پیام ویژه

آخرين مطالب

سیاست های پولی و مالی باید هماهنگ شوند يادداشت

سیاست های پولی و مالی باید هماهنگ شوند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمود بهمنی، رییس کل اسبق بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با «صبح‌نو» درخصوص مشکلات و مسائل نظام بانکی کشور، اظهار داشت: منابع بانک‌ها بسیار محدود است؛ این منابع محدودی که بانک‌ها دارند با توجه به جذب منابع است. وقتی ظرفیت‌ها محدود است، نمی‌توانیم انتظارات نامحدود از بانک‌ها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه کشور ما بانک‌محور شده است، گفت: دولت کلی بدهی معوق به سیستم بانکی دارد؛ وقتی منابع سیستم بانکی ازسوی دولت قفل می‌شود و بازپرداخت نمی‌شود، بانک‌ها دیگر توان دادن تسهیلات به واحدهای تولیدی و اقتصادی را ندارند.بهمنی با طرح این سوال که در این شرایط بانک‌ها چگونه می‌توانند مسائل خود را حل کنند، گفت: یکی از این شرایط این است که دولت بدهی‌های خود را به نظام بانکی پرداخت کند. دولت بدهی زیادی به سیستم بانکی و بانک مرکزی دارد و وضع مالی بانک‌ها آنقدر خوب نیست که هر انتظاری را بتوانند برآورده کنند.رییس کل اسبق بانک مرکزی ایران درخصوص بدهکاران بانکی تاکید کرد: بانک‌ها در گذشته برای پرداخت به‌اندازه کافی سختگیری می‌کردند اما برخی آمدند و گفتند که بانک‌ها سخت‌گیری نکنند و مقداری ملاحظه مشتریان را داشته باشند؛ بانک‌ها در حالت عادی سخت می‌گیرند اما به مشتریان خوش‌حساب هم کمک می‌کنند.
باید نیازهای جامعه را از بانک‌محوری خارج کنیم
 وی گفت: بانک‌ها هیچ‌وقت مشتری خوش‌حساب خود را اگر منابع داشته باشند، لنگ نخواهند گذاشت. اگر منابع نداشته باشند که کاری نمی‌توانند انجام دهند.
بهمنی با بیان اینکه باید نیازهای جامعه را از بانک‌محوری خارج کنیم، افزود: ما باید برخی مشکلات را از بخش‌های دیگر بخواهیم که البته بورس باید فعال شود و خیلی از حوزه‌های اقتصادی دیگر.رییس کل اسبق بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: وقتی ما می‌گوییم که بانک‌ها سه درصد از منابع خود را به بورس بیاورند، این تکلیف است و در این شرایط منابعی که باید به تولید داده شود می‌گویند که به‌سمت بورس بیاید. در بورس هرچه رشد داشته باشیم تا زمانی که سرمایه واحدها نباشد و در افزایش سرمایه قرار نگیرد، به تولید کمک نمی‌کند و تنها دست به دست می‌شود.وی ادامه داد: در بورس نیز شرایط همین‌طور است؛ نباید اینقدر دخالت وجود داشته باشد؛ نه در منفی بازار باید دخالت وجود داشته باشد و نه در مثبت بازار. بازار باید کار خود را انجام دهد. رییس کل اسبق بانک مرکزی ایران تاکید کرد: منابع بانک‌ها همان‌طورکه عرض کردم محدود است و درخواست‌ها و نیازها نامحدود؛ یکی از اصول اصلی تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است، آن‌ها گزینش می‌کنند و به بهترین مشتری‌های خود وام می‌دهند.
بانک‌های ما مریض هستند
بهمنی با اشاره به اینکه نباید بانک‌ها را تا این حد تحت فشار قرار دهیم، گفت: حال بانک‌های ما خراب است و باید به آن‌ها کمک کنیم. بانک‌های ما مریض هستند و اگر همه حمله کنیم و انتظار داشته باشیم که همه مشکلات کشور را بانک‌ها حل کنند، بانک‌ها از پا درخواهند آمد؛ شما ببینید چه میزان از بانک‌های ما درحال‌حاضر زیان‌ده هستند.رییس اسبق بانک مرکزی ایران افزود: ما نمی‌توانیم هر مقدار منابع را که نیاز داریم با تورم
 46 و 47درصد، بانک‌ها را مجبور کنیم که با 18درصد بدهند و بعد هم بگویید بیاید 15درصد بدهید؛ از طرف دیگر می‌خواهند از سپرده‌ها هم مالیات بگیرد. این سپرده‌ها 15درصد سود می‌گیرند، حالا هم باید سه‌درصد مالیات بدهند، می‌شود سود 12درصدی. در این شرایط تمام سپرده‌ها از سیستم بانکی خارج خواهند شد. بهمنی تاکید کرد: سیاست‌های پولی و مالی ما با هم هماهنگ نیست. سیاست‌های پولی و مالی ما باید با هم هماهنگ باشد؛ اگر بانک‌ها را دستکاری کنیم سپرده‌ها خارج می‌شوند و به بازارهای سفته‌بازی مانند طلا، ارز و سکه خواهد رفت.وی ادامه داد: سیاست‌های متناقض و مخالف هم، زمانی می‌تواند موفق باشد که سیاست‌های پولی ارزی و مالی در یک جهت باشد؛ در غیر این صورت، وقتی برخی مخالف هم حرکت کنند نه‌تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه بر مشکلات هم اضافه خواهد کرد.
با مشتری بدحساب باید برخورد شود
 رییس کل اسبق بانک مرکزی ایران با اشاره به اینکه در گذشته می‌گفتند که با مشتریان سخت برخورد نکنید، گفت: گفتند که کارخانه‌ها را تملیک نکنید و بگذارید کار کنند؛ وقتی از بانک می‌خواهند مساعدت کند، بحث بدهکاران پیش می‌آید؛ با مشتری بدحساب باید برخورد شود و این امری طبیعی است.بهمنی تاکید کرد: وقتی سود تسهیلات 18درصد و تورم 47 درصد است، هیچ عقلی نمی‌گوید که بدهی‌ها را بازگرداند. پس می‌بینیم که شاخص‌های اقتصادی با هم نمی‌خوانند. بدهکار بانکی می‌گوید که اگر من جریمه هم شوم 18 و 24درصد است؛ چرا باید این را پس بدهم. می‌برد در بازار که تورم نزدیک به 50درصدی وجود دارد.وی تاکید کرد: اصلا فرض کنیم که وام‌ها بدون وثیقه داده شود، اگر این‌ها پس داده نشد، چه باید کرد؟ چه زیر 100میلیون باشد یا بیشتر. این منابع مال مردم است. یک بخش کمی حتی در بانک‌های دولت از آن دولت است، باقی آن از آن مردم است و باید حداقل سود به آن پرداخت شود. اگر ندهند نتیجه ورشکست شدن بانک است.رییس کل اسبق بانک مرکزی ایران افزود: مسوولان باید این مسائل را با هم ببینند. بانک‌ها مسوول هستند؛ البته بانک‌ها هم در حالت عادی سختگیری می‌کنند اما دستکاری کردن این روند وضعیت را سخت‌تر خواهد کرد.بهمنی درخصوص واحدهای تولیدی تملک‌شده ازسوی بانک‌ها، گفت: اگر بانک‌ها بخواهند خودشان این واحدها را راه‌اندازی کنند، گفته می‌شود که بانک‌ها دارند بنگاه‌داری می‌کنند؛ از طرف دیگر، بانک‌ها حق ندارند بنگاه‌داری انجام دهد. بانک با کارخانه‌ای که پولش را نداده است چه کار کند؟ آیا باید این کارخانه را از تولید خارج کند؟ اگر این کار را نکند می‌گویند که بانک‌ها دارند بنگاه‌داری می‌کنند .
مسائل واگذاری واحدهای تولیدی در تملک بانک‌ها
 وی تصریح کرد: بهترین راه البته این است که این واحدهای تولیدی سریع واگذار شوند. رییس کل اسبق بانک مرکزی گفت: البته برخی اوقات بانک‌ها می‌خواهند سریع واحدهای تولیدی را واگذار کنند اما مشتری نیست در این شرایط اقتصادی اگر کسی بخواهد بیاید یک کارخانه را بخرد بسیار سخت است؛ البته در واگذاری‌ها هم ایرادهایی بوده و هست اما همه موضوع این نیست.وی تاکید کرد: به‌طور مثال، یک کارخانه را مثلا به 100نفر واگذار می‌کنند بعد از مدتی می‌آیند و می‌گویند چرا به 100نفر واگذار کرده‌اید به 200نفر واگذار می‌کردید و این روند همینطور ادامه‌دار است. درحال‌حاضر دیگر مجموعه‌ها نمی‌توانند تصمیم بگیرند و می‌ترسند. می‌ترسند که روزی برخی بیایند بگویند چرا به این چند نفر واگذار کردی یا چرا اینطور واگذار کردی؟ بهمنی خاطرنشان کرد: به همین دلیل راحت‌طلبی می‌کنند و خود را به خطر نمی‌اندازند. این‌ها مباحثی است که باید دیده شود. رییس کل اسبق بانک مرکزی درخصوص بازنگری در نظامات و مقررات بانکی، گفت: من معتقدم که باید در سیستم‌های بانکی و اقتصادی از کسانی استفاده کنید که در این کار وارد هستند. باید کاری کنیم که هر کسی سر جای خود بنشیند. برخی از تصمیمات افراط و تفریط است و نباید اینگونه عمل کنیم.
نظامات و مقررات بانکی باید بازنگری شود
 وی با بیان اینکه نظامات و مقررات بانکی باید بازنگری شوند، گفت: یک کارگروهی باید اشکالات را به‌طور دقیق بررسی و تحلیل کند. راهکارها باید تبیین شوند؛ البته کسانی باید در این کارگروه حضور داشته باشند که سابقه کار بانکی داشته باشند. نمی‌توانیم آهنگر را در شغل دیگری بگذاریم؛ این روند درست نیست. کسی که تجربه حداقل یک‌ساله ندارد، نمی‌تواند اظهارنظر کند. رییس کل اسبق بانک مرکزی تاکید کرد: ما همکارانی در بانک داشتیم که 25 یا 30سال کار کرده بودند؛ باید از این افراد در این کارگروه استفاده شود. کمیته‌ها باید تشکیل شوند که در اجرا کار کرده باشند. اگر در اجرا کار نکرده باشند، نمی‌دانند که باید چه تصمیمی بگیرند. بهمنی افزود: باید افراد خبره که دارای تجربه علمی و تخصصی هستند در کارگروهی به‌منظور بازنگری در نظامات و مقررات بانکی حضور داشته باشند. در بحران2008 چند نفر تصمیم گرفتند و خیلی زود بحران مالی جهانی حل شد. ما نیروهای خوبی داریم و باید از آن‌ها استفاده کنیم.وی با بیان اینکه این کارگروه باید سریع تشکیل شود، گفت: این کارگروه باید بتواند تصمیم بگیرد و تجربه و تخصص لازم را هم داشته باشد و در تمام زمینه‌ها بررسی‌هایی را انجام دهند. ببینند که راه‌های خروج از بحران بورس چیست؟ یا راهکار خروج از وضعیت فعلی بانک‌ها که منابع آن‌ها قفل شده است، چیست؟ یا اینکه بانک‌های ما زیان می‌دهند، دلیلش چیست و چه کارهایی باید انجام شود؟ بهمنی تاکید کرد: به دلیل اینکه تاکنون درست تصمیم‌گیری نشده است، طرح‌هایی که برای اصلاح ساختار بانک‌ها ارائه شده به سرانجام نرسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/805521/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی