پیام ویژه

آخرين مطالب

پیش‌تر دختران‌ام را فروختم اکنون کلیه‌ام را خواهم فروخت يادداشت

پیش‌تر دختران‌ام را فروختم اکنون کلیه‌ام را خواهم فروخت
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرارو /فقر شدید در افغانستان بسیاری از افغان‌ها را گرسنه نگه داشته است. آنان مجبور به انتخاب‌هایی ناامید کننده برای ادامه زندگی هستند. خانواده «رحمتی» در یکی از مناطق فقیرنشین در هرات افغانستان زندگی می‌کنند. اکنون بسیاری از خانواده‌های افغان دختران جوان‌شان را می‌فروشند چرا که توانایی تهیه غذا را برای آنان ندارند.
به گزارش گاردین، دمای هوا در غرب افغانستان به زیر صفر می‌رسد و «دلارام رحمتی» در تلاش برای یافتن غذا برای هشت فرزندش است. اعضای خانواده «رحمتی» از چهار سال پیش که خانه خانوادگی‌شان را در ولایت بادغیس ترک کردند در یک کلبه گِلی با سقف پلاستیکی در یکی از زاغه‌های شهر هرات زندگی کرده اند. خشکسالی روستای آنان را غیرقابل زندگی و زمین را غیرقابل کار کرد. اعضای خانواده رحمتی نیز مانند حدود 3.5 میلیون افغانی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند اکنون در محله‌ای زندگی می‌کنند که آوارگان داخلی در آنجا به سر می‌برند.
هیچ شغلی وجود ندارد. با این وجود، این زن 50ساله برای دو پسرش که یکی فلج است و دیگری بیماری روانی دارد باید هزینه درمان را فراهم کند. هم چنین، شوهرش نیز نیاز به دارو دارد. او می‌گوید: «من مجبور شدم دو دخترم یکی هشت و دیگری شش‌ساله را بفروشم». رحمتی می‌گوید که چند ماه پیش دختران‌اش را به مبلغ 100000 افغانی (تقریباً 700 پوند) به خانواده‌هایی که نمی‌شناسد فروخت. دختران‌اش تا زمانی که به سن بلوغ برسند نزد او می‌مانند و سپس به غریبه‌ها تحویل داده می‌شوند.
در افغانستان این امری غیر معمول نیست که برای دختر از سنین پایین همسر در نظر گرفته شود. خانواده دختر او را در خانه بزرگ می‌کنند تا زمانی که وقت ترک خانه فرا رسد. با این حال، با عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی در افغانستان، خانواده‌ها گزارش می‌دهند که کودکان را در سنین پایین‌تر تحویل می‌دهند، زیرا نمی‌توانند هزینه تغذیه آنان را تامین کنند. با این وجود، فروش آینده دخترانش تنها گزینه دردناکی نبود که «رحمتی» مجبور به انتخاب آن شد. او از بیرون خانه‌اش در زاغه هرات می‌گوید: «به دلیل بدهی و گرسنگی مجبور شدم کلیه‌ام را بفروشم».
به گفته سازمان ملل متحد، افغانستان در آستانه «بحران انسانی» و «فروپاشی اقتصادی» قرار دارد. خشکسالی، کووید-19 و تحریم‌های اقتصادی اعمال شده پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در آگوست 2021 میلادی، پیامد‌های فاجعه باری برای اقتصاد افغانستان داشته اند. افزایش چشمگیر نرخ تورم منجر به افزایش شدید قیمت مواد غذایی شده است.
مدتی است که تجارت کلیه در افغانستان رو به رشد بوده است. با این وجود، از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند قیمت و شرایط تجارت غیرقانونی اعضای بدن تغییر کرده است. قیمت کلیه که زمانی بین 3500 تا 4000 دلار (2600 تا 3000 پوند) متغیر بود به کمتر از 1500 دلار (1100 پوند) کاهش یافته است. با این وجود، تعداد داوطلبان برای فروش کلیه به طور مداوم در حال افزایش است. رحمتی کلیه راست خود را به مبلغ 150000 افغانی (1000 پوند) فروخت. با این وجود، بهبودی او پس از عمل خوب نبوده و اکنون او نیز مانند شوهرش بیمار است و پولی برای مراجعه به پزشک ندارد.
به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بیش از نیمی از جمعیت 40 میلیون نفری افغانستان با «سطوح گرسنگی شدید مواجه هستند و نزدیک به 9 میلیون نفر از آنان در معرض خطر قحطی قرار دارند». برای تعداد فزاینده‌ای از افغان‌ها فروش کلیه تنها راه آنان برای بدست آوردن پول به منظور تهیه غذا است.
این زن افغان می‌گوید از آخرین باری که به همراه فرزندان‌اش برنج خورده ماه‌ها می‌گذرد. او می‌گوید: «به سختی نان و چای پیدا می‌کنیم». «صلاح الدین طاهری» که در همان محله فقیرنشین محل سکونت خانواده رحمتی زندگی می‌کند می‌گوید: «سه شب در هفته ما نمی‌توانیم شام بخوریم».
طاهری، 27ساله پدر چهار فرزند که هر روز با جمع آوری و فروش زباله‌های بازیافتی پول کافی برای خرید پنج قرص نان را کسب می‌کند به دنبال خریدار برای کلیه خود می‌گردد. او می‌گوید: «من چندین روز است که از شفاخانه‌های خصوصی در هرات می‌پرسم که آیا به کلیه نیاز دارند». طاهری می‌افزاید: «حتی اگر به کلیه نیاز فوری دارند می‌توانم آن را زیر قیمت بازار بفروشم، اما پاسخی دریافت نکرده ام. من باید به فرزندانم غذا بدهم چاره دیگری ندارم».
«آصف کبیر» یکی از مقام‌های صحت عامه در آن ولایت می‌گوید که در پنج سال گذشته حدود 250 پیوند کلیه رسمی در شفاخانه‌های ولایت هرات انجام شده است که تعداد بسیار محدودی از آن پیوند‌ها از سوی اعضای خانواده فرد گیرنده بوده اند. به گفته کبیر، هزینه پیوند کلیه 400 هزار افغانی به اضافه قیمت کلیه است.
با این وجود، تعداد واقعی عمل کلیه ممکن است بسیار بیش‌تر باشد. یک پزشک شاغل در یکی از شفاخانه‌هایی که بیش‌تر پیوند‌ها در آن انجام شده بود به شرط فاش نشدن نامش به «گاردین» می‌گوید: «اخیرا تعداد افرادی که در هرات می‌خواهند کلیه خود را بفروشند افزایش یافته و بیش‌تر آنان در اردوگاه آوارگان در محله‌های فقیرنشین هرات زندگی می‌کنند. مشتریان نیز برای یافتن کلیه ارزان به اردوگاه آوارگان می‌روند».
سید اشرف سادات «فعال جامعه مدنی در هرات یکی از اعضای هیئتی بود که از سوی «اشرف غنی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان برای تحقیق در مورد تجارت غیرقانونی کلیه در ماه مه 2021 تعیین شد. او می‌گوید کشور‌هایی مانند ایران به کلیه نیاز دارند و افغان‌های فقیر مجبور به فروش کلیه در آنجا هستند.
سادات می‌گوید: «به عنوان مثال، یک کلیه در داخل افغانستان به مبلغ 300000 افغانی (2100 پوند) خریداری می‌شود و در خارج از کشور به قیمت بیش از 7500 تا 11000 پوند فروخته می‌شود «سادات می‌گوید: «ما شواهدی یافتیم که نشان می‌دهد برخی تشویق می‌شوند کلیه های‌شان را به بیرون از مرز‌ها بفروشند و کلیه‌های‌شان به 200000 تا 400000 افغانی فروخته می‌شود. به نظر می‌رسد که پزشکان در تجارت غیرقانونی دست دارند. با این وجود، تحقیقات ما به دلیل بدتر شدن وضعیت امنیتی متوقف شد». دو ماه از عمل کلیه رحمتی می‌گذرد. بهبودی او پس از عمل هم چنان بد پیش می‌رود.
رحمتی می‌گوید: «من خیلی مریض هستم. من حتی نمی‌توانستم راه بروم، چون زخم عفونی شده بود. خیلی دردناک است». او می‌گوید که گیرنده کلیه‌اش فقط هزینه عمل، دو شب بستری شدن در بیمارستان و اولین قبض داروی وی را پرداخت کرده است. روز پیوند، رحمتی بیمار بود و پزشکان حاضر به عمل او نشدند.
او می‌گوید: «نمی‌توانستم درست نفس بکشم بنابراین، پزشکان مرا از تخت بیمارستان پایین آوردند، اما دوباره برگشتم». او می‌گوید: «از مرگ خود خوشحال خواهم شد، اما نمی‌توانم فرزندان‌ام را گرسنه و بیمار ببینم».

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/808498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

آشیانه سری

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

وزیر بهداشت: پویش ملی غربالگری سرطان در ایران اجرا می شود

درآمد عجیب از زباله گردی

رسوایی 99 درصدی

الکترونیکی شدن ارجاع پرونده‌های قضایی به کارشناس

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

برخی گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ با مشکل نمایشگر مواجه شده‌اند

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

سامسونگ احتمالاً کشوی عمودی برنامه ها را با One UI 7 ارائه خواهد کرد

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

واکنش ابطحی به بازگشت گشت ارشاد/ ویدئو

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

شبیه‌ساز بازی Delta برای آیفون منتشر شد

انفجار کپسول گاز در شرق تهران با 6 کشته

آموزش و پرورش: احکام رتبه‌بندی 100 هزار معلم بازنشسته سالهای 1400 تا 1402 اصلاح شد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

انفجار کپسول گاز در پایانه شرق تهران با 6 کشته

تایم لپس بارش باران سیل آسا در دبی

انفجار کپسول گاز در پایانه شرفق تهران با 6 کشته

لحظه نجات 7 نفر که در سیل کنارک گرفتار شده بودند

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه حج بسیار سنگین است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید