پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ سقف بلند همکاری‌های اقتصادی تهران- مسکو يادداشت

سرمقاله ایران/ سقف بلند همکاری‌های اقتصادی تهران- مسکو
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - ایران / « سقف بلند همکاری‌های اقتصادی تهران- مسکو » عنوان یادداشت روزنامه ایران به قلم مهدی صفری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همواره معنادار و مهم بوده و رویکرد مستقل هر دو کشور در عرصه جهانی می‌تواند این ظرفیت را به سقف شایسته خود برساند. با توجه به رویکرد جدید سیاست خارجی کشورمان که مبتنی بر پیگیری دیپلماسی هوشمند و اولویت توسعه تعاملات سازنده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پایدار با همسایگان می‌باشد، توسعه و تقویت روابط با روسیه که از جمله همسایگان مهم ایران به شمار رفته و اشتراک منافع بسیاری با کشورمان در زمینه‌های متعدد دارد در اولویت سیاست خارجی ایران قرار گرفته است.
در بعد سیاسی، جمهوری اسلامی ایران و روسیه در جهت مبارزه با تروریسم، مبارزه با نظام تحریم‌های اعمالی یک جانبه غرب علیه هر دو کشور، انقلاب‌های رنگی وارداتی و مبارزه با نفوذ غرب در منطقه در سنگری واحد قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر سازوکارهای اقتصادی و پیوستن اخیر ایران به سازمان شانگهای علاوه بر مناسبات سیاسی می‌تواند به تعاملات اقتصادی گسترده تری میان ایران و روسیه منجر شود. همکاری‌های دو کشور در ابعاد سیاسی، امنیتی و مقابله با بحران‌ها می‌تواند افق گسترده‌ای از ثبات، آرامش و رفاه اقتصادی را برای مردم دو کشور و منطقه به ارمغان آورد. روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دولت سیزدهم شاهد آغاز گفتمان جدیدی است که منجر به توسعه چشمگیر مبادلات تجاری دو کشور و ابراز تمایل شرکت‌های روسی برای سرمایه‌گذاری در ایران شده است. همچنین در سطح منطقه‌ای، همکاری‌های دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی رو به رشد و پیشرفت است. سفر ریاست محترم جمهوری کشورمان به روسیه مهم‌ترین رویداد سیاسی در روابط دوجانبه در دولت سیزدهم بوده و از این جهت که می‌تواند چشم‌انداز روابط را در میان مدت ترسیم نماید، حائزاهمیت ویژه‌ای است. این سفر می‌تواند زمینه بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور و ریل‌گذاری روابط در راستای اهداف بلندمدت دو کشور را فراهم آورد.
از مهم‌ترین اهداف سفر آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه، تقویت و توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و بهره‌برداری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فی‌مابین محسوب می‌شود.
روند مبادلات بازرگانی دو کشور در سال‌های 2020 و 2021 در شرایط محدودیت‌های کرونایی افزایشی بوده که نشان دهنده وجود ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه است. حجم مبادلات تجاری دو کشور به‌رغم آثار مثبت ناشی از امضای موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی فیمابین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، طی سه سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است. حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2019 برابر با یک میلیارد و 590 میلیون دلار بوده که از این میزان یک میلیارد و دویست میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از روسیه و 390 میلیون دلار آن مربوط به صادرات ایران به روسیه است. در سال 2020، مجموع مبادلات تجاری دو کشور، با افزایش حدود 40 درصدی نسبت به سال قبل به 2 میلیارد و 220 میلیون دلار بالغ گردید. از این رقم، یک میلیارد و 425 میلیون دلار آن به واردات ایران از روسیه و 795 میلیون دلار به صادرات ایران به روسیه اختصاص یافته است.
این آمار نشان می‌دهد که در مقایسه با سال قبل، صادرات ایران به روسیه بیش از 105 درصد افزایش یافته است. صادرات روسیه به ایران نیز با افزایش 4/113 درصدی، به 2 میلیارد و 202 میلیون دلار رسیده است. چشم‌انداز آینده روابط اقتصادی دو کشور می‌تواند با رفع موانع و تسهیل ارتباطات به بیش از ده میلیارد دلار در سال برسد.
رشد صنعت حمل‌ونقل و تسهیل ارتباطات اقتصادی
اخیراً تحولات مناسبی در مسیر اجرایی و عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب رخ داده است. بخش‌های تخصصی ایران نیز آمادگی دارند تا با تعاملات و رایزنی‌های دوجانبه میان ایران و روسیه، موانع را کاهش داده و روابط فیمابین را تسهیل کنند. به نظر می‌رسد بخشی از این کریدور به‌عنوان کریدور تجاری موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بتواند اجرایی و عملیاتی شود.
کریدور حمل‌ونقل شمال- جنوب هزینه و زمان انتقال بار از آسیای جنوبی و شرقی به شمال اروپا را به‌شدت کاهش داده و این موضوع می‌تواند موجب کاهش زمان انتقال بار به میزان تقریباً 17 تا 18 روز و میزان مسافت حدود 8000 کیلومتر شود. تنها مسیر جایگزین فعلی کانال سوئز است که از این منظر مسیر جدید را بسیار حائزاهمیت می‌نماید.
 مسیرهای حمل‌ونقل دریایی در خزر مابین دو کشور نیز اخیراً با اقبال صاحبان کالا و تجار روبه‌رو شده است که جمهوری اسلامی ایران در حال تأمین، تجهیز و گسترش امکانات مورد نیاز در بنادر خزر است. رویکرد جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فعال‌تر نمودن مسیرهای کشتیرانی در دریای خزر و ایجاد ناوگان حمل‌ونقل دریایی و بهره‌برداری از کشتی‌های رو رو (RO.RO) در مسیرهای فوق‌الذکر است. نقش مهم روسیه در امضا و اجرای مثبت موافقتنامه تجاری موقت با اتحادیه اوراسیا در شرایط محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید 19 و تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه هر دو کشور ایران و روسیه و همچنین ارسال 3 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه به ایران در این ایام در خاطره کشورمان باقی خواهد ماند.
سفر قریب‌الوقوع ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به روسیه می‌تواند مذاکرات طرفین را سرعت بخشیده و فرصت مناسبی برای پایداری مناسبات تجاری و اقتصادی کشورمان با اتحادیه اوراسیا فراهم آورد. اولین دور مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آبان ماه سال 1400 با حضور نمایندگان ایران و طرف اوراسیایی برگزار شد. همکاری‌های ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تسریع در روند عضویت کامل ایران در آن اتحادیه، علاوه بر منافع اقتصادی برای تمامی اعضا، بر توان این اتحادیه در رقابت با سایر اتحادیه‌های فرامنطقه‌ای می‌افزاید.
همچنین کمیسیون عالی همکاری‌های فناوری دو کشور با هدف توسعه همکاری‌های فناورانه با روسیه در سال 1394 تشکیل شده است. صندوق مشترک مالی جهت حمایت از طرح‌های تحقیقاتی دو کشور از جمله برنامه‌های ذیل این کمیسیون بوده که با استقبال متخصصین ایران و روسیه مواجه شده و تاکنون در حدود 60 پروژه را مورد حمایت قرار داده است.
از سوی دیگر سند برنامه اقدام مشترک برای اجرایی‌سازی موافقتنامه لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان دو کشور در خرداد 1400 به امضای وزیر میراث فرهنگی و گردشگری ایران و رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه رسیده است که این موافقتنامه در توسعه صنعت گردشگری میان دو کشور می‌تواند راهگشا و مهم قلمداد شود که اشتغال فراوانی را در بخش‌های مختلف گردشگری فراهم می‌آورد.
هم‌اکنون نیز رایزنی‌هایی جهت تسریع در تطابق نظام‌های استاندارد و قرنطینه گیاهی دو کشور برای رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی انجام می‌شود که مسیر تولیدات کشاورزی ایران را مستقیماً به بازارهای روسیه هموار خواهد کرد. به طور اجمالی این سفر می‌تواند مقدمه همکاری‌های طولانی مدتی با همسایه شمالی کشورمان باشد که علاوه‌بر حل بحران‌های منطقه‌ای و محدود کردن نفوذ غرب، در جهت رفاه جامعه و مردم کشورهای منطقه از طریق سازمان‌های منطقه‌ای و تعاملات اقتصادی گام بردارد. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/805618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی آقامحمدی؛ چهره امنیتی- اقتصادی طرفدار استقلال/ ویدئو

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

پزشکان پایبند تعرفه‌های قانونی نیستند

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

همتی به رئیسی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند/ ویدئو

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود