پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ زمستان گرم تسلیحاتی! يادداشت

سرمقاله وطن امروز/ زمستان گرم تسلیحاتی!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز /« زمستان گرم تسلیحاتی! » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم فرزانه دانایی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ایران چطور باعث شکل‌گیری همکاری نظامی مسکو و تهران شد؟
در روزهای ابتدایی ژانویه سال جاری میلادی، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی ‌بر اینکه الجزایر توافق خود با روسیه برای خرید جت‌های سوخو 35 را لغو کرده ‌است. به ‌گفته مسؤولان و تحلیلگران حوزه دفاعی الجزایر، این تصمیم به این دلیل گرفته شد که سوخوهای روسی نیازهای ارتش الجزایر را تأمین نمی‌کردند. این در شرایطی است که در طول 10 سال گذشته نیروی هوایی الجزایر تقریبا در حال نوسازی ناوگان جنگنده‌های خود از طریق خرید از روسیه بود. 
بر اساس قراردادی که سال 2019 منعقد شد، قرار بود این کشور 16 سوخوی مدل MKI‌30 و 14 میگ M‌29 را به ارزش 2 میلیارد دلار خریداری کند. نخستین جنگنده‌ها بر اساس این قرارداد پاییز سال 2020 وارد سرویس خدمات نظامی الجزایر شدند. قدم بعدی در این راه خرید جنگنده‌های سوخو 35 بود که به ‌صورت ناگهانی لغو شد. الجزایر در عین ‌حال تانک‌های T90 و سیستم دفاع هوایی S 400 را نیز از مسکو خریداری کرد و به ‌همین دلیل به‌ نظر نمی‌رسید اختلافی جدی در روابط 2 کشور وجود داشته باشد. با این ‌حال برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند لغو قرارداد خرید سوخو35 توسط الجزایر به دلیل ترس این کشور از اجرای قانون کاتسا توسط ایالات‌متحده بود. این قانون که ژوئیه سال 2017 میلادی در کنگره آمریکا به ‌تصویب ‌رسید به ایالات‌متحده اجازه می‌دهد تحریم‌هایی را علیه کسانی که با نظام‌های سیاسی ایران، روسیه و کره شمالی همکاری می‌کنند اعمال کند. بهانه تصویب این قانون این بوده است که اقدامات این 3 کشور موجب بی‌ثباتی می‌شود. 
آمریکا به بهانه اینکه تهران، مسکو و پیونگ‌یانگ به ‌دنبال انجام اقدامات تهدیدکننده بوده و علیه ثبات منطقه‌ای فعالیت می‌کنند، آنها را مورد تحریم قرار داد و اعلام کرد کسانی که در این فعالیت‌ها شریک باشند نیز تحریم می‌شوند. با این ‌حال الجزایر تا به‌ حال به‌ صورت رسمی هرگز اعلام نکرده دلیل اصلی لغو قرارداد نظامی‌اش با روسیه قانون کاتسا بوده‌ است. الجزایر البته در این ‌میان تنها نیست و مصر نیز به ‌نظر می‌رسد درحال پیمودن همین راه است. نوامبر سال 2019 «کلارک کوپر» دستیار وزیر خارجه آمریکا به قاهره اطلاع داد اگر جنگنده‌های روسی را بخرند، احتمالا مورد تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند. قاهره سال 2018 توافق کرده بود 30 جنگنده سوخو 35 را از مسکو خریداری کند. پیش ‌از آن نیز این کشور 46 میگ M29 و 46 هلیکوپتر روسی را به ارزش 3 میلیارد دلار بر اساس قراردادی که سال 2015 بسته‌ شده بود، خریداری کرده بود. اطلاعات درباره تعداد سوخوهایی که تاکنون به مصر ارائه ‌شده متفاوت است اما برخی منابع معتقدند 5 فروند از این جنگنده‌ها به مصر تحویل شده ‌است. قاهره بعد از مدتی تصمیم گرفت به ‌جای خریدن سوخو 35، جنگنده‌های فرانسوی رافال را خریداری کند. اندونزی نیز که سال 2018 قرارداد خرید سوخو را با روسیه امضا کرده بود، تصمیم گرفت جنگنده‌های رافال فرانسوی و همچنین «F15»های آمریکایی را جایگزین قراردادش با روسیه کند. نگاهی به قراردادهای بسته ‌شده و سپس لغو شده‌ روسی نشان می‌دهد بیش ‌از آنچه به ‌نظر می‌آید قانون کاتسا یا قانون تحریم‌های روسیه بر معامله اقتصادی اسلحه و جنگنده‌های این کشور در دنیا تاثیر گذاشته ‌است و این مساله باعث نزدیکی بیشتر مسکو به تهران می‌شود؛ زیرا هر 2 کشور مورد تحریم‌های آمریکا قرار دارند و ایالات‌متحده نمی‌تواند بیش ‌از این فشاری بر آنها وارد کند. 
تعدادی از سازمان‌های اطلاعاتی و نظامی کشورهای اروپایی و آمریکا بر این باورند سفر حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به مسکو که امروز انجام می‌شود، قرار است مقدمه‌ای برای امضای تفاهم‌نامه 10 میلیارد دلاری بین 2 کشور باشد. این قرارداد در طول 20 سال می‌تواند نیروی هوایی ایران را به 24 جنگنده سوخو 35 و همچنین 2 نمونه از موشک‌های ضد هوایی اس‌400 مجهز کند. برخی از این جنگنده‌های سوخو که پیش ‌از این برای مصر ساخته ‌شده بود، سرعت اجرایی توافق 20 ‌ساله ایران و روسیه را نیز می‌توانند بالا ببرند، زیرا آنها به ‌صورت آماده در پایگاه‌های نظامی روسیه وجود دارند و می‌توانند به‌‌سرعت به ایران منتقل شوند. 
با پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که سال گذشته میلادی اتفاق افتاد، تهران دیگر هیچ مانعی برای خرید تجهیزات نظامی و سلاح‌های مورد نیازش در دنیا نخواهد داشت. دولت ترامپ تلاش زیادی کرد جلوی این اتفاق را بگیرد اما آنطور که رسانه‌های منطقه گزارش داده‌اند، نیروی هوایی ایران هم‌اینک ده‌ها خلبان نظامی را برای گذراندن دوره آموزشی پرواز با سوخو35 آموزش می‌دهد. با وجود اینکه پیش ‌از این مسؤولان رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با مسؤولان دفاعی روسیه از آنها خواسته بودند از فروش سلاح‌های هوشمند و جدید به ایران خودداری کنند اما آن‌طور که شبکه تی‌آر‌تی گزارش داده ‌است، انتظار می‌رود سیستم دفاع موشکی اس‌400 نیز بزودی به ایران ارائه شود. روزنامه «آسیا تایمز» نیز در همین باره خاطرنشان کرده ‌است بخشی از قرارداد 10 میلیارد دلاری ایران و روسیه به همکاری‌های دفاعی و امنیتی اختصاص ‌یافته است و خرید سیستم ماهواره‌ای هوشمند نیز جزئی از این قرارداد ‌است که به ‌احتمال زیاد مورد مذاکره و توافق 2 رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت. 
با اینکه برخی رسانه‌های غربی بر این عقیده بودند این توافق در سفر حجت‌الاسلام رئیسی به مسکو نهایی می‌شود، تعدادی از رسانه‌ها بیان کرده‌اند در این سفر قرار نیست توافقی امضا شود و تنها قرار است درباره شرایط این قراردادها مذاکره شود. همه اینها اما در شرایطی است که آمریکا بالاترین میزان تلاش خود را برای اعمال دوباره تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در موضوع دفاعی و امنیتی انجام داده‌ است. در عین حال همزمانی این تلاش‌ها با مذاکرات احیای برجام در وین، به نظر می‌رسد چندان هم بی‌ربط نباشد. برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند این مساله به عاملی مهم در پیشبرد موضع ایران در مذاکرات وین تبدیل خواهد شد. 
آمریکا در عین ‌حال که در اعمال دوباره تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ناکام مانده ‌است، هم‌اینک باید برای مقابله با خرید نظامی ایران از روسیه اقدامات جدیدتری انجام دهد و در عین ‌حال در مذاکرات وین نیز ثابت کند با حسن ‌نیت قرار است به اجرای برجام بازگردد. این مساله جز با قبول پایان تحریم‌های نظامی بین‌المللی علیه ایران میسر نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/805621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

عامل تحریم

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

آمار مهاجرت به استان‌های شمالی کشور طی دو سال اخیر