پیام ویژه

آخرين مطالب

اذعان رسانه آمریکایی: ایران ابرقدرت موشکی خاورمیانه است يادداشت

اذعان رسانه آمریکایی: ایران ابرقدرت موشکی خاورمیانه است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - آخرین خبر / خبرگزاری آمریکایی: چگونه ایران به ابرقدرت موشکی خاورمیانه تبدیل شد؟
به گزارش آخرین خبر به نقل از نشینال اینترست، موشک‌های بالستیک صریح‌ترین نقطه بازدارندگی متعارف ایران هستند.
این موضوعی است که فرماندهی مرکزی ایالات متحده باید در برنامه‌ریزی استراتژیک خود در نظر بگیرد. ستون فقرات نیروهای موشکی ایران، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد (عمدتاً) سری شهاب هستند. این موشک سه نوع دارد: شهاب-1، شهاب-2 و شهاب-3. با توجه به اینکه ایران اکنون از موشک در جنگ استفاده می کند، ارزش دارد که نگاهی دقیق تر به تسلیحات موجود در زرادخانه آن داشته باشیم.
سری شهاب
ستون فقرات نیروهای موشکی ایران، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد (عمدتاً) سری شهاب هستند. این موشک سه نوع دارد: شهاب-1، شهاب-2 و شهاب-3. شهاب-1 اولین موشکی بود که ایران به دست آورد و بر اساس موشک اسکاد-بی شوروی ساخته شد. شاب-1 بردی بین 285 تا 330 کیلومتر دارد و می تواند کلاهک حدود هزار کیلوگرم را حمل کند. گفته می شود ایران سیصد موشک شهاب-1 دارد.
بعدها ایران موشک‌های شهاب-2 را ساخت. این موشک بر پایه موشک اسکاد سی ساخته شده و دارای برد پانصد کیلومتر با ظرفیت حمل بار 770 کیلوگرم است. ایران نخستین بار آزمایش شهاب-2 را در سال 1377 آغاز کرد و حداقل از سال 2004 عملیاتی شده است. . 
مهمتر از همه موشک شهاب 3 است که یک موشک با سوخت مایع و متحرک جاده ای است. شهاب-3 اولین موشک بالستیک میان بردی است که ایران به دست آورده است، با برد احتمالی بین 1000 تا 1300 کیلومتر بسته به اندازه محموله. گفته می شود خود محموله ها بین 760 تا 1200 کیلوگرم وزن دارند. اعتقاد بر این است که شهاب-3 بر اساس موشک No Dong-1 ساخته شده است، که خود احتمالاً به شدت به فناوری شوروی متکی است. شهاب-3 بر خلاف سایر مدل های شهاب، یک موشک دو مرحله ای با موتور و وسیله نقلیه ورودی جداگانه است. 
هنوز مشخص نیست که ایران چند موشک شهاب-3 دارد. به نظر می رسد تهران بیشتر به تعدادی از انواع موشک ها متکی است که نام های مختلفی مانند عماد و قدر دارند. این نسخه‌های بعدی این موشک، فناوری خاصی را در خود جای داده است کع شامل سیستم‌های ناوبری و هدایت بهبود یافته است. آنها برد بهبود یافته ای بین 1500 تا 1800 کیلومتر و شاید تا 2500 کیلومتر دارند.
سری فاتح
موشک های سری فاتح همتای سوخت جامد موشک های شهاب هستند. مانند شهاب-1 و شهاب-2، فاتح-110 و فاتح-331 برد کوتاه و متحرک جاده ای هستند. فاتح-110 موشک تک مرحله ای با برد 210 کیلومتر است. به احتمال زیاد دقیق تر از برخی از انواع قبلی شهاب است، با برخی برآوردها خطای احتمالی (CEP) صد متری را نشان می دهد. ایران توسعه فاتح-110 را در سال 1995 آغاز کرد و اولین آزمایش آن در ماه مه 2001 انجام شد. این موشک در سال 2004 عملیاتی شد. به عنوان دقت بیشتر گمان می رود در سال 2015 وارد خدمت شده باشد. 
ایران سال گذشته از بخش جدیدی از خانواده فاتح به نام ذوالفقار رونمایی کرد. وقتی ایران برای اولین بار این موشک را فاش کرد، حسین دهقان، وزیر دفاع ادعا کرد که برد آن هفتصد کیلومتر است. طبق گزارش IHS Jane: «به نظر می‌رسد که ذوالفقار همان شکل و اندازه فاتح-110های قبلی است. این ممکن است فضا را برای یک موتور سوخت جامد بزرگتر آزاد کرده باشد، اما به قیمت کاهش حجم محموله انجام شده است، که به وضوح کاهش یافته است. خبرگزاری فارس گزارش داده است که ذوالفقار «قابلیت حمل بارهای چندگانه ورود مجدد (MRV) را دارد.

پیام ویژه


سجیل
موشک بالستیک میان برد سجیل نمونه سوخت جامد موشک با سوخت مایع شهاب-3 است که در بالا مورد بحث قرار گرفت. بر اساس پروژه دفاع موشکی CSIS، موشک سجیل اندازه، وزن و برد مشابهی با شهاب-3 دارد. به طور خاص، این موشک دو مرحله ای دو هزار کیلومتر برد دارد و می تواند کلاهکی بین 500 تا 1500 کیلوگرم حمل کند. گزارش شده است که توسعه در اواخر دهه 1990 آغاز شد، اما اولین آزمایش تا سال 2008 انجام نشد. در طی یک آزمایش پروازی در سال 2009، موشک حدود 1900 کیلومتر پرواز کرد. اگرچه موشک سجیل از طراحی ایرانی استفاده می کند و برخی از مفسران آن را با DF-11 و DF-15 مقایسه می کنند. ایران ادعا کرده است که انواع مختلفی از این موشک را توسعه داده است، از جمله موشک سجیل-3 که برخی تحلیلگران معتقدند حداکثر برد آن چهار هزار کیلومتر است.
موشک خلیج فارس
ایران یک موشک بالستیک ضد کشتی برای تقویت استراتژی ضد دسترسی/منع منطقه خود علیه ارتش ایالات متحده در خلیج فارس توسعه داده است. ایران نام این موشک را خلیج فارس (خلیج فارس) گذاشته است. خلیج فارس بر اساس فاتح-110 برای اولین بار در اوایل سال 2011 آزمایش شد و همزمان با اعلام تکمیل یک رادار غیرفعال دوربرد که شعاع 1100 کیلومتری را پوشش می داد. اواخر همان سال ایران اعلام کرد که این موشک وارد تولید انبوه شده است. ایران در آزمایش‌هایی که از آن زمان تاکنون انجام شده، ادعا کرده است که این موشک 100 درصد موفقیت در اصابت به سکوهای کشتی‌مانند واقع در خلیج فارس داشته است. به گزارش رسانه‌های ایران، «پرتاب مافوق صوت که یک کلاهک 650 کیلوگرمی را حمل می‌کند، در برابر رهگیری مصون بوده و دارای سامانه‌های با دقت بالا است». ایران همچنین از دو نوع خلیج فارس رونمایی کرده است: رادار غیرفعال هرمز-1 و هدایت رادار فعال هرمز-2.
موشک‌های بالستیک نیز صریح‌ترین نقطه راهبرد بازدارندگی ایران هستند که شامل استفاده از نیروهای نیابتی و جنگ دریایی نامتقارن نیز می‌شود.

پیام ویژه


لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/806426/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد