پیام ویژه

آخرين مطالب

صفر تا صد ماجرای زمین‌های باورس در قزوین گزارش

صفر تا صد ماجرای زمین‌های باورس در قزوین
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - به گزارش ایسنا؛ طی سالیان اخیر و در زمان استقرار دولت‌های مختلف، در استان قزوین تعاونی‌های مسکن متعددی در ادارات و نهادهای مختلف تشکیل شد، تعاونی‌هایی که گاه با مشکل مواجه شدند، یکی از این تعاونی‌ها در استان که تبدیل به معضل شده تعاونی مسکن ارتش در روستای باورس قزوین است.
چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن ارتش
در ابتدای دهه 80 پس از وقوع زلزله الموت، نیروهای ارتش مثل همیشه وارد میدان شدند و به کمک مردم زلزله‌زده شتافتند. در پی این موضوع شهید امامی، استاندار فقید قزوین قول مساعد داد که در قبال این همراهی و کمک نیروهای ارتشی، زمینی در اختیار آن‌ها قرار دهد و بر همین اساس 132 هکتار زمین کشاورزی در قالب 2860 قطعه زمین در باورس به ارتشیان تعلق گرفت.
حال 20 سال از ماجرا می‌گذرد و همچنان اعضای تعاونی مسکن ارتش که قریب به 2000 نفر هستند نتوانسته‌اند مجوز تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی را از دولت‌های مختلف دریافت کنند، زیرا شورای عالی معماری و شهرسازی کشور به عنوان یک نهاد ملی که مصوبات آن حکم قانون را دارد با تغییر کاربری این زمین‌ها مخالف است.
بسیاری از افرادی که عضو این تعاونی هستند بازنشسته شدند، برخی زمین‌های خود را به افراد دیگری یا بعضا به سوداگرانی فروخته‌اند، کسانی که ارتشی هم نیستند و در پی تغییر کاربری با فشار رسانه‌ای هستند به‌طوری‌که شنیده شده عده‌ای سودجو بیش از 50 قطعه از این اراضی را خریداری کردند که در صورت تغییر کاربری یک شبه ره 100 ساله را طی کنند؛ برخی از زمین‌داران نیز همچنان منتظرند تا شاید شورای عالی معماری و شهرسازی مجوز تغییر کاربری صادر کند، تعدادی از اعضای این تعاونی مسکن می‌گویند که برخی دولتمردان در دولت‌های مختلف وعده‌هایی جهت ارائه زمین‌های معوض یا تغییر کاربری اراضی از کشاورزی به باغ ویلا به آن‌ها داده‌اند، اما مسئولان دولت فعلی معتقد هستند این موضوعات در حد حرف بوده و هیچ مستنداتی برای آن وجود ندارد.
دستور استاندار جهت پیگیری تعاونی ارتش
موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و اعضای تعاونی ارتش قزوین با روی کار آمدن دولت سیزدهم برای تغییر کاربری این اراضی تجمعات مختلفی برگزار کرده و این موضوع را از استاندار تازه منصوب شده قزوین خواستار شدند.
اعلایی، استاندار قزوین نیز در دهه فجر 1400 به رجحانی، معاون عمرانی خود دستور داد تا رسیدگی به امور تعاونی‌های مسکن را در دستور کار خود دهد که تعاونی ارتش نیز از جمله این تعاونی‌ها بود.
پیشنهادی برای حل مشکل باورس
در پی این دستور معاون عمرانی استاندار قزوین جلساتی با فرمانده لشکر 16 زرهی برگزار کرد تا به راه‌حل برسد؛ معاون عمرانی راه حل را در اعطای زمین معوض به تعاونی دانست تا ارتشی‌ها بعد از 20 سال طعم خانه‌دار شدن را بچشند بنابراین از سوی استانداری قزوین به اعضای تعاونی مسکن ارتش پیشنهادی ارائه شد مبنی بر اینکه در ازای 2860 قطعه زمین در روستای باورس که فقط کاربرد کشاورزی است، سهامداران به گروه‌های 8 نفره تقسیم شوند و به هر یک از این گروه‌ها 250 متر زمین مسکونی در منطقه مهرگان قزوین برای ساخت‌وساز با تراکم 4 طبقه اعطا شود، درحالی برای اعضای تعاونی چنین مزیتی در نظر گرفته شده که سایر ساختمان‌های آن منطقه تراکم 8 طبقه دارند.
از سوی دیگر در واپسین روزهای سال 1400 با پیگیری مسئولان قزوین و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی، تبدیل شدن مهرگان به شهر مورد تأیید قرار گرفت که همین مصوبه می‌تواند در رشد و توسعه مهرگان تأثیر بسزایی داشته باشد، به عنوان مثال تبدیل شدن مهرگان به شهر جدید حسن‌هایی دارد، یکی از حُسن‌های شهر جدید این است که شهرسازی در آن سرعت می‌گیرد.
به گفته یکی از مسئولان استانداری، در این میان رسالت دولت، آباد کردن مهرگان و رفع معضلات آن است پس نمی‌تواند در بخشیدن زمین‌های آن منطقه گشاده‌دستی کند، بلکه باید اراضی را برای رفع مشکلات مهرگان نگه دارد. اما دولت خود را متعهد می‌داند تا مشکل تعاونی ارتش را حل کند، بنابراین پیشنهاد فوق‌الذکر به اعضای تعاونی داده شده است و استانداری بعد از جلسات متعدد به این نتیجه رسید که به گونه‌ای به اعضای تعاونی زمین اعطا کند که مردم صاحب یک آپارتمان شوند.
زمین کشاورزی بدهید، مسکونی تحویل بگیرید
همان‌گونه که بیان شد تعاونی ارتش 2860 قطعه زمین کشاورزی به مساحت 132 هکتار در باورس دارد که مقرر شده است در مهرگان 360 قطعه زمین مسکونی که هر قطعه 250 مترمربع مساحت دارد با تراکم 4 طبقه روی پیلوت به 8 عضو این تعاونی اعطا شود. ساخت‌وساز بر عهده اعضا خواهد بود و دولت برای عملیات عمرانی تسهیلاتی در اختیار اعضا قرار خواهد داد.
به گزارش ایسنا اعطای زمین معوض در شهر جدید مهرگان به اعضای تعاونی ارتش به شرطی محقق خواهد شد که تمام اعضای تعاونی ارتش برای پس دادن اراضی کشاورزی باورس و دریافت اراضی مسکونی در مهرگان موافقت کنند، در غیر این صورت این پیشنهاد شدنی نخواهد بود.
شانتاژهای سوداگران
نکته قابل توجه آن است که پس از ارائه این پیشنهاد از سوی مسئولان برای حل این مسئله 20 ساله هجمه‌هایی علیه این تصمیم صورت گرفت، به عنوان مثال افرادی بیان کردند که دولت می‌خواهد زمین‌های میلیاردی باورس را از اعضای تعاونی بگیرد و به‌جای آن 30 متر زمین در مهرگان به هر یک از اعضا بدهد، در حالی‌که قرار است در ازای زمین کشاورزی که 20 سال است تغییر کاربری داده نشده و احتمال اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی اجازه تغییر کاربری آن را بدهد، نزدیک به صفر است؛ 360 قطعه زمین 250 متری با تراکم 4 به همراه تسهیلات ساخت‌وساز به اعضا اعطا شود.
به گزارش ایسنا، شواهد حاکی از آن است که دولت سیزدهم عزم خود را برای رفع مشکل 20 ساله تعاونی ارتش جزم کرده است اما عده‌ای با تهییج افکار عمومی جامعه تلاش دارند تا واقعیت‌ها نادیده گرفته شود؛ واقعیت این است که شورای عالی معماری و شهرسازی 20 سال است که در زمان دولت‌های مختلف با تغییر کاربری اراضی باورس مخالفت کرده و اگر قرار بود تغییری در نظر آن نهاد بالادستی رخ دهد در این 2 دهه صورت می‌گرفت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/827352/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

گلکسی زد فلیپ 5 از یک قابلیت هوش مصنوعی One UI 6.1 محروم است

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع نمی‌شود؟

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند