پیام ویژه

آخرين مطالب

تورم در آمریکا؛ شوک انتخاباتی به دموکرات‌ها؟ يادداشت

تورم در آمریکا؛ شوک انتخاباتی به دموکرات‌ها؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - دنیای اقتصاد / مورگان شالفنت| د هیل- چهارشنبه هفته گذشته گزارش نرخ تورم در ماه قبل در آمریکا منتشر شد و همان‌طور که بسیاری از اقتصاددان‌ها پیش‌‌بینی کرده بودند، نرخ تورم افزایش یافته و حالا بر نگرانی‌ها درباره آینده افزوده شده است. نرخ بالای تورم که انتظار می‌‌رود برای مدتی نسبتا طولانی ادامه یابد نه تنها احتمال تصویب نشدن برنامه توسعه زیرساخت‌ها را که بایدن پیشنهاد داده بیشتر می‌کند، بلکه ممکن است سبب شود در انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره که ماه نوامبر برگزار خواهد شد، دموکرات‌ها تعداد زیادی از کرسی‌ها را از دست بدهند. بنا به اعلام وزارت کار، ماه گذشته نرخ تورم در مقیاس سالانه 7 درصد بود و این بالاترین رقم در چهار دهه اخیر است. رشد قیمت‌ها همزمان با واکسیناسیون علیه کرونا و بهبود وضعیت اقتصادی رخ داده و درباره وضعیت تورم در ماه‌های آینده دیدگاه‌های مختلفی مطرح است.
مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه رتبه‌سنجی مودیز می‌گوید: «گزارش نرخ تورم یک گزارش نگران‌کننده بود اما به عقیده من از این پس نرخ تورم کاهش خواهد یافت، یعنی اقتصاد در نزدیکی از سر گذراندن بدترین وضعیت است.» رشد قیمت کالاها سبب شده تردیدهایی درباره حرکت بی‌نقص اقتصاد به سوی رونق پس از غلبه بر همه‌گیری پدید ‌آید. واقعیت این است که وضعیت شاخص‌‌های اقتصادی خوب است و ماه گذشته نرخ بیکاری به 9/ 3 درصد کاهش یافت و این یعنی بازار کار در آستانه اشتغال کامل قرار دارد البته درباره آینده ابهام‌های عمیقی وجود دارد.
روز چهارشنبه پس از انتشار گزارش نرخ تورم، کاخ سفید فورا اعلام کرد، رشد قیمت برخی کالاها در ماه دسامبر کمتر از دو ماه قبل از آن بوده و این یعنی روند کاهش نرخ تورم در حال شروع شدن است. برایان دیز، رئیس شورای اقتصادی کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت: «در چند حوزه، شاهد کند شدن رشد قیمت‌‌ها هستیم و این یک تحول امیدوارکننده است.» ماه قبل قیمت بنزین کاهش یافت و رشد قیمت مواد غذایی کمتر بود. بایدن در یک بیانیه با اشاره به این آمارها اعلام کرد اعداد و ارقام نشان می‌دهد دولت در مسیر درست در حال حرکت است و نرخ تورم کاهش خواهد یافت. جیسون فرمن، رئیس شورای مشاوران اقتصادی در دولت اوباما گفته است: «از لحاظ سیاسی این واقعیت که قیمت بنزین در حال کاهش است، خبری بسیار خوب است. از لحاظ اقتصادی، اکثر کارشناسان هنگامی که قصد دارند بفهمند در آینده چه رخ خواهد داد، به تغییرات قیمت بنزین توجه می‌کنند.»
با آنکه اقتصاددان‌ها عموما معتقدند امسال نرخ تورم به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. اما مصرف‌کنندگان برای ماه‌های متوالی اثرات نرخ بالای تورم را احساس خواهند کرد و این یعنی دموکرات‌‌ها در انتخابات ماه نوامبر برای جلب رای رای‌دهندگان با مشکل مواجه خواهند شد. احتمال آنکه اکثریت شکننده کنونی دموکرات‌‌ها در کنگره از دست برود کاملا وجود دارد. زندی می‌گوید: «قطعا تا ماه نوامبر نرخ تورم بالا باقی خواهد ماند اگرچه در آن زمان نسبت به حال، نرخ تورم بسیار پایین‌‌تر است.» به عقیده او در زمان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌‌ای کنگره، نرخ تورم نصف رقم کنونی خواهد بود. دموکرات‌ها و کاخ سفید استدلال کرده‌اند که تصویب لایحه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و خدمات اجتماعی، از طریق کاستن از هزینه خانوارها، رشد هزینه‌ها را جبران خواهد کرد.
روز چهارشنبه یکی از جمهوری‌خواهان در یک توییت نوشت: «لایحه توسعه و نوسازی اقتصاد با کاستن از هزینه انرژی، مسکن و خدمات درمانی، از فشارهای تورمی می‌کاهد. جمهوری‌خواهان مشغول بحث بر سر تورم هستند. دموکرات‌های مجلس نمایندگان سعی می‌کنند زمینه را برای کاستن از تورم فراهم کنند.» اما بررسی بسته یاد شده متوقف شده زیرا سناتور منچین، ماه قبل به حمایت خود از نسخه تصویب شده آن در مجلس نمایندگان خاتمه داد. علت این اقدام او نگرانی درباره تورم بود. گزارش روز چهارشنبه با آنکه محتوای دور از انتظار نداشت، بر شدت نگرانی‌ها می‌افزاید. اتاق بازرگانی آمریکا که یک گروه لابی طرفدار سیاست‌های تجاری است از گزارش نرخ تورم برای استدلال علیه برنامه پیشنهاد شده از سوی بایدن استفاده کرده است. رئیس این نهاد گفت: «اعداد و ارقام گزارش یاد شده به ما یادآوری می‌کند که ما به سیاستگذارانی نیاز داریم که بر مبارزه با تورم تمرکز کنند و این یعنی اجتناب از سیاست‌هایی نظیر برنامه نوسازی که بایدن پیشنهاد داده و به رشد بیش از پیش قیمت‌ها منجر می‌شود. در عوض سیاستگذاران باید سیاست‌هایی را دنبال کنند که از فشارهای تورمی می‌کاهد. برای مثال باید اقداماتی انجام شود که کمبود نیروی کار را رفع کند، به توسعه تجارت منجر شود و از تعرفه‌ها بکاهد.»
پس از انتشار گزارش نرخ تورم، یک خبر منفی دیگر برای بایدن منتشر شد: نظرسنجی انجام شده، نشان داد، محبوبیت او به رقم پایین جدیدی رسیده است. در این نظرسنجی مشخص شد تنها یک‌سوم آمریکایی‌‌ها از اقدامات بایدن به عنوان رئیس‌جمهور راضی هستند و 34 درصد، از اقدامات او در حوزه اقتصاد رضایت دارند. رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان روز چهارشنبه در یک بیانیه اعلام کرد: «در دوره ریاست‌جمهوری بایدن هزینه همه‌چیز افزایش یافته، قفسه فروشگاه‌ها خالی است و کسب و کارهای کوچک برای استخدام نیروی کار و ادامه فعالیت با مشکل مواجه هستند.» کاخ سفید بر تلاش‌‌ها برای رفع اختلال در زنجیره‌های تامین در بنادر و وضعیت حمل و نقل تمرکز کرده، زیرا این دو عامل به رشد قیمت‌‌ها کمک کرده است. همچنین ماه نوامبر دولت 50میلیون بشکه از ذخایر نفتی را وارد بازار کرد تا از قیمت انرژی کاسته شود. دولت قصد دارد اقدامات بیشتری برای کاستن از فشارهای تورمی انجام دهد. اما برای اقداماتی که بایدن می‌تواند در جهت مبارزه با تورم انجام دهد، محدودیت‌هایی وجود دارد. بخش اصلی قدرت کنترل تورم در اختیار بانک مرکزی است. جروم پاول، رئیس این نهاد و فردی که بایدن او را برای یک دوره دیگر ریاست بر بانک مرکزی انتخاب کرده، سه‌شنبه هفته گذشته در جمع برخی از اعضای کنگره گفت: «اگر برای کنترل تورم لازم باشد، بانک مرکزی آماده بالا بردن نرخ‌‌های بهره است.» سلامت اقتصاد همچنین به وضعیت مهار کرونا وابسته است. شیوع فراگیر سویه اُمیکرون در آمریکا سبب نگرانی شده است. دولت بر تسریع واکسیناسیون مردم و افزایش دسترسی به تست تمرکز کرده تا امکان باز ماندن مدارس و ادامه فعالیت کسب و کارها فراهم شود. در حال حاضر دو‌سوم جمعیت حائز شرایط واکسن زدن در آمریکا به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. زندی می‌گوید: «غیر از مهار همه‌گیری، اقدامات زیاد دیگری نمی‌توان برای کاستن از نرخ تورم انجام داد. همه راه‌ها به همه‌گیری و موج‌‌های آن منتهی می‌شود، بنابراین باید بر مهار سریع و موثر این بحران تمرکز کرد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/805221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

دامغان لرزید

مرگ غم‌انگیز تازه عروس و داماد در شب عروسی

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور