پیام ویژه

آخرين مطالب

پیروزی مکرون تسکینی برای غرب است بين الملل

پیروزی مکرون تسکینی برای غرب است
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - امانوئل مکرون برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور فرانسه خدمت خواهد کرد - اولین فردی که از سال 2002 این کار را انجام می دهد.

به گزارش جماران به نقل ازسى ان ان پیروزی او بر رقیب راست‌گرای مارین لوپن با اختلاف نسبتاً راحت 58.5% تا 41.5% با نفس راحتی در پایتخت‌های برجسته‌ترین متحدان فرانسه همراه خواهد بود- به ویژه در بروکسل، خانه اتحادیه اروپا و ناتو.
در حالی که مکرون همیشه مورد علاقه برای پیروزی در این رقابت بود، تهاجم روسیه به اوکراین برای بسیاری نیاز به وحدت غرب را در مواجهه با تجاوزات یک متخاصم که به دنبال تضعیف آن است، برجسته کرد.
در میان متحدان ناتو و اتحادیه اروپا، این اتحاد کم و بیش در طول بحران باقی مانده است، اما مقامات نگران بودند که پیروزی لوپن بتواند روابط فرا آتلانتیک را متزلزل کند.
لوپن تقریباً می‌تواند به عنوان کسی ساخته شود که رهبران ائتلاف غربی کمتر دوست دارند کشوری به مهمی فرانسه را اداره کنند. فرانسه یکی از اعضای ناتو، اتحادیه اروپا و G7 است. این کشور دارای کرسی دائمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد است و یک قدرت هسته ای است.
با این حال، فرانسه علیرغم تعبیه عمیق خود در این ارکان نظم غربی، از نظر تاریخی نیز طرفدار یک سیاست خارجی خودمختار است، به این معنی که می تواند به عنوان میانجی بین نظم غربی به رهبری ایالات متحده و کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه عمل کند.
روابط قبلی لوپن با روسیه، دیدگاه غیر مشتاقانه نسبت به ناتو و دیدگاه خصمانه نسبت به اتحادیه اروپا به این معنی بود که پیروزی او در قفس‌ها در سراسر جهان به لرزه در می‌آمد.
با این حال، اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد، مقیاس پیروزی مکرون به معنای کوتاه شدن جشن‌ها برای بسیاری از متحدان فرانسوی خواهد بود. دور از پیروزی چشمگیر مکرون در سال 2017، جایی که او لوپن را به راحتی با 66 درصد آرا شکست داد، این اختلاف اکنون بسیار کمتر شده است.
با همه این که شکست دادن راست افراطی برای بار دوم یک پیروزی بزرگ برای مکرون است، متحدان فرانسه از این واقعیت آگاه خواهند بود که تقریباً 42 درصد از رای دهندگان فرانسوی از کسی حمایت می کنند که در برابر بسیاری از خواسته های آنها ایستاده است.
چشم انداز اتحادیه اروپا
این در هیچ کجا به اندازه رهبری ناتو و اتحادیه اروپا احساس نمی شود. برای ناتو، تهاجم روسیه به اوکراین اولین آزمون واقعی اتحاد این ائتلاف در سال‌های اخیر بوده است. در حالی که برخی از تصمیمات مکرون در طول این بحران به شدت مورد توجه قرار گرفت، ناتو تا حد زیادی در همان صفحه بوده است.
بر اساس رابطه قبلی لوپن با پوتین و تحقیر ناتو، تعداد کمی فکر می کردند که این مشکلی نه تنها در ناتو، بلکه در شورای امنیت سازمان ملل نیز ایجاد نمی کند. همچنین شایان ذکر است که اگرچه پوتین ممکن است نامزد مورد نظر خود را به الیزه راه نیاورد، لوپن یک چهره با نفوذ در فرانسه باقی خواهد ماند که از حمایت زیادی برخوردار است. در حالی که از دست دادن او به معنای ادامه خصمانه ترین سیاست فرانسه در قبال تهاجم پوتین است، روسیه هنوز یک اخلالگر ارزشمند در یک کشور کلیدی اروپایی دارد که احتمالاً به ایجاد شکاف در فرانسه و فراتر از آن ادامه خواهد داد.
وقتی صحبت از اتحادیه اروپا به میان می‌آید، مکرون به سختی از تمایل خود برای قوی‌تر شدن و متحدتر شدن اروپا از نظر امنیت و سیاست خارجی خجالت می‌کشد. دیدگاه او در مورد اتحاد اروپا گاهی بسیاری از همتایانش را عصبانی می کند، زیرا فکر می کنند او در تلاش است تا دیدگاه فرانسوی برای اروپا را به زور بگذراند، اگرچه تعهد او به این پروژه قابل تردید نیست.
از سوی دیگر، لوپن خطرناک‌تر از کسی است که می‌خواهد فرانسه از اتحادیه اروپا خارج شود: او می‌تواند گروهی از اروپا شک‌گرایان را رهبری کند که می‌خواهند بلوک را از درون تسخیر کنند. تعداد قابل توجهی از این افراد در حال حاضر در نهادهای اتحادیه اروپا نمایندگی دارند. در پارلمان، احزاب راست افراطی در تعدادی از کشورها نمایندگی دارند. وقتی صحبت از رهبری ملی اروپا به میان می‌آید، اوضاع آشفته‌تر می‌شود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به ویژه مجارستان و لهستان، هستند که توسط افرادی رهبری می شوند که دیدگاه آنها نسبت به اتحادیه اروپا بسیار نزدیک به دیدگاه لوپن است.
این موضوع در سال گذشته زمانی که او در نامه‌ای سرگشاده با بسیاری از ایده‌های مترقی که در دهه‌های گذشته توسط بروکسل پیشنهاد شده بود، به بسیاری از رهبران راست‌گرا، از جمله رهبران ملی ملحق شد، تأکید کرد.
بنابراین، در حالی که بسیاری از رهبران اروپا به سرعت به مکرون تبریک گفتند، آنها کاملاً آگاه خواهند بود که این احساسات ضد اتحادیه اروپا و ضد غرب هنوز در فرانسه - احتمالاً قدرتمندترین کشور عضو اتحادیه اروپا - بسیار زنده است.
برای غرب سنتی، دور دوم ریاست جمهوری مکرون یک لحظه آرامش بزرگ و در عین حال یک لحظه هشدار است. اگر راست افراطی به پیشرفت خود ادامه دهد، ممکن است پنج سال آینده نتیجه بسیار متفاوتی داشته باشد.
شایان ذکر است با وجود پیروزی "امانوئل ماکرون" در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، اما بروکسل همچنان نگران توقف روند اصلاحات اتحادیه اروپا به‌دلیل این پیروزی شکننده و قدرتمندتر شدن راست افراطی در این کشور است.
رقابت تنگاتنگ ماکرون و لوپن در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، اگر چه نهایتاً با برتری مجدد ماکرون همراه بود اما مقایسه روندی که دو نامزد از انتخابات سال 2017 تا امروز طی کردند، نشان می‌دهد که مارین لوپن توانسته است همه راست‌گرایان را پشت‌سر خود متحد کند و رأی بسیار بالایی را ـ در حدود نیمی از آرای کل ـ از مردم فرانسه بگیرد، این در حالی است که ماکرون نسبت به نتیجه انتخابات دور قبل، سقوط آزاد داشته و توانسته است به یک پیروزی شکننده دست پیدا کند.
با وجود اینکه مقامات اروپایی از نتایج انتخابات فرانسه ابراز خرسندی و آسودگی خیال کردند، اما تحلیلگران بر این باورند که اروپا با این پیروزی شکننده ماکرون همچنان نگران تحقق اهداف آینده اروپا در این شرایط است.
روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان در مطلبی در این باره نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اهدافی بلندپروازانه در دوران ریاست دوره‌ای این کشور بر اتحادیه اروپا در نیمه ابتدایی سال جاری داشت، اما پیروزی شکننده او در انتخابات فرانسه حالا می‌تواند ترمزی برای تحقق این اهداف باشد.
در ادامه این مطلب آمده است: هنگامی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در بروکسل اعلام شد، رهبری اتحادیه اروپا با عجله انتخاب مجدد امانوئل ماکرون را تبریک گفت، تنها چهار دقیقه پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری در فرانسه، "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی، در توییتی پیام تبریک گرمی را برای ماکرون فرستاد. اندکی پس از آن، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون و روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا نیز به ماکرون پیروزی‌اش را تبریک گفتند.
با این حال این نگرانی آمیخته با شادی بود که رئیس جمهور فرانسه دیگر نمی‌تواند مانند همیشه بدون مزاحمت امور را پیش ببرد، زیرا مخالفان اتحادیه اروپا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه از شکست دور شده‌اند.
منفرد وبر، رهبر فراکسیون حزب مردم در پارلمان اروپا در این باره می‌گوید که در پنج سال اول تحت رهبری ماکرون، پوپولیست‌ها و افراط‌گرایان قوی‌تر شده‌اند.
وی افزود: ماکرون دوباره انتخاب شد، اما طرح سیاسی او شکست خورده است.
"راسموس آندرسن"، سخنگوی سبزهای اروپا هم عملکرد خوب مارین لوپن پوپولیست دست‌راستی را علامتی هشداردهنده برای تمام اروپا خواند. به‌گفته وی بروکسل نگران این است که در انتخابات پارلمانی ژوئن، لوپن بتواند حتی قوی‌تر شود.
در این میان ژان لوک ملانشون، رئیس چپ‌های فرانسه نیز احتمالاً به‌دنبال انتقام است. یک دیپلمات اتحادیه اروپا انتظار دارد که مکرون در هفته‌های آینده بر سیاست داخلی تمرکز کند.
این شرایط یک مشکل برای سیاست اروپا است، به هر حال، فرانسه تا پایان ژوئن ریاست شش‌ماهه دوره‌ای بر اتحادیه اروپا را به‌عهده خواهد داشت و موضوعات مهمی در دستور کار قرار دارد. جنگ در اوکراین، مناقشه بر سر تحریم نفت و گاز روسیه، افزایش سرسام‌آور قیمت‌های انرژی و تورم، راه‌حل‌های اروپایی را می‌طلبد.
این روزنامه آلمانی در ادامه این مطلب نوشت: یک اجلاس ویژه اتحادیه اروپا در بروکسل برای پنج هفته دیگر در پایان ماه می برنامه‌ریزی شده است و حالا این پرسش مطرح است؛ آیا ماکرون پس از این انتخابات شایسته عمل خواهد بود؟ آیا او دوباره مانند قبل از جنگ اوکراین در زمینه سیاست خارجی نقشی تعیین‌کننده‌ خواهد داشت؟ یا فرانسه مانند آلمان در حالت تدافعی باقی خواهد ماند؟ آیا لهستان و کشورهای بالتیک، همان‌طور که اخیراً در مناقشه بر سر تحویل تسلیحات به اوکراین انجام دادند، رویکرد اتحادیه اروپا را در آینده تعیین خواهند کرد؟
اینها تنها تعدادی از سؤالاتی است که ذهن بروکسل را درگیر کرده است، همچنین مشخص نیست که آیا ماکرون قدرت لازم برای به نتیجه رساندن موفقیت‌آمیز کنفرانس اصلاحات در حال انجام اتحادیه اروپا را خواهد یافت یا خیر. ماکرون حدود 5 سال پیش در سخنانی در دانشگاه پاریس خواستار اصلاحات گسترده در اتحادیه اروپا شده بود.
اما در جریان تبلیغات انتخاباتی دیگر خبری از این موضوع نبود، حتی در سخنرانی پس از انتخاب مجددش در عصر یکشنبه، ماکرون دیگر تأکیدی بر اروپا نداشت. اتحادیه اروپا دیگر برای ماکرون جذاب نیست، اگرچه وی قبلاً برخی از وعده‌های خود را اجرا کرده است.
نویسنده در ادامه با اشاره به اینکه هنوز دو ماه از دوران ریاست دوره‌ای فرانسه بر اتحادیه اروپا باقی مانده است، نوشت: ماکرون تا پایان ژوئن همچنان کارهای زیادی دارد که باید انجام دهد.
ماکرون بعد از انتخاب دوباره‌اش با تواضع خطاب به فرانسوی‌ها در برابر برج ایفل گفت: «من می‌دانم که بسیاری از شهروندان ما، امروز مرا انتخاب کردند تا مانع افکار افراطگریان دست راستی شوند، نه اینکه از افکار من حمایت نمایند.»
این سیاستمدار 44 ساله در سخنرانی‌اش از سال‌های دشوار پیش رو سخن گفت: «می دانم که آرای شما من را برای سال‌های آینده موظف می‌کند»، سال‌های که به گفته او یقیناً دشوار، «اما از نظر تاریخی مهم خواهد بود.»
ماکرون افزود که به خشم کسانی که مارین لو پن را انتخاب کرده اند نیز باید پاسخ یافت و این مساله نیز باید مطرح شود که چرا تعداد زیادی از شهروندان از حق رأی شان استفاده نکردند.
هدف بعدی حزب جبهه ملی: پیروزی در انتخابات پارلمانی
لو پن، سیاستمدار عوامگرای دست راستی با حزب اش جبهه ملی با وجود شکست اش، به بهترین نتیجه تاریخی دست یافت و با احساس مبارزه جویانه تأکید کرد که توجه اش را به انتخابات پارلمانی ماه جون متمرکز می کند.
او خطاب به طرفدارانش گفت که بازی تمام نشده است و امشب یک «نبرد بزرگ برای انتخابات پارلمانی» آغاز می شود و درهای حزب جبهه ملی به روی همه آنهایی که می‌خواهند علیه امانوئل ماکرون متحد شوند، باز است.
آسایش خاطر سران اروپا
آلمان و سران سیاسی اروپا پیروزی سیاستمدار میانه رو امانوئل ماکرون را تبریک گفتند و ابراز خاطر جمعی کردند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان فدرال گفت کسانی که به ماکرون رای دادند تعهد قوی به اروپا دارند و ابراز مسرت کرد که همکاری خوب آلمان با فرانسه ادامه می یابد.
خوشحالی طرفداران ماکرون در برابر برج ایفل
شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در پیام توییتری نوشت: ما می‌توانیم روی همکاری فرانسه برای پنج سال دیگر حساب کنیم. در این زمان‌های طوفانی، ما به یک اروپای قوی نیاز داریم و به فرانسه‌ای که کاملاً از یک اتحادیه اروپای مقتدر و با استراتیژی حمایت کند.
اورزولا فون دیر لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نوشت: ما مشترکاً فرانسه و اروپا را به پیش خواهیم برد.
ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا توضیح داد که پیروزی ماکرون یک «خبر عالی برای تمام اروپا است.» الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک در پیام توییتری نوشت که فرانسوی‌ها با انتخاب ماکرون، «برای ارزش‌های روشنگری» تصمیم گرفتند.
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز به ماکرون تبریک گفت و بر همبستگی با فرانسه تأکید کرد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز به رئیس جمهور فرانسه تبریک گفت. او در پیام توییتری نوشت: فرانسه قدیمی‌ترین متحد ما و یک شریک مهم در امور جهانی است.
شمارش آرای دور دوم انتخابات
بایدن افزود که او از ادامه همکاری‌های تنگاتنگ با امانوئل ماکرون مثلاً در حمایت از اوکرایین، دفاع از دموکراسی و در مبارزه علیه تغییرات اقلیمی ابراز خوشی می‌کند.
هراس همگانی سران کشورهای اروپایی از پیروزی احتمالی لو پن این بود که همکاری آلمان-فرانسه شدیداً با خطر مواجه خواهد شد و در اتحادیه اروپا یک زمین‌لرزه سیاسی مشابه برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را ایجاد خواهد کرد؛ زیرا لو پن با همکاری‌ها در سطح اروپا چندان اهمیتی قایل نمی‌باشد.
همچنین این هراس وجود داشت که اگر لو پن به قدرت برسد، ممکن است تلاش کند تا فرانسه را از بخش‌های مشترک سیاسی و اقتصادی جدا سازد.
رئیس جمهور فرانسه برای پنج سال انتخاب می‌شود و به میزان زیادی بر سیاست کشور تأثیرگذار می باشد. ماکرون نخستین رئیس جمهور در بیست سال اخیر است که برای بار دوم در مقام‌اش ابقا می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/828888/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد