در یک پروسه مجوز معدن‌کاوی را صادر می‌کند. درمورد معدن واقع در کوه ملک‌محمد لوت تا آنجا که من می‌دانم، از ارگانی مانند محیط زیست هیچ‌گونه استعلامی نشده و چنانچه پاسخ مثبت به استعلامی وجود دارد، باید دید چرا سازمان‌ها به‌ویژه سازمان میراث فرهنگی از صدور مجوز این تخلف آشکار غافل بوده‌اند یا چنانچه مجوزی از سوی ارگان‌های دولتی صادر نشده، باید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در مقام مدیر اجرائی حفظ میراث جهانی لوت به آحاد مردم پاسخ دهد که دلیل غافل‌ماندنش از این واقعه تلخ چه بوده است؟ آن‌هم تخریب در اثری که حدود پنج سال پیش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، آیا این حد غفلت از حفاظت اولین اثر طبیعی جهانی کشور پذیرفتنی است؟
چرا باید ما تا این حد نسبت به سرمایه‌های ملی و طبیعی خود سهل‌انگار و بی‌توجه باشیم. ما امیدوار بودیم با ثبت جهانی لوت حفاظت و همراهی مدیران در امر حفاظت بیشتر و همدلانه‌تر شود؛ اما نه شاهد حفاظت درخور اثر کم‌نظیر لوت و نه شاهد آگاهی کافی مدیران در این زمینه بوده‌ایم.
در مسیر ثبت ملی و جهانی لوت تلاش‌های فراوانی در طول سال‌های متمادی انجام شده و دلسوزان طبیعت ایران رنج‌های زیادی کشیده‌اند. آیا مسئولان توان احیای این حجم از تخریب رخ‌داده را دارند؟ و آیا به طور کلی می‌شود تخریب صورت‌گرفته را ترمیم و احیا کرد؟ مسلما نمی‌شود.
با احداث این جاده ما شاهد تخریب 40 هکتار از دشت‌های ریگی ارزشمند لوت هستیم که برون‌داد روحی آن نگرانی بیشتر کنشگران طبیعت از بروز رویدادهای مشابه این واقعه شوم در آینده لوت است. آن هم پدیده‌های زمین‌ساختی لوت که در صدر مناطق فرا‌خشک و فرا‌گرم جهان قرار دارد و بخشی که تخریب شده از اهمیت فراوانی در سطح جهانی برخوردار است؛ پس این اتفاق نابخشودنی می‌تواند ما را با برخورد قاطع یونسکو و اخراج لوت از میراث جهانی همراه کند و این یک آبروریزی جهانی برای ایران است و اعتبار بین‌المللی ایران را خدشه‌دار می‌کند.
متأسفانه شاهد خبرهایی هستیم که در استان خراسان جنوبی و مناطق لوت شمالی عملیات‌هایی برای شناسایی مناطق دارای مواد معدنی در دست اجرا است که در ادامه به برنامه استخراج و معدن‌کاوی منجر می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند تیر خلاصی بر ارزش‌های طبیعی مناطق زیست‌سپهر فراگرم و خشک بیابان لوت باشد. مسلما در‌حال‌حاضر این مسئله در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شده است و می‌تواند زمینه‌ساز صدور کارت زرد و قرمز برای خروج لوت از میراث جهانی را فراهم کند؛ اتفاقی که در صورت تحقق آن یک آبروریزی در سطح بین‌المللی برای کشور عزیزمان در پی دارد. حضور معدن‌کاو با ماشین‌آلات سنگین در عوارض بی‌بدیل طبیعی لوت، حتی چنانچه پیمانکار شروع به عملیات اجرائی نکرده باشد، یک جنایت در حق فرهنگ و طبیعت ماست. من از بابت این حادثه دور از انتظار بسیار نگران آینده لوت هستم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/800408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس