پیام ویژه

آخرين مطالب

فحاشی ترامپی رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به یک خبرنگار يادداشت

فحاشی ترامپی رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به یک خبرنگار
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
با در نظر گرفتن زوال عقل جدی و جشنواره‌ای از گاف‌های تاریخی، مدیریت قهقرایی دوران کرونا و تورم و البته سقوط بی‌سابقه مقبولیت رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا به 39 درصد تنها پس از یک سال حکمرانی در کاخ سفید، آن هم در حالی که تنها 28 درصد آمریکایی‌ها حاضرند در انتخابات ریاست‌جمهوری 3 سال بعد باز هم از جو بایدن حمایت کنند، تنها تفاوت مثبتی که میان او با سلف دهان گشادش دونالد ترامپ باقی مانده بود، فقط و فقط فحاشی نکردن و درگیر نشدن با اهالی رسانه بود که جوی خواب‌آلود این قله را هم فتح کرد. 
بایدن دوشنبه در حالی در اتاق کنفرانس کاخ سفید جلوی دوربین‌های تلویزیونی وارد رکیک‌ترین درگیری لفظی با خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز، ارگان اول جمهوری‌خواهان شد که جدا از زمزمه‌های روز افزون جانشینی معاونش «کاملا هریس» به جای این پیرمرد 79 ساله در اتاق بیضی، پروژه «عبور از جو» هم توسط طیف مهمی از دموکرات‌ها با مطرح کردن دوباره نام «هیلاری کلینتون» به عنوان نامزد اصلی این حزب در انتخابات 2024 در سرمقاله روزنامه وال‌استریت کلید خورده است. 
بدتر از آن اینکه رئیس‌جمهور به اصطلاح سرد و گرم ‌چشیده دموکرات با ادعای نیم‌قرن سابقه در بالاترین سطح سیاسی ایالات‌متحده، به ابلهانه‌ترین شکل ممکن درست زمانی دم به تله شکارچی جوان شبکه محبوب ترامپ داد که در زمینه عملکرد افتضاح دولتش کاملا خلع سلاح بود. در حالی که اُمیکرون (سویه جدید کرونا) آمریکا را به قله افتخار(!) پرتلفات‌ترین کشور در مبارزه با همه‌گیری جهانی رسانده، تورم 7 درصدی روزهای اخیر در این کشور که از زمان اجرای سیاست تورم‌زای تسهیل مالی در دوره ریاست‌جمهوری ریگان بی‌سابقه بوده، باعث افزایش تصاعدی نارضایتی‌ها شده است. همزمان سیاست‌های مالی دموکرات‌ها بویژه افزایش رسمی نرخ تورم توسط صندوق ذخیره فدرال (بانک مرکزی خصوصی ایالات متحده) به سقوط آزاد بورس وال‌استریت انجامیده است. 
با چنین چشم‌اندازی بود که «پیتر دوسی» وابسته خبری شبکه فاکس‌نیوز در کاخ ریاست جمهوری با شمشیر از رو بسته برای رئیس‌جمهور سالخورده وارد نشست مطبوعاتی دوشنبه کاخ سفید شد. 
بایدن در اوج تنش آمریکا با روسیه بر سر اوکراین، از جلسه «شورای رقابت کاخ سفید» پا به این نشست می‌گذاشت. دستورالعمل جلسه شورای رقابت، وضع موازینی به منظور مقابله با تورم افسارگسیخته در آمریکا بود. سوالات رسانه‌ها از بایدن با محور کاهش هزینه‌های خانواده‌های کارگری در این وضعیت سخت معیشتی آغاز شد. دوسی اما وقتی نوبتش شد، درباره تورم از رئیس‌جمهور سوال کرد؛ سوالی که به نظر می‌رسید خط قرمز تعیین شده از سوی مدیران رسانه‌ای کاخ سفید برای وابستگان خبری حاضر در نشست بود. لحن دوسی هم متفاوت از دیگر همکاران خبرنگارش بود. او با فریاد و در حالی که مشخص بود می‌خواهد بایدن را به چالش بکشد، پیرمرد 79 ساله بالای مجلس را این چنین خطاب قرار داد: «آیا به یک سوال درباره تورم پاسخ می‌دهید؟» پاسخ بایدن منفی بود. اصرار خبرنگار فاکس‌نیوز برای مطرح کردن سوال تورمی، واکنش همراهان رئیس‌جمهور را در پی داشت که با اشاره به ماموران حفاظت کاخ سفید آنها را به جان دوسی انداختند تا از جلسه بیرونش کنند. اینجا بود که صحنه وایرال‌شده در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت؛ دوسی در حالی که به بیرون سالن هدایت می‌شد، رو به تریبون بایدن برگشت و با حالتی بر‌افروخته داد زد: «آیا به نظر شما تورم، یک نقطه ضعف سیاسی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره (2022) برای شماست؟» بایدن در ابتدا حاضرجواب به نظر رسید و با پاسخی که بیشتر شبیه دهن‌کجی بود، گفت: «نه! این یک دارایی بزرگ (برای من و دولتم) است...» ولی نتوانست جلوی عصبانیتش را بگیرد و در پایان جمله‌اش ناخودآگاه جمله معترضه «تورم بیشتر» را تکرار کرد و بلافاصله بدون آنکه حواسش به میکروفن روشن باشد، زیر لب فحشی رکیک حواله دوسی کرد: «... چه حرامزاده‌ احمقی» و همه این را شنیدند؛ اول خبرنگاران داخل اتاق و بعد مردم در همه آمریکا و جهان. 
در گزارش خبرنگار گاردین درباره این توهین زشت رئیس‌جمهور لیبرال یانکی‌ها به خبرنگار فاکس‌نیوز آمده است: «میکروفن دقیقا جلوی بایدن بود اما به نظر می‌رسد که او دارد با خودش حرف می‌زند یا شاید فکر کرده میکروفن خاموش بوده است». 
به نظر می‌رسد یک بار دیگر مشکل دمانس (بیماری نسیان) بایدن کار دستش داده باشد، چرا که او فراموش کرده بود در مقابل میکروفن باز و دوربین‌های روشن خبری است. 
صحنه فحاشی بایدن با چنان سرعتی وایرال شد که تنها چند دقیقه بعد در پایان همان نشست خبری، مسؤولان رسمی کاخ سفید سعی کردند این گاف رکیک رئیس‌جمهور دموکرات را که مستقیما احساس بازگشت ترامپ به کاخ سفید را زنده می‌کرد، توجیه کنند. 
همان شب دوسی در برنامه زنده شبکه فاکس‌نیوز شرکت کرد و به کنایه گفت: «هنوز هیچ کس او (بایدن) را توجیه نکرده که حرفش درست نبوده است».
وقتی شان هنیتی، مجری سرشناس فاکس‌نیوز از دوسی پرسید آیا واقعا رئیس‌جمهور از او عذرخواهی کرده یا نه، پاسخ شنید که بایدن همان شب پس از آن فحاشی به گوشی همراه او زنگ‌ زده است. به گفته خبرنگار فاکس‌نیوز، او سعی کرده به نوبه خودش ماجرا را از دل بایدن درآورد و به او توضیح داده که تلاش کرده سوالی متفاوت از آنچه همه می‌پرسند مطرح کند. بایدن هم به او تبریک گفته که در این تلاشش موفق شده است. 
در ادامه برنامه شان هنیتی اما دوسی دوباره از در کنایه درآمد و گفت: «او (بایدن) جو را تلطیف کرد و من این کار را تحسین می‌کنم. ما تماس خوبی داشتیم. هیچ موضوع شخصی‌ای وجود ندارد. درست وقتی دنیا با این چیزهایی که در جریان است در آستانه جنگ جهانی قرار دارد، واقعا باارزش بود که رئیس‌جمهور سر شب در حالی که هنوز در اتاق کارش بود، 2 دقیقه وقت گذاشت تا با من تماس بگیرد و جو را تلطیف کند... اما می‌دانید موضوع چیست؟ من نیاز ندارم کسی از من عذرخواهی کند. او (بایدن) هم هر جور دلش خواست می‌تواند با من تماس بگیرد!»
با همه تلاش‌هایی که رسانه‌های شرکتی آمریکایی و انگلیسی برای رفع و رجوع هتاکی رئیس‌جمهور دموکرات کردند اما نمی‌توان فراموش کرد که بایدن برخلاف ژست دیپلماتیکش یک ترامپ در درون خود داشته و دارد. او سابقه اظهارات زشت و زننده در کارنامه خود از جمله در همین کاخ سفید بویژه در دوران معاونت اوباما را دارد. 
مثلا به گزارش گاردین، در سخنرانی معروف باراک اوباما در سال 2012 درباره کشته شدن اسامه بن لادن، بایدن در پایان سخنرانی رئیس‌جمهور وقت آمریکا از واژه زشتی برای تاکید بر «موفقیت بزرگ» در هدف قرار دادن رهبر القاعده استفاده کرده بود. 
* تاریخ رکیک کاخ سفید
ماجرای توهین بایدن به خبرنگار فاکس‌نیوز وقتی در افکار عمومی آمریکا برجسته می‌شود که او نظرسنجی‌هایی را که نارضایتی آمریکایی‌ها از وضعیت جاری همه‌گیری کرونا، تورم و گرانی را‌ بازتاب می‌دهد به هیچ می‌انگارد. رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا اخیرا درباره این نظرسنجی‌ها گفته بود: «دیگر اهمیتی به نظرسنجی‌ها نمی‌دهم. البته شوخی می‌کنم. زمانی که درصد مقبولیت بالای 60 درصد بود به آن اهمیت می‌دادم و حالا که به حدود 40 درصد رسیده دیگر به آن اهمیت نمی‌دهم». 
هر چند در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، توهین‌های او خطاب به خبرنگاران و «احمق» خواندن آنها بارها جنجال ایجاد کرده بود، توهین به دیگران از سوی روسای‌جمهور این کشور سابقه طولانی داشته است. 
مورخان آمریکایی شهادت داده‌اند توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور ایالات‌متحده که ابتدا حامی رسانه‌های آزاد و فعالیت خبرنگاران بود، بعد از مواجه شدن با گزارش‌های منفی از وی در رسانه‌ها مواضع تندی علیه آنها گرفت. 
اظهارات توهین‌آمیز «لیندون جانسون» دیگر رئیس‌جمهور پیشین خطاب به یک خبرنگار منتقد از ادامه حضور این کشور در جنگ ویتنام، یک نمونه دیگر از توهین‌های شنیع روسای‌جمهور آمریکا به خبرنگاران است. جانسون به این سوال، با حرکتی زشت و غیراخلاقی جواب داد؛ جوابی که امکان نگارش آن وجود ندارد. حرف‌های توهین‌آمیز بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق و دموکرات آمریکا علیه خبرنگاران این کشور درباره رسوایی رابطه غیراخلاقی او با «مونیکا لوینسکی» یکی دیگر از نمونه‌ توهین‌های روسای‌جمهور آمریکاست. بیل کلینتون بارها ضمن انکار این رابطه، خبرنگاران را هدف حملات لفظی تند قرار می‌داد.
***
سقوط آزاد سهام در بورس وال‌استریت آمریکا
خبرگزاری رویترز نوشت: در معاملات دوشنبه‌شب موضوع حمله احتمالی روسیه به اوکراین و نگرانی‌ها نسبت به اقدامات بانک مرکزی آمریکا در اعمال سیاست‌های پولی انقباضی باعث شد شاهد افت نسبتا سنگین شاخص‌های سهام در بورس وال‌استریت باشیم. شرایط به گونه‌ای بوده که شاخص نزدک در حال رسیدن به محدوده‌ای است که در صورت لمس آن سیگنال بازار فروش شکل خواهد گرفت. شاخص S&P500 هم اگرچه کمی از سطوح پایین فاصله گرفته اما هنوز نسبت به ابتدای این ماه 9.9 درصد پایین‌تر است. در صورتی که این رقم به 10 درصد یا بیشتر برسد، این بدان معناست که بازار در حال اصلاح کردن است. به طور کلی در معاملات دیشب شاخص داوجونز 1.81، S&P500 1.92 و نزدک 1,73 واحد افت کردند. شاخص ارزش دلار هم 0.24 درصد بالا رفت. شاخص نزدک نوامبر سال 2021 به پیک خود رسیده بود. به گزارش اسپوتنیک یکی از عواملی که بویژه بورس‌های آمریکایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ منفی کرده، چشم‌انداز اقدام بانک مرکزی آمریکا برای اجرای هرچه سریع‌تر سیاست‌های پولی انقباضی و بالا بردن نرخ بهره در این کشور است. در معاملات روز دوشنبه هم بورس‌های اروپایی به طور متوسط 3 درصد منفی شدند به‌گونه‌ای که بورس آلمان 3 درصد ریخت و بورس فرانسه هم کمی بیش از 3 درصد از ارزش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داد. هر دوی این بورس‌ها روز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با صف‌های فروش آغاز کردند. بورس سوییس نیز در معاملات دیروز ‌2.94 درصد منفی شد و بورس لندن 7‌2.2 درصد پایین آمد. 

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/808642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

نسخه‌ آیفون واتساپ با دستور دولت چین از اپ استور حذف شد

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین