پیام ویژه

آخرين مطالب

سرنوشت اوکراین در دستان امریکا يادداشت

سرنوشت اوکراین در دستان امریکا
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
امریکا قبول کرد به درخواست‌های روسیه در خصوص شرایط امنیتی شرق اروپا پاسخ مکتوب بدهد
آرمین منتظری / آمریکا و روسیه روز جمعه از شدت مواضع‌شان در قبال یکدیگر بر سر امنیت شرق اروپا کاستند و توافق کردند دورهای بعدی مذاکرات را برگزار کنند. این توافق درحالی حاصل شد که دولت جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده همچنان مسیر دیپلماسی شکننده خود را با هدف ممانعت از حمله روسیه به اوکراین پی می‌گیرد. 
به گزارش نیویورک‌تایمز، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه امریکا در دیداری عجولانه با همتایش سرگئی لاوروف در ژنو، به او گفته است که ایالات متحده امریکا هفته آینده به صورت مکتوب پاسخ‌هایش را به درخواست‌های روسیه از غرب مبنی بر خاتمه دادن به حضور نظامی‌اش در شرق اروپا ارایه خواهد کرد. امریکا و روسیه اعلام کردند که هر دو طرف به ادامه گفت‌وگوها تاکید داشتند و نسبت به گفت‌وگوی دوباره میان ولادیمیر پوتین و جو بایدن برای حل‌وفصل بحران نظر مساعد داشتند. با وجود اینکه به ظن بسیاری از رسانه‌های غربی احتمال حمله روسیه به اوکراین بسیار جدی است اما لحن مسالمت‌جویانه و عدم مطرح شدن ضرب‌الاجل از سوی هر دو طرف نشان می‌دهد که طرفین تلاش می‌کنند تنش‌ها را در سطح کنترل‌شده‌ای قرار دهند و به دیپلماسی فرصتی برای ابراز وجود بدهند. هر قدر که مذاکرات بیشتر طول بکشد سخنان بایدن مبنی بر اینکه پوتین قصد دارد به اوکراین حمله کند بیشتر نقض می‌شود. 
آنتونی بلینکن پس از دیدار با سرگئی لاوروف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «امروز انتظار نداشتیم دستاورد ویژه‌ای داشته باشیم. اما معتقدم که ما حالا در مسیر واضح و مشخصی در خصوص درک و مفاهمه از نگرانی‌های یکدیگر قرار گرفته‌ایم.» سرگئی لاوروف این گفت‌وگوها را مفید و صادقانه توصیف کرد درحالی‌که بلینکن این گفت‌وگوها را مستقیم و معامله‌گونه توصیف کرد که عاری از جدل بود. لاوروف تا حد زیادی از بیان مواضع تندی که سایر مقامات روسیه پس از گفت‌وگوهای قبلی در این ماه بیان کرده بودند، خودداری کرد و به خبرنگاران گفت که بلینکن موافقت کرده «لازم است گفت‌وگوی معقول‌تری داشته باشیم.» لاوروف گفت: «امیدوارم احساسات کم به کنار بروند.» با این حال، جلسه روز جمعه تنها یک لحظه از بحران بود؛ بحرانی که یادآور بدترین دوران جنگ سرد است که حالا هفته‌ها در حال شکل‌گیری است. تحلیلگران معتقدند که خطرات تهاجم روسیه به اوکراین کاهش نیافته است و نیروها، تانک‌ها و سامانه‌های موشکی از سراسر روسیه به سمت مرز اوکراین در حرکت هستند. سرویس اطلاعات ارتش اوکراین تخمین می‌زند که 127 هزار سرباز روسی اکنون در موقعیت حمله و در خاک بلاروس، همسایه شمالی اوکراین، مستقر هستند. جایی که نیروهای بلاروس و روسیه ماه آینده تمرینات نظامی مشترکی را برگزار خواهند کرد. سام چاراپ، تحلیلگر امنیتی روسی در شرکت RAND، می‌گوید که جنگ همچنان محتمل است و به‌رغم مواضع ملایم‌تر او هیچ نشانه جدیدی روز جمعه ندید که نشان دهد روسیه یا ایالات متحده آماده سازش بر سر اختلافات کلیدی هستند؛ موضوعاتی که در جلسات مذاکره قبلی معلوم شد طرفین قصد سازش درباره‌شان را ندارند. چاراپ می‌گوید: «مشخص نیست که آیا دو طرف آمادگی دارند که از مواضع هفته گذشته خود کوتاه بیایند یا خیر.» 
خواسته‌های روسیه شامل توافقنامه الزام‌آور قانونی برای توقف گسترش ناتو به سمت شرق و خروج نیروهای ناتو از کشورهایی مانند لهستان و کشورهای بالتیک است؛ کشورهایی که زمانی یا مدار اتحاد جماهیر شوروی بودند یا اساسا بخشی از آن. ایالات متحده این پیشنهادها را به عنوان پیشنهاداتی که نمی‌توانند مبنای مذاکرات باشند، رد کرده است و بلینکن پس از نشست روز جمعه تکرار کرد که اوکراینی‌ها حق حاکمیتی دارند که «آینده‌شان را خودشان تعیین کنند.» بلینکن گفت: «در این خصوص هیچ معامله‌ای در کار نیست. هرگز.» بلینکن اما تاکید کرد که هنوز راهی برای توافق با مسکو وجود دارد؛ «راهی که امنیت هر دو طرف را تامین می‌کند.» جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است که جو بایدن آخر هفته به همراه تیم امنیت ملی خود به کمپ دیوید خواهد رفت تا درباره شرایط روسیه و اوکراین بررسی‌های لازم را انجام دهد. ساکی گفت: «ما همچنان به مشورت با متحدان و شرکای‌مان ادامه خواهیم داد و هفته آینده پاسخ مکتوبی به روسیه ارایه خواهیم کرد.» مقامات کشورهای غربی این مذاکرات را زیر نظر دارند و امیدوارند رویکرد دقیق‌تری در این خصوص اتخاذ شود.
روز گذشته آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد سخنان خوشبینانه‌ای در این خصوص مطرح کرد. وقتی چند ساعت پس از دیدار لاوروف و بلینکن از او سوال شد که چشم‌انداز حمله‌ احتمالی روسیه به اوکراین را چطور می‌بیند، او در پاسخ گفت: «من متقاعد شده‌ام که حمله‌ای در کار نخواهد بود و من حقیقتا امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد.» اما در اوکراین و اطراف آن، تنش‌ها همچنان در حال افزایش است. اعزام نیروهای بیشتر، زره‌پوش‌ها و سامانه‌های ضد هوایی پیشرفته روسیه به سمت بلاروس، متحد روسیه، بر حجم نیروهای مستقر روسیه در محدوده‌های اطراف کی‌یف افزوده است. در این سو نیز ایالات متحده امریکا به استونی، لتونی و لیتوانی اجازه داده است که موشک‌های ضدهوایی استینگر را به اوکراین بفرستند و بر حجم تحویل موشک‌های ضد تانک Javelin به اوکراین که بریتانیا در ماه جاری آغاز کرد، افزوده است. همچنین وزارت امور خارجه امریکا این هفته تایید کرد که دولت بایدن ارایه 200 میلیون دلار کمک نظامی دفاعی به اوکراین را تصویب کرده است که این کمک مضاف بر کمک 450 میلیون دلاری امریکا به اوکراین در سال مالی گذشته است. تحویل موشک‌های استینگر به اوکراین یک ژست نمادین قوی از سوی ایالات متحده محسوب می‌شود. سازمان سیای امریکا در طول جنگ شوروی با افغانستان در دهه 1980، سیستم‌های تسلیحاتی را در اختیار مبارزان مجاهدین قرار داد که به آنها اجازه می‌داد صدها هواپیما و هلیکوپتر روس را ساقط کنند و به این ترتیب عقب‌نشینی نهایی شوروی از افغانستان تسریع شد. با این حال، پس از هفته‌ها بیان سخنان و مواضع تند و تنش‌زا، نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد هر دو طرف تلاش می‌کنند تنش‌ها را کنترل کنند و به دیپلماسی زمان بدهند.
 توافق روز جمعه امریکا و روسیه برای ادامه مذاکرات، مذاکراتی را که در تاریخ 30 دسامبر با تماس تلفنی بین پوتین و بایدن آغاز شد را تداوم بخشیده و با سه دیدار در پایتخت‌های اروپایی ادامه یافت که البته هیچ پیشرفتی به همراه نداشت اما همین مذاکرات موجب شد روسیه نتواند اعلام کند که دیگر چاره‌ای جز استفاده از زور علیه اوکراین ندارد. 
هنوز مشخص نیست که کدام طرف از این تاخیر سود بیشتری می‌برد. امریکایی‌ها معتقدند که ولادیمیر پوتین هنوز تصمیم نهایی خود را اتخاذ نکرده است. ممکن است ایالات متحده از دادن زمان بیشتر برای مشورت و هماهنگی با متحدان خود و برنامه‌ریزی برای استفاده از گزینه‌های احتمالی استقبال کند. اما این امکان هم وجود دارد که روس‌ها در ظاهر از یک تلاش دیپلماتیک گسترده و با حسن‌نیت، آن‌هم قبل از هرگونه تهاجم احتمالی حمایت و شاید بخواهند از این زمان برای بسیج بیشتر نیروها استفاده کنند.
اذعان بلینکن مبنی بر اینکه ایالات متحده به درخواست‌های روسیه پاسخ کتبی ارایه خواهد کرد، واضح‌ترین موضعی بود که دولت بایدن در واکنش به درخواست‌های روسیه ارایه کرد. مقامات ارشد امریکایی گفتند که اصرار کرملین بر پاسخ‌های کتبی نشان‌دهنده ماهیت متمرکز سیستمی است که در آن ولادیمیر پوتین از قدرت تام و تمام برخوردار است و بروکراسی دولتی در این سیستم نفوذ محدودی دارد. آنها معتقدند که پوتین می‌خواهد شخصا موضع امریکا در خصوص درخواست‌های روسیه را بررسی کند. 
سرگئی لاوروف اما بر موضع روسیه در تکذیب قصدش برای حمله به اوکراین دوباره تاکید کرد و گفت که او و بلینکن توافق کرده‌اند که پس از ارایه پاسخ ایالات متحده، دوباره صحبت کنند. اما ولادیمیر پوتین هشدار داده است که اگر غرب با خواسته‌های روسیه موافقت نکند، روسیه اقدامات «نظامی فنی» نامشخصی را برای تضمین امنیت خود انجام خواهد داد. سرگئی لاوروف گفته است: «نمی‌توانم بگویم که آیا در مسیر درستی قرار داریم یا خیر. وقتی این حقیقت ماجرا را در خواهیم یافت که پاسخ مکتوب امریکایی‌ها را در خصوص پیشنهاد‌های‌مان دریافت کنیم.» جو بایدن روز پنجشنبه هفته گذشته گفت که حمله محدود روسیه به اوکراین می‌تواند موجبات آغاز یک مشاجره میان اعضای ناتو درباره نحوه پاسخگویی به روسیه را باعث شود. بایدن در توضیح این اظهارنظر خود گفت هرگونه حرکت نظامی روسیه به اوکراین «یک پاسخ اقتصادی شدید و هماهنگ» را برخواهد انگیخت. 
آنتونی بلینکن نیز روز جمعه این موضع را تکرار کرد. اما وقتی از او در مورد اظهارات بایدن در اوایل دسامبر پرسیدند که گفته بود او دخالت مستقیم نیروهای امریکایی در اوکراین را گزینه مورد نظر نمی‌داند، بلینکن از پاسخ به این سوال طفره رفت و در عوض گفت: «ما مصمم هستیم هر کاری که می‌توانیم برای دفاع از اوکراین و جلوگیری از تجاوز مستقیم به این کشور انجام دهیم.» اما از آنجایی که اوکراین عضو ناتو نیست و طبق ماده پنج این ائتلاف، امریکا را به‌طور قانونی متعهد به دفاع نظامی از اوکراین نمی‌کند بلینکن تصریح کرد که اعزام نیروهای امریکایی به درگیری‌های احتمالی در اوکراین گزینه مد نظر امریکا نیست. بلینکن تاکید کرد: «این مساله ذیل تعهد ماده پنج قرار نمی‌گیرد.» مقامات ایالات متحده انتظار زیادی از نتیجه دیدار بلینکن و لاوروف نداشتند و پیش از این دیدار نیز دو طرف اعلام کرده بودند که امید چندانی برای دستیابی به موفقیت ندارند. با این حال، آنتونی بلینکن اندکی اظهار خوش‌بینی کرده است. به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه، بلینکن در حالی سوار بر اتومبیل بود و به سوی هتل محل ملاقات با لاوروف می‌رفت به آب‌فشان‌های بزرگ روی دریاچه بزرگ ژنو اشاره کرده و به همکارانش گفت که امیدوار است جریانات مواج آب را آرام کند. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/807917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

از خاتمی تا دایی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»/ تصاویر

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت/ پاسخ ایران می‌تواند اشکال متفاوت داشته باشد

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

توییت جدید عضو دفتر رهبر انقلاب پس از اظهاراتش درباره حجاب

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

ارسال مواد غذایی به سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان توسط نیروی هوایی ارتش

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار درباره زایمان تقویمی

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

امدادگران آمریکایی در حال آزمایش لباس های جت گرانشی

گروگان‌گیری دختر 16 ساله در تهران

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی