پیام ویژه

آخرين مطالب

منابع اسرائیلی: واشنگتن برای اعلام شکست مذاکرات آماده می‌شود بين الملل

منابع اسرائیلی: واشنگتن برای اعلام شکست مذاکرات آماده می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
تنفس طولانی در مذاکرات احیای برجام در وین عملا بر حجم تاثیرگذاری حاشیه‌ها بر متن مذاکرات افزوده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید آنچه به ایران و کشورهای باقیمانده در برجام مربوط می‌شد حل‌وفصل شده و گره اصلی در زیاده‌خواهی ایالات متحده است اما طرف امریکایی ادعا می‌کند این خواسته به اصطلاح آنها فرابرجامی ایران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های موسوم به تروریستی ایالات متحده است که به مانع جدی در مذاکرات تبدیل شده و این فضا بیش از همه به وفق مراد رژیم اسراییل است.
مقام‌های اسراییلی از ابتدای آغاز به کار دولت جو بایدن در فوریه 2021 تاکنون از هیچ تلاشی برای ممانعت از احیای برجام و امنیتی‌سازی دوباره پرونده ایران در سطح بین‌المللی دریغ نکرده‌اند و اکنون این تنفس طولانی به وجود آمده بیش از پیش آنها را به مراد خود که اعلام شکست مذاکرات برای احیای برجام است، نزدیک کرده است. همزمان رفت‌وآمدها میان مقام‌های اسراییلی و امریکایی‌ با محوریت مساله ایران ادامه دارد. اوایل هفته جاری بود که رسانه‌های اسراییلی از سفر مشاور امنیت داخلی این رژیم به واشنگتن به منظور دیدار با همتای امریکایی و رایزنی درباره مسائل مرتبط با ایران خبر دادند. روز گذشته کاخ سفید درباره دیدار «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی این رژیم با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واشنگتن بیانیه صادر کرد و از رایزنی آنها درباره ایران خبر داد. طبق توضیح کاخ سفید، «پس از گفت‌وگوی مفید» 24 آوریل (چهارم اردیبهشت) جو بایدن با نخست‌وزیر رژیم اسراییل، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه با هولاتا برای بحث در مورد طیف وسیعی از مسائل امنیتی منطقه‌ای و جهانی دیدار کرد. در بیانیه کاخ سفید تصریح شده که مشاوران امنیتی امریکا و رژیم اسراییل علیه ایران رایزنی کردند. در بیانیه آمده است: «آقای سالیوان تاکید کرد که ایالات متحده با نگرانی‌های اسراییل در مورد تهدیدات علیه امنیت خود از جمله پیش از هر چیز از سوی ایران و نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران، هماهنگ است». به روایت این بیانیه، سالیوان و هولاتا توافق کردند که هماهنگی‌های جاری را از طریق «گروه مشورتی راهبردی ایالات متحده و اسراییل» تقویت و همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک را تا جایی که ممکن است با دیگر شرکای منطقه‌ای تقویت کنند».
طبق اعلام کاخ سفید، آنها در مورد روابط رژیم اسراییل با «کشورهای کلیدی ایندوپاسیفیک» (کشورهای واقع در اقیانوس‌های هند و آرام) و «جنگ روسیه علیه اوکراین» هم حرف زدند. در پایان بیانیه آمده است: «آنها (سالیوان و هولاتا) متعهد شدند که به هماهنگی نزدیک خود در مورد طیفی از مسائل امنیتی که برای ایالات متحده و اسراییل مهم است ادامه دهند و مشتاقانه منتظر دیدار رییس‌جمهور بایدن از اسراییل طی ماه‌های آینده هستند». همزمان رسانه‌های امریکایی در توضیح جزییات رایزنی تلفنی جو بایدن با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم اسراییل اعلام کردند که رییس‌جمهور ایالات متحده دعوت بنت برای سفر به اسراییل را پذیرفته است و این در حالی است که کاخ سفید و تل‌آویو در دو حوزه نحوه برخورد با ایران و پیشبرد اختلاف‌ها با تهران و همچنین تنش میان اسراییل و فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس اختلاف‌هایی دارند. در بیانیه کاخ سفید در حالی به رابطه نزدیک و دوستانه تل‌آویو و واشنگتن اشاره شده که دولت دموکرات جو بایدن رابطه خوبی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین این رژیم نداشت. در بخشی از بیانیه کاخ سفید درباره این تماس تلفنی آمده است: دو طرف در این تماس تلفنی به رابطه گرم و صمیمی که از زمان دیدار نفتالی بنت با جو بایدن در تابستان گذشته میان واشنگتن و تل‌آویو شکل گرفته اشاره کرده و تاکید کردند که این رابطه شخصی به تسهیل روابط تیم‌های امنیتی و دیپلماتیک دو طرف منتهی شده و در نتیجه دو طرف در بسیاری از پرونده‌های مورد دغدغه مشترک دیدگاه‌های نزدیکی پیدا کرده‌اند. با وجود این ابراز خوش‌بینی به کاهش اختلاف‌ها در بخش‌هایی از بیانیه دفتر نخست‌وزیری رژیم اسراییل به موارد اختلاف واشنگتن و تل‌آویو هم اشاره شده و آمده است: «بنت به بایدن هشدار داد که با درخواست ایران برای حذف نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی موافقت نکند. به گزارش رسانه‌های امریکایی بایدن پیش از این مخالفت خود را با این درخواست ایران اعلام کرده اما تهران این درخواست را پیش‌شرط احیای برجام و اجرای تعهداتش طبق این توافق می‌داند. یک رسانه اسراییلی درباره پذیرش دعوت بنت توسط بایدن برای سفر به اسراییل می‌نویسد: مقام‌های امریکایی و اسراییلی می‌گویند که این سفر طی چند ماه آتی انجام خواهد شد و البته در بازه زمانی است که بایدن و بنت هر دو با فشارهای داخلی روبه‌رو هستند. محبوبیت جو بایدن در حال حاضر سیر نزولی خود را طی می‌کند و این احتمال وجود دارد که دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره‌ای کنترل یکی یا هر دو مجلس سنا و نمایندگان را از دست بدهند. ائتلاف سیاسی که بنت رهبری آن را در حال حاضر در اختیار دارد نیز تنها 60 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست را در اختیار دارد و شکننده محسوب می‌شود. جدا از مساله ایران، تشدید تنش میان نیروهای امنیتی رژیم اسراییل و شهروندان فلسطینی در بیت‌المقدس در چند هفته اخیر نیز یکی از مسائل مورد اختلاف میان کاخ سفید و دولت نفتالی بنت است. در بیانیه کاخ سفید در این باره آمده است: رییس جمهور بایدن بر لزوم تلاش دوجانبه بیشتر مقام‌های اسراییلی و فلسطینی برای رسیدن به یک راهکار صلح آمیز در راستای کاهش تنش تاکید کرده است. 
به گزارش رسانه‌های اسراییلی، جو بایدن در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که کمک‌های نظامی امریکا به اسراییل ادامه خواهد یافت. بایدن در بازه زمانی این وعده را داده که برخی از دموکرات‌های پیشرو خواهان محدودشدن کمک‌ها به اسراییل هستند. 
پیش‌بینی شکست مذاکرات
آیا مذاکرات احیای برجام به شکست نزدیک می‌شود؟ شاید این روزها پاسخ مثبت دادن به این پرسش اسان‌تر از قبل باشد اما مقام‌های ایرانی و امریکایی ترجیح می‌دهند مستقیما به این پاسخ اشاره نکنند. روز گذشته «آمیخای استاین» خبرنگار ارشد دیپلماتیک شبکه اسراییلی «کان نیوز» در رشته توییتی به نقل از دیپلمات‌های غربی و مقامات اسراییلی مدعی شد که «دولت بایدن این روزها در مقایسه با قبل بسیار تمایل بیشتری دارد که اعلام کند مذاکرات هسته‌ای- برجامی ایران در وین شکست خورده است». براساس ترجمه خبرگزاری فارس او در ادامه، با اعلام اینکه تمام جزییات فنی مربوط به خود توافق هسته‌ای توافق شده -که یکی از دلایل ترک وین از سوی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات است- ادعا کرده آنچه در حال حاضر مشکل‌ساز است، بحث حذف سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» است. به ادعای این خبرنگار اسراییلی، ایرانی‌ها خواستند این اتفاق بیفتد، امریکا گفته «شاید، اما...» و خواسته‌هایی را مطرح کرده، اما تهران قبول نمی‌کند. او در ادامه نوشت: با توجه به این وضعیت، منابع درگیر در گفت‌وگوها به من می‌گویند «شانس دستیابی به توافق به‌شدت کاهش یافته است». او در توییت آخر خود نوشته «در اسراییل همانطور که می‌دانیم، عدم توافق را ترجیح می‌دهند و برای مدت طولانی مقامات اسراییلی به مقامات دولت بایدن گفته‌اند که ایران باید از راه‌های دیگری تحت فشار قرار گیرد. با این حال، مشخص نیست، حتی اگر مذاکرات شکست بخورد، ایالات متحده چه زمانی به سراغ طرح ب [جایگزین] خواهد رفت». تایمز اسراییل در گزارشی در این باره نوشت: گفت‌وگوهای وین از شش هفته پیش تاکنون متوقف شده و گفته می‌شود که اصلی‌ترین گره باقیمانده اختلاف تهران و واشنگتن بر سر حفظ یا حذف نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی است. به گزارش سایت خبری – تحلیلی اکسیوس، دولت بایدن بررسی گزینه‌های موجود در صورت عدم توافق و شکست مذاکرات را آغاز کرده است. هفته گذشته نیز یک منبع دیپلماتیک در اسراییل ادعا کرد که دولت جو بایدن به کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات اعلام کرده که واشنگتن نام سپاه را از لیست فوق خارج نخواهد کرد. اسراییل کمپین گسترده‌ای را برای حفظ نام سپاه در این لیست آغاز کرده اما اخیرا یک مقام امریکایی به لورا روزن خبرنگار امریکایی خبر داده که اسراییل عامل مهم بازدارنده‌ای در این خصوص نیست و این وزارت دفاع امریکا است که با حذف نام سپاه از لیست مخالف است. 
به گزارش «اعتماد» در میانه توقف مذاکرات در وین تماس‌های غیرمستقیم و پیام‌رسانی میان ایران و ایالات متحده از طریق انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه دارد. جوزب بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی اخیر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران توقف و تنفس طولانی پیش آمده در مذاکرات وین را سازنده نخوانده و خواهان تجدید دیدار علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه با انریکه مورا شده بود. دیداری که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید زمانبندی مشخصی برای انجام آن وجود ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/828980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

دردسر تیک‌تاک

سردار رادان در اجتماع مردم در حمایت از طرح حجاب: عقب‌نشینی نخواهیم کرد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

نجات روسیه با اقتصاد موازی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد