پیام ویژه

آخرين مطالب

عقب‌نشینی آمریکا و اتحادیه اروپا از تعهدات گلاسکو وزارت نفت

عقب‌نشینی آمریکا و اتحادیه اروپا از تعهدات گلاسکو
  بزرگنمايي:

پیام ویژه -

مسیر دستیابی به هدف خالص انتشار کربن صفر یک تعهد 30 ساله است. اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و انگلستان سه رهبر یا بازیگر اصلی بودند که در اجلاس سال 2021 اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم در گلاسکو (COP26) خواستار تسریع حرکت در این مسیر بودند، اما اقدام‌های اخیر ایالات متحده و اتحادیه اروپا نشان می‌دهد آنها به‌طور قابل‌توجهی از آنچه در این اجلاس گفته و وعده داده بودند، عقب‌نشینی کرده‌اند.
جوهر توافق اجلاس گلاسکو هنوز خشک نشده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا، تصمیم گرفت برای کاهش قیمت بنزین و گازوئیل که افزایش قیمت آنها به‌ویژه‌ در نیمه دوم سال 2021 برای رانندگان و کسب‌وکارها در ایالات متحده ناخوشایند بود، اقدام کند. وی در نخستین اقدام متعهد شد بخشی از ذخایر راهبردی نفت آمریکا را بفروشد تا به کاهش قیمت نفت کمک شود. مهم‌تر از همه، وی با متحدانش، از جمله سعودی‌ها، صحبت کرد تا اوپک را مجبور به عرضه بیشتر نفت به بازار کند.
همچنین رئیس‌جمهوری آمریکا که از افزایش شدید قیمت گاز در اروپا نگران شده بود، تصمیم گرفت قیمت گاز در ایالات متحده را به طرق مختلف بسیار پایین‌تر از اروپا نگه دارد. در این راستا، وی 3091 مجوز حفاری برای تولید گاز بیشتر در این کشور صادر کرد و 80 میلیون هکتار از خلیج مکزیک را برای اکتشاف نفت و گاز به حراج گذاشت. بایدن اکنون به‌طور ضمنی خوشحال است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین این کشور ظرفیت زیادی برای تولید گاز در ایالات متحده ایجاد کرده است و اکنون از این موفقیت لذت می‌برد، البته با پیگیری و اجرای سیاست تشویق حفاری‌ها (drill baby drill)، تولید آن را بیشتر از قبل تقویت می‌کند.
گروه‌های سبز این موضوع را ناقض نیت‌ها و وعده‌های خوب وی (بایدن) در اجلاس کاپ 26 برای مقابله با تغییر اقلیم می‌دانند. در هر حال، باید گفت این‌گونه اقدام‌های دولت‌های آمریکا در توسعه‌ صنعت گاز طبیعی بوده که اکنون قیمت گاز طبیعی در بازار نایمکس (NYMEX) آمریکا بسیار کمتر از بازار بورس ICE لندن است (متوسط قیمت گاز در دسامبر 2021 در این دو بازار آمریکا و اروپا به‌ترتیب حدود 3.9 و 40.5 دلار در هر میلیون بی‌تی‌یو بود).
این تحولات در نظام انرژی اتحادیه اروپا پس از اجلاس کاپ 26 نیز قابل تشخیص است، به‌طوری‌ که اتحادیه اروپا در مواجهه با کمبود شدید گاز، کمبود انرژی باد و بستن نیروگاه‌های زغال‌سنگی و هسته‌ای، تصمیم گرفته است چرخش عمده‌ای به سمت سوخت‌های فسیلی البته از نوع گاز طبیعی آن داشته باشد. 27 کشور عضو این اتحادیه که حدود 8 درصد انتشار دی‌اکسید کربن جهان (2.9 میلیارد تن از 37 میلیارد تن دی‌اکسید کربن در سال 2019) را به خود اختصاص می‌دهند، اکنون تصمیم گرفته‌اند تا جایی که می‌توانند گاز طبیعی را از بازارهای جهانی برای فعال نگه‌داشتن کارخانه‌ها، صنعت و روشنایی چراغ‌های خود خریداری کنند. به‌علاوه، آنها تصمیم دارند گاز طبیعی را به‌عنوان سوخت سبز معرفی کنند که تفاوت مهمی در مسیر دستیابی به هدف خالص انتشار کربن صفر ایجاد می‌کند.
اتخاذ تصمیم‌های شتاب‌زده امنیت انرژی کشورهای اروپایی را با مخاطره مواجه کرده است. به‌عنوان نمونه آلمان در واکنش به فاجعه فوکوشیما در سال 2011 طی یک تصمیم یک‌جانبه، تصمیم گرفت تا سال 2022 تمام نیروگاه‌های هسته‌ای خود را از مدار خارج کند، همچنین این کشور قصد دارد تمامی نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود را در این دهه تعطیل کند. فرانسه نیز چند نیروگاه هسته‌ای قدیمی خود را به‌طور موقت بسته است. این اقدام‌ها کمبود انرژی اتحادیه اروپا را در میان‌مدت تشدید خواهد کرد،‌از این رو اتحادیه اروپا ناچار است با تعدیل شتاب پیگیری اهداف اقلیمی خود، به تأمین پایدار امنیت انرژی خود اولویت دهد.
چین که خود بزرگ‌ترین تولیدکننده دی‌اکسید کربن جهان است، از اینکه غرب متعهد به دستیابی به خالص انتشار کربن صفر شده، خشنود است. این تعهد می‌تواند به ایجاد مزیت تجاری برای محصولات چین در میان‌مدت منجر شود. اگرچه چین سال 2060 را به‌عنوان سال دستیابی به خالص انتشار کربن صفر تعیین کرد، اما در عین حال اعلام کرده است که همچنان به روند افزایشی انتشار دی‌اکسید کربن خود طی دهه جاری ادامه خواهد داد. در واقع، چین نیز هنرمندانه از اینکه به‌زودی در مسیر خالص انتشار صفر قرار گیرد، اجتناب می‌کند.
به نظر می‌رسد در عمل، سایر انتشاردهندگان بزرگ گازهای گلخانه‌ای جهان نیز به همین ترتیب در اجرای وعده‌های تغییر مسیر انتشار و نظام انرژی خود تعلل کنند. برای نمونه، انتظار می‌رود انگلستان (میزبان کاپ 26) که در رتبه پنجم جهان در انتشار تجمعی گازهای گلخانه‌ای جهان (بعد از انقلاب صنعتی تاکنون) قرار دارد، در پرداختن به هدف خالص انتشار صفر به مانند سایر تولیدکنندگان عمده گازهای گلخانه‌ای عمل کند. از آنجا که انگلستان با وجود خروج از اتحادیه اروپا، همچنان بر اساس قوانین این اتحادیه عمل می‌کند، انتظار می‌رود بیشتر بر گاز طبیعی برای تأمین انرژی پایدار مورد نیاز خود اتکا کند. در این راستا، انگلستان می‌تواند روی استخراج بیشتر گاز از منابع داخلی خود، در کنار واردات از نروژ حساب کند.
منبع: مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/802890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد