پیام ویژه

آخرين مطالب

رشد قیمت اقلام غذایی در 9 ماه نخست سال 1400 گزارش

رشد قیمت اقلام غذایی در 9 ماه نخست سال 1400
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد /بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد قیمتی 9ماه بخش خوراکی‌ها در سال‌جاری نسبت به سال قبل، 24 واحد‌درصد کمتر بوده است. در 9ماه سال‌جاری، متوسط قیمت‌ها به میزان 30‌درصد رشد کرده است؛ این موضوع به معنی کاهش قیمت‌ها در سال‌جاری نیست، بلکه به این معنی است که از میزان افزایش قیمت‌ها کاسته شده و با سرعت کمتری افزایش قیمت مشاهده می‌شود. کالاهای خوراکی، بخش قابل‌توجهی از سبد خانوار کم‌درآمد را تشکیل می‌دهند و کاهش تورم خوراکی‌ها، می‌تواند بیشتر به نفع دهک‌های کم‌درآمد باشد. به نظر می‌رسد تغییر انتظارات تورمی، ثبات بیشتر نرخ ارز و عرضه مناسب برخی اقلام خوراکی به این روند کمک کرده است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به بررسی تغییر قیمت برخی از اقلام پرمصرف خوراکی در 9ماه نخست سال‌جاری پرداخته و این رشد قیمتی را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کرده است. این موضوع تایید می‌کند که تب قیمتی خوراکی‌ها در سال‌جاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
افزایش تورم 9ماهه
بر اساس بررسی گزارش مرکز آمار ایران، تورم 9ماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌‌‌ای داشته است. آمارها حکایت از آن دارد که تورم 9ماه سال‌جاری به 30‌درصد رسیده و نسبت به سال گذشته کاهش 24واحد درصدی داشته است. آمارها نشان می‌دهد تورم 9ماه سال گذشته حدود 4/ 54‌درصد بوده است. منظور از تورم 9ماهه، مقایسه سطح قیمت‌های آذرماه با اسفند سال گذشته است. در این میان، تقریبا تمام اقلام خوراکی، تورم کمتری را در سال‌جاری نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند. به عنوان نمونه، گوشت گوسفند که در 9ماه سال گذشته با رشد قیمت 27درصدی روبه‌رو بوده، در 9ماه سال‌جاری کمتر از 8‌درصد رشد قیمت داشته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در آذرماه سال‌جاری به حدود 140‌هزار تومان رسیده که نسبت به ابتدای سال تنها 10‌هزار تومان افزایش قیمت داشته است. به عنوان نمونه دیگر، قیمت روغن مایع در 9ماه سال‌جاری 14‌درصد رشد کرده است؛ در حالی که این میزان رشد در مدت مشابه سال قبل حدود 50‌درصد گزارش شده بود. این گزارش نشان می‌دهد که رشد قیمتی اکثر خوراکی‌های پرمصرف در 9ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است. در صورت تداوم این روند و کاهش نرخ تورم خوراکی‌ها، این موضوع باعث افت تورم کل خواهد بود؛ زیرا گروه خوراکی‌ها یکی از موثرترین گروه‌ها در محاسبه تورم کل است و اثرگذاری آن بعد از گروه مسکن، در رتبه دوم قرار دارد.
نفع دهک‌های کم‌درآمد از کنترل تورم
به دلیل اینکه بخش زیادی از هزینه‌‌‌های اقشار کم‌درآمد جامعه را هزینه‌‌‌های خوراکی تشکیل می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که کاهش تب تورم در بخش خوراکی‌‌‌ها خبر خوبی برای اقتصاد ایران، به‌خصوص برای کم‌درآمدهاست. البته باید توجه کرد که هنوز بسیاری از اقشار کم‌درآمد، توانایی تامین برخی خوراکی‌ها را ندارند و برای تامین حداقل کالری خود به منابع بیشتری نیاز دارند. به نظر می‌رسد در کنار کنترل تورم خوراکی‌ها نیاز است سیاست‌های حمایتی برای این گروه‌ها بهبود یابد تا در این شرایط، فقر غذایی این خانوارها کنترل شود. در هفته‌های اخیر، موضوع مورد بحث، حذف تخصیص ارز ترجیحی به شیوه کنونی است. از نگاه برخی از کارشناسان، در این شرایط یارانه نقدی به حدود 7 یا 8 دهک درآمدی تخصیص خواهد یافت. مسوولان اعلام کردند که این موضوع ابتدا باعث افزایش قیمت برخی از خوراکی‌ها خواهد شد، اما اصلاح شیوه تخصیص ارز یارانه‌ها باعث می‌شود دهک‌های کم‌درآمد از قدرت بیشتری برای خرید خوراکی‌های ضروری برخوردار باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان تخصیص ارز 4200تومانی در سال‌جاری به بیشتر از 10میلیارد دلار رسیده و اثرپذیری آن در کنترل قیمت‌ها محسوس نبوده است. پیش‌تر نیز مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی تورم خوراکی‌هایی که نهاده‌های آن مشمول دریافت دلار 4200تومانی بودند، اعلام کرد که رشد قیمتی بسیاری از کالاهای خوراکی، هم‌سطح دیگر کالاها بوده است. بنابراین این سیاست در کنترل قیمت خوراکی‌ها به هدف برخورد نکرده است.
کاهش تورم نقطه‌‌‌ای خوراکی‌‌‌ها
منظور از نرخ تورم نقطه‌‌‌ای (نقطه به نقطه)، ‌درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌‌‌ای در آذرماه ١٤٠٠ به عدد 2/ 35درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 2/ 35‌درصد بیشتر از آذر ١٣٩٩ برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌‌‌ای آذرماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل 5/ 0واحد‌درصد کاهش یافته است.
در این ماه نرخ تورم نقطه‌‌‌ای گروه عمده «خوراکی‌‌‌ها، آشامیدنی‌‌‌ها و دخانیات» با کاهش 9/ 4واحد درصدی به 5/ 41‌درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 6/ 1واحد درصدی به 8/ 31‌درصد رسیده بود. این امر به آن معناست که در آذرماه، کاهش تورم نقطه‌‌‌ای بیشتر متاثر از کاهش تورم نقطه‌‌‌ای بخش خوراکی‌‌‌ها بوده است. با وجود این، در بخش خوراکی‌‌‌ها، در آذرماه 1400 از 53 قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد 33قلم، ‌درصد تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای نقاط شهری کشور داشته‌اند. بیشترین تورم نقطه به نقطه مربوط به هندوانه و خربزه بوده و این خوراکی‌ها با افزایش دوبرابری قیمت روبه‌رو بوده‌‌‌اند. تورم نقطه به نقطه لبنیات هم بالای 50‌درصد بوده است. با این حال در میوه‌ها و سبزیجات، اکثر اقلام با نرخی کمتر از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور مواجه شدند.

پیام ویژه

کاهش دمای تورم خوراکی‌ها
منظور از نرخ تورم ماهانه، ‌درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه آذر ١٤٠٠ به 7/ 1‌درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 8/ 0واحد‌ درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌‌‌های عمده «خوراکی‌‌‌ها، آشامیدنی‌‌‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 4/ 1‌درصد و 8/ 1‌درصد بوده است.این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 6/ 1‌درصد است که نسبت به ماه قبل، 8/ 0واحد ‌درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 8/ 1‌درصد بوده که نسبت به ماه قبل 9/ 0واحد ‌درصد کاهش داشته است. در گروه عمده «خوراکی‌‌‌ها، آشامیدنی‌‌‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادویه و چاشنی» (زعفران، رب گوجه‌فرنگی و سس گوجه‌فرنگی)، گروه «دخانیات» و گروه «سبزیجات» (سیب‌‌‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز) است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/801247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور