پیام ویژه

آخرين مطالب

آخرین تحولات قزاقستان بين الملل

آخرین تحولات قزاقستان
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - چین و روسیه معتقدند «انقلاب‌های رنگین» قیام‌هایی هستند که توسط آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی برای دستیابی به تغییر رژیم در کشورهای مختلف هستند.

به گزارش جماران،در جدیدترین تحول در قزاقستان رسانه ها گزارش دادند که اینترنت دوباره قطع شده است این در حالی که ارتباطات تلفن همچنان به کار خود ادامه می دهد.
این رسانه ها گزارش دادند که در قزاقستان، اینترنت دوباره قطع شده است، از جمله در نورسلطان، پایتخت، در حالی که ارتباطات تلفنی همچنان به کار خود ادامه می دهد.
در قزاقستان در روزهای اخیر وقفه های مداوم در کار اینترنت وجود داشته است، حتی یک پیام رسان هم کار نمی کند.
قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان امروز دوشنبه ادعا کرد که «جنگجویان» خارجی که از افغانستان و خاورمیانه همچنین دیگر کشورهای آسیای میانه وارد قزاقستان شده‌اند، در شورش‌های مرگبار اخیر مشارکت داشته‌اند.
او پس از گفتگو با شارل میشل، رئیس شورای اروپا که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اعتراضات هفته گذشته در این کشور را اقدامی «تروریستی» توصیف و گفت: «من شک ندارم که این یک حمله تروریستی است. اقدامی سازمان یافته و از قبل آماده شده علیه قزاقستان با مشارکت جنگجویان خارجی از کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان. ستیزه جویان خاورمیانه نیز در این حمله شرکت داشتند.»
او تخمین زد که حدود 1300 کسب و کار در جریان این شورش‌ها از جمله حمله به «100 بانک و مرکز خرید» آسیب دیده باشند و افزود که در این مدت حدود 500 خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شده‌اند.
رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که «قربانیان زیادی، هم در میان نیروهای پلیس و هم غیرنظامیان وجود داشته» و تاکید کرد که «حدود دو تا سه میلیارد دلار خسارات اقتصادی به دولت وارد شده است».
هنوز شمار دقیق قربانیان اعتراضات هفته گذشته روشن نیست و تنها اعلام می‌شود که ده‌ها نفر از جمله شانزده نفر از نیروهای پلیس کشته شده‌اند.
در روز 10 ژانویه به یاد کسانی که در اعتراض به افزایش قیمت گاز مایع در قزاقستان جان خود را از دست دادند، عزای عمومی اعلام شد. در این روز، پرچم‌ها در تمام نهادهای دولتی و نمایندگی‌های خارج از قزاقستان به‌ویژه کاخ ریاست‌جمهوری این کشور به حالت نیمه افراشته درآمد، برنامه های شاد شبکه های تلویزیونی و رادیویی قطع شد. صفحات اصلی سایت‌ها و خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای دولتی نیز به رنگ سیاه و سفید درآمد.
در حالی که اعتراضات در قزاقستان به پایان نرسیده است، مقامات امنیتی همچنان به توقف بازیگران بیشتر در صحنه تظاهرات علیه رژیم مستقر ادامه می دهند.
وزارت کشور قزاقستان گزارش داد که در این حوادث 26 نفر از جمله 18 افسر پلیس جان خود را از دست داده‌اند، از سوی دیگر تعداد بازداشت شدگان در جریان حوادث این کشور با افزایش 207 نفری به 7 هزار و 939 نفر یعنی حدود هشت هزار نفر رسیده است.
روز یکشنبه، ریاست جمهوری از دستگیری 5800 نفر و آغاز 125 تحقیق در پس زمینه ناآرامی های بی سابقه از سال 1989،از زمانی که این کشورغنى از نفت و گاز با جمعیت 19 میلیون نفری مستقل شد، خبر داد.
و زندگی از روز دوشنبه در آلماتی، بزرگترین شهر این کشور، جایی که خدمات اینترنتی دوباره در دسترس بود، به حالت عادی بازگشت.
جنبش اعتراضی در 2 ژانویه در غرب قزاقستان به دلیل افزایش قیمت سوخت آغاز شد. اعتراضات در روزهای بعد در آلماتی به بی نظمی و شورش های پر هرج و مرج با تیراندازی، تخریب ساختمان های رسمی و غارت مغازه ها تبدیل شد.
این ناآرامی ها، بدترین ناآرامی ها از زمان استقلال قزاقستان پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 30 سال پیش بود،تا جائیکه قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان را بر آن داشت تا از سازمان امنیت جمعی به رهبری مسکو درخواست حمایت نظامی کند. 
در واقع، روسیه نیروهایی را در این کشور آسیای مرکزی به عنوان بخشی از یک نیروی چند ملیتی از جمهوری های شوروی سابق است، مستقر کرده است. اما با این حال برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا فشارها به روسیه را به دلیل اعزام نیرو به قزاقستان برای کمک به آرام کردن اوضاع تشدید کرده‌ و سعی می‌کنند تا روسیه را به تلاش برای مداخله در قزاقستان متهم کنند.
نشست سران کشورهای سازمان امنیت جمعی از جمله ولادیمیر پوتین امروز دوشنبه از راه دور برای بررسی گام اجرای پیمان امنیت جمعی در قزاقستان برگزار شد.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امروز (دوشنبه) گفت نیروهای اعزامی سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان، تا زمان اتمام مأموریت‌شان در این کشور باقی می‌مانند.
پوتین با بیان اینکه سازمان پیمان امنیت جمعی پتانسیل خود و توانایی برای واکنش سریع به حوادث امنیتی را نشان داد، توضیح داد:‌ "همه می‌دانند که تهدیدهایی که در قزاقستان به وجود آمده یک اقدام خودجوش به دلیل افزایش قیمت سوخت نیست. بلکه این واقعیت است که نیروهای مخرب داخلی و خارجی از این موقعیت سوء استفاده کردند".
وی در نشست فوق‌العاده سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرد: «کسانی که از وضعیت بازار گاز حمایت کردند یک ملت هستند و اهداف یکسانی دارند و کسانی که اسلحه به دست گرفتند و به دولت حمله کردند افراد کاملاً متفاوتی هستند و اهداف متفاوتی دارند".
رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه حمله به قزاقستان اساساً یک اقدام تجاوزکارانه بود و باید بدون تأخیر به آن واکنش نشان داده می‌شد، تصریح کرد: «از گروه‌های شبه‌نظامی به خوبی سازمان‌دهی‌شده و به خوبی کنترل شده، از جمله کسانی که در اردوگاه‌های خارج از کشور آموزش دیده‌اند، [در قزاقستان] استفاده شد".
پوتین با بیان اینکه کار پرزحمت انجام شده در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی برای تشکیل یک سیستم امنیتی، مثمر ثمر خواهد بود، اظهار داشت: «کار طولانی مدتی در چارچوب این سازمان انجام شده، من می‌خواهم بر این تاکید کنم، کاری طولانی مدت برای تشکیل یک سیستم امنیتی یکپارچه از کشورهای شرکت کننده. سازمان پیمان پیمان امنیت جمعی نتیجه می‌دهد».
رئیس جمهور روسیه با تاکید بر اینکه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی اجازه نخواهند داد که شرایط در داخل یکی از این کشورها متزلزل شود تا سناریوهای انقلاب‌های رنگی [توسط بیگانه‌ها] اجرا شود، گفت: «تدابیر اتخاذ شده توسط سازمان پیمان امنیت جمعی به وضوح نشان داده است که ما اجازه نمی‌دهیم شرایط در داخل کشورهایمان متزلزل شود و اجازه نخواهیم داد سناریوی به اصطلاح انقلاب‌های رنگی محقق شود».
پوتین همچنین ابراز اطمینان کرد که در آینده نزدیک وضعیت قزاقستان تثبیت خواهد شد و صلح و آرامش به این کشور باز خواهد گشت.
پوتین در این‌باره توضیح داد: «به لطف اقدامات سران قزاقستان، با حمایت ما، وضعیت به تدریج به حالت عادی باز می‌گردد. تعدادی از تاسیسات حیاتی از جمله فرودگاه آلماتی به طور کامل از وجود تروریست‌ها و اشرار توسط نیروهای مسلح قزاقستان و سازمان‌های مجری قانون پاکسازی شده است».
رئیس جمهور روسیه افزود: «من مطمئن هستم که با تلاش‌های مشترک در آینده بسیار نزدیک وضعیت در کل کشور در نهایت تحت کنترل و تثبیت خواهد شد و صلح و آرامش در نهایت به سرزمین قزاقستان باز خواهد گشت».
از طرفى «وانگ یی» وزیر خارجه چین در تماس با «مختار تیلوبردی» همتای قزاقستانی خود ضمن اعلام آمادگی پکن برای ارائه کمک‌های امنیتی به این کشور، گفت چین با هرگونه دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی قزاقستان مخالف است.
وزیر امور خارجه چین گفت: «آشفتگی‌های اخیر در قزاقستان نشان می‌دهد که وضعیت آسیای مرکزی همچنان با چالش‌های شدیدی روبرو است و این یک بار دیگر ثابت می‌کند که برخی از نیروهای خارجی خواهان صلح و آرامش در منطقه ما نیستند».
وزیر خارجه چین در ادامه تاکید کرد:‌«ما تمایل داریم با مداخله و نفوذ هر نیروی خارجی [در قزاقستان] به‌صورت مشترک مخالفت کنیم».
به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کارشناسان می‌گویند چین نگران است که بی‌ثباتی در همسایه‌اش می‌تواند واردات انرژی و پروژه‌های «یک کمربند، یک جاده» در آن منطقه و امنیت در منطقه غرب چین را که 1770 کیلومتر مرز مشترک با قزاقستان دارد، تهدید کند.
به نوشته رویترز، چین و روسیه معتقدند «انقلاب‌های رنگین» قیام‌هایی هستند که توسط آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی برای دستیابی به تغییر رژیم در کشورهای مختلف هستند.
برخى از کارشناسان معتقدند با توجه به لزوم همکاری‌های نزدیک چین و روسیه و همچنین پرهیز روسیه از تنش‌های بیشتر در زمانی که سرگرم کشمکش با آمریکا و ناتو در شرق اروپا، دریای سیاه، سوریه و افغانستان است، متهم کردن روسیه به دست داشتن در تحولات قزاقستان منطقی به نظر نمی‌رسد.
می‌توان گفت اشراف اطلاعاتی روسیه بر عملکرد آمریکا و غرب در قزاقستان در طول سال‌ها و ماه‌های گذشته موجب شده است تا در پی تحولات قزاقستان، روسیه و متحدانش در اقدامی سریع ابتکار عمل را در دست بگیرند- اقداماتی که آمریکایی‌ها انتظار آن را نداشته‌اند.
در روزهای نخستین سال 2022، اعتراضاتی در شهرهای «ژانائوزن» و «آکتائو» در منطقه «مانیگیستاو» واقع در غرب قزاقستان در پی افزایش دو برابری قیمت گاز مایع برپا شد که برخی این اعتراضات را به خشونت کشاندند .
تظاهرات اعتراضی که روز دوم ژانویه در غرب قزاقستان به دلیل افزایش قیمت گاز مایع و وخیم‌تر شدن اوضاع اجتماعی و اقتصادی در این کشور آغاز شد، به سرعت به سایر نقاط کشور نیز سرایت کرد.
در جریان تظاهرات بین نیروهای امنیتی و معترضان درگیری رخ داد. به ویژه در شهر آلماتی در جنوب کشور، نیروهای امنیتی با بمب‌های صوتی به معترضانی که خودروهای پلیس را آتش زدند و وارد ساختمان های دولتی شدند، واکنش نشان دادند.
رئیس جمهور قزاقستان، قاسم کومرت توکایف استعفای دولت را پذیرفت و آن را مسئول اعتراضات اعلام کرد.با گسترش اعتراضات، وضعیت فوق العاده در سراسر این کشور برقرار شد.
تظاهرکنندگان ساختمان های عمومی را اشغال کرده و متوسل به سلاح شدند، دولت نورسلطان نیز به نیروهای امنیتی دستور داد تا علیه تروریست‌ها دست به عملیات بزنند.
توکایف در 7 ژانویه با اشاره به اینکه نظم قانون اساسی در تمام مناطق کشور برقرار شده است، گفت: "تروریست ها همچنان به استفاده از سلاح و آسیب رساندن به اموال شهروندان ادامه می دهند."

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/803054/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

حمله سریالی به جنگلبانان!

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

بازار سیاه مهاجرت با ویزای جعلی

سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن

ضربه راهبردی ایران به اسرائیل از نگاه عباس عبدی؛ جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان ها، در تعارض است

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

این عینک، زبان اشاره را ترجمه می‌کند

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

هوش مصنوعی متن‌باز جدید اپل معرفی شد؛ پردازش بدون نیاز به اینترنت

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟