پیام ویژه

آخرين مطالب

سنگین‌ترین سقوط بورس در 3 ماه گذشته يادداشت

سنگین‌ترین سقوط بورس در 3 ماه گذشته
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتما منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه با کاهش 30 هزار و 540 واحدی نسبت به روز دوشنبه بزرگ‌ترین سقوط در 3 ماه کاری اخیر را پشت سر گذاشت و به کانال 1.2 میلیون عقب‌گرد داشت. در 57 روز کاری اخیر هیچ‌گاه شاخص با این شدت نزول نکرده بود. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم 8052 واحد کاهش یافت و رقم 337 هزار و 31 واحد را ثبت کرد. روز گذشته برای نوزدهمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 700 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. این بیشترین رقمی است که در 3 ماه گذشته از بورس خارج شده است، چراکه حدود 30درصد از ارزش معاملات خرد بورس بوده است. 
با کاهش قیمت دلار، شرکت‌های دلاری بورس نیز با چالش افت قیمت روبه‌رو شده‌اند و به گفته کارشناسان این مساله می‌تواند تاثیر زیادی بر شاخص‌های بورس داشته باشد. از آنجا که این نمادها بیشتر در زمره نمادهای شاخص‌ساز قرار دارند، همین افت را به کل بازار سهام تعمیم می‌دهند و همین مساله نیز سبب کاهش قیمت همه نمادهای حاضر در بازار سرمایه می‌شود. وضعیت بحرانی بورس موجب شد تا در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، حملات شدیدی علیه وزیر اقتصاد صورت گیرد. منتقدان می‌گویند دولت که در زمان روی کار آمدن، وعده‌های زیادی درباره سر و سامان دادن به وضعیت بورس داده بود؛ حالا این وعده‌ها را فراموش کرده و بازار سرمایه با کمبود نقدینگی روبه‌رو است. 
سهام‌های ارزی در بورس با افت همراه شدند
حسن ایزدی، کارشناس بورس و بازار سرمایه در واکنش ریزش‌های بورس بر این باور است که با افت قیمت دلار بورس هم ریزشی شد و سهام‌های ارزی در بورس با افت همراه شدند و سایر سهم‌ها نیز تحت‌تاثیر قرار گرفتند.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بلندمدت در صورتی که توافقات در برجام به جایی نرسد ریزش بورس ادامه‌دار خواهد بود، اما در کوتاه‌مدت نیز به دلایل مختلف و به خصوص دلایل سیاسی ممکن است این ریزش‌ها باز هم رخ دهد.
ایزدی تصریح کرد: در صورتی که نرخ دلار کاهشی باشد بر میزان صادرات شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود و بر سودآوری آنها هم تاثیرگذار است.
او در مورد واکنش سهامداران در بورس نیز گفت: باتوجه به اینکه موضوع رسیدن به توافق در برجام این روزها به صورت جدی پیگیری می‌شود اگر سهامداری وجود دارد که تاکنون سهام خود را نفروخته بهتر است سهام خود را نگه دارد، اما در صورتی که موضوع برجام همانند گذشته پیش رود بعید به نظر می‌رسد تا منابع جدیدی وارد بورس شود و مردم تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بازار داشته باشند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفـت: به نظر می‌رسد تا اوایل سال آینده وضعیت بورس به همین منوال ادامه پیدا کند و شاخص کل بورس در خوشبینانه‌ترین حالت در محدوده یک میلیون و 100 هزار واحد و در بدبینانه‌ترین حالت به یک میلیون واحد برسد.
رابطه سهام با دلار قطع شود
ایزدی در پاسخ به این پرسش که بهترین راهکار برای بازار سرمایه در شرایط فعلی چیست؟ تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که سازمان بورس و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بازار گردان‌ها و سبدگردان‌ها رابطه سهام را با دلار قطع کنند، چراکه سنجاق کردن بورس به قیمت ارز اشتباه بزرگی است که در بازار سرمایه وجود دارد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه رابطه بورس با دلار درنهایت باید شکسته شود، افزود: همان‌گونه که سنجش درآمد مردم ایران با دلار غلط است سنجیدن قیمت سهام و سودآوری با دلار نیز اشتباه است و در مجموع وصل کردن دلار به بازار سرمایه کار اشتباهی است این در حالی است که شرکت‌های صادراتی این کار را انجام می‌دهند.
ایزدی ادامه داد: زمانی که قیمت سهام رشد می‌کند، شاخص بورس هم اوج می‌گیرد، زیرا نرخ جایگزینی براساس نرخ دلار محاسبه می‌شود و کاری که غلط است متاسفانه تاکنون ادامه پیدا کرده است و به دلیل اینکه این موضوع در بالا رفتن سهام بورس تاثیرگذار است این رویه را پذیرفته‌اند اما زمانی که بورس کاهشی می‌شود دیگر نمی‌توان این رابطه را پذیرفت.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قیمت دلار در برهه‌ای از سال 1392 که از 1000 تومان به 3000 تومان رسید بورس اوج گرفت و به همان صورت زمانی که نرخ دلار از 12000 تومان به 20000 تومان رسید باز هم بورس صعودی شد و به دلیل رشد نرخ دلار نرخ جایگزینی برای آن درنظر گرفته می‌شود.
او خاطرنشان کرد: همواره شاهد بوده‌ایم زمانی که شاخص بورس رشد می‌کند مسوولان بورس خوشحال می‌شوند در صورتی که همان روزها بیشترین زیان را می‌کنند زیرا پشت این بالا رفتن‌ها پایین آمدن‌های اینچنینی است. 
ایزدی افزود: ما معتقدیم هم در بالا رفتن بورس باید رابطه دلار با بورس قطع شود و هم در پایین آمدن قیمت دلار.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: همه شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به این صنایع تحت تاثیر نرخ دلار هستند و به تبع آنها برای بررسی آنها حداقل باید 70درصد بازار سرمایه را در بر گیرد که مطمئنا تاثیرات روانی در بازار سرمایه را نیز در پی دارد.
او تصریح کرد: موضوع اصلی این است که ارزش‌گذاری سهم تنها به فروش آن نیست، بلکه ارزش‌گذاری‌ها به مدیریت آن است زیرا هزینه آنها هم به همان نسبت رشد می‌کند، ضمن آنکه شرکت‌های دارویی هم به همین ترتیب هزینه‌های‌شان بالا می‌رود یا همه مواد پتروشیمی‌ها نیز در داخل ایران تولید نمی‌شود و تجهیزات آنها از خارج وارد کشور می‌شود که در نتیجه باعث رشد هزینه‌های‌شان می‌شود اما می‌بینیم متاسفانه تحلیل‌های درستی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
ایزدی افزود: اگر فروش این شرکت‌ها با افزایش نرخ دلار بالا می‌رود، به همان ترتیب هزینه‌های‌شان هم بالا می‌رود و حاشیه سودشان هم تغییر می‌کند اما متاسفانه شرکت‌های ما چنین تحلیلی برای سهامداران ندارند و به صورت واهی به سمت این شرکت‌ها سوق پیدا می‌کنند که درنهایت باعث می‌شود سهامدار متضرر شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/805764/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

از خاتمی تا دایی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»/ تصاویر

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند اشکال متفاوت داشته باشد

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

توییت جدید عضو دفتر رهبر انقلاب پس از اظهاراتش درباره حجاب

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره