پیام ویژه

آخرين مطالب

فتنه جدید جریان‌ انحرافی در عراق؛ جریان الصرخی چیست و این روزها چه می کند؟ گزارش

فتنه جدید جریان‌ انحرافی در عراق؛ جریان الصرخی چیست و این روزها چه می کند؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه-یکی از عناصر وابسته به جریان انحرافی «الصرخی» در عراق با اهانت به قبور ائمه اطهار (ع) فتنه انگیزی جدید را در این کشور به راه انداخت که برخی تحلیلگران آن را در ادامه فتنه انگیزیهای اخیر و بی ارتباط با شرایط حساسی سیاسی عراق نمی دانند.

به گزارش «مبلغ»، آخرین غائله جریان انحرافی فرقه الصرخی از زبان «علی موسی عاکول کاظم المسعودی» موسوم به خطیب مسجد جامع الفتح المبین وابسته به این فرقه در عراق جرقه زده شد.

المسعودی دو روز پیش در سخنانی فتنه انگیزانه در شهر بابل عراق گفت که “باید قبور امامان را تخریب کرد”. او مدعی شد که “این مزارها مخالف سنت نبی اکرم (ص) است”.

این ماجرای جدید باعث اعتراض هایی گسترده در عراق، به‌ویژه در استان های بابل و ناصر یه شد و سرانجام امروز سه شنبه خبرهایی مبنی بر حمله به یکی از ساختمان های این جریان منحرف در حله مرکز استان بابل در جنوب بغداد در رسانه ها انتشار یافت.

در پی اعتراض های تند مردمی، خالد ترکی جهاد الشمری رئیس پلیس استان بابل هم امروز سه شنبه دستور بستن و جمع‌آوری کلیه دفاتر و حسینیه های متعلق به گروه الصرخی را صادر کرد. خالد ترکی گفت که این دستور را به منظور حفظ آرامش جامعه صادر کرده است.

سابقه الصرخی

این اولین باری نیست که عناصر فرقه انحرافی الصرخی دست به فتنه انگیزی و تلاش برای به راه انداختن درگیری و اختلافات دینی می زنند.

شماری از عناصر آشوبگر و انحرافی الصرخی مهرماه 99 نیز در جریان آیین اربعین حسینی (ع) در کربلای معلی، قصد ایجاد فتنه انگیزی داشتند که با اقدام بموقع زائران و هوشیاری مأموران امنیتی راه به جایی نبردند.

این جریان انحرافی و برخی گروه‌های آشوبگر مهرماه 99 قصد داشتند با شعارهای سیاسی وارد حرم امام حسین (ع) شوند که نیروهای امنیتی با شناسایی آنها از ورود این عناصر فتنه‌انگیز جلوگیری کردند.

به دنبال این ماجرا، عناصر انحرافی و بعثی الصرخی در ورودی «باب القبله» به نیروهای امنیتی حمله کردند که با واکنش بموقع مأموران از محل متواری شدند.

با خروج آشوبگران، اوضاع باب القبله به حالت عادی بازگشت و فتنه و طرح عناصر انحرافی و بعثی برای ایجاد اغتشاش در آیین اربعین ناکام ماند.

در مورد پیشینه سرکرده فرقه الصرخی باید گفت که نام او »محمود الحسنی الصرخی» است و طرفدارانش او را «آیت الله العظمی» می خوانند.

او شخصی است که روز چهارشنبه یازدهم تیر 1393 کمی پس از پیدایش گروه تروریستی داعش در موصل و پیشروی آنها تا نزدیکی های کربلای معلی و نجف اشرف، بلوایی در شهر کربلای معلی علیه نخست وزیر و نهادهای اداری این شهر بر سر یک موضوع شخصی یعنی سیلی خوردن دخترش در مدرسه از سوی معلم به راه انداخت تا آن جا که در کربلای معلی حکومت نظامی برقرار شد که حتی خود داعش نیز نتوانسته بود، اوضاع در کربلای معلی را تا مرز حکومت نظامی پیش ببرد.

علی الشمری یکی از نویسندگان عراقی درباره الصرخی گفته است که او در دهه 1990 میلادی هنگام نصب ماهواره در خانه خود بازداشت و مبلغ 300 هزار دینار جریمه شد.

او مدتی که در بازداشت به سر می برد، شروع به نوشتن درباره مسایل فلسفی کرد و یکی از افسران نیروهای امنیتی وقت پس از آشنایی با الصرخی و افکار و آثارش، او را به دستگاه اطلاعاتی عراق در دوره صدام تحویل داد و این دستگاه امنیتی نیز از وی استقبال و سپس به عنوان نیروی خود به کار گرفت.

صرخی علیرغم نداشتن هیچ گونه جایگاه علمی خود را از شاگردان آیت ‌الله شهید محمد باقر صدر و آیت الله سیستانی معرفی کرد و از سال 2003میلادی در 40 سالگی با ادعای «مرجعیت» در عراق فعالیت خود را آغاز کرد.

آیت الله سید کاظم حائری یکی از مراجع تقلید عراق در پاسخ به یک استفتا در مورد او اعلام کرد: «سید محمود الحسنی الصرخی مجتهد نیست و ما به وی اعتمادی نداریم».

در پی جنجال های متعدد و آشوب آفرینی های فراوان محمود الصرخی و طرفدارانش در عراق به ویژه در کربلای معلی، «شیخ علی الصکبان» رئیس قبیله آل صرخه با صدور بیانیه ای از الصرخی برائت جسته و اعلام کردند که به نیابت از تمام افراد عشیره بار دیگر با آیت الله سید علی سیستانی تجدید پیمان می کنند.

در بخشی از این بیانیه مهم آمده است:« تاکید می کنیم که در سال 1999 میلادی محمود الصرخی را به علت فسق و بی بند و باری برای همیشه از قبیله طرد کردیم. محمود الصرخی یک بعثی است و در زمان «سبعاوی ابراهیم الحسن تکریتی» جنایتکار برای وی گزارش های حزبی می نوشت و به آن افتخار می‌کرد و حتی عکس یادگاری با سبعاوی را در منزلش قرار داده بود.»

این فرقه انحرافی در کنار دیگر فرقه های انحرافی همچون یمانی در ایام اربعین حسینی (ع) با راه‌اندازی موکب در مسیر کربلای معلی فرقه انحرافی خود را تبلیغ می کنند.

الصرخی به مخالفت با آیت الله سیستانی شهرت یافته و با فتوای جهاد آیت الله سیستانی برای جنگ با داعش نیز مخالفت کرده بود.

براساس برخی گزارش های رسانه ای، عناصر فرقه انحرافی الصرخی در حمله به کنسولگری ایران در شهر کربلای معلی نیز دست داشتند و در همین ارتباط، تارنمای شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر آبانماه 1398 به نقل از “محمد الفتلاوی” یکی از شاهدان عینی اجتماع تظاهرکنندگان در اطراف کنسولگری ایران در کربلای معلی تایید کرد که عناصر وابسته به محمود الحسنی الصرخی در این اقدام نقش محوری بر عهده داشت.

بر اساس گزارش این رسانه، الفتلاوی گفت: یک عنصر وابسته به الصرخی به میدان « التربیه» محل دائمی تجمع های اعتراض آمیز آمده و از تظاهرکنندگان خواست تا برای به آتش کشیدن کنسولگری ایران رهسپار شوند اما اکثر جوانان حاضر در میدان که رویکرد مسالمت آمیز در پیش گرفته بودند، با این درخواست وی مخالفت کردند.

الجزیره به نقل از الفتلاوی افزود: شراره ناشی ازاین اقدام تحریک آمیز به تظاهرکنندگان اجتماع کننده در نزدیکی یک ساختمان دولتی محلی انتقال یافت و تقریبا 300 نفر از آنان که خشمگین تر بودند، رهسپار ساختمان کنسولگری ایران در کربلای معلی شده و در صدد به آتش کشیدن آن برآمدند.

جریان الصرخی و این روزهای عراق

حالا این روزها که کار تشکیل دولت عراق به موانعی برخورد کرده است، یکی از وابستگاه به الصرخی موسوم به المسعودی با اظهاراتی در خصوص مراقد مقدسه جنجال جدیدی را دامن زده است. درپی فتنه انگیزی جدید المسعودی از عناصر فرقه الصرخی و جسارت او به مراقد ائمه اطهار (ع) در بابل، مردم خشمگین به خیابانها آمدند و خواهان بسته شدن دفتر این فرقه و واگذاری مسجد به مردم شدند.

رسانه های عراقی نیز ویدئویی از تظاهرات در اطراف دفتر فرقه انحرافی الصرخی در منطقه “الحمزه الغربی” منتشر کردند که در آن علیه الصرخی شعار داده می شد. معترضان سپس وارد دفتر الصرخی شدند و کتاب های او را آتش زدند.

این اعتراضات پس از بیانیه مقتدا صدر رهبر جریان صدر و درخواست او برای برخورد هر چه سریع تر با المسعودی صورت گرفت و صدر هشدار داد که اگر با او برخورد نشود، شخصاً وارد میدان خواهد شد.

چیزی از این هشدار صدر نگذشت که المسعودی دستگیر شد تا در دادگاه بابل عراق حاضر شود.

الصرخی در خدمت جریان های سیاسی؟!

منابع عراقی عناصر فرقه تندرو و منحرف الصرخی به همراه فرقه هایی از بقایای بعثی ها و فرقه «الیمانی» را وابسته به خارج می‌دانند و می گویند که آنها از سوی سفارت های آمریکا و عربستان پشتیبانی می شوند و شاید به همین علت است که معترضان درپی فتنه انگیزی اخیر فرقه الصرخی در اهانت به قبور ائمه اطهار (ع) و دعوت به تخریب آن در مقابل دفتر الصرخی در شهر بابل شعار «نه نه به الصرخی، نه به آل سعود» سردادند.

این درحالی است که برخی فتنه انگیزی جدید الصرخی در عراق را یک اتفاق نمی دانند بلکه معتقدند که این فتنه انگیزی در ادامه فتنه انگیزی های اخیر در این کشور صورت گرفته و به نوعی با آنها پیوند دارد.

عراق اخیرا شاهد فتنه انگیزی های پیاپی بوده است؛ به گونه ای که هنوز آتش فتنه های قبلی خاموش نشده که شعله فتنه ای دیگر از آن سوتر زبانه کشیده است.

بعد از قضیه «حیدر الملا» فردی که پیش‌تر خواهان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده بود و بعدها پرچم های عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را از العامریه بغداد پایین کشید، در روزهای اخیر روند فتنه سازی در عراق با محوریت توهین به مقدسات شیعیان سرعت گرفته است؛ از توهین به مراجع تقلید از سوی نایف الکردستانی یکی از وابستگان حزب دموکرات مسعود بارزانی تا توهین یکی از مجریان تلویزیون العراقیه به شهید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی.

برخی تحلیگران سیاسی این فتنه انگیزی های پیاپی را با شرایط حساسی سیاسی عراق و بحران سیاسی مربوط به تشکیل دولت این کشور در سایه اختلاف جریان های سیاسی پیوند می دهند و معتقدند که بعضی جریان های سیاسی که ناتوان از تحمیل کردن خواسته های خود به جریان های دیگر هستند و بدنبال قبضه قدرت و تکروی در عرصه سیاسی و هستند، در اقدامی هماهنگ با برخورداری ازحمایت طرف های خارجی تلاش می کنند تا با این دست از فتنه انگیزی ها ورق را به نفع خود برگردانند و دست بالاتر را در چانه زنی های سیاسی در امر تشکیل دولت از آن خود کنند.


لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/827778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

انتقاد متفاوت عباس عبدی از بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها؛ چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

هشدار زرد هواشناسی؛ وزش باد شدید در مناطق جنوبی کشور تا هفته آینده

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

رئیس سازمان سنجش: اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

طرح تعویض رایگان سامسونگ برای گوشی هایی که این مشکل را دارند

برنامه/ فکرتان را به یک اثر هنری تبدیل کنید

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

با گوشی جدید هواوی می‌توان بدون اینترنت تصویر ارسال کرد!

هوش مصنوعی جدید گوگل می‌تواند جان شما را نجات دهد

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

فوری: رئیس‌جمهور آمریکا قانون فیلترشدن تیک‌تاک را امضا کرد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

نقدها و نمرات بازی Stellar Blade منتشر شدند

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

داستان ابوشجاع

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

2 وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند/ ذوالنوری هم وارد گود شد

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو