پیام ویژه

آخرين مطالب

امارات چوب دخالت نظامی در یمن را بالاخره خورد بين الملل

امارات چوب دخالت نظامی در یمن را بالاخره خورد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - از چند هفته پیش، امارات فعالیت‌ها و اقدامات خصمانه خود علیه یمن را بار دیگر کلید زد و یمنی‌ها نیز در پاسخ به همین اقدامات، شوک بزرگی را به ابوظبی وارد کرده و مقامات و مسئولان اماراتی را در بهت و حیرت فرو بردند.

به گزارش جماران، امارات با آتش بازی کرد، بنابراین پاسخ هم با آتش بود. ابوظبی می خواست از خطوط قرمزی که صنعا در مرزهای جنوبی مأرب ترسیم کرده بود، در پاسخ به تمایل آمریکا برای برگرداندن مجدد موازنه نیروهای میدانی، عبور کند، بنابراین پاسخی دردناک و بی سابقه دریافت کرد. پاسخی که به سرعت در راهروهای ریاض و واشنگتن طنین اندازشد، که حتی تا حدی پیش رفته اند که خودشان برای بهبود عملکرد متحدان خود به زمین بروند و هزینه هایی را که در نتیجه آن متحمل خواهند شد نادیده می گیرند.
عملیات بزرگ نیروهای یمنی علیه متجاوزان اماراتی در ابوظبی علاوه بر آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان با واکنش فرانسه نیز همراه شد.
عملیات «اعصار الیمن» به معنای "طوفان یمن" با شلیک 5 موشک بالستیک و بالدار و تعداد زیادی پهپاد، فرودگاه های دبی و ابوظبی و پالایشگاه نفت مصفا در ابوظبی و مکان های نامعلومی را هدف گرفت.
درباره جزییات عملیات ویژه نیروهای یمنی در عمق امارات به گفته سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن باید گفت این عملیات در پاسخ به تشدید حملات ائتلاف آمریکا، عربستان سعودی و امارات، صورت گرفت و نیروهای مسلح یمن امروز در حال اجرایی کردن وعده های خود است و بار دیگر به کشورهای متجاوز هشدار داده ضربات دردناک تر و سنگین تری در راه خواهد بود.
سریع و نیروهای مسلح هشدار خود به شرکت‌های خارجی، شهروندان و ساکنان کشور دشمن یعنی امارات را فراموش نکرده اند مبنی بر اینکه نیروهای یمنی دست روی دست نخواهند گذاشت تا دشمن پایگاهها و تأسیسات مهم‌تری را در آینده هدف قرار دهد و باید برای حفظ جان خود از پایگاهها و تأسیسات حیاتی دور بمانند و امارات تا زمانی که به تنش های خود ادامه دهد ؛ کشوری ناامن است.
وی افزود که این عملیات با 5 فروند موشک بالستیک و تعداد زیادی پهپاد علیه فرودگاه های دبی و ابوظبی، پالایشگاه نفت المصفح در ابوظبی و تعدادی از مواضع و تاسیسات مهم امارات انجام شد.
سریع گفت که به شرکت های خارجی و شهروندان و افراد مقیم در امارات به عنوان کشور دشمن هشدار می دهیم برای حفظ جان خود از مواضع و تاسیسات حیاتی دور شوند.
وی افزود: ما در زمینه گسترش بانک اهداف خود تردید نمی کنیم که شامل مواضع و تاسیسات مهم در آینده است، نیروهای مسلح یمن امروز به آنچه که پیشتر به کشورهای متجاوز نسبت به آن هشدار داده بودند ، عمل کردند و مجددا هشدار می دهند که در آینده ضربات دردناکتری دریافت خواهند کرد.
انصار الله با چه موشک‌ها و پهپادهایی امارات را هدف قرار داد؟
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرودگاه بین المللی «أبوظبی» را به وسیله موشک بالستیک «ذوالفقار» هدف قرار دادند.
وی عنوان کرد: از سوی دیگر پهپادهای ارتش یمن نیز حملاتی را انجام داده و طی آن اهداف حساس و مهم در ابوظبی را مورد اصابت قرار دادند. در جریان حملات مذکور از پهپادهای صماد 3 استفاده شد.
«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی نیروهای مقاومت یمن نیز به عملیات استراتژیک این کشور علیه مواضع حساس امارات که انجام شد، واکنش نشان داد. البخیتی در این خصوص گفت: امارات با از سرگیری عملیات تجاوزکارانه علیه یمنی‌ها موجب شد تا نیروهای یمنی به آن پاسخ دهند. امارات به اندازه کافی در برابر هر نوع عملیات نظامی سست و ناتوان است. وی افزود: ما پاسخ حمله را با حمله می‌دهیم.
درحالی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در یک عملیات بزرگ و استراتژیک موفق شدند با 20 پهپاد و 10 موشک بالستیک، مناطق حساس و کلیدی را در امارات هدف قرار دهند، اما مسئولان ابوظبی تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا عملیات مذکور را کوچک جلوه داده و به گونه‌ای القا کنند که عملیات یمنی‌ها تنها منجر به وقوع چند آتش سوزی ساده شده است.
«ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن نیز با انتشار توییتی به حمله پهپادی یمن به امارات واکنش نشان داد. وی نوشت: پیام تنبیهی که باید به امارات و عواملش می‌رسید، رسیده است.
الشامی در ادامه گفت: بوق و کرنای مزدوران و سازمانهایی که از پول شیخ نشینان در خلیج فارس تغذیه می‌کنند از جمله سازمان ملل و شورای امنیت بلند خواهد شد و موجی از محکومیت ایجاد خواهد شد اما ما به «غار غار» کلاغ‌ها و «وزوز مگس‌ها» اهمیتی نمی‌دهیم.
واکنش ها
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش یکی از فروشندگان بزرگ سلاح به ائتلاف متجاوز سعودی برای کشتار غیرنظامیان یمنی است، گفت: این حملات امنیت امارات عربی متحده و ثبات منطقه را تهدید می‌کند. فرانسه حمایت خود را از امارات در مواجهه با این حملات اعلام می‌کند.
پیش‌تر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده حمله به ابوظبی در امارات عربی متحده که منجر به کشته شدن سه غیرنظامی شد را به شدت محکوم می‌کند.
سالیوان ادعا کرد: حوثی‌ها مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته‌اند و ما با امارات و شرکای بین‌المللی برای پاسخگویی آن‌ها همکاری خواهیم کرد.
وی افزود: تعهد ما به امنیت امارات تزلزل‌ناپذیر است و در کنار شرکای اماراتی خود در برابر تمامی تهدیدات علیه قلمروی آن‌ها ایستاده‌ایم.
بعد از او، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن محکوم کردن عملیات پیروزمندانه مقاومت یمن علیه ابوظبی، مدعی شد این عملیات مکان‌های غیرنظامی از جمله فرودگاه بین‌المللی ابوظبی را هدف گرفته است.
وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه خود ضمن محکوم کردن حمله ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه ابوظبی بر ایستادگی در کنار امارات تأکید کرد.
«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم همانند آمریکا و عربستان سعودی، عملیات پیروزمندانه روز گذشته صنعاء علیه ابوظبی را به شدت محکوم کرد.
مدتی بود که اماراتی‌ها از سطح مشارکت خود در ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن کاسته بودند. همین مسأله موجب شده بود تا مواضع حساس، حیاتی و راهبردی آنها از گزند حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها در امان باقی بماند. با این حال، از چند هفته پیش، امارات فعالیت‌ها و اقدامات خصمانه خود علیه یمن را بار دیگر کلید زد و یمنی‌ها نیز در پاسخ به همین اقدامات، شوک بزرگی را به ابوظبی وارد کرده و مقامات و مسئولان اماراتی را در بهت و حیرت فرو بردند.
علیرغم تلاش اماراتی‌ها برای کوچک جلوه دادن عملیات بزرگ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، باید گفت که شهر مصفح از شهرهای مهم امارات محسوب می‌شود. در واقع، شهر مصفح منطقه صنعتی اصلی در امارات به شمار می‌رود. این شهر در طول سالیان گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک، پیشرفت‌های گسترده‌ای را به خود دیده است.
یکی دیگر از نکاتی که موجب شده است تا شهر مصفح از اهمیت بسزایی برخوردار باشد، نزدیکی آن به فرودگاه بین المللی ابوظبی است. در این شهر صنعتی شرکت‌های بسیاری واقع شده‌اند. از همین روی، شهر مذکور از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این شهر بیش از 150 هزار نفر سکونت دارند که اغلب دارای تابعیت‌های مختلف هستند.
ثبات امارات در خطر
برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که هدف قرار دادن عمق امارات در عملیات «طوفان یمن» منجر به تغییر استراتژی امارات در تجاوز به یمن می شود تا از بی ثباتی اقتصادی جلوگیری کند.
کارشناسان نظامی می گویند ارتش و کمیته های مردمی از جنگ با امارات اجتناب کرده اند، اما اصرار امارات بر مشارکت در حمله به مردم یمن، جغرافیای امارات را به صحنه ای برای عملیات نظامی تبدیل کرده است.
به گزارش العالم، کارشناسان نظامی تایید می کنند که نیروهای مسلح یمن به انجام عملیات نظامی مهم و بزرگی در عمق امارات متوسل خواهند شد و با سرعت و دقت اهداف خود را انتخاب می کنند.
برخی کارشناسان نظامی اعلام کردند حمله یمنی‌ها به عمق امارات ، یک حمله ویرانگر در ابعاد بزرگ نبود، بلکه یک پیام هشدار بود، اما این حمله ضعف امارات را در مهار آن ثابت کرد.
برخی از اهالی رسانه نیز گفتند امارات اهدافی را که توسط نیروهای یمنی مورد هدف قرار گرفته‌ پنهان کرده و فیلم‌های آتش سوزی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشده است.
و متخصصان رسانه افزودند امارات خبر هدف گیری پایگاههای دور از دسترس غیر نظامیان که هدف یمنی‌ها قرار گرفت را ، پنهان کرد.
کارشناسان رسانه تاکید کردند حمله اخیر یمنی ها به امارات تنها آغاز راه است و امارات نمی تواند مانند عربستان تکرار چنین حملاتی را تحمل کند، زیرا سرمایه امارات آرامش، ثبات و بقای سرمایه گذاران است.
کارشناسان رسانه ای انتظار داشتند امارات متحده عربی پس از ضربه ای که از نیروهای مسلح یمن خورد، یا به سمت تشدید تنش یا عقب نشینی برود.
سیاستمداران انگلیسی از ضعف رژیم‌های عربی هنگام ورود به جنگ‌های خشونت‌آمیز انتقاد و تاکید می‌کنند که این رژیم‌ها هیچ راهکار سیاسی برای پایان دادن به جنگ‌های خود ندارند.
سیاستمداران انگلیسی تاکید می کنند که قرار بود تجاوز عربستان و امارات به یمن که از سال 2015 آغاز شد، پایان یابد، اما تا به امروز ادامه دارد، زیرا کشورهایی که این جنگ را آغاز کردند، استراتژی سیاسی برای خروج از این جنگ ندارند. این تجربه مصر در زمان جمال عبالناصر و عراق در دوره صدام بود که عربستان سعودی و امارات آن را تکرار کردند.
درخواست امارات برای برگزاری نشست شورای امنیت
امارات متحده عربی در پی پاسخ نظامی یمن به تجاوزگری و تشدید حملات این کشور، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد.
امارات متحده عربی روز سه‌شنبه به وقت محلی در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست شورای امنیت و محکوم کردن پاسخ قاطعانه یمن شد.
امارات در نامه خود به کشور نروژ که اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، پاسخ یمن به مداخله و تجاوزگری خود را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند و از این شورا خواست که قاطعانه و صریح، این حمله انصار الله یمن را محکوم کند.
لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه ای پاسخ یمن به مداخله ها و تجاوزگری امارات را حمله تروریستی خواند و محکوم کرد.
نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز در نامه‌ای به «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، ضمن محکوم کردن عملیات نیروهای یمنی، به این کشور پیشنهاد حمایت امنیتی و اطلاعاتی داد.
چندی پیش «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله گفته بود که «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».
وی با بیان این که چند سال پیش امارات به دنبال آن بود تا از تجاوز به یمن دست بکشد، خاطرنشان کرد، ما فرصتی به امارات دادیم و حمله به عمق خاک این کشور را متوقف کردیم؛ اما متأسفانه الان امارات مجددا در حال تنش‌زایی است.
به دنبال تشدید حملات امارات به یمن و هشدارهای صورت گرفته به ابوظبی، نیروهای یمنی پیش از ظهر دوشنبه (27 دی ماه 1400) طی "عملیات طوفان یمن" دست به اقدام نظامی تلافی جویانه زدند و با چندین فروند موشک و پهپاد اهدافی را در خاک امارات متحده عربی هدف قرار دادند. به دنبال این حملات، انفجاری در نزدیک مخازن شرکت نفت «ادنوک» و یک انفجار دیگر در فرودگاه بین المللی ابوظبی رخ داد که بر اثر آن، سه نفر کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند.
عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی به ویژه امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند و این حملات، تخریب زیرساخت ها و کشتار غیرنظامیان یمنی در طول هفت سال ادامه یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/805747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود