پیام ویژه

آخرين مطالب

مهمترین تحولات جهان در سال 2021 بين الملل

مهمترین تحولات جهان در سال 2021
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سال 2021 با تمام حوادثش به پایان رسید. سالی که آمریکا از ابتدای آن تا آخرین ساعت هایش شاهد حوادثی شد که باعث شد این کشور در صدر اخبار جهان قرار گیرد.

به گزارش جماران ، در سال 2021 پاندمی کرونا با شیوع انواع سویه‌های جدید این ویروس ادامه داشت، و رویدادهای مهم سیاسی مختلفی در جهان اتفاق افتاد که در پایین از نظر می گذرانیم:
پایان مرکل پس از 16 سال
سال 2021 همراه بود با پایان 16 سال صدارت زنى با کت‌های رنگارنگ ، آنگلا مرکل در سن 67 سالگی در میان ستایش بین‌المللی و محبوبیت داخلی طولانی‌مدت از صحنه رفت و پارلمان آلمان با 395 رای مثبت "اولاف شولتس" را به عنوان نهمین صدراعظم آلمان پس از جنگ جهانی دوم و جانشینی آنگلا مرکل تایید کرد.
شورش در کنگره آمریکا
در پی شکست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور، حامیان وی ساختمان کنگره در شهر واشنگتن دی.سی را به امید لغو نتیجه انتخابات به تسخیر خود در آوردند. در پی این شورش ، پنج نفر کشته شدند.
شروع ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا
در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا جو بایدن با 306 رای الکترال دونالد ترامپ را شکست داد. مراسم تحلیف او در 20 ژانویه به مثابه گذار از شعار "اول آمریکا" به شعار "آمریکا بازگشته است" بود. بایدن به سرعت آمریکا را به توافقنامه آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی بازگرداند.
کودتای ارتش در میانمار
ارتش قدرتمند میانمار، موسوم به "تاتماداو"، در اتفاقی که شوکی تمام عیار برای جهان بود، دولت حاکم را در این کشور در یک کودتا سرنگون کرده و کنترل قدرت را در این کشور حوزه جنوب آسیا را به دست گرفت. چندین مقام ارشد و وزیر دولت غیرنظامی سابق میانمار از جمله آنگ سان سوچی توسط حاکمیت نظامی بازداشت شدند و این رخدادها اعتراضات سراسری را برانگیخت؛ اعتراضاتی که منجر به کشته شدن بیش از 700 نفر شد.
واکسینه شدن در برابر ویروس مرگبار کرونا
سرعت تولید واکسن‌های کرونا یک نقطه عطف برای جامعه پزشکی جهانی شد. تا پیش از آن سریعترین واکسنی که ساخته شده بود واکسن اوریون بود که آن هم ساختش چهار سال به طول انجامید.
واکسن کووید-19 طی یک سال و نیم پس از همه‌گیری این ویروس در دسترس همه قرار گرفت. شرکت های بزرگ داروسازی مانند مدرنا، فایزر و آسترازنکا واکسن‌های خود را از اوایل اوت 2021 عرضه کردند.
"مسابقه فضایی" جدید
در ژوئیه 2021، ریچارد برانسون تبدیل به اولین شهروندی شد که به طور خصوصی با موشک فضاپیمای خود به فضا رسید.
شرکت گردشگری فضایی ویرجین گالاکتیک متعلق به برانسون، او را به همراه پنج خدمه به ارتفاع 88 کیلومتری بالای صحرای نیو مکزیکو فرستاده و در ادامه نیز آنها به طور ایمن روی زمین فرود آمدند.
برانسون 71 ساله توانست در این رقابت رقیب خود جف بزوس را که 9 روز پس از به فضا رفتن برانسون، با موشک شرکت خودش به نام شرکت بلو اوریجین به فضا رفت، شکست دهد.
بازگشت طالبان
پایان جنگ آمریکا در افغانستان به طالبان اجازه داد تا کنترل این کشور را به دست گیرند. جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، دستور خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان را حداکثر تا 11 سپتامبر 2021 مصادف با بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر صادر کرد. همچنان که سربازان آمریکایی از افغانستان خارج شدند، ارتش این کشور همچون یک خانه پوشالی فروپاشیده و این اتفاق راه را برای آنکه نیروهای طالبان بار دیگر این کشور را تصرف کنند هموار کرد.
فاجعه کرونا در هند
هند بدترین بحران شیوع ویروس کرونا را در سال 2021 متحمل شد . سردخانه‌ها پر از اجساد شد، گویی یک جنگ فقط اتفاق افتاده بود. اجساد مردگان شبانه روز سوزانده می‌شد. در بسیاری از مکان‌ها، هر بار ده‌ها بار وحتی در شب در مناطقی خاص از «دهلی نو» مراسم خاکسپاری برگزار می‌شد. بیش از چهار هزار نفر در روز در اثر شیوع کرونا در هند جان خود را از دست دادند و بسیاری از کسانی که پول سوزاندن اجساد خود را نداشتند آنها را در رودخانه انداختند و دولت مجبور شد این اجساد را از آب جمع آوری کند.
کشف احتمالی قدیمی‌ترین نقشه اروپا در برتانی فرانسه
باستان‌شناسان احتمالا قدیمی‌ترین نقشه سنگی اروپا را در استان برتانی (Bretagne) در غرب فرانسه شناسایی کردند. این نقشه حک شده روی سنگ به عصر برنز یعنی سال‌های 2150 تا 1600 سال پیش از میلاد مسیح تعلق دارد. این «نقشه سنگی» 2/20 متر طول، یک متر و 53 سانتی‌متر عرض و 0/16 متر ارتفاع دارد.
ناتوانی دولت بایدن در تضعیف و مهار چین و روسیه
دولت بایدن به زعم بسیاری از تحلیلگرانِ عرصه سیاست خارجی، تمرکز اصلی خود را بر منطقه شرق آسیا و روسیه متمرکز ساخته و سعی دارد روسیه و بویژه چین را مهار کند. در واقع، این دولت اولویت اصلی خود را رقابت با رقبای قدرتمند خود در عرصه جهانی تعریف کرده است. این در حالی است که هم چین و هم روسیه، در دولت بایدن بر میزان اتحاد میان خود افزوده اند و در عین حال، به شدت آمریکا را به دلیل اقدامات آن در حوزه پیرامونی خود در کشورهایی نظیر تایوان و اوکراین تحت فشار قرار داده اند.
پرتاب تلسکوپ جیمز وب
بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تلسکوپ فضایی جهان موسوم به «جیمز وب» روز شنبه 25 دسامبر از پایگاه گویان فرانسه، واقع در آمریکایی جنوبی به فضا پرتاب شد.
کار ساخت این تلسکوپ 9 میلیارد دلاری از سال 2004 میلادی با همکاری مشترک ناسا، آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا آغاز شده بود.
جیمز وب برای خواندن نور مادون قرمز طراحی شده است و می تواند کامل‌ترین داستان تاریخ پر شدن جهان از نور را برای ما بازگو کند.
بحران قره باغ
در 27 سپتامبر سال 2021 میلادی، جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو قره‌باغ از سر گرفته شد، جنگی که کمی بیش از یک ماه طول کشید و هزاران کشته برجای گذاشت و پیامدهای ژئوپلیتیکی قابل توجهی داشت.در این جنگ ارمنستان شکست خورد و آذربایجان مناطق زیادی را از قره باغ بازپس گرفت.
ترور جوونل مویس، رئیس جمهور هائیتی
جوونل موئیز، رئیس جمهور هائیتی در خانه‌اش به ضرب گلوله کشته و مارتین موئیز، بانوی اول هائیتی نیز به دلیل شدت جراحات وارده به او، روانه بیمارستان شد.
آقای موئیز از زمان به قدرت رسیدن در سال 2017، همواره با امواج مختلف اعتراض‌های مردمی مواجه و برای کناره‌گیری از قدرت تحت فشار مخالفان سیاسی خود بوده است.
درگذشت شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه بریتانیا
شاهزاده فیلیپ در ٩ آوریل ٢٠٢١ در ٩٩ سالگی درلندن درگذشت. شاهزاده فیلیپ از خاندان سلطنتی یونان و دانمارک بود که بعد از کودتا و برکناری خاندان پادشاهی یونان به همراه خانواده از یونان تبعید شد. مادر شاهزاده فیلیپ نتیجه ملکه ویکتوریا و بنابراین وی از بستگان خاندان پادشاهی بریتانیا محسوب می‌شود.
مرگ کالین پاول وزیر خارجه جنجالی آمریکا
سال 2021 شاهد مرگ"کالین پاول" وزیر خارجه اسبق آمریکا، که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا شد، وی کارنامه‌ای سیاه از خود در صحنه سیاسی آمریکا بر جای گذاشت و بدترین نقش را در منطقه غرب آسیا ایفا کرد. پاول، اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا بود که در چند دولت جمهوری‌خواه آمریکا در شکل‌گیری سیاست خارجی کاخ سفید در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم نقش داشت.وی از اکتبر 1989 تا سپتامبر 1993، دوازدهمین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که بالاترین مقام نظامی در زمان وزارت دفاع این کشور است. در این مدت ، او در 28 بحران آمریکا، از جمله حمله به پاناما در سال 1989 و عملیات طوفان صحرا در جنگ خلیج فارس علیه عراق در 1990-1991 نقش داشت.پاول در پنجم فوریه 2003 که وزیر خارجه در جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی و به دفاع از حمله جنایتکارانه آمریکا و متحدانش به عراق صحبت کرد. پاول در این جلسه با نشان‌ دادن ویالی از یک ماده سفید رنگ و با استناد به منابع گمنام عراقی، مدعی شد: «هیچ شکی وجود ندارد که صدام دارای سلاح‌های بیولوژیک است و توانایی تولید سریع و انبوه آنها را دارد».این مقام سابق آمریکایی همچنین ادعا کرد: «هیچ شکی در ذهن من وجود ندارد که صدام برای دستیابی به اجزای کلیدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نیز تلاش می‌کند». این دروغگویی پاول در حالی است که او دو سال قبل از آن، در بیانیه مطبوعاتی خود در 24 فوریه 2001 گفته بود که تحریم‌ها علیه عراق مانع از تولید سلاح‌های کشتار جمعی توسط صدام حسین شده است.
پاول در 13 سپتامبر 2004، به کمیته امور دولتی سنا احضار شد و در آنجا اذعان کرد منابعی که بسیاری از اطلاعات ارائه شده وی در سخنرانی سازمان ملل را در اختیار او قرار داده بودند، «اشتباه» بودند و «بعید است» که ذخایر سلاح‌های کشتار جمعی در عراق پیدا شود.
بحران مهاجران در مرز بلاروس با لهستان
تجمع پناهجویان گرسنه و سرمازده در مرز بلاروس و لهستان در سرمای زیر صفر درجه، به مناقشه‌ای جدید بین روسیه و غرب تبدیل شده بود وفشارهاى بین المللى مقامات بلاروس را بر آن داشت تا اردوگاه‌های اصلی مهاجران در مرز لهستان را پاکسازی کنند تا با این کار بحران ها را تا حدی آرام کنند.
این بحران منجر به تیرگی بیشتر روابط بلاروس و اروپا و کشورهای اروپایی بارها بلاروس را تهدید به تحریم کردند.
لمس خورشید
ناسا در ماه دسامبر اعلام کرد که یک فضاپیما برای نخستین بار با موفقیت وارد تاج خورشیدی شده است. بر اساس اعلام ناسا، کاوشگر خورشیدی پارکر پس از چند ماه در آوریل 2021 وارد جو خورشید شده است.
برخورد نزدیک با اتمسفر خورشید به دانشمندان کمک می‌کند تا با به دست آوردن داده‌هایی در مورد بادهای خورشیدی یا شراره های خورشیدی، درک بهتری از چگونگی تأثیر آنها بر زندگی در زمین پیدا کنند.
خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان
در ماه آوریل، «جو بایدن»، طرحی را برای خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر، یعنی بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر اعلام کرد.
پس از پایان پر هرج و مرج که در آن حدود 120 هزار نفر به مکان امن منتقل شدند، آخرین نیرو‌های نظامی آمریکا، افغانستان را در 30 آگوست ترک کردند و به درگیری تقریبا 20 ساله پایان دادند که به کشته شدن 2 هزار و 500 نظامی آمریکایی و بیش از 100 هزار افغانستانی، از جمله هزاران غیرنظامی منجر شد.
کناره‌گیری رائول کاسترو برادر فیدل کاسترو
«رائول کاسترو» از ریاست حزب کمونیست کوبا کنار رفت و به دوران ریاست که با پیروزی برادرش «فیدل کاسترو» در انقلاب کوبا در سال 1959 آغاز شد، پایان داد، تا پس از بیش از شش دهه این حزب بدون سایه کاستروها در راس خود، وارد فصل جدیدی شود. استعفای او اگرچه قابل پیش‌بینی بود اما رسمیت یافتن آن نقطه عطفی در تاریخ انقلاب کوبا محسوب می‌شود چرا که این کشور در 6 دهه گذشته همواره در سایه نام این دو برادر بوده است.
گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی
در سال 2021 گرمایش جهانی مسئله‌ای بسیار بزرگ و مهم بود. در این سال گرمایش جهانی با سرعت بیشتری جلو رفت و اثرات آن بیشتر نمایان شد. و به یکی از اتفاقات بسیار مهم در سال 2021 تبدیل شده است و خواهد شد.
دیدار مجازی بایدن و پوتین برای حل تنش اوکراین
بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و اظهارات رفت‌وبرگشتی بین کرملین و کاخ سفید درباره احتمال گفت‌وگوی تلفنی یا تصویری بین سران آمریکا و روسیه، در روز 7 دسامبر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود تماس ویدیویی برقرار کردند.
بایدن و پوتین 16 ژوئن سال جاری میلادی (26 خرداد ) در ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.
به گفته ناظران و تحلیلگران سیاسی دو رهبر در دیدار با یکدیگر با وجود همه اختلافات تلاش کرده اند تا اوضاع را کمی آرام کنند؛ وضعیتی که بدترین روابط از زمان جنگ سرد و از سال 2016میلادی ارزیابی شده است.
استعفاى صدر اعظم اتریش
سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش اعلام کرد برای حل بحران ناشی از تحقیقات دادستانی از او و اعضای دولتش، از سمت خود استعفا داد.
در جریان تحقیقات دادستانی اتریش مشخص شده است که وزارت دارایی این کشور بین سالهای 2016 تا 1018 هزینه انجام و انتشار نظرسنجی‌هایی دستکاری شده به نفع سباستین کورتس را بدون آنکه در نشریات از آن به عنوان پیام‌های تبلیغی نام برده شود، برعهده داشته است. این اقدام در واقع نوعی رشوه‌دادن به اصحاب رسانه برای تقویت جایگاه کورتس در افکار عمومی اتریش تلقی شده است.
اجلاس آب و هوایی در گلاسکو
بیست‌وششمین اجلاس‌ آب وهوایی سازمان ملل متحد در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار شد و سران کشورها درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به توافقاتی دست پیدا کردند.
بالغ بر 90 کشور جهان به طرحی ملحق شده‌اند که بر اساس آن میزان انتشار گاز متان را تا سال 2030 میلادی 30 درصد نسبت به سال 2020 کاهش دهند. متان پس از دی اکسید کربن دومین گاز گلخانه‌ای اصلی است. این گاز نسبت به دی اکسید کربن از قابلیت جذب میزان بالاتری از گرما برخوردار است اما سریعتر در اتمسفر تجزیه می‌شود.
اجلاس گروه 20 در رم
سران کشورهای گروه 20 در رم برگزار شد و در پایان بیانیه ای صادر کرد که بر انجام اقدامات موثر و معنادار برای محدود کردن روند گرمایش جهان تا یک و نیم درجه سانتیگراد تاکید کرد ولی با وجود این توافق، تقریبا هیچ تعهد جدی برای اجرای این توافق درکار نیست.
گروه 20 که از جمله اعضای آن برزیل، چین، هند، آلمان و آمریکا هستند، به طور تقریبی مسئول انتشار 80 درصد گازهای گلخانه ای جهانی هستند.
در بیانیه پایانی اجلاس گروه 20 آمده است که طرح های ملی فعلی در مورد نحوه مهار انتشار گازهای گلخانه ای باید در صورت لزوم تقویت شود. این بیانیه در عین حال هیچ اشاره ویژه ای به سال 2050 به عنوان تاریخ دقیق دستیابی به هدف انتشار کربن صفر نمی کند.
رهبران گروه 20، ارتباط کلیدی دستیابی به انتشار کربن صفر تا اواسط قرن حاضر را به رسمیت شناختند.
چین ، سال 2060 را به عنوان تاریخ هدف در این زمینه تعیین کرد و دیگر آلاینده هایی چون هند و روسیه نیز به تاریخ موردنظر 2050 متعهد نشدند.
کارشناسان می گویند حتی اگر طرح های ملی فعلی به طور کامل اجرا شود، جهان به سوی گرمایش جهانی 2.7 درجه سانتیگراد پیش می رود که تسریع فاجعه بار حوادثی چون خشکسالی، طوفان و سیلاب را به همراه دارد.
پیش نویس این بیانیه شامل تعهدی برای توقف تامین مالی تولید برق با سوخت زغال سنگ تا پایان سال جاری است، اما تاریخی برای قطع تدریجی تولید برق با سوخت زغال سنگ تعیین نکرده و وعده داده است این کار در اسرع وقت انجام می شود.
سران گروه 20 همچنین تاریخی برای توقف تدریجی یارانه های مخصوص سوخت های فسیلی تعیین نکردند و گفتند که برای انجام این کار تلاش می کنند.
توافق "آکوس"
توافق "آکوس" به عنوان یک توافق سه جانبه شراکت امنیتی تاریخی به طور مشترک در 15 سپتامبر 2021 توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام شد. به موجب توافقنامه "آکوس" آمریکا فن آوری برای ساخت هشت فروند زیردریایی با موتور هسته‌ای را در اختیار استرالیا قرار می‌دهد.
این در حالی است که تا پیش از آن انگلیس تنها کشوری بود که دسترسی مشابه به این فناوری آمریکایی داشت.
این توافق در ابتدا بین فرانسه و استرالیا منعقد شده بود اما با کنار گذاشتن فرانسه این کشور بزرگترین قرارداد دفاعی را عملا از دست داد و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را خشمگین کرد تا جایی که وی دستور خروج سفیران فرانسه در هر دو کشور را صادر کرد. و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام واشنگتن، توافق آکوس را اقدامی "بی‌رحمانه" و "خنجری از پشت" دانست و افزود: این تصمیم ناخوشایند، یکجانبه و غیرقابل پیش‌بینی من را به یاد بسیاری از اقدامات ترامپ می‌اندازد.
سفارت فرانسه در آمریکا نیز با انتقاد از آمریکا در بیانیه‌ای گفت: تصمیم آمریکا برای حذف یک متحد و شریک اروپایی مانند فرانسه از مشارکت موثر با استرالیا، در زمانی که ما در منطقه هند و اقیانوسیه با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم، چه از نظر ارزش‌های مشترک و چه از نظر احترام به چندجانبه گرایی در مورد حاکمیت قانون، عدم انسجام را نشان می‌دهد که فرانسه فقط می‌تواند آن را به خاطر سپرده و تاسف بخورد.
پاریس که برای از دست دادن قرارداد پرسود خود با استرالیا خشمگین است، در واکنش به حذف خود از قرارداد 90 میلیارد دلاری برنامه زیردریایی با استرالیا در پی امضای معاهده همکاری آمریکا، انگلیس و استرالیا، مراسم گرامیداشت روابط خود با آمریکا را لغو کرد.
نیویورک پست در این زمینه نوشت این مراسم قرار بود روز جمعه 26 شهریور ماه برگزار شود و در آن دویست و چهلمین سالگرد نبرد چساپیک در سفارت فرانسه در آمریکا و بر روی یک کشتی جنگی این کشور در بالتیمور، مریلند، جشن گرفته شود.
نبرد چساپیک همچنین شناخته شده به عنوان نبرد ویرجینیا، یک نبرد دریایی در دوران جنگ انقلاب آمریکا است که در نزدیکی دهانهٔ خلیج چساپیک در 5 سپتامبر 1781 بین نیروهای انگلیسی و فرانسوی روی داد. 
روزنامه نیویورک تایمز نیز گزارش داد که فرانسه به دلیل توافق امنیتی نظامی جو بایدن با استرالیا، جشنی را که قرار بود در سفارت این کشور در واشنگتن برگزار کنند لغو کرد.
نیویورک تایمز دلیل لغو مراسم جشن فرانسه در واشنگتن را به دلیل توافق بایدن با استرالیا اعلام کرد که توافق 40 میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا در مورد فروش زیردریایی هسته ای را منتفی کرد.
رسوایی اوراق پاندورا
در سوم اکتبر 2021، کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی (ICIJ) شروع به انتشار 11.9 میلیون سند افشا شده با حجم 2.9 ترابایت کرده و به موجب آنها حساب‌های بانکی مخفی دست‌کم 35 تن از رهبران کشورهای جهان، بیش از 100 میلیاردر و چهره‌های مشهور را افشا ‌کرد.
این بزرگترین افشاگری درخصوص اسرار مالی از زمان افشاگری موسوم به اوراق پاناما در سال 2016 است. کنسرسیوم ICIJ از افشای منبع اسنادش خودداری کرد. تخمین زده می‌شود که مجموع پولی که در حسابهای مفرهای مالیاتی فراساحلی نگهداری می‌شود از 5.6 تریلیون دلار تا 32 تریلیون دلار متغیر است.
حمله سایبری به خط لوله انتقال نفت آمریکا
در پی حمله سایبری باج افزاری، متصدیان خط لوله کلنیال مجبور شدند فعالیت قسمت اصلی شبکه انتقال سوخت را متوقف کنند. پس از این حمله سایبری و کمبود بنزین در جایگاه‌های تحویل سوخت و افزایش قیمت، تعدادی از رانندگان در مناطق جنوب شرق آمریکا به خرید و ذخیره سازی بنزین مبادرت کرده‌اند. به گفته اف‌بی‌آی - پلیس فدرال - یک گروه تبهکار به نام "دارک ساید" مسئول این حمله باج افزاری بوده است.
درگیری چین و هند در منطقه مرزی
ارتش دو کشور چین و هند در یک منطقه مورد مناقشه واقع در مرز دو کشور، یک رویارویی داشته اند. نیروهای دو طرف در این درگیری زخمی شدند.
تنش‌ها بین دو کشور از تابستان سال گذشته آغاز شد زمانی که دستکم 20 سرباز هندی و چینی در لداخ در منطقه مورد مناقشه کشمیر کشته شدند. منطقه لداخ در ایالت جامو و کشمیر قرار دارد و چین و هند بر سر این منطقه در شمالی‌ترین نقطه هند از دهه 50 میلادی اختلاف دارند.
بحران روسیه و اوکراین
بحران در شرق اوکراین هنوز ادامه دارد. اوکراین می‌گوید روسیه تانک، جنگ‌افزار و تک‌تیر‌انداز‌هایی به مناطق تحت اشغال شورشیان فرستاده است. آنچه باعث نگرانی است حضور نیرو‌های روسیه پشت مرز‌های اوکراین است که بنا به برآورد سازمان‌های اطلاعاتی غربی عده آنها به بیش از 100 هزار نفر می‌رسد.
به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ابزارهای کشورهای غربی در این ماجرا تحریم و حمایت نظامی از نیرو‌های اوکراینی باشد.
آتش سوزی‌های گسترده در یونان
جنگل‌سوزی در یونان به دلیل شدت وزش باد منجر به کشته شدن دو نفر شد و هزاران نفر مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند یونان مانند بسیاری دیگر از نقاط اروپا در تابستان 2021 با گرمای شدید روبرو یود.
آتش سوزی‌های گسترده در ترکیه
در آتش سوزی‌های ترکیه هشت نفر کشته و دهها هزار نفر هم در مناطق ساحلی جنوبی این کشور مجبور به تخلیه خانه‌های خود شدند. آتش‌سوزی‌ گسترده ترکیه موجب تخلیه گردشگران خارجی از اقامتگاه‌ها شد.
آتش سوزی‌های گسترده در ایتالیا
آتش‌سوزی شدید در حدود 40 کیلومتری شرق رم، پایتخت ایتالیا باعث شد تا مردم در برخی از مناطق تخلیه شوند و در مناطق توریستی ایتالیا، سیسیل و کالابریا چندین آتش‌سوزی گزارش شد. آتش‌سوزی‌های مهیب در جنوب ایتالیا منجر به قربانی شدن دست‌کم پنج نفر و تهدید جنگل‌های کهنسال «راش» که از میراث جهانی یونسکو است، شد.
آتش سوزی مهیب در کلرادوی آمریکا در آخرین ساعتهای سال2021
آخرین ساعت های سال 2021 شاهد آتش سوزی گسترده همراه با وزش باد شدید با سرعت 100 مایل در ساعت در ایالت کلرادوی آمریکا شد و این حادثه موجب نابود شدن صدها خانه در شهر بولدر شده و مقام های ایالت کلرادو را مجبور کرد تا دستور تخلیه دو شهر در شمال این ایالت را صادر کنند.
بر اساس این گزارش جو پله کلانتر شهر بولدر گفت: تاکنون بیش از 370 خانه در این آتش سوزی به طور کامل نابود شده است. بیش از 210 خانه نیز در شهر مجاور به طور کامل در آتش سوخته است.
علاوه بر خانه ها، یک هتل و مرکز خرید نیز در آتش سوزی از بین رفته و این آتش سوزی اکنون به نزدیکی یک بیمارستان رسیده است.
وی در ادامه افزود: این یک رویداد هولناک است. تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است ولی جای تعجبی نخواهد بود اگر این آتش سوزی تلفات داشته باشد.
مقام های رسمی تاکنون دستور تخلیه شهرهای سوپریور و لوییسویل را صادر کرده اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/800476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت‌ مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش از امروز

سرمقاله فرهیختگان/ 5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا

سرمقاله شرق/ مورد ابن‌مقفع

سرمقاله اعتماد/ بی‌عدالتی در دادرسی مالیاتی

تورم روسیه از پیش‌بینی‌ها عقب ماند

رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403

سرمقاله خراسان/ تقویت تولید یا احیای واحدهای تولیدی؟!

سرمقاله کیهان/ طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد

سرمقاله وطن امروز/ وضعیت نتانیاهو 200 روز بعد از توفان

حادثه سقوط مینی بوس به دره؛ یک نفر کشته و 9 تن مصدوم شدند

طراحی پیکسل 8a بار دیگر فاش شد

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

به جای گوشی 5 میلیون تومانی می‌توانید شارژر 50 واتی جدید سامسونگ را بخرید!

مالک تیک تاک پس از فروش ویرانه‌ای را تحویل آمریکایی‌ها خواهد داد

به لطف هوش مصنوعی، محل دفن افلاطون سرانجام کشف شد

لباس نظامی روحانیون در جنگ با که؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

این بازی بعدی خالق کلش آو کلنز است؛ مبارزه با چاشنی هوش مصنوعی

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

سقوط خودرو به دره، 10 فوتی و مجروح برجای گذاشت

سیل بیش از 2600 نفر از مردم را گرفتار کرده است

ماجرای فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله چه بود؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

گفتگو با پاکبانی که درخصوص حمله ایران به اسرائیل واکنش جالبی داشت

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

پرچمدار 2024 هواوی درصورت گم‌شدن به‌سادگی پیدا می‌شود

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

اسرائیل سرگردان در بحران

حادثه برای مینی‌بوس کارکنان سازمان آب و برق؛ 2 نفر جان باختند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

چرا پوتین در جنگ اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نمی کند؟

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

10 کُشته درپی آتش‌سوزی هتلی در جنوب برزیل

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

پیکسل 8a بار دیگر رؤیت شد؛ میان‌رده جذاب گوگل برای رقابت با گلکسی A55

مچاله شدن پراید در تصادف با پژو

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

برنامه/ از حال عزیزان خود باخبر باشید

فرونشست زمین، خودروی پراید را بلعید

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

محتوای جذابی در راه Modern Warfare 3 و وارزون است

مرگ تلخ 2 نفر در رودخانه ارومیه

اوپو گوشی میان‌رده A60 را با طراحی متفاوت دوربین رونمایی کرد

مناقشه حجاب، از «ایتا» تا خیابان

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

شارژر 240 وات پیشرفته ریلمی با قیمت بسیار عجیب رونمایی شد