پیام ویژه

آخرين مطالب

داستان قیمت ارز گزارش

داستان قیمت ارز
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همشهری / قیمت هر دلار آمریکا روز سه شنبه و بعد از60روز از آغاز دور جدیدی ارز از رشد، تحت تأثیر عوامل سیاسی و اقتصادی به کانال 28هزار تومان عقب نشینی کرد، با این حال قیمت دالر هنوز به سطح 2ماه پیش بازنگشته است. 
قیمت هر دلار آمریکا از نیمه آبان ماه و اندکی قبل از آغاز دور جدید مذاکرات وین وارد یک روند صعودی شــد و از آن زمان تا اواخر آذر ماه نزدیک به 10درصد رشد کرد اما با آغاز زمستان روند صعودی قیمت دلار متوقف شد و ظرف چند روز گذشته حتی شیب نزولی قیمت دلار بیشتر شده اســت به طوری که هفته قبل قیمت دلار ابتدا به کانال 29هزار تومان سقوط کرد و ظرف 2روز گذشته قیمت هر دالر آمریکا دست کم با 5.1درصد افت به کانال 28هزار تومان عقب نشینی کرد. دیروز حتی اگرچه قیمت هر دالر در بازار نقدی تهران به 28هزارو 950تومان رســید اما در مبادالت فردایی هرات قیمت دالر به نرخ 28هــزارو 900تومان مبادله می شــد. قیمت درهم نیز که به نوعی به بازار دالر سیگنال صعود و نزول می دهد بعــد از مدت ها به کمتر از 8هزار تومان رســید و در پایان مبادالت دیروز به 7هزارو 920تومان رســید. آن طور که روند مبادالت فردایی و قیمت خرید ارز خانگی توسط صرافی ها در دادوستد های دیروز نشان می دهد؛ روند نزولی قیمت دالر احتمــاال ظرف روز های آینده ادامه خواهد یافت. شــواهد میدانی نشان می دهد روند مبادالت ارز در دادوستد های فردایی نزولی است و صرافی ها ارزهای خانگی را دیروز به قیمت 28هزارو 700خریــداری می کردند، این رویداد نشان می دهد معامله گران بازار ارز رشد قیمت دالر را در روز های آینده چندان محتمل نمی دانند. اما علت این اتفاق چیست؟ عوامل سیاسی به زعم تحلیلگــران یکی از دالیل نوســان های قیمت دالر ظرف چند ســال گذشته و به ویژه از ســال 1397تاکنون اعمال تحریم های جدید علیه ایران اســت که جریان ورود ارز را به کشور محدود کرده، بر همین اساس هر نوع گشایشی در مذاکرات هسته ای که بتواند به کاهش تحریم ها و افزایش جریان ورود ارز به کشــور منجر شود، می تواند بر رونــد قیمت دالر به طور مســتقیم تأثیر بگذارد. بر همین اســاس به نظر می رســد بخشی از دالیل نزول قیمت دالر ظرف روز های گذشته به افزایش خوش بینی ها نسبت به آینده مذاکرات هســته ای بازمی گردد. هشتمین دور گفت وگوهای وین از دوشــنبه آغاز شده و ایران با حفظ مواضع اصولی خــود در عرصه دفاعی و تکنولوژی هسته ای به چانه زنی با بازیگران اصلی جامعه جهانی مشغول اســت با این حال در این دور از مذاکرات برخــالف دور قبل امید به انجام یک توافق بیشتر از گذشــته است.
اگرچه هنوز اخبار روشنی از نتایج مذاکرات هسته ای در دست نیســت، اما ابراز امیدواری نمایندگان روسیه و چین در مذاکرات وین، گفت وگوی وزیران امور خارجه ایران و عمان، ابراز امیدواری واشنگتن و اعضای تروئیکای اروپایی به نتایج قابل دسترس، از هموار شدن مسیر دستیابی به توافق حکایت دارد. همچنین براساس اظهارات مقام های ایرانی و آنچه میخائیل اولیانوف نماینــده ویژه دولت روسیه گفته اســت، تهران با قبول توصیه های مسکو و پکن راه را برای رســیدن به یک توافق هموار کرده است. بر همین اساس به نظر می رسد بخشی از دالیل نزول قیمت دالر ظرف چند روز گذشــته ناشی از امیدواری هایی است که در زمینه حصول یک توافق در وین ایجاد شده است. عوامل اقتصادی در کنار عوامل سیاسی برخی عوامل اقتصادی نیز ظرف چند هفته گذشته بر بازار ارز اثر گذاشته و به افت قیمت دالر منجر شده است. آمارها نشان می دهد ظرف هفته های گذشته فاصله قیمت ارز نیمایی با ارز بازار آزاد کاهش یافته و همین عامل صادرکننده های غیرنفتی را برای عرضه بیشتر حواله های ارزی در سامانه نیما ترغیب کرده است. از طرف دیگر آنطور که دولــت در الیحه بودجه ســال بعد اعالم کرده در تالش اســت نظام ارز تک نرخی را در سال آینده اجرا کند این موضوع نیز از دیگر عوامل اقتصادی اســت که سیگنال مثبتی به بازار ارز صادر کــرده و زمینه های افت قیمت دالر را فراهم کرده است. همچنیــن برخی منابــع خبری از آزاد ســازی منابع ارزی بلوکه شــده ایران در سایر کشور ها خبر می دهند که درصــورت تحقق آن می تواند میزان عرضه ارز درکشور را افزایش دهد و از نظر اقتصادی منجر به افت قیمت دالر شود. دیروز در همین رابطه خبرگزاری یونهاپ خبر داد: چوی جونگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و آمریکا عازم وین شده است. سئول پیش تر گفته بود متعهد شده با توجه به اهمیت اتحاد با آمریکا و روابط با ایران، به تالش های دیپلماتیک برای احیای برجام ادامه دهد. بدهــی کره جنوبی به به ً ایران در ازای خریــد میعانات گازی، مجموعا ارزش 7میلیارد دالر اســت که از سال 2018 و به بهانه تحریم های آمریکا پرداخت نشده است. در چنین شرایطی خبر سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین احتمال آزادسازی دست کم 7میلیارد دالر از منابع ارزی ایران را افزایش داده است. از سوی دیگر برخی خبر ها نیز حاکی از آن است که گشایش های تازه ای برای تسهیل روابط تجاری با عراق و نقل و انتقال ارز با این کشــور به وجود آمده است که می تواند در ماه های آینده به زمینه های اقتصادی بــرای نزول قیمت دالر تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/802034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

جنجال جدید مالک ایکس؛ نخست‌وزیر استرالیا ایلان ماسک را «میلیاردر متکبر» نامید

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

شیائومی 15 قبل از همه گوشی‌های دیگر به تراشه 2024 کوالکام مجهز می‌شود

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

هشدار مسدودیت برای بخش املاک «دیوار» و «شیپور»

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

ابراز امیدواری ایران برای رسیدن حجاج عمره به 700 هزار نفر در سال

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

آواره شدن بیش از 110 هزار نفر بر اثر سیل در چین

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

اطلاعیه چهارم فراجا درباره طرح برخورد با کشف حجاب

رئیس سازمان انرژی اتمی: سالانه یک میلیون ایرانی از خدمات دارویی هسته‌ای استفاده می‌کنند

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

هشدار دانشمندان درباره همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

2 توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا

وضعیت شهر شنژن چین درپی بارندگی شدید

قیمت نفت اندکی بالا رفت

تعطیلی پنجشنبه یا شنبه را به رفراندوم بگذارید

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

کاهش رغبت پسران به دانشگاه