پیام ویژه

آخرين مطالب

در محاصره سیل و برف يادداشت

در محاصره سیل و برف
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
تداوم بارش‌های‌ گسترده برف و باران در اکثر نقاط کشور راه ارتباطی 2 هزار روستا را قطع کرده و موجب انسداد حدود 50 محور اصلی و فرعی جاده‌ای در سراسر کشور شده است. بارش‌های سنگین وکم‌سابقه‌ منجر به طغیان رودخانه‌ها، قطعی برق، تعطیلی مدارس، تخریب بخشی از زیرساخت‌های استانی، مزارع کشاورزی و مسکونی، مسدود شدن راه‌های ارتباطی، مدفون شدن صد‌ها خودرو زیر برف در جاده‌ها و... شد و نیروهای امدادی و جهادی در سراسر کشور مشغول کمک‌رسانی به مردم و بازگشایی راه‌ها هستند. شمال، غرب و شمال غرب یک دست سفیدپوش شده است و امکان تردد به سختی و بعضا از طریق جاده‌های جایگزین انجام می‌شود. در نیمه جنوبی کشور نیز شدت بارش باران منجر به آبگرفتگی معابر، وقوع سیلاب و تخریب بسیاری از منازل شده است. این پدیده کم‌نظیر جوی راه‌های ارتباطی اکثر مناطق شهری و روستایی را قطع کرده است. 
در نیمه جنوبی کشور بارش‌ها اغلب به صورت باران شدید بوده است به طوری که در کرمان بارش شدید باران منجر به وقوع سیلاب و مسدود شدن راه ارتباطی ریگان به سمت ایرانشهر شده است و محور مواصلاتی بین کرمان و جنوب سیستان‌وبلوچستان به دلیل تخریب شدن پل ارتباطی مسدود شده است. همچنین 580 کیلومتر از راه‌های روستایی این استان نیز همچنان مسدود هستند و 75 روستا همچنان در محاصره سیلاب قرار دارند. 
طبق گزارش‌های رسیده، میزان بارش‌ها در بندرعباس به اندازه‌ای بود که علاوه بر آبگرفتگی معابر، سیلاب به داخل خیلی از منازل راه یافت و نیروهای خدمات‌رسان همچنان در حال تخلیه آب و اسکان اضطراری ساکنان هستند. 
از طرفی بارش برف در غرب و شمال غربی کشور از یک تا 3 متر گزارش شده است. در جاده چالوس بارش برف تا بیش از یک متر گزارش شده که این رخداد جوی منجر به سقوط بهمن و کشته شدن یک نفر و مجروح شدن 2 نفر دیگر شده است. همچنین در کردستان بارش برف با حدود 3 متر موجب مدفون شدن خودروها زیر برف شده است. ارتفاع برف در روستای توریستی سیوان بین صوفیان و مرند آذربایجان نیز به حدود 3 متر رسیده است. 
در این باره رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر طی یکی، دو روز اخیر 23 استان کشور درگیر بارش شدید برف و باران بودند و در این مدت نیروهای امداد و نجات در 423 منطقه و در 189 شهرستان و 23 استان به مردم امداد‌رسانی کرده‌اند. خدمات‌رسانی بیشتر در استان‌های کرمان و هرمزگان به دلیل وقوع سیلاب بود که گرفتاری‌هایی زیادی را برای ساکنان برخی شهرستان‌های این 2 استان ایجاد کرد. سیلاب و آبگرفتگی در استان هرمزگان بویژه میناب و روستاهای آن موجب اسکان اضطراری ساکنان در این منطقه شد. همچنین طی این مدت نیروهای امدادی بیش از 62 نفر را از مرگ حتمی نجات دادند. این در حالی است که بیش از 36 هزار نفر در کشور نیز طی این 2 روز از خدمات مختلف هلال‌احمر برخوردار شده‌اند. وی افزود: تاکنون 4 هزار نفر از هموطنان‌مان اسکان اضطراری داده شدند. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر همچنین اعلام کرد: متاسفانه 6 نفر از هموطنان‌مان به دلیل گرفتاری در برف و بوران در استان‌های شرقی و غربی مفقود شده‌اند. 
در این باره رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی از انسداد 46 محور فرعی و اصلی در کشور خبر داد. سرهنگ احمد شیرانی دیروز درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور گفت: بارش برف و باران در برخی محورهای استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، سمنان، قم، اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری، فارس، لرستان، کرمان، سمنان، البرز، تهران، مازندران و گلستان ادامه دارد و خیلی از راه‌ها به دلیل بارش سنگین برف مسدود شده است. وی افزود: در برخی محورهای استان‌های بوشهر، سیستان‌وبلوچستان، خوزستان و هرمزگان نیز بارش باران گزارش شده است. شیرانی گفت: در همین راستا توصیه همیشگی پلیس به رانندگان این است که حتما برای تردد از محورهای برفگیر زنجیر چرخ به همراه داشته باشند و در شرایط بارانی نیز با رعایت فاصله طولی مناسب و سرعت مطمئنه رانندگی کنند. وی درباره محورهای اصلی مسدود شده نیز اظهار کرد: محور چالوس و آزادراه تهران- شمال و بالعکس، محور دهگلان- حسین‌آباد، باند غربی آزادراه خرم‌آباد- پل زال، محور زهکلوت- ایرانشهر، محور ریگان- ایرانشهر، کنارگذر مالک‌آباد- توره (کمربندی شمالی اراک) و محور توره- بروجرد تا اطلاع بعدی مسدود و اغلب محورهای فرعی نیز بسته است.
* بارش برف و باران در جاده‌‍‌های 20 استان
طبق گزارش‌های رسیده از شهرستان‌ها، وضعیت مناطق جنوب به دلیل وقوع سیلاب بحرانی است و در غرب کشور نیز با وجود ادامه بارش‌ها در اکثر مناطق یخبندان شده است به طوری که بر اثر بارش برف و کولاک شدید در کرمانشاه، اکثر مسیرهای مواصلاتی این استان بویژه جاده‌های فرعی و روستایی مسدود یا با کندی تردد مواجه شده و امدادرسانی با اختلال روبه‌رو است. همچنین سرهنگ عیسی گوهری، رئیس پلیس راه کردستان با اشاره به بارش سنگین برف که از چند روز گذشته آغاز شده و سبب انسداد راه‌های اصلی استان شده بود، اظهار داشت: خوشبختانه تردد در محورهای اصلی کردستان با زنجیر چرخ جریان داشته و اتوبوس‌ها و کشنده‌هایی هم که به دلیل راهبندان و انسداد مسیر متوقف شده بودند رهاسازی شدند و در حال بازگشایی راه‌ها هستیم. 
وی افزود: در حال حاضر تمام محورها و گردنه‌های کردستان یخبندان است و از رانندگان می‌خواهیم در این شرایط نامطلوب از تردد در جاده‌های استان خودداری کنند. از طرفی مردم استان همدان از این بارش‌ها شادمانند و شاکر الطاف پروردگار. اداره‌کل هواشناسی همدان پیش‌بینی کرده است دما در برخی از نقاط به 19 درجه سانتیگراد زیر صفر هم برسد. همچنین بارش‌های سنگین برف و کولاک 160 راه روستایی استان قزوین را مسدود کرده است، در زنجان نیز بارش برف تا نیم متر گزارش شده است. فرماندار شهرستان اردل نیز گفت: با توجه به صعب‌العبور بودن مسیر و پیش‌بینی مسدود شدن مسیر دسترسی خیلی از مناطق روستایی، آرد و سوخت این مناطق تامین شده و با همکاری سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) و کمیته امداد شهرستان اردل، اقلام مورد نیاز آنها برای 6 ماه تدارک دیده شده است. در اردبیل نیز بازگشایی راه‌های روستایی مسدود شده تا حدود یکهزار روستا انجام شده است. از سویی وضعیت نابسامان جوی سبب شده تا فعالیت ادارات نیز با 2 ساعت تأخیر در استان آغاز شود. همچنین علی پرورش، فرماندار شهرستان رودبار جنوب با اشاره به آخرین وضعیت مناطق سیل‌‌زده این شهرستان اظهار داشت: تخلیه کامل مردم روستای کروچان و اسکان موقت در روستای دیگر به کمک نیروهای امدادی انجام شده است. 
مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون شاهد باد و کولاک شدید در شهرستان کوهرنگ هستیم، اظهار داشت: بادروف برف در جاده‌ها باعث کاهش دید شده و اصلا دید وجود ندارد؛ بارش برف موجب مسدود شدن راه‌های ارتباطی 120 روستا در این شهرستان شده است. در لرستان نیز بارش برف راه ارتباطی 827 روستای استان لرستان را قطع کرده است. همچنین در هرمزگان بارش‌ها منجر به قطع راه ارتباطی 100 روستا و قطع آب 70 روستا شده است. مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در میناب اظهار داشت: بر اثر فعالیت سامانه بارشی در استان هرمزگان و برابر آخرین ارزیابی‌های انجام شده و گزارشات فرمانداران، شاهد آبگرفتگی معابر عمومی و منازل در شهر بندرعباس، جزیره هرمز، میناب و رودان بودیم. حسن‌زاده تاکید کرد: در 70 روستا قطعی آب داریم که عمدتا به دلیل طغیان رودخانه‌ها و آب‌بردگی خطوط انتقال آب است که بزودی برطرف خواهد شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان تصریح‌ کرد: تعداد زیادی از روستاها که حدود 100 روستا هستند در آنها انسداد موقتی مسیر داریم که به دلیل طغیان رودخانه‌ها و آب‌نماها‌ست و بزودی این مسیرها هم بازگشایی خواهد شد. 
به گفته کارشناسان هواشناسی، افت شدید دمای هوا در روزهای آینده دور از انتظار نیست و موج جدید بارش برف و باران در راه است. از طرفی با توجه به ورود موج جدید بارشی از فردا (پنجشنبه) اغلب استان‌های کشور بویژه نیمه غربی دوباره با برف و باران مواجه خواهند شد. 
مهریاری، مدیرکل مدیریت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرد: 18 استان با بارش برف سنگین و کولاک مواجه بوده‌اند که همکاران در همه استان‌ها در حال بازگشایی راه‌ها هستند و راه‌های اصلی جز 8 محور در استان‌های کردستان و لرستان، بازگشایی شده‌اند، البته آزادراه تهران- شمال نیز به دلیل سقوط بهمن بسته است.
***
دستور فرمانده کل سپاه برای تداوم امدادرسانی و افزایش خدمات به مردم گرفتار در سیل و برف
سخنگوی سپاه از دستور سرلشکر حسین سلامی به فرماندهان نیروی زمینی، قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیا(ص) و سپاه‌های استانی برای افزایش و تداوم خدمات و امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل و برف در مناطق مختلف کشور خبر داد. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگوی سپاه از برگزاری جلسه بررسی وضعیت استان‌های مواجه با این پدیده و ارزیابی عملیات امداد و خدمت‌رسانی به مردم با حضور سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و دستور وی به یگان‌های سپاه و بسیج برای افزایش خدمات و امدادرسانی نیروهای سپاهی و بسیجی در این عرصه خبر داد و گفت: استان‌های متاثر از فعالیت‌های سامانه بارشی در چند روز گذشته شاهد رخدادهایی همچون بسته شدن بسیاری از محور‌های مواصلاتی و راه‌های ارتباطی، مه‌گرفتگی، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی و سیلاب بودند که از همان ساعات اولیه بروز مشکلات برای مردم و ساکنان مناطق درگیر برف و سیل، نیروها و ظرفیت‌های سپاه و بسیج در مناطق در وضعیت آماده‌باش، برای اجرای عملیات امداد و نجات به صحنه ورود کردند. وی افزود: با تلاش یگان‌های امدادی و مهندسی قرارگاه مدینه نیروی زمینی سپاه، بحمدالله اقدامات فوری و موثری برای حل مشکلات ناشی از سیل در منطقه میناب انجام شد و با توجه به تداوم مشکلات و ضرورت افزایش تلاش نیروهای امدادی، جهادی و مردمی در مناطق دیگر کشور، سرلشکر حسین سلامی به فرمانده نیروی زمینی سپاه، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا‌(ص) و فرماندهان سپاه‌های استانی درگیر چالش‌های ناشی از بارش برف، باران و وقوع سیل دستور داد با هماهنگی و همراهی سایر نیروهای امدادی، کمک به بازگشایی جاده‌ها و راه‌های ارتباطی روستایی و همچنین اسکان و استقرار مردم در محل‌های امن و مطمئن و نیز تأمین نیازمندی‌های بهداشتی، تغذیه، پوشاک و گرمایش آنها با قوت ادامه یابد. 
* امداد‌رسانی بسیجیان به ‌سیل‌زدگان «مورموری»
حضور فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام به ‌همراه گروه‌های جهادی، امید را در دل مردم سیل‌زده «مورموری» افزون کرد و از حضور جهادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خشنود شدند. شهروندان سیل‌زده «مورموری» اقدامات جهادی سپاه را از صبح تا شام و به‌ صورت شبانه‌روزی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان عنوان کردند و با زبان ساده و بی‌پیرایش محلی بیان داشتند: «خدا از سپاه راضی باشد» و «سپاه بود ما را از میان گل‌ولای نجات داد». سردار جمال شاکرمی، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام نیز که خود میان سیل‌زدگان مورموری قرار داشت و به‌ صورت میدانی به رتق‌وفتق امور می‌پرداخت، گفت: اعزام و استقرار تیم‌های بهداشت و درمان، ارائه کمک‌های معیشتی و حضور در بازسازی منازل خسارت‌دیده از سیل در دستور کار سپاه استان خواهد بود. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/805649/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند